Ny scooter til gammel dreng {{forumTopicSubject}}
Hej ScooterGalleri,
Jeg er gammel dreng på 40+, som i mange år har pønset på en scooter. Nu vil jeg prøve at rykke på det.
Men jeg ved lige præcis intet om scootere, så har en farligt masse spørgsmål. Tænker dette på være stedet at fyre dem af!
Lidt baggrund: jeg bor i København på Østerbro. Har kørekort, men ingen erfaring med scooter eller mc. Jeg vil gerne bruge Scooteren til ture rundt i København eller lidt uden for.
Spg 1) Sikkerhed spiller en stor rolle! Så jeg går efter en scooter med gode køreegenskaber (den skal være let at køre) og som er driftssikker. Jeg tænker at en Scooter 30 er vejen frem? Er der andet jeg bør tjekke - affjedring, bremser, osv. - for en sikker køreoplevelse.
Spg 2) Larm. Jeg er lidt sart på støjen. Er der nogle scootere der larmer mindre end andre - og er der nogen der støjer forfærdentligt? Kan man evt. køre med ørepropper?
Spg 3) Gode butikker. Er T Hansen et godt bud? Eller bør jeg f.eks. tage en tur til https://koehler-knallerter.dk i Birkerød? Er der andre gode forhandlere i Københavnsområdet?
Spg 4) Kan man parkere en ny ok Scooter udenfor, året rundt? Eller ruster den?
Spg 5) Mærker. Er VGA fra T Hansen brugbart? Ellers synes jeg Piaggio eller Vespa ser ret godt ud!
Mvh, old boy Ludvig.
apr 2017
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 5 Svar: 723
mar 2020
Følger: 3 Følgere: 17 Scootere: 5 Emner: 3 Svar: 1.032
Hvis du vil have noget, som der er driftsikkert og som kører godt, så hold dig fra VGA. Jeg kan anbefale: Yamaha (jog r og aerox), PGO og Piaggio skulle også være fint.
Når du har kørekort til bil, kan du både køre 30'er og 45'er.
Spg 2:
Så længe du har standart luftfilter og udstødning(powerfilter og knækudstødning), burde den ikke larme meget.
Spg 3:
T-hansen er fint til diverse dele.
Dvs. Ting som olie, skruer og bolte, filtre og pakninger, men ting som cylinder, karburator, udstødning og andre vigtige motordele ville jeg købe hos Speedline.dk.
Spg 4:
Den vil klart ikke holde lige så længe og ruste hurtigere ja, så find i det mindste et halvtag til den.
Spg 5:
VGA har jeg hørt mange meninger om og det lyder til at nogen af dem virker som de skal, men mange har problemer allerede 2 måneder efter de købte den ny, hvor der skal skiftes motordele og alt muligt andet.
Så hold dig til kvalitets mærker.
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 60 Scootere: 11 Emner: 3 Svar: 1.271
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 60 Scootere: 11 Emner: 3 Svar: 1.271
nov 2020
Følger: 12 Emner: 1 Svar: 1
@Kristoffer P: Tak for de specifikke anbefalinger. Jeg undersøger mulighed for halvtag - vi har både et cykelstativ og cykelrum i baggården. Må lige vurdere om en scooter passer ind.
@marco m: Det er faktisk ikke noget dårligt bud. Er lidt i tvivl om batterilevetiden på sådan en, men det er måske okay i 2020. Vil ihvertfald undersøge el-scooter som et reelt alternativ.
sep 2020
Følger: 13 Emner: 5 Svar: 13
2. Hvis larmen er et meget stort problem vil jeg generelt gå efter en 4 takter. De larmer generelt mindre og kører langt på literen. Den store grund til folk går efter 2 takt fremfor 4 takt er fordi en 4 takter er sværere at rode med og tune. Men hvis du bare skal bruge den til stille og rolig hverdags kørsel er 4 takt helt fint. (de er generelt også lidt billigere end en 2 takt)
3. Har aldrig selv ejet en t hansen scooter men de har generelt ikke det bedste ry. Der er sparet på de forskellige komponenter for at holde prisen nede. Og deres service er lige til at smide ud af vinduet. Hvis du er ude efter en ny scooter så gå hen til en scooter biks og spørg til råds :).
4. En scooter har selvfølgelig bedst af at stå inde med en temperatur på omkring 20-30 grader. men hvis du ikke har denne mulighed kan du bla. købe et overtræk til din scooter som beskytter den (til en vis grad). men umiddelbart kan du godt stille den udenfor uden det store problem.
5. Jeg vil anbefale dig at holde dig til 4 takter efter dine behov. De er slet ikke så slemme som folk gør dem til. En lidt mere pricey men virkelig god og driftsikker knallert er Peugeot speedfight 4 den kan købes fra ny af til omkring 20 klik. og så selvfølgelig billigere brugt. Hvis du kører pænt og overholder service husker olie etc. Er en vga også fin nok hvis det ikke er flere 1000 kilometer du ønsker at køre.
Håber svaret kan give dig lidt mere afklaring
sep 2018
Følger: 1 Følgere: 16 Emner: 2 Svar: 1.025
Men så er det heldigt man ikke behøver bruge T-Hansens værksted, for at overholde garantien. Man kan bruge en hvilken som helst mekaniker.
Fordelen med VGA er at det er en longia (Tror jeg det hedder) Så dele er billige og kan skaffes over alt til ingen penge. Selv hvis man skulle køre en tur til afrika, er reservedele kun 1 hytte væk.
sep 2003
Følger: 22 Følgere: 128 Scootere: 19 Emner: 366 Svar: 805
sep 2003
Følger: 22 Følgere: 128 Scootere: 19 Emner: 366 Svar: 805
Og hvis du skal ha en 45. Så yamaha aerox. Ville ikke gå andre veje..
maj 2018
Svar: 16
Ny scooter til gammel dreng