{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
560 visninger | Oprettet:

Bedste vinterdæk Hot 50 {{forumTopicSubject}}

Så kom der sne...

Min papdatter kører 10 km hver dag, til og fra skole, på en 100% lovlig Hot 50.
Der sidder off-road dæk på den nu, men af hensyn til hendes sikkerhed, så overvejer jeg om de bør skiftes.

Kender i nogle dæk der er markant bedre end de DURO som sidder på den nu.
Den kører max 38 kmt, så hastigheden er ikke så høj og ved sne der er jeg sikker på at hun sætter farten ned.

Det skal være 130/70-12 og 120/70-12
De skal selvfølgelig også være på lager med rimelig leveringstid.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bedste vinterdæk Hot 50
  • #1   20. nov 2022 Nuværende bagdæk.

    profilbillede
  • #2   20. nov 2022 Nuværende fordæk.

    profilbillede
  • #3   20. nov 2022 Jeg ville nok sætte heidenau k66 på...

    Den lige rille rundt kan være en hjælp istedet for k58 der er skråmønstret på hele dækket også center delen

    Mitas mc32 ville jeg fravælge af samme grund. Det er mere et allround dæk der går lidt på kompromis med smat evnen for at ku køre grus jord og sådan.

    Irc sn23/26 har jeg haft og synes jeg kører hmmm sådsn ok når det er nyt, men der går ikke længe på tør vej før det bliver super dårligt.

    Derfor jeg havde gået med heidenau k66.


  • #4   20. nov 2022 #3
    Det er cirka samme pris som jeg gav for et enkelt Continental TS850, til min Octavia.
    Hmmm.

    Jeg tænker at jeg tager en tur på den selv, hvis/når der kommer mere sne og ser hvordan den opfører sig, når jeg presser den lidt.


  • #6   20. nov 2022 #5
    Der ser fornuftigt ud, til prisen.
    Det burde også gerne larme lidt mindre og rumle lidt mindre.


  • #7   20. nov 2022 ja jeg sys de er fine helt sikker nogle jeg ville købe igen men det er altid noget pis at køre i sne på scooter

  • #8   20. nov 2022 De duro 1015 er ret gode helårsdæk. Designmæssigt ihvertfald, har mitas mc20 på min zip (næsten ens) og kører hele året på dem. Inkl sne.
    Ikke det bedste snedæk men det er ok.

    Dog er mitas mc20 også med en lige rille i midten hele vejen rundt på dækket.
    Det afleder vand og sjap lidt bedre end det design duro hm1015 har

    Personlig står jeg og skal have nye dæk på zippen næste sæson og vælger altså nogen væsentlig mere sommerorienterede dæk.

    Det er så få kilometer man kører i sne om året, at det ikke er pengene værd at købe de dæk der er bedst.

    For selvom de giver 15-20% mere greb end et regnvejrsorienteret sommerdæk i sne, så er grebskoefficienten på is jo = 0,1.
    Og 15-20% af ingenting er stadig ingenting smiley

    Pris for duro hm-1015 i din størrelse, 130/70-12, er 400kr
    Dem til 350kr er kun 100/60-12

    Mitas mc20 koster 430 kr på speedline.
    I 130/70-12.

    620kr for et tyskproduceret heidenau snowtex er måske dyrt, men 400kr for et taiwanesisk budget helårsdæk lyder værre handel.

    Hvis jeg havde en nevø der ikke var ret erfaren kører, og han kørte i sverige eller sku køre meget knallert i dk om vinteren, så ville jeg nok købe et sæt dedikerede vinterdæk til ham/hende.
    Og få dem skiftet til foråret og gemme til næste vinter så de ikke blir slidt i smadder af at køre asfalt i sommervarmen

    Kører de lovligt så er afbalancering af hjulene jo ikke så vigtigt.
    Så ku man selv skifte dækkene gratis

    Bedste vinterdæk?
    Det ka jeg ret nemt svare på.
    Men bedste dæk til prisen ift behovet?
    Der må du nok ud og prøve at køre i sneen på de duro hf903 selv og bedømme om det er værd at investere i det bedste af det bedste smiley
    Igen for kun 2 måneders sne max.
    Som man ikke får kørt ret mange ture i fordi det er koldt.

    Har selv kørt 2 vintre med de duro hf903, og jeg var tilfreds nok med dem.

    De glider en del sidelæns, der er ikke ret meget kant pr kvadratcentimeter i det mønster så grebet er ikke godt på hårdtpakket sne og is.
    På våd vejber de også forflrdelige de hf903 når man presser dem.
    Medmindre man som mig godt kan lidt at drifte smiley derfor jeg var tilfreds nok med dem.

    Det hjælper klart på bid når man gir gas eller bremser, at ha de store mellemrum på tværs af dækket på hf903. Når der er noget blødt underlag de kan grave ned i og få fat.

    Men langt det meste af tiden er der kun pletvis småsne + lidt is og så er de store klodser bare = mindre gummi og færre gummikanter mod underlaget end med et finere mønstret dæk.

    Trænger den forresten ikke til lidt olie hist og her den hot inden den ska ud og køre i saltsuppe smiley minder mig om jeg ska ha gjort mine vinterklar...


  • #9   20. nov 2022 Jeg lader scooteren være som den er nu og prøver en tur på den når der kommer mere sne.
    Så må jeg advare hende om "sort is" og håbe at det ikke tager røven på hende og sender hende en tur i asfalten.


  • #10   20. nov 2022 Ja.
    Is er der intet der står fast på.
    Kun pigdæk kan ta fat i det møg.

    Hårdtpakket sne er der ikke mere end en håndfuld dage om året.

    Dæktryk er værd at justere ned en anelse.
    1,6 foran og 1,7 bagi kører jeg gerne med når der er pletvis sne og is.

    0,1-0,2 lavere når der omvendt kun er pletvis asfalt .. smiley
    Det hjælper enormt meget fremfor sådan helt hårde balloner der bouncher henover hårde sneklumper og glider rundt sideværs istedet for at lade dækket vride sig og absorbere kørerens input


  • #11   20. nov 2022 #10
    Den med dæktrykket, den har jeg godt oplevet.
    Når der mangler luft i dækket, så bliver trædefladen bredere og så skærer den sig ikke så hårdt ned i sneen, men kører mere oven på den.
    Lidt som sne-sko.


  • #12   20. nov 2022 Når der er sjap på asfalt kan højt dæktryk lade en skære igennem og få bid i asfalten, men ellers er tommelfingerreglen at jo blødere underlaget bliver jo blødere skal dækkene være

    Det både forstørrer kontaktfladen når dækket smatter mere ud, det gør også dækket mere villigt til at rynke når det ikke er strammet helt ud som en overoppustet balon.

    Mønsteret får lov at blive strukket ud og trække sig sammen over ujævnhederne.

    Har gået en del op i rally og enduro og nørdet rigtig meget dæk. Det er lidt en mærkelig ting at gå op i men det ka virkelig gøre en forskel.
    I motogp er dækvalg også tit det der afgør hvem der vinder.
    Og om folk kører i pit og skifter til regndæk, eller sparer de 55 sekunder og er glade for de valgte soft dæk fra start, så de måske ka klare sig gennem en lille byge uden at tabe for meget tid eller det hele på gulvet smiley smiley

    Det er tit dækvalg er fuld af dilemmaer


  • #13   21. nov 2022 Kunne det være en god idé har 4 hjul 2 med sommerdæk og 2 med vinterdæk så kan du skifte selv til vinter hjul

  • #14   21. nov 2022 Kan varmt anbefale de dæk Brian linker til, det fungere bare

Kommentér på:
Bedste vinterdæk Hot 50

Annonce