{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
448 visninger | Oprettet:

ruller driller hot 50 {{forumTopicSubject}}

Hej sg, har denne mærklig problem og ved snart ikke hvad jeg kan gøre. Er i gang med at indstille ruller på denne opsætning:
Malossi 70cc sport
Polini scooter team 3 knæk
Top racing krumtap
19mm stylepro karburator
Malossi multivar
Polini blæserhjul
Std kobling med stage 6 medium trim og malossi gul tryk
Std pgo rem

Problemet er, at den er mega sensitiv i rullevægt.
Putter jeg 7 grams ruller i, så er de alt for lette. Kommer op på 80 på speedometeren og kører med mega høje omdrejninger. Optræk er rimelig dårlig efter 40-50 kmt

Putter jeg 7,5 grams ruller i, virker de for tunge. Optrækket bliver bedre og topfarten bliver også nogenlunde, men hvis jeg slipper gassen for at tage en sving(med fart på) og gasser op igen, skal den kæmpe sig selv op i omdrejninger.

Blander jeg 7 og 7,5 gram(for at opnå 7,25) kører den som med 7,5 gram i, men lidt flere omdrejningere. stadig ikke godt dog. så hvad fanden gør jeg?
og ja ved godt at 7 gram lyder som tunge ruller, men den tager bare omdrejninger hvis de kommer i.
tak for hjælpen!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ruller driller hot 50
  • #1   16. maj 2022 7,5 gram med 70 ccm og en alt for stor udstødning tyder voldsomt meget på at din trykfjeder er alt alt for hård.

    Til den opsætning skal du se om du kan finde en Malossi Rød 32 kg.
    Ikke alt muligt andet som hedder Hard, Medium eller andet fis.
    Trykfjeder købes ud fra "kg" og du skal teste at kileremmen kan komme helt ned, når du har monteret trykfjederen.
    Nogle trykfjedre fylder så meget i stålet, så remskiverne ikke kan bevæge sig fuldt ud.

    Tag iøvrigt og test din nuværende trykfjeder på en badevægt.
    Den er helt sikkert over 40 kg.


  • #2   16. maj 2022 Jeg har dsv ikke en badevægt. Men trykfjederen her skulle være 30% strammer end std.

  • #3   16. maj 2022 Og den er lige så høj som std

    profilbillede
  • #4   16. maj 2022 gul malossi er omkring 27kg.
    Std trykfjeder er mere end fin til støbejern.
    Du kan med fordel skifte din kilerrem ud med en fra polini.


  • #5   16. maj 2022 Polini remmen fra speedline er for lang. Medmindre du tænker på et andet

  • #6   16. maj 2022 Prøv med std trykfjederen.
    Den burde være rigeligt til støbejern, da den jo ikke skal have sindssygt mange omdrejninger.

    Har du adskilt lyddæmperen og tjekket om der er en begrænsning inde i den?


  • #7   16. maj 2022 Udstødningen er i hver fald ubegrænset. Har tjækket det hele. Prøver lige med en std tryk. Og 7 grams ruller

  • #8   16. maj 2022 Std tryk og 5 eller 6 grams ruller.

  • #9   16. maj 2022 Hej,

    Jeg har nøjagtigt samme udfordring som dig smiley

    Hot 50 - ca. 2005 årg.

    DR Racing
    Multivar
    Stylepro Kevlar rem
    17,5 Stylepro
    Technigas Silent Pro
    Polini Gearing

    Jeg har prøvet 7 - 7,5 - 8 grams ruller, og den vil bare helst køre med 8 grams. Den har tilgengæld ingen HK oppe i omdrejningerne, hvilket nok bærer noget af skylden for den vil have de tunge.
    Jeg har prøvet med standard og den gule Malossi fra Multivar-sættet, som du også har (ligner det).

    Jeg har pr. Tommys video lige prøvet de 2 trykfjedre, og standard får jeg til 27 - 29 kg, og den gule Malossi til 30-33 kg - tættere kan jeg desværre ikke komme det.
    Hvis jeg meget lavpraktisk spænder fjedrerne sammen mod hinanden, og presser dem i en skruestik, er den originale trykket sammen før Malossi'en.

    Men det er er underligt at en lille ændring slår så meget ud, og i øvrigt at den vil have (efter min mening) ret tunge ruller.
    Det føles lidt som om at den ikke 'skifter gear' hurtigt nok, og så æder den bare omdrejninger i stedet. Så det er nok fordi jeg roder lige i området, lige hvor effekten aftager?

    Jeg overvejer at prøve Athena's 25 kg fjeder.
    Jeg har også tænkt på at skifte udstødning for at flytte effekten højere op, eller prøve stylepro's Torque-remskive, men det er nok bare at gætte med pengene... smiley

    Jeg kan dele mine erfaringer her hvis jeg finder ud af noget smiley
    Jeg tager også gerne imord input, jeg håber det er i orden da det er meget lig det, du roder med smiley

    Vh.


  • #10   16. maj 2022 Ja det skide underligt. For mig, så er 7,5 for tunge(har det svært op ad bakker fx). Men hvis jeg smider 7 gram i, tager ene nærmest bare omdrejninger. Hvis jeg blander 7,5 og 7 kører den ligesom med 7,5.
    Har nu prøvet og skifte over til std tryk og 7 grams ruller. Så må jeg se om det kører bedre


  • #11   16. maj 2022 #9
    Det er normalt at Tecnigas Silent Pro yder sin effekt ved lave omdrejninger.
    Du skal glide din finger over remskiverne, vario og blæserhjul og mærke efter om der er en rille.
    Hvis der er en rille, som remmen kan lægge sig fast på, så skal du skifte den del der har rillen.

    Derudover så er det virkelig vigtigt, at du har shimmet vario rigtigt, når du har en højere gearing i den.


  • #12   17. maj 2022 Tak for svar! smiley

    Vario + skive er skiftet og har aldrig kørt med skiven i.
    Bagerste remskive ser lidt poleret ud på et sted, nok fra de 10.000 den har kørt med skiven i, men ellers er der ikke noget at mærke.

    Jeg har forsøgt at shimme mellem vario og remskive, måske op til 1,5 mm, men det giver den bare flere omdrejninger, nærmest som at sætte lettere ruller i. Jeg tror at remmen er lidt for kort, men den går 80 når varioen er kørt ud, og henter måske 5 km/t mere på omdrejningerne. Så det er vel OK.
    Jeg har fjernet kransen til el-starten og sat shims i mellem, så de fylder ca. det samme som kransen.

    Jeg tror også at udstødningen yder ved lave omdrejninger, og når jeg rammer en bakke så er opsætningen på variatoren ikke helt god til at finde hestene.

    Man kan vel godt være ude i, at det bare passer dårligt sammen, eller?
    Måske prøve en lettere trykfjeder + lettere ruller og se om det fungerer bedre, men der er så en 25 kg at prøve, og spørgsmålet er om det er for lidt. Den er ikke en raket, så det kan godt være at remmen bider selvom det "kun" er 25 kg.
    Ellers tænker jeg en udstødning, der yder lidt højere oppe.

    Jeg ved ikke hvordan GG, 9K osv. ligger ift. den jeg har.


  • #13   17. maj 2022 Må lige sige mht remmen. Stylepro remmen er for lang. Hvis du laver tusch trikket helt ind på remsiverne, så ville du se at remmen ikke kommer langt nok in på remskiverne. Skiftede selv til original pgo rem og det gav 10-15kmt på toppen

  • #14   18. maj 2022 så fik jeg løst problemet og føler mig lidt dum. 6,5-7 grams ruller ville havde passet fint i hvis jeg også havde slapper trimfjeder i. de var for stramme til 7,5.
    har nu skiftet til std tryk og 5,6 grams ruller og den flyver bare i optrækket. mangler stadig og teste topfartet, men den kører sgu bare dejligt nu


  • #15   22. maj 2022 #14
    Klassisk problem.
    Mange tror at de skal have strammere trimfjedre og strammere trykfjeder, når de tuner motoren.
    Men det hænger sjældent sammen.
    Når man shimmer vario, så starter den i et lidt lavere gear og dermed får man flere omdrejninger, præcis som med strammere trimfjedre. Men man får bedre optræk og slidtagen på koblingen bliver mindre.


Kommentér på:
ruller driller hot 50

Annonce