{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
543 visninger | Oprettet:

2takt eller 4takt {{forumTopicSubject}}

Hejsa folkens jeg bliver 15 om 2 måneder (ish) og derfor er jeg selvfølgelig igang med at kigge på knallert, men der er noget der generer mig. Mange siger at 2takt er bedst, men 4takt er mindre vedligeholdelse længere på literen og mange andre ting, hvad syntes i jeg skal købe?
2 takt eller 4 takt. Jeg skal bruge knallerten til at komme til og fra skole og så også bare kører rundt i Danmark på den. Kommer ikke til at tune den, og eller kører på baghjul eller pille ved moteren. Bare helt normalt kørsel.
Håber nogle kan hjælpe.

Kommentarer på:  2takt eller 4takt
  • #1   2. maj Hvis du ikke har planer om tuning, så er en 4t helt.

• #2   2. maj Hvis den skal blive lovlig og du selv ik gider og skrue i den, så 4t. Men prøv og ungå vga. Det er kina lort

• #3   3. maj Hvis du skal købe nyt, så du ude i noget 4t. Med mindre du kan finde en forhandler der har noget 2t. tilbage.

Udover det laves der rigtig mange fine 4t. scooter

Motowell Darox og VGA X1 er super fede!

• #4   3. maj Det er underordnet om det er 2takt eller 4takt.

Men de fleste 4takt knallerter er skrald.
    De virker de første par år, hvis du er forsigtig med dem.
    Men man sidder dårligt, vindlæ er dårligt, dækkene er dårlige (større risiko for du kører galt)
    Lyset er dårligt på mange af dem og klimaet lider når knallerter skal skrottes efter kun 5 år.

Som tommelfingerregel vil jeg råde til at droppe alle knallerter der kostede under 12'000 kr fra ny.

Jeg vil også fraråde pgo hot.
    Og motocr hot.
    De er hverken praktiske, komfortable eller billige, deres lys er for dårligt og holdbarheden er kina.

Tag evt til en forhandler der har både kvali scootere, budget maskiner og billigt lort.
    Få lov at prøve at sidde på et par forskellige, forestil dig at du sad på dem i 50 timer.

Glem alt om hvad du synes, tag hjem og æd en pizza, se en film, sov og tænk dig om dagen efter.
    En god nats søvn forhindrer de fleste lidt for hurtige beslutninger.

Jeg ville umiddelbart købe en piaggio zip til dig hvis jeg sku gøre der i blinde.
    De koster temmelig billigt fra ny, man sidder møg godt på dem, de er praktiske, de kører godt, de holder længe og de er pæne.

Eller evt en peugeot kisbee. De er rimelig one size fits all.
    Ikke helt så holdbare og billige i indkøb, men ellers fint scooter koncept.

Long story short

• Villads N
    Villads N Tilmeldt:
    jan 2021

Følger: 12 Emner: 3 Svar: 1
    #5   3. maj Tusind tak for svarende folkens

• #6   3. maj efter alle scooter er 4 takter nu fra ny er alle kina lorte skrald motor

• #7   3. maj er kun mærket du betaler for alle motor er kina lort så er det jo dit valg om du vælger pgo hot 50 eller noget andet husk på pgo hot 50 er billige med alt skjolde osv

• #8   3. maj Piaggio og aprilia er med hiper 4t motorer smiley
    Ikke kina
    Men det er vist også de eneste der ikke bruger kinesisk gy6 motor nu.
    Selv peugeot er i vid udstrækning kinesisk produceret nu. Og kører gy6

PGO laver vist slet ikke knallerter nu til euro4 normerne i 50cc.?
    Eller også er der bare ikke nogen der importerer dem?

• TT
    TT Tilmeldt:
    maj 2019

Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 1.011
    #9   3. maj Pgo laver ikke 50cc mere.

C.Reinhardt købte vist hele produktionslinjen til Hot50, hvor de så end har flyttet det hen, sikkert Kina. Og kalder den MotoCR

• #10   3. maj Jeg satte min vpn til singapore og googlede 2021 pgo 50cc.
    Der kom ikke meget, men der kom vist noget
    https://www.trademe.co.nz/a/motors/motorbikes/motorbikes/scooters/listing/2981259806?bof=KAI5oaZ0
    Ved ikke om reelt er en 2021 men noget ku tyde på det.
    Troede egentlig pgo var holdt op med at producere 2takt, fordi taiwan forbød registrering af nye 2taktere så deres lokale marked ligesom forsvandt.
    Nu kan de kun sælge nye 2takt til andre lande.
    Mit indtryk er man ikke selv, som lille producent, får en motor euro4 godkendt.
    Det tynder så lidt ud i hvor mange der er at vælge imellem.

Men på den anden side, hvorfor lukke en fint fungerende fabrik helt ned, hvis der stadig er et marked i new zealand og evt usa hvor pgo bliver solgt under et andet navn

• #11   4. maj Piaggio forhandles ikke mere i dk. PGO bliver heller ikke solgt mere. MotoCR skulle ikke være de bedste. Og slet ikke de nye Euro5 maskiner. Motorwell skulle være ok. Peugeot Speedfight 4 4t. Køre med Sym motor, og holder rigtig fint. Daniel fra GT-Tuning han arbejder som mekaniker hos thansen. Og efter hvad han siger er VGA ikke det værste lort som mange gør det til. Men største delen af dem der køber VGA fatter minus af hvordan man vedligeholder en scooter, og så det klart de går i stykker! Det gør alle scootere hvis man ikke vedligeholder dem

Prøv se om du ikke kan finde en brugt PGO Hot50 i god stand. De køre bare fint. Og de er ikke bare sådan lige til at smadre. De billige i reservedele, nemme at lave og holder til mere end de fleste. Før min Aprilia SR50R havde jeg en PGO Hot50 - som jeg desværre fik stjålet.... Kæft jeg savner den!

• #12   4. maj Jo Piaggio forhandles stadig i danmark
    Alt andet ville være for mærkeligt.
    På hjemmesiden ser det ud til Køhler stadig har Piaggioer. Euro4 2taktere sprit nye.
    Fly, Nrg og Typohoon. Står også han er "din" piaggio forhandler.
    Scooterworld har også nogen. Og endda euro4 piaggio Zip.
    Og så er der Vespaerne jo. Det er også Piaggioer.

thansens "vga" knallerter er ikke det værste lort.
    det er lige niveauet over. De holder som regel gennem garanti perioden og designet er et af de bedre kina designs. Funktionelt set.
    Æstetik er hver til sit. Men det er tydeligvis ikke os der kopierer kinesernes designs.
    Det er der en grund til.
    Vi kan faktisk finde ud af at designe ting. Især sydeuropæerne. Især køretøjer. Tyskerne også.
    Derfor bruger vi penge på det når vi laver biler og scootere. Tester vores design og forbedrer det.
    Det er ikke kinesernes speciale. De er bedre til nogen andre ting. F.eks. koordination.
    Derfor er de et stort produktions land.

prøv noget andet inden du bare køber en skrot fordi de er populære og folk siger du skal købe sådan en.
    De koster alt for meget for hvad man får de not hot

• #13   4. maj TMP importere ikke Piaggio mere. Den er gået over til Sverige. De Piaggio du ser rundt i dk. Er de sidste der er tilbage. Når de er solgt er det slut.

• #14   4. maj Piaggio laver heller ikke 2t. Mere. Kun 4t. Idag.

• #15   4. maj Hvis du kigger på scooterworld.dk så står der udsolgt ved næsten alle Piaggio maskiner. Det er fordi de ikke kan få dem mere.

• #16   4. maj “Wheelie” du kan jo selv prøve at ringe til Scooterworld eller Køhler. De sælger ikke Aprilia eller Piaggio mere.

• #17   4. maj De sælger da stadig aprillia i køhler? Har lige ringet sidste uge for at spørge

• #18   4. maj Tror aldrig italian bike store holder op med at sælge vespaer smiley

alle aprilia og derbi totakterne er også lavet af piaggio.
    Hvem der importerer dem ved jeg ikke, men mon ikke der fortsat vil blive solgt europæiske scootere i danmark. Selvom tmp måske ikke fortsætter

• #19   4. maj Men spøjs nyhed. At tmp ikke skulle fortsætte næste år.
    De har stadig fuldt piaggio katalog på deres hjemmeside
    http://tmp.dk/da/products/piaggio-2530-kmt-knallert?page=1

• #20   4. maj Vlad S det ved jeg med 100% garanti er løgn. Du har måske kunne købe en brugt - men ikke fra ny.

Wheelie jeg ved FA MotoSport importer lidt Vespa fra Sverige hjem. Men Danmark importer ikke Piaggio mere.

Piaggio producere ikke 2t. Motorer mere.

Og ved ikke hvor du har fra VGA er så dårligt. Prøv ring til GT-Tuning og hør hvad han har af erfaringer med dem. Ved han næsten lige har solgt en N1 der har rundet 13.000 km. Og den spinder som en mis. Hvis du behandlede din NRG på samme måde som mange af de konfirmander og pensionister der købet VGA gør - så havde din NRG også stået stille.

• #21   4. maj Jeg har prøvet at bruge de vga.
    Hvis designet decideret går i stykker ved småuheld og gør skade på brugeren (prøv at gå ind i spoiler håndtaget på en explora. Eller gokke hånden ind i det...) prøv at støde knæet mod det skarpe hjørne under styret.
    Prøv at kigge ned i handskerummet efter 1 år.
    Prøv at se hvor nemt det er at åbne sæderummet uden nøgle på en vga firefox.
    Prøv at se en vga explora efter man har båttet ind i et skur eller lowsided i et sving.
    Jeg kan blive ved.

Det er muligt de ikke er baotian og skyteam dårligt.
    Men der er en grund til de koster halvdelen af en piaggio zip.

Danske piaggioer
    https://www.lhmotor.dk/index.php/scooter/scooter-45-km-t?single_prod_id=146

Ved ikke hvor du har dine garantier for. Eller hvad du har at have dem i.
    Jeg forholder mig helst kun til påviste fakta

Kan se der ikke er nogen 2021 med 2t hiper.
    Gad vide hvorfor.. corona lockdowns i italien sikkert årsagen.
    De laver jo scooterne året op til de sælges...
    Sarsen var værst i 2020. Måske derfor 2021 er udeblevet.
    De har jo e4 godkendelsen på motoren. Så mon ikke det bliver draget nytte af nu økonomien ka gi den gas igen

• #22   5. maj Nu køber man jo ikke en scooter efter den skal være behagelig at køre galt på... Måske du? smiley

Piaggio laver ikke 2t. Motorer mere. Da de ikke overholder de nye EU krav / Euro 5.

At du kan præstere at ødelægge og køre galt på en VGA, siger mere om dig end om mærket.
    VGA laver rigtig ok scooter. Jeg har personligt ikke haft en VGA. Men må indrømme jeg ser mere værdi i GT’s erfaringer end dine. Han har rodet og set en del flere scootere end dig - oven i det, laver han dem til dagligt...

• #23   5. maj Behagelig at køre galt på smiley
    Sikken fantasi.

Jeg er pænt ligeglad hvad du ser værdi i.
    Især når du siger ens evne til at køre en longjia knallert i smadder siger mere om køreren, end om longjiaernes holdbarhed. Hvem formår ikke det smiley
    Det er tilsyneladende formålsløst at prøve at udveklse informationer med dig.
    Dine idolers holdninger er det eneste der kan rykke ved din lader det til.
    Fred være med det. Vi kan jo ikke alle sammen tænke selv.

• #24   5. maj Ja Sorry jeg lader noget af min viden og erfaringer bygge på professionelles erfaringer og viden. I stedet for jeg selv skal købe en VGA og smadre den, for at erfare den også kan gå i stykker smiley

Siden du ligger vægt på at designet decideret gør skade på brugeren “prøv at gå ind i spoiler håndtaget på en explora. Eller gokke hånden ind i det. Eller støde knæet mod det skarpe hjørne under styret.” Så må du finde det som en kvalitet at en god scooter ikke er ubehagelig at køre galt på, eller hvad du nu laver når du støder knæet mod skarpe hjørne under styret smiley

• #25   5. maj Ved almindelig kørsel.
    Der er næsten ikke plads til at have knæene inde i vindlæ, uden man næsten sidder med knæene direkte placeret på de spidse hjørner.
    Hvis man er samme højde som den gennemsnitlige danske mand, så sidder man som regel med knæene ud til siden på en explora.
    Hjørnerne er tilmed vinklet og tilspidset lige op mod knæet nedefra, så der skal ikke meget til.
    Et hul i vejen eller lige ville lette bagdelen fra sæder henover et bump. Gok, så har man et blåt mærke.
    Dejligt.

Har haft samme problem med multitools der niver på grund af dårlig design udvikling.
    Det er småtings afdelingen, det er jo ikke derfor de koster halvden af en tilsvarende peugeot.
    Det er muligt peugeoterne er bedre udstyret, men ikke så meget at prisen skulle være dobbelt af den grund alene.
    Mærke hype er heller ikke så afgørende.
    Det man betaler mest for er som regel udviklings omkostninger. Næst efter materialer/produktionen.
    Det er ikke tilfældet med kina knallerterne.
    Gode designere og gode tests er dyre.

Spændende læsning om situationen med piaggio knallerter og euro5.
    Det er ikke kun danmark

Og corona havde rigtig nok mere at gøre med det som jeg havde på fornemmelsen

Update from Piaggio and Vespa
    Update 8-10-2020

Vespa will already come with Euro 5 engine blocks in November 2020. If you want to buy a new Euro 5 Vespa scooter, you can do so from November this year! And as far as Piaggio is concerned, you can order a Piaggio scooter, like the Zip, with a Euro 4 engine until October this year. So be quick, because after October you have to wait a while before you can order a Piaggio Euro 5 again. The first new Piaggio scooters will be on sale again in the spring of 2021. As it looks now, it will be in the month of March.

The corona also has an impact
    Due to the corona troubles, the moped and scooter manufacturers have fallen behind in production. Fortunately, there is not much to notice at the moment because there is still stock. Delays will arise if the stock is not sufficiently replenished. Partly because the manufacturers are busy preparing the mopeds and scooters for Euro 5, there are again delays. The delivery time can therefore be longer than is normally the case.

https://www.fastfuriousscooters.nl/blog/euro5-scooters-brommers
    Man kan bede google oversætte det til dansk for en hvis man ikke forstår engelsk

• #26   5. maj At du er fysisk for stor til en Explora - det gør det ikke til en dårlig scooter... Det betyder bare du skal finde en større scooter.

4t. Og EL er vejen frem inde for scooter verdenen desværre.

• #27   5. maj No shit sherlock
    At man er fysisk for stor til en stol betyder ikke det er en lortestol. Guldkorn smiley
    Har en zip. Har haft to.
    Samme størrelse men 100 gange bedre design.
    Har også haft en peugeot buxy og en gilera storm og kørt andre kvali scootere i den størrelse også.
    Ingen af dem nær så forfærdeligt designet som den longjia er.
    De er faktisk overhoved ikke forfærdeligt designet.
    Men det er vga explora

Og baglygteglasset matterer og bliver skørt så det flækker for nemt, inden for 3 år.
    Har lige sidet og lavet en video hvor jeg kigger på en 3 år gammel explora og sludrer lidt med ejeren.
    Der kan du få syn for sagerne.
    Men du konstaterer nok bare noget nyt i stil med at det at man er fysisk for stor til en kina knallert ikke gør det til en lorte knallert. Genius level stuff.

Jeg ved godt du helst vil forholde dig til tro.

Jeg skriver kun for at tydeliggøre for trådstarter og evt andre der læser tråden, at realiteterne er realiteterne.
    Og folks meninger er som regel værdiløse.

Vga er billigt uholdbare dårligt designede kina knallerter.

Pgo'erne er meget bedre, men de koster for meget på brugtmarkedet nu til jeg nogensinde vil anbefale dem.
    Long story short

• #28   5. maj Hvis du skal have en fra ny. og ikke vil have nogen dårlige oplevelser, og har råd til det.
    Så vil jeg sige.
    #1 Yamaha aerox 4t. Meget sporty look, langt på literen, mega stærk motor.
    #2 Yamaha neos 4t. Clasisk look, Vildt godt Sæde, Langt på literen, Samme motor som Aerox.
    #3 Peugeot speedfight 4 4t. Sporty look, langt på literen, smart udstyr med usb og telefon holder. Motoren er en ret så ok GY6 motor.
    #4 Vespa sprint 4t. Clasisk look, Italiensk topklasse, lang på literen, meget støjsvag
    #5 Kymco Agilety 16+ 4t Sporty look, langt på literen, Store hjul, GY6 motor
    Har kun nævnt det positive ved scooterne, Da de negative ting er personlig smag og behag. Men kig på de Maskiner....Og vespa kræver en syg god bankkonto... de andre er sådan lidt blandet, hvor Yamaha selvfølgelig også er i den dyre ende.
    Personligt ville jeg sige hvis økonomien ikke er den vildeste, Kymco Agilety 16+ 4t eller Peugeot speedfight 4 4t.

• #29   5. maj #28 Peugeot Speedfight 4 4t. Har ikke en gy6 motor - men en Sym motor smiley

• jim H
    jim H Tilmeldt:
    sep 2019

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 111
    #30   5. maj Køb du bare en 4t VGA er ok. man skal bare ikke pille ved dem som andre fjolser som ikke har en dyt forstand på det røre ved det. Det er der problemer opstår

• #31   5. maj #30 Ja en VGA er en scooter til transport fra A til B. Og som skal vedligeholdes fuldt på samme niveau som en “dyr og fin kvalitets scooter” hvad det så end er i forhold til en VGA smiley

Så køre en VGA rigtig fint - hverken mere eller mindre.

Jeg ville til hver en tid vælge en VGA frem for en MotoCR! De er godt nok i en jammerlig kvalitet.

• #32   5. maj #29 du har ret peugeot speedfight 4 4t har en 137QMB SYM Peugeot 50cc. men den er heller ikke dårlig

• jim H
    jim H Tilmeldt:
    sep 2019

#33   5. maj VGA Peugeot og mange andre scooter er samme motor som er Longjia gy6 . Det er der bare ikke mange der ved. motoren fejler ikke noget men ham med pillefingerne bag styret som ikke ved noget om det synes sikkert det er noget lort :D. Jeg har aldrig haft problemer med den type motor.

• #34   5. maj Ja det er rigtigt. Plus mange har en mærkelig tanke gang. De køber en “billig” scooter, og så tror de den ikke behøves nærmere opmærksomhed og vedligeholdelse - “Det jo bare en billig scooter” smiley
    Og så det klart de ser trætte ud efter kort tid. Hvis jeg behandlede mine scootere på samme måde som mange pensionister og teenager gør, så havde mine også været i øv stand.

• #35   5. maj Jeg synes det kommer an på om du vil købe fra ny eller brugt, og om du vil fikse selv hvis den går i stykker fordi fra ny så er 4t måske fint, men brugt eller hvis du laver dine ting selv er 2t måske mindre hovedpine fordi der ikke er ventiler at tænke på, min erfaring er at minarelli motor er bedst da reservedele altid er på lager hos de fleste hjemmesider, jeg har ingen erfaring med at lave 4t men alt erfaring med minarelli 2t:)

• jim H
    jim H Tilmeldt:
    sep 2019

#36   6. maj 2t er nem at lave. 4t er som du siger ventiler knastkæde det kræver lidt mere en 4 bolte at løsne. Men en 4t er beder op af bakke og mister ikke fart som 2t gør og 4t holder længer en 2t gør. 2t æder sig selv op og så lamer de og oser.

• #37   6. maj En 4t. Køre mere stabilt, forurener mindre og holder bedre i længden.

Alt over 50cc. = Maxiscooter, motorcykler, motorcross, snescooter, vandscooter osv. det er stort set 4t.

Vil skyde på at i 2022 kan man ikke købe nye 2t. Mere.

Top10 50cc. 2020: https://youtu.be/4Y9UQHKNVUM

Top10 50cc. 2021: https://youtu.be/loRRgjZgGDE

Top10 50cc. 2022: ???? ( Tvivler på nye 2t. )

• #38   6. maj Helt klart 4 takt. Mindre støj mere slidstærk. Du skal bare huske at skifte motorolie en gang imellem.
    Jeg er selv igang med min 2. Kymco Super 8. Den første rundede 50.000 km, før jeg sendte den på pension. Da den havde rundet de 30.000 km. monterede jeg en 70 ccm cylinder på, og det kørte den fint med. Den eneste grund til at den blev skiftet ud var egenlig at lednings-nettet skulle skiftes.
    Nr. Kymco har nu rundet 20.000 km og kører hver dag på arbejde.

• Morten C
    Morten C Tilmeldt:
    mar 2020

Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 79
    #39   6. maj Honda Vision med indsprøjtning er gode, men ret dyre. smiley

• jim H
    jim H Tilmeldt:
    sep 2019

#40   6. maj den nye VGA er også med indsprøjtning ECU

• Kim  N
    Kim N Tilmeldt:
    dec 2020

Svar: 3
    #41   6. maj Klart en 3/4-del takt..

• #42   6. maj jeg gad virkelig godt prøve sådan en 1-takts motor
    mtt y2k med turboshaft motor. Basically en jet motor variant. 1 takt. konstant blæs på.

profilbillede
  • Kim  N
    Kim N Tilmeldt:
    dec 2020

Svar: 3
    #43   6. maj La' vær' med det... - du falder bare af..

• jim H
    jim H Tilmeldt:
    sep 2019

#46   7. maj Suzuki vandbøffel . sikke et monster . som yamaha RD 350 . døds maskiner

• jim H
    jim H Tilmeldt:
    sep 2019

#47   7. maj yvps

Kommentér på:
2takt eller 4takt

x