{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
687 visninger | Oprettet:

Søren R
Søren R
Tilmeldt:
31. jul 2022
Emner: 1 Svar: 3

48 km om dagen på billig scooter? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har 24 km til arbejde, og da forbindelsen med offentlig transport er elendig, overvejer jeg at købe en scooter.

Har kigget på både Hot og diverse Kymco'er, da de kan fås fra ny til overkommelige priser (ca. 13-18.000 kr.).

Mit spørgsmål er så, om det er realistisk at køre 48 km om dagen (24 km til arbejde + 24 km fra arbejde) på en maskine i den prisklasse, eller jeg skal op og investere i en dyrere scooter, hvis jeg skal kunne stole på, at den kan køre 48 km om dagen over længere tid uden problemer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  48 km om dagen på billig scooter?
  • #1   31. jul 2022 ja da pgo laver gode motor men jeg ville nok se på en dtbig eller gmax i stedet den sidder man bedre på

  • #2   31. jul 2022 Hotten skal du holde dig fra. Det er en skod maskine.
    Kymco'en sidder man faktisk ret godt på. Flade trinbræt.
    Men deres 30'er er "begrænset" på en lorte måde, så den sluger en masse benzin.
    Men de har en god motor.
    Det er mange km du skal køre, så komfort og driftsikkerhed er ret væsentlige faktorer,
    Det bedste er Piaggio, men de er ret krydret i pris.
    Så er der Peugeot. god motor lidt større en kymco.


  • Søren R
    Søren R Tilmeldt:
    jul 2022

    Emner: 1 Svar: 3
    #3   31. jul 2022 @Simon: Når du skriver, at Kymco'en er begrænset på en uhensigtsmæssig måde, er det så noget, der gør en stor forskel?

    Jeg regner netop med at købe en, der kun kører 30 km/t, så jeg kan køre lovligt på stierne.


  • #4   31. jul 2022 #1 tænker han snakker om moto cr ikke pgo

  • #5   31. jul 2022 Den Piaggio Fly i mit galleri fik jeg for 3000 kr.

    Sidste sommer kørte jeg en periode 40km om dagen.

    20km ind til kbh centrum.
    20 km hjem igen.

    Den var lovlig men ringen i vario slebet ned så den kørte 41-42 km/t.

    Den startede hver dag men...
    Kom ned en morgen og så havde slangen fra olietanken givet op og knækket, så der var en sø af olie på gulvet under den.

    Støddæmperen skulle skftes bagi.
    Forgaflen sku egentlig ha haft ny olie. Men kørte bare med den meget blød.
    Batteriet var toast så brugte kickstart.

    Der var ellers næsten nye dæk på da jeg fik den.

    Meget fin komfort og god plads på sådan en fly.
    Super lygter.
    Super bremser.
    Stort sæderum.
    Handskerum der er aflukket men kan åbnes uden nøgle på farten.

    Min yamaha slider fik jeg for 3500.
    Min piaggio nrg power fik jeg for 4000.

    Det behøver ikke være kina knallerter eller den mindst komfortable og mindst praktisie pgo i eksistens. For at være billigt.

    Pgo er faktisk blevet ufoeholdsmæssigt dyrt nu. Fordi de har været på mode.


  • #6   31. jul 2022 Havde personlig hellere taget en pgo libra. Hvis det skal være en pgo
    https://www.dba.dk/pgo-libre-meget-velholdt-s/id-1088350763/

    Eller en dr big.
    Det er de eneste to pgo jeg ville overveje.

    Husk at de fleste annoncer på dba, er til salg endnu fordi de andre heller ikke vil have dem. Til de priser.

    Når der kommer en god knallert til en god pris til salg.
    Så er den typisk solgt inden for 5 dage.
    Det er den type køb jeg normalt sigter efter.


  • Søren R
    Søren R Tilmeldt:
    jul 2022

    Emner: 1 Svar: 3
    #7   31. jul 2022 Tak for alle jeres inputs!

    @L: Jeg er sikker på, at jeg kunne få meget mere for pengene ved at købe brugt end nyt. Men da jeg ikke har meget forstand på scootere, er det også mere risikabelt at købe brugt. Derfor jeg regner med at købe en fra ny.

    Tror jeg skrotter tanken om en Hot. Så valget kommer nok til at stå mellem en Big, en Kymco eller en Piaggio.

    Flere inputs er selvfølgelig velkomne smiley



  • #8   31. jul 2022 Hold dig langt væk fra en 2 takter, hvis du ikke vil poste en masse penge ud på benzin.
    En Hot 50 kører 15-20 km/l.
    Det bliver til cirka 1 kr per kørt km og i dit tilfælde 50 kr om dagen i transport.
    50 kr om dagen med 20 dage om ugen bliver til 12.000 kr om året + prisen på et stempel.
    Og på den tid der skal du skifte stempel mindst 1 gang ( 6.000 km eller 8.000 km ).

    Vælger du en 4 takter, som f.eks. en Yamaha Neos 4 takt, Piaggio 4 takt eller en Peugeot 4 takt, så er du nok nede omkring 50 øre per kørt km og dermed 25 kr om dagen i benzin.
    Til gengæld, så skal du skifte motorolie for hver 3.000 km, som så betyder at du skal tømme den for olie og hælde nyt på cirka 4 gange på et år.
    Så der lander du nok omkring 60 øre per kørt km, når det hele er talt sammen.
    Du skal måske stille ventiler en enkelt gang.
    Der lander du så på 7.200 kr om året.

    Dertil kommer selvfølgelig alm service af bremser, kilerem, dæk, ruller, pærer osv, som slides lige meget på alle scootere.


  • #9   31. jul 2022 Aha ok du vil købe ny.
    Så det er det store budget? 12-18 tusind?

    Så vil jeg sige der er langt større økonomisk sikkerhed i at købe en næsten ny, brugt. Evt fra forhandler med garanti!
    Drift sikkerheden er også større da fabriks fejl oftest kommer inden for de første 2000 km

    Plus du får en bedre maskine for samme pris.
    Så langt sikrere end at købe en billig taiwan eller kina knallert.

    F.eks.
    https://www.dba.dk/piaggio-typhoon-kun-koert-12/id-506659143/

    Eller evt køb en peugeot privat af en Lisbeth til en fin pris...
    https://www.dba.dk/peugeot-kisbee-streetzone/id-1092633272/

    Der er flere forhandler garanti maskiner, uden børnesygdomme da de har overstået de første 1000km
    https://www.dba.dk/piaggio-typhoon-kun-koert-12/id-506680680/

    Og private røverkøb
    https://www.dba.dk/ny-peugeot-scooter-30-saelges/id-1073887848/
    ..
    https://www.dba.dk/peugeot-tweet-2020-7200-km/id-1092702800/

    Så har du råd til en ordentlig lås.
    Evt rep hvis du ødelægger noget.
    Og de er mindst ligeså driftsikre som en fabriksny taiwan knallert

    Mht 2t vs 4t vil jeg sige Hot sammenligningen er galt på den.
    Hot kører helt ufattelig sindsygt råddent kort på literen.

    Mine piaggio 2takt knallerter kører 20-25 km på literen tunet.
    De kører det samme hvis ikke mere som lovlige.

    Men ja som tommelfingerregel er 4t en anelse billigere i anvendelse.
    Dog er de tilsvarende dyre i vedligehold.
    ISÆR hvis du ikke kan servicere den selv og kører den.på værksted.

    Så vil sige fokuser på at få en god maskine du vil nyde at køre på.
    Kan anbefale at afsætte en dag til at køre til en forhandler der har både kina taiwan og kvalitets knallerter.
    Så du kan få prøvet at sidde på de forskellige og få en fornemmelse af hvad du enten investerer i af kram, eller spilder penge på af skrammel som taber værdien lyn hurtigt


  • Søren R
    Søren R Tilmeldt:
    jul 2022

    Emner: 1 Svar: 3
    #10   31. jul 2022 Tak for de mange bud.

    @Tommy: Jeg har i forvejen læst om fordele/ulemper ved 2-takts vs. 4-takts-motorer, og var kommet frem til, at jeg ville gå efter en med 4-takts-motor. Din opstilling af udgifter bekræfter mig i dette, så det er super.

    @L: Jeg har egentlig ikke fastlagt noget endeligt budget. Det vigtigste for mig er, at få en scooter, der er pålidelig. Kræver det mere end 18.000 kr., er jeg måske også villig til at betale det. Men havde først og fremmest kigget blandt de lidt billigere modeller, for hvis jeg kunne nøjes med sådan en, ville det selvfølgelig være rart at spare de penge.

    Jeg kan se på de annoncer, du har linket til, at der er mange penge at spare ved at købe brugt, selvom scooterne ikke har gået vildt langt. Det vil jeg helt klart genoverveje, så jeg kan få en lidt bedre model, uden at den koster kassen.


  • #11   31. jul 2022 Den her forhandler har af og til nogen perler også
    https://www.scooterworld.dk/brugte-30-km-scootere/
    Prisen er lidt deroppeaf men der er garanti osv så kan være værd at overveje.
    De har også tit maskiner man ikke kan finde i god stand ellers, så kigger selv tit derinde af den grund.

    Men det er noget nær den værste tid på året at købe knallert.
    Der er mange der vil have en midt på sommeren, og de fleste er solgt.
    Efterår og vinter er klart mere købers marked.
    Men det burde stadig ku lade sig gøre at finde en lisbeth eller noget piaggio fra et dødsbo, uanset årstid. Bare man holdee øje, har pengene klar og kan afsætte en dag til evt at hente den over 100 km væk hehe


  • #12   1. aug 2022 aldrig køb noget brugt ved en forhandler altid købe nyt de fusker hvor de kan og når du lige vil har så mange penge til en scooter så køb en ny nyt nyt nyt er bedst smiley

  • #13   1. aug 2022 Jeg ville også være påpasselig med at købe brugt hos en forhandler.
    Priserne er højere end privat og garanti kan nemt være noget de bortforklarer med alverdens ting.
    De står pisse flot i butikken, men du aner ikke hvordan at tidligere ejer har behandlet den og du aner ikke hvem tidligere ejer er.
    Det kan du få en idé om, når du køber brugt privat.


  • #14   1. aug 2022 Det med at købe brugt i en forhandler er ik noget jeg ville gøre. Udover det som de andre har sagt, så ved du ikke standen på de forskellige ting. Stellet kunne sagtens være pisse rusten med en tyk lag sort maling oven over så man ikke kan se det.

    Jeg ville personligt kun købe sådan en renoveret knallert i en forhandler hvis det er en ældre knallert som man ikke finder i det stand som det er. Fx en jog r. Har sgu ik set en pæn jog r i rimelig lang tid. De er allesammen forskruet af konfi børn


  • #15   1. aug 2022 Mange er ude af stand til at vurdere om privat sælger har passet godt på den.
    Mange private sælgere er selv ude af stand til at vurdere om de har passet den som de skal.
    Og køber/begyndere på scooter er formenrlig ude af stand til at passe godt på den.

    Det mange glemmer er at forhandlerne gerne sælger med nye kvalitets dæk monteret.
    Ny bagstøddæmper på den piaggio her.
    https://www.scooterworld.dk/vare/piaggio-fly-graa-30-km-brugt/
    Stort service, topboks monteret.
    2 års motorgaranti kan tilkøbes.

    11.400,- for den der fly er ikke dårligt.

    For mange er det et bedre sats end at prøve at finde en solid touring scooter i god stand til en god pris privat.
    Kan se en sym mio ny koster 18500 hos scooterworld med klargørings omkostn. (Plade osv)
    En piaggio liberty 22.500

    Det er 10'000kr forskel.
    Men ok jeg ville måske ikke anbefale dig en 14 år gammel scooter.

    Derfor, privat køb af 1-2 år gammel kvalitetsmaskine til lige omkr halvdelen af nyprisen, afhængig af om man får lås boks osv med. Vil jeg sige er optimalt i trådstarters situation. Hvis ikke man ka finde en piaggio fra et dødsbo. Ellers er lisbeth nok optimal


  • #16   1. aug 2022 #15
    Din ordbog er helt vildt sjov.
    Jeg antager at Lisbeth = Peugeot ?

    Jeg er selv på jagt efter en 4 takter og der sætter jeg grænsen ved 2015.
    Det skal ikke være ændre end det.
    Det burde minimere antallet af ejere der har haft gang i skruetrækkerne og antallet af missede service osv.


  • #17   1. aug 2022 Med Lisbeth mener jeg velpassede 1-ejers maskiner ca 2 år gamle, som har været ejet af en over 24 år smiley

    Simpelthen fordi den første brugte fra privat sælger jeg linkede til hed sælgere lisbeth smiley
    https://www.dba.dk/peugeot-kisbee-streetzone/id-1092633272/

    2000km
    Årgang 2020
    Har stået indendørs garage.
    Inklusiv kædelås og skivelås.
    Kan måske pruttes lidt ned.
    Fransk kvalitets design.
    Meget scooter og låse for pengene.

    En ny koster 20500 her
    https://www.scooterworld.dk/vare/peugeot-kisbee-streetline-4t-efi/
    Uden tilbehør.
    Låsene koster nok 1000 i sig selv.

    Det er måske søn/datter der har kørt den.
    Men det er den type sælger jeg vil anbefale at finde.
    Et lisbeth tilbud smiley

    Foreslå hende evt at beholde hjelmen.
    Hun ved aldrig om der kommer en dag hvor den er god at have.
    Og så tilbyd hende 10500 for at afhente den uden hjelm men med låse osv kontant afregning hurtig nem handel.
    Hvis den altså er som den ska være når man kommer og ser den med fingrene


Kommentér på:
48 km om dagen på billig scooter?

Annonce