{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.935 visninger | Oprettet:

Gilera Runner 50 LC - 45'er fra 2004 {{forumTopicSubject}}

Har sådan en runner, som jeg har overtaget fra en familie, som har haft den fra baby.
De har taget begrænsningen på den, samt senere sat et Gianelli Reverse udstødning på den.

Der er ikke ændret på den, udover udstødning og skiven i variatoren.

Sådan som den er nu, da kører den PRÆCIS 45kmt, men har en tendens til at have svært ved at trække sig selv.

Mit spørgsmål er så, om ikke den burde dyses om, når nu der sidder et andet udstødning på den.
-I så fald, kan man regulere det på luftskruen, så man ikke behøves at hæve dysestørrelse ?

Det skal lige siges, at den har stået stille i 6år i en opvarmet garage, så det hele går stille og roligt, med at få alt til at bevæge sig igen. samtidig med at benzin, olie osv er skiftet, så den får de helt optimale opstartsbetingelser.

Variatoren havde lidt slidtspor, så jeg har bestilt en ny, polini speedcontrol.
Formålet er ikke at den skal voldtunes, men vil godt op på 50-55kmt, med det udstødning, og den nye variator.

Har i lidt tips til hvor jeg skal starte med at justere ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gilera Runner 50 LC - 45'er fra 2004
  • #1   4. jun 2020 dysen skal hæves i forhold til standard hvis der sidder gianelli reverse på.
    uanset om der sidder en begrænsning i den eller ej.

    men den har formentlig så meget for tunge ruller i stadig at den slå helt ud i topgear ved 45 på speedo ca 35 på gps.
    og så kan den ikke trække en fis.

    der skal lettere ruller i. tænker et sted mellem 5 og 7 gram. men det skal lige bekræftes fra andre.
    med den perfekte rullevægt holder den et jævnt omdrejningstal op til de 60kmt. på speedo.
    for tunge ruller og den vil køre med for lave motor omdr under
    for lette og den vil køre med for mange motor omdr.

    du bør købe et dysesæt. str 75-90 eller deromkring.
    i med en str 85 ca når du er sikker på udstødningen er afdroslet, og så skulle den gerne 4takte ved fuld gas og slet ikke trække.

    efter du har sat nogen lidt mere passende ruller i.

    så er det bare at gå nedad i dyse til den kører godt og så tjekke tændrør at det ikke er for lyst.

    der sidder måske også en guldfarvet plade mellem karb og luftfilter som bør fjernes med tun udstødning.

    de ruller der følger med polini varioen er sikkert ikke helt hen i vejret. ift dem du har i nu


  • #2   4. jun 2020 Mit bedste bud er at cylinderen er helt færdig ellers så er rullerne det.
    Måske begge dele.
    Det er helt gratis at tjekke cylinderens tilstand, ved at tage udstødningen af og lyse op i cylinderen med en stærk lygte.
    Og det er gratis at tjekke størrelsen på dysen.
    Det koster heller ingenting at tjekke rullerne.
    Og tag så også lige luftfilteret, nu du er igang.


  • #3   4. jun 2020 Gianelli reverse er med begrænsning.
    Ingen begrænsning i kaburator.
    Ingen begrænsningsskive i variator.

    Har skiftet dysen ud med en str 76, der sad en 66'er i den.
    Men det er aaaaalt for meget.
    Ved i hvad standard dysen er?

    Cylinder har det fint, og den trækker også fint, men tror den 4takter en smule og derfor når den ikk fuld potentiale.
    Vil forsøge at gå ned af, istedet for op.
    Så næste dyse blir en 62'er.


  • #4   4. jun 2020 Jeg mindes at std dysen er 64, da skummet i luftfilteret er ret tykt og med halvdåligt flow, samt at der ude for enden af luftfilteret sidder en tragt, præcis som der gør på minarelli, som er en del mindre end den 17,5mm dellorto, som der nok sidder på den.

    Tag luftfilteret ud og rent det godt og grundt.
    Der er nok rigtig meget støv i det.


  • #5   4. jun 2020 Der sidder en 17.5mm kaburator... Og mener at have læst flere steder at dyse standardstørrelse på 45'eren er 56.
    -men umulugt at få bekræftet nogle steder ??

    Filteret er spritnyt smiley
    Men allerede med 66dyse, var det som om den firetaktet.

    Har oplevet noget lignende før, dog med tuncylindre.
    Men princippet er vel det samme smiley


  • #6   4. jun 2020 Den kan også 4 takte hvis tændingen ikke er i top stand eller hvis den mangler kompression.

  • #7   4. jun 2020 Std dyse er str 56.
    Normalt sætter man en 70-74 i afdroslet hiper motor med afdroslet gg på.
    Så hvis du kører med begeænsning i den gianelli reverse vil jeg tro du skal ligge et sted mellem 60 og 68.
    76 er helt sikkert alt for fed hvis der er begr i udst
    Det ville jeg få bragt i orden før jeg kørte mere på den hvis det var min. Og så evt fejlsøge videre derfra hvis der stadig er problemer.


  • #8   4. jun 2020 #7

    Men så gir det vel også mening, at den har firetaktet lidt med en 66dyse, når gianelli reverse er begrænset.
    Jeg prøver med en 62 imorgen.
    Det lader til at ku være løsningen.


  • #9   4. jun 2020 Og den kører jo som sådan fint, men ikk mere end 45-50kmt.
    Men hvis den er dyset forkert med 2-3 størrelser, så gir det vel mening at den ikk når top omdr, da den bare 4takter.

    Målet er 55kmt, bestemt ikke mere ;):)


  • #10   5. jun 2020 Speedccontrol vario med 7ggr ruller
    Standard karbu med 60dyser
    Gianelli reverse med begrænsning.
    Den render stadig 45kmt,som om den bare stopper der.

    Her er et billede af tændrør.


    profilbillede
  • #11   5. jun 2020 Prøv med et "P" tændrør.
    Når den stopper der, så kan det være en fejl på tændingen, som gør at den misser impulsen fra pickuppen, når den kommer for højt op i omdrejninger.


  • #12   5. jun 2020 Det ka godt give mening. :):)

  • #13   5. jun 2020 Men alene et tændrør, vil det kunne bestemme hvad den kører kmt mæssigt ?


  • #14   5. jun 2020 Nej, sikkert ikke, men jeg er ret sikker på at den er født med et P tændrør, så elektroden er længere.
    Sikker, men ikke helt sikker.


  • #15   5. jun 2020 Er der andre begræsninger som jeg ikke er opmærksomme på ?
    -Sidder der noget i koblingen, som begrænser ?
    -Sidder der noget CDI agtigt noget som begrænser ?
    -Sidder der noget ved membranen/indsugningsstudsen ?
    -Vil begrænsningen på Giannelli Reverse gøre, at den simpelthen ikke vil køre optimalt ?

    Umiddelbart, så har de sidste 45'er jeg har haft været lige modsat. De ville helst gerne køre omkring 70-80stykker, og det var svært at få dem droslet ned med skiver i varioen.

    Kan huske en Runner PureJet jeg havde for nogle år tilbage. Da skulle der bare fjernes en ring i vario, samt ændre på den originale udstødning, så løb den glædeligt en 80-90stykker.

    Så det her med denne runner, det virker besynderligt, at den simpelthen bare ikke vil mere end snige sig op på 40-45kmt.
    Jeg fristes næsten til at sige, at der må være noget med det cylinder, selvom at det ser rigtig fint ud, igennem udstødningsporten, og der er masser af kompression.
    -Kommer det dertil, er der så stor forskel på de originale 45'er cylindre ? Kan se både KGI og Speedline og Thansen har nogle forskellige modeller i deres sortiment.


  • #16   5. jun 2020 Jeg tror at du bliver holdt tilbage ved at gnisten forsvinder ved 45 kmt.
    Tjek din stator/svinghjul for rust og din pickup for rust.
    Og tjek ledningerne mellem stator og CDI.

    Der kan være stor forskel på cylindre.
    Forskellen ligger i portmappet.


  • #17   5. jun 2020 Hmm... Må ha det hele kigget efter.
    Gik lige kaburatoren efter, og så lige at luftskruen var skruet helt i bund.
    Mon det ku gøre det?
    Har skruet den halvanden omgang ud, som plejer at være standarden


  • #18   5. jun 2020 Det gør at den får markant mere benzin.
    Og det betyder så at du lige skal genoverveje din dyse, når du skruer luftskruen 1½ omgang ud.
    Så tilbage på dyse 68, når den er skruet ud hvor at den skal være.


  • #19   5. jun 2020 får et par dysesæt med posten imorgen, og smider sådan en "P" tændrør på den.
    Ka google mig frem til, at en del har haft problemer med andre tændrør end "p" modellerne til deres Hiper motor. Så stille og roligt bliver der sporet ind på noget af det rigtige.
    Btw. Stator ser rigtig godt ud, og har checket stelforbindelser og forbindelse til tændrør og tænding.
    Så selve elektronikken ser fejlfrit ud, og forbavsende pænt, selvom man tænker over det snart er 16år gammelt og kørt 10.000km


  • #20   5. jun 2020 Den kan jeg nemt slå....

    1999 Area 51 med 34.900km på tælleren.

    Smasket bagleje og forgaflet er rustet fast.
    Alt andet virkede.


  • #21   6. jun 2020 Nå... Kompression siger 6.7bar.
    Har skiftet dysen til en 62'er...
    Men den når op på ca 40/45kmt, og så er det som om at den går i nødprogram.
    Altså mister pusten og kraft resten af turen.
    Tændrør er skiftet til et P model.

    Ka det skyldes at dysen ska være endnu større, at den mangler saft, eller luft?
    Luftfilteret er sån et ekstra tykt et fra Malossi til at smide i kassen.


  • #22   6. jun 2020 Det lyder mere som om noget er decideret defekt. Kender du en der kan kigge med fingrene på den? Som har bedre chance for at vil kunne fornemme hvad der er galt?

  • #23   6. jun 2020 Ikke lige umiddelbart...
    Men det er noget med en kraftudveksling at gøre.
    Har et dørtrin på ca 3cm højde, det ka den ikk trække sig selv over, hvis man holder med bagdækket helt op af den.

    Den tar hurtigt omdr, men går MEGET langsomt i optrækket. -ska næsten køre 500m før den er oppe på 40kmt.

    Kan tidligere ejer have pillet ved koblingen på en måde, så den er svær at presse ind for en standard cylinder?
    Eller for lidt modstand i udstødningen?
    Eller et vakum problem?


  • #24   6. jun 2020 der er jo nogle gilera der er begranset .. tænding slår fra ved 45

  • #25   6. jun 2020 Ka jeg få det bekræftet hos flere? smiley
    For det lyder da mærkeligt, at uanset hvad jeg gør, så ender den på 40/45kmt.
    Ikke engang 46kmt... Det ka jo ikke passe...


  • #26   6. jun 2020 står selv og er ved at lave tænding på en gilera sp 50 2004 ny tænding på den ..det koster 598 kr for stator cdi tændspole uden begrænsning ,, så er den ged barberet


  • #27   6. jun 2020 det er det der sker .. den vil ikke mere når begrænsningen slå til så tænder den mindre og mindre prøv at presse den ned af en bakke .. så det som om motoren dør til den kommer under begræningen igen

  • #28   6. jun 2020 din motor skal lyde som en hveps ,, samme omdrejninger hele tiden .. skal kun falde lidt op af bakken .. for tunge ruller kvæler den .. har selv haft en sp 50 fra ny den gik 90 efter det sædvanlige skive og indsugnings begræner plade var væk

  • #29   6. jun 2020 Hvor finder du de dele henne?
    Link til hva jeg ska købe?

    Har også læst, at en del har bøvl med gianelli reverse på deres standard cylinder.

    Sku jeg ta et technigas next R istedet for, med begrænsninger.
    -Skal være knæk, gider ikk de andre potter ;)??


  • #31   6. jun 2020 se hvordan din stator ser ud smid nogle billeder af stator og tændspiolen og hele scooteren det vil hjælpe
    smutter nu ,, svarer senere


  • #32   6. jun 2020 Synes bare ikke, at der står nogle steder, at de tændspoler/stator de har på lager, skal være ubegrænset. Så er man vel lige vidt, hvis man skifter ud med en som også er begrænset smiley

  • #33   6. jun 2020 Den skal kunne trække fra 0.
    Hvis den tager for mange omdrejninger fra 0kmt uden at der sker noget, så tyder det på der er strammere trimfjedre i koblingen end standard.
    Nu yder motoren så slet ikke ved så høje omdr længere, så den hjuler bare rundt uden at koblingen slynger ordentlig ud og får fat?
    Det ku lige passe der samtidig også er for lette ruller i.

    Er den holdt op med at 4takte?

    Har aldrig hørt om en hiper2 motor der var omdrejningsbegrænset til et bestemt km tal.
    Eller i det hele taget omdrejningsbegrænset.


  • #34   6. jun 2020 Altså... jeg har fundet en dyse, som nu passer, den 4takter ikke mere smiley
    Men... den tager fint omdr i motoren, jeg kan høre den tager godt ved, og går hurtigt op i omdr.
    Men selve udvekslingen sker bare ikke. Det er som om at den får fuld gas, men der sker bare ikke rigtig så fandens meget, og den kan max trækkes op på 40-45kmt.

    Har efterhånden søgt nettet tyndt, og læst mig frem til, at statoren på disse modeller fra 2000-2004 gik i stykker i tide og utide, de brændte simpelthen sammen.
    -Måske det simpelthen bare er det, der er galt. Den kan ikke levere nok, når man kommer op i fart.

    Jeg har monteret en Polini speedcontrol med 6gr ruller, hvilket er det, som jeg synes den trækker pænest med, under disse omstændigheder.
    Men om det så er nok til at svinge koblingen helt ud, det er jo et godt spørgsmål.

    Har bare aldrig været udsat for dette på en standard maskine...

    Jeg har tidligere haft en Yamaha Neos, hvor jeg havde et Polini Corsa, 19mm dellorto, og så et Yazuni C21 knæk på. Og da gjorde den maskine faktisk lidt det samme. Den var god til at tage omdr, men dør ud ved et vis antal kmt.
    Da satte jeg et Tecnigas next på, og pludselig trak den som bare helvede.

    Nu har jeg ikke haft kigget ned i det Giannelli Reverse, men hvis nu begrænsningen er taget på det, så kan det jo reelt set godt være fordi at den mangler modstand i udstødningen, til at nå ordentlige omdr.

    Er det nogle helt skæve teorier ?


  • #35   6. jun 2020 Jeg har en runner på hånden, som ikke har kørt ret meget, og som er næsten som ny i motoren. Den ser bare ud af helvede til, fordi at landmanden har brugt den til at køre frem og tilbage på når der var høst, og så har den bare ligget i grøften imens de høstede.
    Men tænkte at motoren kunne bruges, og jeg så kunne hapse dele fra den, indtil jeg fandt flaskehalsen.
    den koster kun 800kr, og motor er helt identisk med den jeg har, dog kører den her bare 80kmt, helt standard kun med begrænsninger fjernet smiley


  • #36   6. jun 2020 Måske du skal tage din trykfjeder ud og veje den på en badevægt.
    Se min video.


  • #37   6. jun 2020 Ka se den er hvid og relativ ny.
    Så den er nok hvertfald ikke standard smiley

    Har købt en donor runner magen til, som kører fuld power kun med begrænsning fjernet.
    Så gør nok udelukkelsesmetoden.
    Først hele koblingen, så stator og er det helt galt, så flytter jeg sgu hele motoren overpå ????


  • #38   7. jun 2020 der er lige en anden ting .et stoppet udstødning kan også gøre så den ikke kan køre ret stærkt.. det kan du let teste ved at løsne udstødningen ved cylinderen .. stikke en skuretrækker imellem .. kan den så lige pludselig tage rødbeden .. så det ny udstødning ..det er ikke det første man lige tænker på .. ellers held ok lykke.. og husk lige at opdatere så andre kan få glæde at det ..syntes der er mange det ikke lige får opdateret ..

  • #39   7. jun 2020 #38
    Det har jeg prøvet to gange.

    Første gang var en Puch Monza hvor at tidligere ejer havde fyldt den med Ajax og vand, for at rense sod ud af den.
    Det blev bare derinde....

    Næste var en stakkels knægt med sin nyindkøbte Yamaha BWs.
    Til knallert kort undervisning, der havde idioten sagt til eleverne at de skulle gælde 2 % olie i benzinen.
    Med det resultat, at udstødningen var fyldt med olie.
    En helt lovlig BWs, dog uden ring i vario, den kører pludselig kun 20 kmt, efter 1-2 måneders kørsel.

    Den fik en Proma Indoor til 199 kr på super tilbud hos West-Import.
    Det hjalp en del.


  • #40   7. jun 2020 Ar haft udstødning af, men ikk lige kigget ind i det, da det kommer med MASSER af udstødningsgas.
    Så har ikk tænkt det var en mulighed.

    Jeg har en stærk mistanke til stator og kobling.
    Kan se der er monteret en Hvid relativ ny fjeder i koblingen.

    Løsningen bliver, at jeg har købt en donor maskine helt magen til, som kører ca 80kmt.
    Da tar jeg simpelthen delene derfra en efter en og bruger udelukkelsesmetoden.
    Så ka jeg nemlig se hvad det er som driller.

    Den nemme løsning er jo bare at skifte motoren, men det løser jo ikke problemet med at motoren kun render 40/45kmt smiley

    Målet er 55kmt, da jeg skal bruge maskinen til et projekt her i ferien smiley


  • #41   7. jun 2020 Start ud med at tage remskiver, komplet med kobling.

  • #42   7. jun 2020 Kobling, udstødning, stator.
    Det blir nok den rækkefølge smiley


  • #43   7. jun 2020 Ved ikke om jeg mest hælder til at der er noget galt bag dit varioskjold, eller om din tænding giver ballade når der kommer belastning på.
    Synes ikke det giver nogen mening hvis den gerne vil op i omdrejninger, men ikke yder noget deroppe.

    Så hælder mest til koblingen er slidt ned. Eller remmen glider. Eller lign bag varioskjold


  • #44   7. jun 2020 Min allerstørste tanke er også på kraftudveksling, at den simpelthen ikke får overført krafterne til baghjulet, til trods for høje omdr.
    En slidt kilerem + en kobling som ikk tar ordentlig fat.

    Det er hvertfald det første, som jeg prøver at bytte rundt.
    Og er egentlig rimelig overbevist om, at det enten er det, eller også en stator som ikk levere.

    Men eftersom at det er samme opførsel, uanset gram på ruller, og at den tar fint omdr, men ikke får det overført, det tyder såååå meget på en kobling som ikke vil spille med, og at scooteren knap nok ka trække sig selv, selvom den har masser af omdr. smiley

    Blev dog lidt nervøs igår, da i nævnte det med olien.
    For har smidt en dunk castrol power1 racing på den, efter at have tømt det gamle olie ud.
    Den har jo trodsalt stået stille en del rum tid, så en lidt fed olie, har den vel godt af, og burde den nu nok ku brænde af ;)??


  • #45   7. jun 2020 Vil generelt kun bruge castrols racing olie til racing setups. Måske midrace og opefter. Men ikke lavere.
    Mine motor har ik ku forbrænde det med sport tun, så bruger deres delsyntetiske i stedet


  • #46   7. jun 2020 mht kobling...
    Kan se at KGI har 2 forskellige på lager, SKAL det være en original Piaggio/Gilera, eller kan deres "kopi" være ligeså god når nu det er hos KGI ?
    -Der er alligevel 800kr forskel på de 2 modeller smiley

    Forventer at køre forbi KGI imorgen formiddag, og hapse lidt smådele, som jeg uanset hvad skal bruge. Så hvis de også siger det samme, og skyder på at det nok er koblingen der er færdig, så kan man vel ligeså godt købe en spritny kobling med skiver og klokke og kilerem.
    Så er alt i kickstarterskjoldet/området hvertfald spritnyt.


  • #47   8. jun 2020 #40 det med at en udstødning er stoppet .. der mener jeg ikke for røret men hele skidet .. er lukket så meget med sod og olie snask .. lavede en pgo G max for en pige ..der var udstødningen stoppet .. den kunne ikke køre mere end 34 40 stykker ,, den skød og hakkede .. jeg var sikker på det var tændingen den var gal med ..ny stator og cdi på .. og ikke en skid hade det hjulpet .. så af med cylinder og se om der var noget galt .. alt så fint ud.. så membran og nye simmer ringe .. de kan være også lave en del ballade så chek lige dem en gang .. var så ude og hente noget til en anden scooter . så stod deres mekanniker der .. spurte ham om han hade oplevet noget ligende .. så siger han stoppet udstødning ,, det kan ikke være andet , fuck det hade jeg ikke lige tænkt på .. prøvede at løsne ud.std ved cyl. .. så var der sku liv i bæstet .. nyt rør på så gik den som en drøm . 90 kmt ..

  • #48   8. jun 2020 #32 .. det var vist mig der rodede lidt i det .. det var katalysator eller uden .. cat .. jeg hade set .. ikke begrænsning ..

  • #49   8. jun 2020 Her er lidt billeder af kobling og blæserskjold ved variator.

    Umiddelbart ser det da fint ud ??



    profilbillede
  • #50   8. jun 2020

    profilbillede
  • #51   8. jun 2020

    profilbillede
  • #52   8. jun 2020

    profilbillede
  • #53   8. jun 2020

    profilbillede
  • #54   8. jun 2020

    profilbillede
  • #55   8. jun 2020

    profilbillede
  • #56   8. jun 2020

    profilbillede
  • #57   8. jun 2020 Udstødningen er også afmonteret og skilt i atomer.
    Det er goooodtnok sodet indvendigt, men om der sidder en klump... Pas.
    -Begrænsningen sidder dog stadig i røret ??

    Har funderet lidt, her imens jeg har pillet det hele fra hinanden.
    Jeg kører den samme rute hver gang for at teste.
    Og det er ca PRÆCIS på samme punkt, at den mister pusten. Kan det også være pga at den fylder udstødningen og pludselig skabes der noget tryk som gør den møder modstand når udstødningsgassen skal væk, og derfor har den svært ved at få effekten ud.

    Som i kan se på det sidste billede af variatoren, ku det godt ligne, at remmen fedter rundt smiley
    Det ka vel skyldes en kobling der er for stram til "standard" eller?


  • #58   8. jun 2020 Nårh...
    KGI manden mente at det var CDIen som begrænset den.
    Speedline mente ikke CDI, da den er sløv i optrækket, hvilket den uanset CDI ikke burde være.
    Derimod hældte Speedline til, at der enten er kørt med for fed olie, og ikke har kunnet forbrænde det, og så har det siddet i udstødningen og hobet sig op.

    Jeg er blevet anbefalet, at sætte gianelli reverse på, med begrænsning fjernet.
    Det lille hul i udstødningen, gør skade på alt.
    Derefter skulle jeg neddrosle med en skive i variatoren istedet for.

    Såå.. Gianelli reverse hænger i drivhuset, og har nu fået første omgang lak.
    Tænker den ska ha en 3-4 lag ??


  • #59   8. jun 2020 Tag lige din trykfjeder ud og pres den imod en badevægt.
    Den ser ret tyk ud.

    Evt mål tykkelsen på stålet, med en skydelære.


  • #60   8. jun 2020 Grænsen for om man bliver straffet for tun eller ej går jo ved 43 for 30 knallerter og 64 for 45ere.
    Så vil ikke kalde en topfart på 50 optimal uanset om det er 45er eller 30 knallert.
    Jeg er selv ved at slibe af ringen på en 30er der kun kører 32 med fuld smæk på.
    Vil også se på at få begrænset hvor mange omdr den ka rende ud til. Så jeg kan nøjes med at begrænse vario til lige under det tilladte. Hvis motor kun render en anelse længere ud i omdr end den rykker ved


  • #61   9. jun 2020 som første indlæg også gjorde opmærksom på, så er det en 45'er.
    Efter politiets eget udsagn, så får man en løftet pegefinger ved 58kmt og eventuelt en bøde. Men derunder gør de sjældent noget ved det, medmindre man bliver stoppet i en fartkontrol, med laser osv.
    -Men det er ikke en debat jeg gider have her under dette opslag.

    Trykfjederen er standard, og det er trimfjedrene også.
    KGI mekanikeren kiggede på den igår, og mente endda, at den rent faktisk var delvis nyindkøbt.

    Jeg skal have givet udstødningen sidste omgang lak, her lige om lidt, og så kommer den på, og kileremmen kommer med GLS her til formiddag.
    Så bliver det hele samlet, og så har jeg en "garanti" fra Speedline, om at den nu vil køre som den skal.
    Men nu må vi se...

    Olietanken er tømt, renset, og fyldt med en "dårligere" olie, Castrol Power1 Semi syntentetisk.
    Kileremmen er afmonteret, og ny kevlarrem bliver monteret, for at sikre at den ikke glider rundet.
    nyt Gianelli reverse udstødning, med fjernet begrænser bliver monteret.

    Jeg er ret spændt på resultatet smiley


  • #62   9. jun 2020 Nå ja 1kmt til eller fra
    Ingen diskussion bare fakta
    https://www.sikkertrafik.dk/raad-og-viden/paa-knallert-og-scooter/boeder-og-straf-paa-knallert#
    46-59 kmt så KAN de tage din knallert ind til undersøgelse, og konfiskere de ulovlige dele, hvis ikke alt er lovligt. Dvs din udstødning

    Ellers er 59kmt gratis.

    60-63kmt bøde bøde bøde og intet antet. Medindre som sagt du har gianelli reverse på (køb en gg i stedet)

    64kmt så falder hammereren.
    Men det er på GPS!!
    Min lovlige 30er viser 70kmt på speedo ved 49 på gps.
    Og formentlig over 80 på speedo ved 59 på gps kmt.
    Politiets rullefelt skulle meget gerne vise det en gps viser evt lidt til den lave side.
    Plus minus 1 kmt måske.

    De trækker så også 1 kmt fra på feltet for at være sikre.
    Min 30 knallert kører knap 60 på speedo men er lovlig.
    Sad og gloede på gpsen ned ad bakke med 44 for fuld udblæsning igår, da en politimand pludselig hang ud af passagervinduet bag mig og piftede for at råbe jeg ikke sku skrive mens jeg kørte smiley
    Da jeg så dem i spejlet var jeg sikker på jeg sku på rullefelt og ha den testet smiley smiley
    Men de gider ikke teste en knallert der kører ca det den må.
    Især ikke hvis det er en 45er
    De kørte vare videre efter jeg havde råbt sorry, stoppet gpsen i lommen og givet dem en tommelfinger.

    Hvis jeg var dig havd jeg gået efter en topfart på 62 på gps.

    Min "lovlige" 30er kører 41 på gps.

    Og jeg havde sat en gg på i stedet.

    I virkeligheden havde jeg fjernet begrænsningerne og sat en cylinder på der kan nå de 75 lidt hurtigere end std, så man kan følge med fra rødt.
    Er aldrig blevet stoppet på 45er medmindre jeg kørt stærkere end vejens fartgrænse. Væsentligt stærkere.

    Jeg er sågar så tryg ved at køre tunet 45er, at jeg i en periode kørte med min 45 plade på hvad end jeg kørte på stort set.
    For så bliver man dælme så godt som aldrig stoppet.

    Ingen diskussiom bare fakta.
    Tag det af det som du synes du ka bruge til noget


  • #63   9. jun 2020 Ka ikke rigtig bruge så meget af det, andet end at jeg ikke er den eneste som går beregner på hvordan ens maskine skal køre, fremfor bare at fokusere på mere, mere, mere, mere fart.

    55kmt hverken mere eller mindre.
    Runneren er født med knækudstødning, og eftersom den ikke kører og lyder som et bæst, så tror jeg sådan set ikke at de gider bruge tiden på en bagatel, bare for at spille sur smiley

    NU må GLS godt snart komme forbi, så jeg kan få samlet.....


  • #64   9. jun 2020 Ok.
    Giver bare ikke mening for mig hvorfor du vil ramme 55 frem for f.eks. 58 eller 62.
    Din benzin økonomi bliver dårligere og dine service intervaller bliver kortere. Og den vil støje mere ved 50kmt end ellers.
    Men hvad ved jeg


  • #65   9. jun 2020 Det er hellere ikke emnet i dette indlæg/opslag, så det kan jo være ligegyldigt smiley

  • #66   9. jun 2020 Ligegyldigt? smiley
    Ok hvis du synes det så fred være med det da smiley


  • #67   10. jun 2020 har du fjernet den plade i indsugning .. der sidder en plade med et 10mm hul i over membranen . hvis de stadig bruger det på de nyere modeller .. eks fra de gamle der gik 90 med begrænsninger fjernet . har de sænket skyllekanaler og udstødning 2.1mm . kan ikke huske fra hvilke årg det er fra .. men et bud er efter 2000



  • #68   10. jun 2020 hulpladen er væk, og efter hvad jeg kan se, har den aldrig været der smiley
    Så pt er der fjernet følgende:
    -Plade i kaburator.
    -Skive ved variator.
    -Udstødningsbegrænsning er fjernet.

    Det er pt. det som er fjernet, som jeg ved og kan se har været der smiley

    Venter stadig lige på at lakken tørre på udstødningen, så skal den monteres og startes for første gang efter lidt roderi smiley


  • #69   10. jun 2020 nårh... problemet er løst, og nu vil jeg som en af de få, forklare og beskrive hvad der gjorde det smiley

    Jeg fik udstødningen pillet ned fra drivhuset, hvor det har hængt et par dage, og hvor det har fået 4x varmebestandig klarlak.
    -Og nej, vi har ingenting i drivhuset i år, da vi havde en masse lus derinde sidst år, så i år ligger vi det lige øde, og får alt det skidt dræbt.

    Udstødningen blev monteret nænsomt, efter at jeg havde renset pindboltene, og fundet nye møtrikker og skiver.
    Det passer perfekt, og ser faktisk pisse godt ud til sån en runner.

    Jeg startede den op, lod den stå 2-3min i tomgang, inden jeg kørte ud på en lille tur.
    Nu tar den voldsomt meget ved, og accellerere lystigt op til en 80/90 stykker.

    Jeg kørte så hjem igen, og satte mig for at ville undersøge hvad der gjorde udslaget.
    på forhånd vidste jeg jo, at den nye kevlarrem er 2mm brede end den som sad der.
    Og rullerne blev skiftet ned til 5.5grams, efter anbefaling af speedline og KGI.

    Fik fat i den gamle udstødning og ville se om den virkelig skulle være tilstoppet, som også var en mulighed.
    Af med lyddæmperen, og så ellers forsøge at trække en ret tyk wire igennem forføret. Igennem kom den aldrig, men tilgengæld kom der altid ret meget snask med ud. Så jeg må konstatere, at den har været tilstoppet.

    Alt i alt, så tror jeg at den er på rette spor nu, både mht dyse, kilerem, olie og udstødning.
    Nu skal jeg så lige have kigget lidt på de ruller, tror godt den kan klare en 6grams.
    Og en skive i variatoren. så er det så spændene hvor bred en skive jeg ender med at skal smide i den, for at ramme de ca. 55kmt. Selvom det er lidt med vemod, for den kører satme godt nu. Pænt jævnt træk, og man skulle ikke tro at det kun var et 40mm cylinder som sidder på den smiley

    Så... for at summere...
    -Olietanken blev tømt for dårlig olie, og i med en god olie.
    -Kileremmen skiftet til en ny kevlarrem.
    -Ny udstødning monteret, uden begrænsning.

    Det løste hele problemet med at den ikke ville mere en 40-45kmt og at den sneglede sig derop.


  • #70   10. jun 2020 Er igang med at trimme den ned.
    Der er 8.1gr ruller i den og en 8mm ring.
    Jeg tror ringen passer, men så snart variatoren rammer ringen tager den ekstrem mange omdr.
    Ska jeg så gå yderligere op i rullevægt? Synes 8.1gr lyder af meget smiley
    Men hold nu op den kører meget bedre, efter at fejlen nu blev fundet til den sløvhed smiley


  • #71   10. jun 2020 Tændrøret ser da også fint ud nu, eller hva siger i?

    profilbillede
  • #72   10. jun 2020 Tillykke med en lækker maskine. De kører fandens godt de hiper motor. Selvom man kun må kører det nummerplade farven viser smiley men det er en pålidelig hund sådan en.

    Et godt fif. Den dag den ikke starter ordentligt, lugter af benzin, eventuelt drypper med benzin. Så køb en ny original 17,5mm dellorte karburator magen til den der sidder på. Istedet for at købe løsdele for at renovere den som sidder i smiley
    Det har jeg måtte mærke på egen krop på den hårde måde smiley smiley smiley smiley smiley


  • #73   11. jun 2020 yep stoppet udstødning .. kvæler den nemlig... og en af årsagerne til alt snask er billigt olie . på med det dyre olie så får man ikke de problemer.. jeg købte en runner sp 50 45 scooter fra ny .. fjernede begrænsninger og hævede cylinder 2,1mm og kørte denicol a1 olie fra dag 1 den hade gået 52000km og kørte som ny . men så blev den stjålet .. det beviser at god olie betaler sig ..

  • #74   11. jun 2020 hæve cylinder, hvordan gør du det ?

    Jeg roder lidt med at sætte begrænsningsskive i den, men jeg er helt oppe på 8mm, og når den så rammer begrænsningsskiven, lyder det som om at den accellere i omdr.
    Tænker at sætte endnu tungere ruller i den, så den ikke kører med så mange omdr når den rammer begrænsningsskiverne.

    Det er fandme også langt at skulle begrænse ned, fra 90kmt og ned til 55kmt smiley

    Lige før, at det er synd at begrænse sådan en scooter som kører SÅ godt. Men jeg har simpelthen mit kørekort for kært, og tør sgu ikke brøle afsted på sådan en 45'er med den fart smiley


  • #75   12. jun 2020 Sååå nu kører den sgu faktisk ret lækkert smiley
    5.5gr ruller
    Begrænsning i Kaburator
    og 8.5mm skive.

    Nu kører den 55-60 efter speedometer og alt efter om det er ned eller op ad bakke.
    Den tager stadig en del omdr, men slet ikke i nærheden af hvad den har gjort før.
    Tænker at skifte til noget Iridium tændrør i en 10'er, så burde tændrøret ikke give begræsninger for hvor mange omdr den kan køre med over længere tid.

    Når det så er sagt... den kører virkelig fint... dejlig frisk i optræk, og lyder godt som en hveps osv smiley


  • #76   26. jul 2020 #74 .. jeg lavede en alu bundpakning .. til at hæve cylinderen med 2.1mm og drejede 2.1 af toppen på cyl. .. men når du begrænser den så er det jo ingen grund til at gøre det .. jeg gjorde det for at den skulle være som de laver den orginal .. den gik 80-90 med org udstødning .. bare med alle de begrænsninger der bliver klasket på når de skal til dk ..

Kommentér på:
Gilera Runner 50 LC - 45'er fra 2004

Annonce