Gilera Runner 50 LC - 45'er fra 2004 {{forumTopicSubject}}
Har sådan en runner, som jeg har overtaget fra en familie, som har haft den fra baby.
De har taget begrænsningen på den, samt senere sat et Gianelli Reverse udstødning på den.
Der er ikke ændret på den, udover udstødning og skiven i variatoren.
Sådan som den er nu, da kører den PRÆCIS 45kmt, men har en tendens til at have svært ved at trække sig selv.
Mit spørgsmål er så, om ikke den burde dyses om, når nu der sidder et andet udstødning på den.
-I så fald, kan man regulere det på luftskruen, så man ikke behøves at hæve dysestørrelse ?
Det skal lige siges, at den har stået stille i 6år i en opvarmet garage, så det hele går stille og roligt, med at få alt til at bevæge sig igen. samtidig med at benzin, olie osv er skiftet, så den får de helt optimale opstartsbetingelser.
Variatoren havde lidt slidtspor, så jeg har bestilt en ny, polini speedcontrol.
Formålet er ikke at den skal voldtunes, men vil godt op på 50-55kmt, med det udstødning, og den nye variator.
Har i lidt tips til hvor jeg skal starte med at justere ?
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 652 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.010
uanset om der sidder en begrænsning i den eller ej.
men den har formentlig så meget for tunge ruller i stadig at den slå helt ud i topgear ved 45 på speedo ca 35 på gps.
og så kan den ikke trække en fis.
der skal lettere ruller i. tænker et sted mellem 5 og 7 gram. men det skal lige bekræftes fra andre.
med den perfekte rullevægt holder den et jævnt omdrejningstal op til de 60kmt. på speedo.
for tunge ruller og den vil køre med for lave motor omdr under
for lette og den vil køre med for mange motor omdr.
du bør købe et dysesæt. str 75-90 eller deromkring.
i med en str 85 ca når du er sikker på udstødningen er afdroslet, og så skulle den gerne 4takte ved fuld gas og slet ikke trække.
efter du har sat nogen lidt mere passende ruller i.
så er det bare at gå nedad i dyse til den kører godt og så tjekke tændrør at det ikke er for lyst.
der sidder måske også en guldfarvet plade mellem karb og luftfilter som bør fjernes med tun udstødning.
de ruller der følger med polini varioen er sikkert ikke helt hen i vejret. ift dem du har i nu
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.109
Måske begge dele.
Det er helt gratis at tjekke cylinderens tilstand, ved at tage udstødningen af og lyse op i cylinderen med en stærk lygte.
Og det er gratis at tjekke størrelsen på dysen.
Det koster heller ingenting at tjekke rullerne.
Og tag så også lige luftfilteret, nu du er igang.
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
Ingen begrænsning i kaburator.
Ingen begrænsningsskive i variator.
Har skiftet dysen ud med en str 76, der sad en 66'er i den.
Men det er aaaaalt for meget.
Ved i hvad standard dysen er?
Cylinder har det fint, og den trækker også fint, men tror den 4takter en smule og derfor når den ikk fuld potentiale.
Vil forsøge at gå ned af, istedet for op.
Så næste dyse blir en 62'er.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.109
Tag luftfilteret ud og rent det godt og grundt.
Der er nok rigtig meget støv i det.
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
-men umulugt at få bekræftet nogle steder ??
Filteret er spritnyt
Men allerede med 66dyse, var det som om den firetaktet.
Har oplevet noget lignende før, dog med tuncylindre.
Men princippet er vel det samme
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.109
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 652 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.010
Normalt sætter man en 70-74 i afdroslet hiper motor med afdroslet gg på.
Så hvis du kører med begeænsning i den gianelli reverse vil jeg tro du skal ligge et sted mellem 60 og 68.
76 er helt sikkert alt for fed hvis der er begr i udst
Det ville jeg få bragt i orden før jeg kørte mere på den hvis det var min. Og så evt fejlsøge videre derfra hvis der stadig er problemer.
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
Men så gir det vel også mening, at den har firetaktet lidt med en 66dyse, når gianelli reverse er begrænset.
Jeg prøver med en 62 imorgen.
Det lader til at ku være løsningen.
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
Men hvis den er dyset forkert med 2-3 størrelser, så gir det vel mening at den ikk når top omdr, da den bare 4takter.
Målet er 55kmt, bestemt ikke mere ;):)
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
Standard karbu med 60dyser
Gianelli reverse med begrænsning.
Den render stadig 45kmt,som om den bare stopper der.
Her er et billede af tændrør.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.109
Når den stopper der, så kan det være en fejl på tændingen, som gør at den misser impulsen fra pickuppen, når den kommer for højt op i omdrejninger.
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.109
Sikker, men ikke helt sikker.
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
-Sidder der noget i koblingen, som begrænser ?
-Sidder der noget CDI agtigt noget som begrænser ?
-Sidder der noget ved membranen/indsugningsstudsen ?
-Vil begrænsningen på Giannelli Reverse gøre, at den simpelthen ikke vil køre optimalt ?
Umiddelbart, så har de sidste 45'er jeg har haft været lige modsat. De ville helst gerne køre omkring 70-80stykker, og det var svært at få dem droslet ned med skiver i varioen.
Kan huske en Runner PureJet jeg havde for nogle år tilbage. Da skulle der bare fjernes en ring i vario, samt ændre på den originale udstødning, så løb den glædeligt en 80-90stykker.
Så det her med denne runner, det virker besynderligt, at den simpelthen bare ikke vil mere end snige sig op på 40-45kmt.
Jeg fristes næsten til at sige, at der må være noget med det cylinder, selvom at det ser rigtig fint ud, igennem udstødningsporten, og der er masser af kompression.
-Kommer det dertil, er der så stor forskel på de originale 45'er cylindre ? Kan se både KGI og Speedline og Thansen har nogle forskellige modeller i deres sortiment.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.109
Tjek din stator/svinghjul for rust og din pickup for rust.
Og tjek ledningerne mellem stator og CDI.
Der kan være stor forskel på cylindre.
Forskellen ligger i portmappet.
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
Gik lige kaburatoren efter, og så lige at luftskruen var skruet helt i bund.
Mon det ku gøre det?
Har skruet den halvanden omgang ud, som plejer at være standarden
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.109
Og det betyder så at du lige skal genoverveje din dyse, når du skruer luftskruen 1½ omgang ud.
Så tilbage på dyse 68, når den er skruet ud hvor at den skal være.
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
Ka google mig frem til, at en del har haft problemer med andre tændrør end "p" modellerne til deres Hiper motor. Så stille og roligt bliver der sporet ind på noget af det rigtige.
Btw. Stator ser rigtig godt ud, og har checket stelforbindelser og forbindelse til tændrør og tænding.
Så selve elektronikken ser fejlfrit ud, og forbavsende pænt, selvom man tænker over det snart er 16år gammelt og kørt 10.000km
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.109
1999 Area 51 med 34.900km på tælleren.
Smasket bagleje og forgaflet er rustet fast.
Alt andet virkede.
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
Har skiftet dysen til en 62'er...
Men den når op på ca 40/45kmt, og så er det som om at den går i nødprogram.
Altså mister pusten og kraft resten af turen.
Tændrør er skiftet til et P model.
Ka det skyldes at dysen ska være endnu større, at den mangler saft, eller luft?
Luftfilteret er sån et ekstra tykt et fra Malossi til at smide i kassen.
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 652 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.010
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
Men det er noget med en kraftudveksling at gøre.
Har et dørtrin på ca 3cm højde, det ka den ikk trække sig selv over, hvis man holder med bagdækket helt op af den.
Den tar hurtigt omdr, men går MEGET langsomt i optrækket. -ska næsten køre 500m før den er oppe på 40kmt.
Kan tidligere ejer have pillet ved koblingen på en måde, så den er svær at presse ind for en standard cylinder?
Eller for lidt modstand i udstødningen?
Eller et vakum problem?
maj 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 79
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
For det lyder da mærkeligt, at uanset hvad jeg gør, så ender den på 40/45kmt.
Ikke engang 46kmt... Det ka jo ikke passe...
maj 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 79
maj 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 79
maj 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 79
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
Link til hva jeg ska købe?
Har også læst, at en del har bøvl med gianelli reverse på deres standard cylinder.
Sku jeg ta et technigas next R istedet for, med begrænsninger.
-Skal være knæk, gider ikk de andre potter ;)??
maj 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 79
maj 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 79
smutter nu ,, svarer senere
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 652 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.010
Hvis den tager for mange omdrejninger fra 0kmt uden at der sker noget, så tyder det på der er strammere trimfjedre i koblingen end standard.
Nu yder motoren så slet ikke ved så høje omdr længere, så den hjuler bare rundt uden at koblingen slynger ordentlig ud og får fat?
Det ku lige passe der samtidig også er for lette ruller i.
Er den holdt op med at 4takte?
Har aldrig hørt om en hiper2 motor der var omdrejningsbegrænset til et bestemt km tal.
Eller i det hele taget omdrejningsbegrænset.
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
Men... den tager fint omdr i motoren, jeg kan høre den tager godt ved, og går hurtigt op i omdr.
Men selve udvekslingen sker bare ikke. Det er som om at den får fuld gas, men der sker bare ikke rigtig så fandens meget, og den kan max trækkes op på 40-45kmt.
Har efterhånden søgt nettet tyndt, og læst mig frem til, at statoren på disse modeller fra 2000-2004 gik i stykker i tide og utide, de brændte simpelthen sammen.
-Måske det simpelthen bare er det, der er galt. Den kan ikke levere nok, når man kommer op i fart.
Jeg har monteret en Polini speedcontrol med 6gr ruller, hvilket er det, som jeg synes den trækker pænest med, under disse omstændigheder.
Men om det så er nok til at svinge koblingen helt ud, det er jo et godt spørgsmål.
Har bare aldrig været udsat for dette på en standard maskine...
Jeg har tidligere haft en Yamaha Neos, hvor jeg havde et Polini Corsa, 19mm dellorto, og så et Yazuni C21 knæk på. Og da gjorde den maskine faktisk lidt det samme. Den var god til at tage omdr, men dør ud ved et vis antal kmt.
Da satte jeg et Tecnigas next på, og pludselig trak den som bare helvede.
Nu har jeg ikke haft kigget ned i det Giannelli Reverse, men hvis nu begrænsningen er taget på det, så kan det jo reelt set godt være fordi at den mangler modstand i udstødningen, til at nå ordentlige omdr.
Er det nogle helt skæve teorier ?
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
Men tænkte at motoren kunne bruges, og jeg så kunne hapse dele fra den, indtil jeg fandt flaskehalsen.
den koster kun 800kr, og motor er helt identisk med den jeg har, dog kører den her bare 80kmt, helt standard kun med begrænsninger fjernet
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.109
Se min video.
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
Så den er nok hvertfald ikke standard
Har købt en donor runner magen til, som kører fuld power kun med begrænsning fjernet.
Så gør nok udelukkelsesmetoden.
Først hele koblingen, så stator og er det helt galt, så flytter jeg sgu hele motoren overpå ????
maj 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 79
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.109
Det har jeg prøvet to gange.
Første gang var en Puch Monza hvor at tidligere ejer havde fyldt den med Ajax og vand, for at rense sod ud af den.
Det blev bare derinde....
Næste var en stakkels knægt med sin nyindkøbte Yamaha BWs.
Til knallert kort undervisning, der havde idioten sagt til eleverne at de skulle gælde 2 % olie i benzinen.
Med det resultat, at udstødningen var fyldt med olie.
En helt lovlig BWs, dog uden ring i vario, den kører pludselig kun 20 kmt, efter 1-2 måneders kørsel.
Den fik en Proma Indoor til 199 kr på super tilbud hos West-Import.
Det hjalp en del.
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
Så har ikk tænkt det var en mulighed.
Jeg har en stærk mistanke til stator og kobling.
Kan se der er monteret en Hvid relativ ny fjeder i koblingen.
Løsningen bliver, at jeg har købt en donor maskine helt magen til, som kører ca 80kmt.
Da tar jeg simpelthen delene derfra en efter en og bruger udelukkelsesmetoden.
Så ka jeg nemlig se hvad det er som driller.
Den nemme løsning er jo bare at skifte motoren, men det løser jo ikke problemet med at motoren kun render 40/45kmt
Målet er 55kmt, da jeg skal bruge maskinen til et projekt her i ferien
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.109
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
Det blir nok den rækkefølge
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 652 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.010
Synes ikke det giver nogen mening hvis den gerne vil op i omdrejninger, men ikke yder noget deroppe.
Så hælder mest til koblingen er slidt ned. Eller remmen glider. Eller lign bag varioskjold
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
En slidt kilerem + en kobling som ikk tar ordentlig fat.
Det er hvertfald det første, som jeg prøver at bytte rundt.
Og er egentlig rimelig overbevist om, at det enten er det, eller også en stator som ikk levere.
Men eftersom at det er samme opførsel, uanset gram på ruller, og at den tar fint omdr, men ikke får det overført, det tyder såååå meget på en kobling som ikke vil spille med, og at scooteren knap nok ka trække sig selv, selvom den har masser af omdr.
Blev dog lidt nervøs igår, da i nævnte det med olien.
For har smidt en dunk castrol power1 racing på den, efter at have tømt det gamle olie ud.
Den har jo trodsalt stået stille en del rum tid, så en lidt fed olie, har den vel godt af, og burde den nu nok ku brænde af ;)??
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 652 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.010
Mine motor har ik ku forbrænde det med sport tun, så bruger deres delsyntetiske i stedet
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
Kan se at KGI har 2 forskellige på lager, SKAL det være en original Piaggio/Gilera, eller kan deres "kopi" være ligeså god når nu det er hos KGI ?
-Der er alligevel 800kr forskel på de 2 modeller
Forventer at køre forbi KGI imorgen formiddag, og hapse lidt smådele, som jeg uanset hvad skal bruge. Så hvis de også siger det samme, og skyder på at det nok er koblingen der er færdig, så kan man vel ligeså godt købe en spritny kobling med skiver og klokke og kilerem.
Så er alt i kickstarterskjoldet/området hvertfald spritnyt.
maj 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 79
maj 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 79
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
Umiddelbart ser det da fint ud ??
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
Det er goooodtnok sodet indvendigt, men om der sidder en klump... Pas.
-Begrænsningen sidder dog stadig i røret ??
Har funderet lidt, her imens jeg har pillet det hele fra hinanden.
Jeg kører den samme rute hver gang for at teste.
Og det er ca PRÆCIS på samme punkt, at den mister pusten. Kan det også være pga at den fylder udstødningen og pludselig skabes der noget tryk som gør den møder modstand når udstødningsgassen skal væk, og derfor har den svært ved at få effekten ud.
Som i kan se på det sidste billede af variatoren, ku det godt ligne, at remmen fedter rundt
Det ka vel skyldes en kobling der er for stram til "standard" eller?
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
KGI manden mente at det var CDIen som begrænset den.
Speedline mente ikke CDI, da den er sløv i optrækket, hvilket den uanset CDI ikke burde være.
Derimod hældte Speedline til, at der enten er kørt med for fed olie, og ikke har kunnet forbrænde det, og så har det siddet i udstødningen og hobet sig op.
Jeg er blevet anbefalet, at sætte gianelli reverse på, med begrænsning fjernet.
Det lille hul i udstødningen, gør skade på alt.
Derefter skulle jeg neddrosle med en skive i variatoren istedet for.
Såå.. Gianelli reverse hænger i drivhuset, og har nu fået første omgang lak.
Tænker den ska ha en 3-4 lag ??
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 424 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.109
Den ser ret tyk ud.
Evt mål tykkelsen på stålet, med en skydelære.
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 652 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.010
Så vil ikke kalde en topfart på 50 optimal uanset om det er 45er eller 30 knallert.
Jeg er selv ved at slibe af ringen på en 30er der kun kører 32 med fuld smæk på.
Vil også se på at få begrænset hvor mange omdr den ka rende ud til. Så jeg kan nøjes med at begrænse vario til lige under det tilladte. Hvis motor kun render en anelse længere ud i omdr end den rykker ved
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
Efter politiets eget udsagn, så får man en løftet pegefinger ved 58kmt og eventuelt en bøde. Men derunder gør de sjældent noget ved det, medmindre man bliver stoppet i en fartkontrol, med laser osv.
-Men det er ikke en debat jeg gider have her under dette opslag.
Trykfjederen er standard, og det er trimfjedrene også.
KGI mekanikeren kiggede på den igår, og mente endda, at den rent faktisk var delvis nyindkøbt.
Jeg skal have givet udstødningen sidste omgang lak, her lige om lidt, og så kommer den på, og kileremmen kommer med GLS her til formiddag.
Så bliver det hele samlet, og så har jeg en "garanti" fra Speedline, om at den nu vil køre som den skal.
Men nu må vi se...
Olietanken er tømt, renset, og fyldt med en "dårligere" olie, Castrol Power1 Semi syntentetisk.
Kileremmen er afmonteret, og ny kevlarrem bliver monteret, for at sikre at den ikke glider rundet.
nyt Gianelli reverse udstødning, med fjernet begrænser bliver monteret.
Jeg er ret spændt på resultatet
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 652 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.010
Ingen diskussion bare fakta
https://www.sikkertrafik.dk/raad-og-viden/paa-knallert-og-scooter/boeder-og-straf-paa-knallert#
46-59 kmt så KAN de tage din knallert ind til undersøgelse, og konfiskere de ulovlige dele, hvis ikke alt er lovligt. Dvs din udstødning
Ellers er 59kmt gratis.
60-63kmt bøde bøde bøde og intet antet. Medindre som sagt du har gianelli reverse på (køb en gg i stedet)
64kmt så falder hammereren.
Men det er på GPS!!
Min lovlige 30er viser 70kmt på speedo ved 49 på gps.
Og formentlig over 80 på speedo ved 59 på gps kmt.
Politiets rullefelt skulle meget gerne vise det en gps viser evt lidt til den lave side.
Plus minus 1 kmt måske.
De trækker så også 1 kmt fra på feltet for at være sikre.
Min 30 knallert kører knap 60 på speedo men er lovlig.
Sad og gloede på gpsen ned ad bakke med 44 for fuld udblæsning igår, da en politimand pludselig hang ud af passagervinduet bag mig og piftede for at råbe jeg ikke sku skrive mens jeg kørte
Da jeg så dem i spejlet var jeg sikker på jeg sku på rullefelt og ha den testet
Men de gider ikke teste en knallert der kører ca det den må.
Især ikke hvis det er en 45er
De kørte vare videre efter jeg havde råbt sorry, stoppet gpsen i lommen og givet dem en tommelfinger.
Hvis jeg var dig havd jeg gået efter en topfart på 62 på gps.
Min "lovlige" 30er kører 41 på gps.
Og jeg havde sat en gg på i stedet.
I virkeligheden havde jeg fjernet begrænsningerne og sat en cylinder på der kan nå de 75 lidt hurtigere end std, så man kan følge med fra rødt.
Er aldrig blevet stoppet på 45er medmindre jeg kørt stærkere end vejens fartgrænse. Væsentligt stærkere.
Jeg er sågar så tryg ved at køre tunet 45er, at jeg i en periode kørte med min 45 plade på hvad end jeg kørte på stort set.
For så bliver man dælme så godt som aldrig stoppet.
Ingen diskussiom bare fakta.
Tag det af det som du synes du ka bruge til noget
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
55kmt hverken mere eller mindre.
Runneren er født med knækudstødning, og eftersom den ikke kører og lyder som et bæst, så tror jeg sådan set ikke at de gider bruge tiden på en bagatel, bare for at spille sur
NU må GLS godt snart komme forbi, så jeg kan få samlet.....
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 652 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.010
Giver bare ikke mening for mig hvorfor du vil ramme 55 frem for f.eks. 58 eller 62.
Din benzin økonomi bliver dårligere og dine service intervaller bliver kortere. Og den vil støje mere ved 50kmt end ellers.
Men hvad ved jeg
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
sep 2003
Følger: 17 Følgere: 652 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.010
Ok hvis du synes det så fred være med det da
maj 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 79
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
Så pt er der fjernet følgende:
-Plade i kaburator.
-Skive ved variator.
-Udstødningsbegrænsning er fjernet.
Det er pt. det som er fjernet, som jeg ved og kan se har været der
Venter stadig lige på at lakken tørre på udstødningen, så skal den monteres og startes for første gang efter lidt roderi
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
Jeg fik udstødningen pillet ned fra drivhuset, hvor det har hængt et par dage, og hvor det har fået 4x varmebestandig klarlak.
-Og nej, vi har ingenting i drivhuset i år, da vi havde en masse lus derinde sidst år, så i år ligger vi det lige øde, og får alt det skidt dræbt.
Udstødningen blev monteret nænsomt, efter at jeg havde renset pindboltene, og fundet nye møtrikker og skiver.
Det passer perfekt, og ser faktisk pisse godt ud til sån en runner.
Jeg startede den op, lod den stå 2-3min i tomgang, inden jeg kørte ud på en lille tur.
Nu tar den voldsomt meget ved, og accellerere lystigt op til en 80/90 stykker.
Jeg kørte så hjem igen, og satte mig for at ville undersøge hvad der gjorde udslaget.
på forhånd vidste jeg jo, at den nye kevlarrem er 2mm brede end den som sad der.
Og rullerne blev skiftet ned til 5.5grams, efter anbefaling af speedline og KGI.
Fik fat i den gamle udstødning og ville se om den virkelig skulle være tilstoppet, som også var en mulighed.
Af med lyddæmperen, og så ellers forsøge at trække en ret tyk wire igennem forføret. Igennem kom den aldrig, men tilgengæld kom der altid ret meget snask med ud. Så jeg må konstatere, at den har været tilstoppet.
Alt i alt, så tror jeg at den er på rette spor nu, både mht dyse, kilerem, olie og udstødning.
Nu skal jeg så lige have kigget lidt på de ruller, tror godt den kan klare en 6grams.
Og en skive i variatoren. så er det så spændene hvor bred en skive jeg ender med at skal smide i den, for at ramme de ca. 55kmt. Selvom det er lidt med vemod, for den kører satme godt nu. Pænt jævnt træk, og man skulle ikke tro at det kun var et 40mm cylinder som sidder på den
Så... for at summere...
-Olietanken blev tømt for dårlig olie, og i med en god olie.
-Kileremmen skiftet til en ny kevlarrem.
-Ny udstødning monteret, uden begrænsning.
Det løste hele problemet med at den ikke ville mere en 40-45kmt og at den sneglede sig derop.
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
Der er 8.1gr ruller i den og en 8mm ring.
Jeg tror ringen passer, men så snart variatoren rammer ringen tager den ekstrem mange omdr.
Ska jeg så gå yderligere op i rullevægt? Synes 8.1gr lyder af meget
Men hold nu op den kører meget bedre, efter at fejlen nu blev fundet til den sløvhed
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 72 Scootere: 1 Emner: 15 Svar: 93
Et godt fif. Den dag den ikke starter ordentligt, lugter af benzin, eventuelt drypper med benzin. Så køb en ny original 17,5mm dellorte karburator magen til den der sidder på. Istedet for at købe løsdele for at renovere den som sidder i
Det har jeg måtte mærke på egen krop på den hårde måde
maj 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 79
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
Jeg roder lidt med at sætte begrænsningsskive i den, men jeg er helt oppe på 8mm, og når den så rammer begrænsningsskiven, lyder det som om at den accellere i omdr.
Tænker at sætte endnu tungere ruller i den, så den ikke kører med så mange omdr når den rammer begrænsningsskiverne.
Det er fandme også langt at skulle begrænse ned, fra 90kmt og ned til 55kmt
Lige før, at det er synd at begrænse sådan en scooter som kører SÅ godt. Men jeg har simpelthen mit kørekort for kært, og tør sgu ikke brøle afsted på sådan en 45'er med den fart
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 86 Scootere: 1 Emner: 67 Svar: 319
5.5gr ruller
Begrænsning i Kaburator
og 8.5mm skive.
Nu kører den 55-60 efter speedometer og alt efter om det er ned eller op ad bakke.
Den tager stadig en del omdr, men slet ikke i nærheden af hvad den har gjort før.
Tænker at skifte til noget Iridium tændrør i en 10'er, så burde tændrøret ikke give begræsninger for hvor mange omdr den kan køre med over længere tid.
Når det så er sagt... den kører virkelig fint... dejlig frisk i optræk, og lyder godt som en hveps osv
maj 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 79
Gilera Runner 50 LC - 45'er fra 2004