{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Skal jeg blande 2% olie i tanken og olieblander
  • #1   9. aug enten køre du med eller uden olie blander og da din karburator har tilslutning så ville jeg bruge olie pumpen

  • #2   9. aug Nu hvor at du både har 17,5mm og 70ccm, så bør du fjerne oliebeholderen og kun køre med 2% i benzinen.

  • #3   10. aug Hvordan kan det være at du vil fjerne olie behloder og pumbem på 70ccm sport og 17,5mm karburator?

  • #4   10. aug #3
    Du tager bare din lommeregner og regner dig frem til årsagen
    Oliepumpen giver X antal nanoliter per omdrejning.
    Cylindervæggens overflade er steget med 17,5 %
    Originalkarburatorarealet er på 80mm2 ( en er oval 10mm x 12mm )
    17,5mm karburatorarealet er på 240mm2

    Det betyder at din cylinder skal bruge 1,175 gange mere olie.
    Når du så tilføjer en større karburator, som giver 3 gange mere luft/benzin, så er du ikke længere på 2% blanding.



    men men
    Det kan vel også modbevises, ved at man ser på det som cylinderens oliekrav, frem for blandingen i procent og så er den jo "kun" 17,5% skæv.



    men men men
    den kan så tilbagevises ved at man ser på det som at olien fordeler sig i hele cylindervolumen og ikke bare finde vej direkte til cylindervæggen og så er vi ude i at cylindervolumen er steget med 40%


    Som du kan se, så er der nogle ting, som man kan overveje i sine valg.
    Men vælger man at blande 2% olie i benzinen, så får cylinderen den olie, som den skal have når der gives gas, men det kan give et problem ved motorbremsning, som man jo helst ikke må på en 2 takter, da den jo så mangler indre køling og olie.


    Man må overveje med sig selv hvad man er til.
    Jeg har selv kørt med 19mm dellorto, 47,6mm, knæk og 14/41 gearing på gaden på en 45kmt.
    Der kørte jeg 4.000km med oliepumpen, men det var med den dyreste fuldsytetiske olie fra Shell tanken, til 135kr literen for 19 år siden.
    Cylinderen så forbløffende pæn ud, efter 4.000km, da den lå på bordet hos Roskilde politi, da jeg hentede min Aprilia Rally.

    Så det er da muligt at køre med olieumpen, men det skal absolut ikke være med billig lorteolie fra Thansen.


  • #5   10. aug Tak for det gode svar Tommy!

    Jamen så sker der nok ikke så meget når jeg ikke køre med den thansen olie smiley


  • #6   10. aug #5
    Det er noget, som jeg lærte i folkeskolen omkring 5. - 6. klasse, som jeg slet ikke forstod konceptet bag.
    "At diskutere med sig selv."

    Men det giver mening voksen. Nemlig at belyse en sag fra flere sider, for ar drage den bedste konklusion.


    Jeg har dog slet ikke de problemer mere, da jeg kører med originale dele på begge mine scootere. ( bort set fra Malossi Multivar 2000 på min Sym GTS 300i evo )


  • #7   10. aug Giver olieblanderen ikke ca 2 % olie ? smiley

  • #8   10. aug Nej, den giver en bestemt mængde, sådan som jeg forstår den.

  • #9   10. aug Skal jeg blande 2% 3% eller 4% olie i alt

  • #10   10. aug 2% i benzinen og kun i benzinen.

    Eller ingenting i benzinen og så brug olieblanderen.


  • #11   11. aug Jeg skal vil køre med mere en 2% olie når det er større cylle

  • Jacob K
    Jacob K Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Følgere: 4 Svar: 272
    #12   11. aug 11#
    Nej det skal du ikke smiley


  • #13   11. aug #11
    Altid 2%.


  • TT
    TT Online Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 1 Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 440
    #14   11. aug Der er ikke noget der hedder "altid 2 %", men en støbejerns cylinder som en Malossi sport er, er ikke specielt højtdrejende, så den klarer sig sikkert fint på 2%.

  • #15   11. aug #14
    Hvornår kører man på anden % udover motorsave eller græsslåmaskiner, som måske gør det.


  • #16   11. aug #14

    2% er 2% og ikke andet!

    Det gælder også for motorsave hvis de er 2 takt


  • TT
    TT Online Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 1 Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 440
    #17   11. aug @ 15
    Det gør man populært sagt "bare ikke" fordi alle er så olieforskrækkede at de piver over der hænger en dråbe olie et eller andet sted på motoren.

    Den evige påstand om 2takt er lig med 2% holder ikke en meter i virkelighedens verden, det afhænger helt og aldeles af motorstørrelse, hvordan den bliver brugt, OG især omdrejningstal.

    Det er der ingeniører, tunere og motorfabrikanter der har øvet sig i rigtig mange år, søg på google efter " two stroke oil migration", så vil du se at der er enorm forskel på om en 50cc'er futter rundt med 5000rpm til hverdag (som lever glimrende på 1-2%) og til en højt skrigende 16500rpm ditto , som dør af oliemangel inden du er nået til enden af langsiden.


  • #18   11. aug Så er det fint hvis jeg køre med olieblander og blander en lille sjat i tanken? smiley

    profilbillede
  • #19   11. aug #18
    Så skal der ikke mere end 0,5 % i benzinen.
    Og hold øje med om dit tændrør bliver sort af sod/brændt olie.


Kommentér på:
Skal jeg blande 2% olie i tanken og olieblander

x