{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
589 visninger | Oprettet:

30 eller 45 knallert {{forumTopicSubject}}

Hej med jer. Jeg er en ung gut på 53 år som har mc og kører en del på den. Har i mange år ønsket mig en knallert og jeg har besluttet mig for at købe en ny Vespa Primavera 50 cc. Nu kommer så det helt store dilemma: skal jeg køre på vej med 45 kmt eller skal jeg i sikkerhed på cykelstierne med en 30 kmt. ? Jeg vil primært bruge den til langsomme hyggeture og blot til en tur på landet. Jeg er Vespa nørd og vil gerne have den som en slags hobby til at gå og pudse på og pimpe den lidt med div. udstyr. Vil ikke køre ulovligt. Har I en holdning om dette?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  30 eller 45 knallert
  • #1   28. nov 2022 du har lige stillet det spørgsmål som ingen tænker på køre 45 på vejen eller 30 i sikkerhed på cykelstier jeg ville vælge 30 i dit tilfælde da du bare vil bruge den til hygge ture og de fleste modeller har en bøsning i variator man kan komme til at pudse enderne på så de er pæne men så køre den lige pludselig 38-40 kmt hehe

• #2   28. nov 2022 Helt klart som 30. Tænker det samme som #1, men syntes også at 30 knallerter holder deres værdi bedre

• #3   28. nov 2022 45 km !!
    100%
    Der er 7x så mange uheld pr kørte km på 30knallert, som på 45er.

Parkerede biler der åbner døren, cyklister, højresvingende biler indover cykelstien, hundeluftere, løbehjul, modkørende cyklister, venstresvingende biler i kryds der overser dig, busstoppesteder, nedfaldne blade og manglende snerydning på cykelstien, kloakdæksler, sideveje og udkørsler konstant.

Det er ekstremt meget farligere at køre 30 knallert.

Jeg har kørt mere end jorden rundt på både 30 knallert og på 45 knallert.

Jeg sætter 45 nummerplade på mine 30 knallerter og lægger mig ud på vejen og kører for det meste.
    Af hensyn til sikkerhed og fremkommelighed.
    Cykelstierne er hjernedødt farlige virkelig mange steder, i forhold til bare at ligge og køre små 50kmt på vejen som scooteren er lavet til.

Cykelstierne er ikke til 100+kg tunge køretøjer der kører op mod 40 kmt på møgbeskidte 1½ meter brede stier med småsving og mærkelig omveje gennem boligområder hvor der pludselig er knallert forbudt hver anden km og man skal finde en anden vej.

Selv når jeg kører med gul nummerplade kører jeg hellere på vejen med 50 end på cykelstien med 35.

45 er sikrere, hurtigere (undtagen i myldretidstrafik) og billigere i benzin.

Medmindre du skal køre meget i naturområder hvor 45ere ikke må køre ind, men 30ere godt må, eller du skal køre i en større by i myldretid det meste af tiden, så vil jeg 100% sige 45 knallert.

Jeg har stortset kun kørt 45knallert tunet.
    Aldrig blevet stoppet for det.
    Har kørt over 50000 km på 45er.
    Der er 43000 km rundt om jorden smiley

Men på landeveje hvor bilerne kører 80-90. Der er en knallert der kun kører 70-80 kmt altså langsom alligevel.

Det kræver helt klart noget tilvænning at ligge og køre langsommere end bilerne i 60-70 og 80kmt zoner, og det er helt klart ikke noget jeg vil anbefale alt andet lige.
    Men så længe du ikke kører på 70-80 kmt veje størstedelen af tiden så er det ikke en delbreaker efter min erfaring.
    Bilerne kommer altså kun bagfra med 10-20 kmt.

Hvis du nu sku blive nysgerrig og låser op for gearene i vespaen, så den kører de 70-80 kmt, og du sku være så usandsynligt uheldig at køre direkte foran vlado som ku finde på at stoppe dig og påtale det, selvom du kun letter trafikken og øger færdselssikkerheden, så er prisen altså ikke mere end 1500kr mener jeg det er.
    Hvis du bliver stoppet en gang hver tiende år i snit for dét, så er det kun 150kr om året for den frihed det er at køre vespa uden at sku sætte livet på spil for at lægge hovedet på blokken for de komplet hjernedøde og u europæiske regler en flok tosser i cirkus christiansborg har indført i 1979, og udelukkende nægtet at ændre af hensyn til om de taber ansigt ved at indrømme de har været se støste idioter i hele europa når det kommer til scootere.

150-200kr om året hvis man kører normalt, efter min erfaring smiley
    Men selv som lovlig vil jeg sige 45 knallert bedst for langt de fleste.

I sverige kører de 52kmt knallert fra de er 15år.
    125cc fra de fylder 16 år...

Ikke så mget gis med at smadre rundt på cykelstierne i en suppe af blade sand cyklister buspassagerer og svingnde biler

• #4   29. nov 2022 Værdi mæssigt, så bør du vælge 30 kmt.
    Det er næsten umuligt at få solgt en brugt 45 kmt, medmindre at du sælger den til forærings pris.

En 45 kmt kører lidt længere på literen, da motoren kan få lidt mere frit spil.

• Shazam In Town!
    Shazam In Town! Tilmeldt:
    nov 2022

Emner: 2 Svar: 21
    #5   29. nov 2022 45 knallert har samme forhold som en mc i trafikken, men må ikke køre på motortrafikveje samt motorveje.

Men jeg fortrækker en 30 knallert, da de begge køre så langsomt, så jeg alligevel ville være ligeglad, med de exstra 15~ i timen mere. Så er der ingen der kan brokke sig, når man køre på cykelsti, du kan lovligt undvære plade, 30r er meget mere eftertragtet, og er meget mere værd, plus de eftertragtet 30r kun stiger i pris. Bøder er helt anderledes og meget højer på en 45 men mange både standart og tun udstødninger, er godkendt til 45 . Men det er også meningen fra en, der hellere vil hoppe op på cyklen, end at køre lovligt

Kommentér på:
30 eller 45 knallert

Annonce