{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.732 visninger | Oprettet:

J B
J B
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7

Skrotning af 45-scooter i Vejle eller omegn? {{forumTopicSubject}}

Som der står i emnet: Hvor kan man skrotte en 45-scooter i Vejle eller omegn?

Jeg har en Aprilia Area 51 anno 1998 (kørt ca. 36.000 km - heraf motor 8.000 km) som jeg bruger for lidt til at jeg fortsat vil ofre penge på at vedligeholde den.

Jeg *overvejer* derfor at skrotte den eller - alternativt - sende den videre til en, der vil holde liv i den lidt endnu.

Jeg har læst i en anden tråd, at man kan køre den på genbrugsstationen, men at man her skal tømme den for olie og benzin? Det kan jeg ikke stå og rode med. Ideelt set ønsker jeg blot at kunne køre den et eller andet sted hen i Vejle eller omegn, stille den fra mig, skrue nummerpladen af, efterlade den med nøgler og papirer, og så ellers gå hjem.

Jeg ønsker *ikke* at nogen bruger den til at fræse rundt på den uden nummerplade (og slet ikke med nummerplade) på de lokale stisystemer!

Igen: Stadig på overvejelsesstadiet.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skrotning af 45-scooter i Vejle eller omegn?
  • #1   1. jan 2018 hvis du afmelder den og indlevere nummerplade og laver en salg/købs seddel med dato og underskrift kan du frit sælge den uden folk kan gøre noget der kommer tilbage til dig.

• Niclas K
    Niclas K Tilmeldt:
    jan 2018

Følger: 1 Svar: 1
    #2   1. jan 2018 Hej du jeg tager den gerne??

• #3   1. jan 2018 Jeg henter den også gerne.
    Jeg står og mangler et projekt til en fandens masse YouTube videoer omkring istandsættelse af en scooter i den stil.

• #4   1. jan 2018 Jeg vil foreslå at du tager ned og spørger på den lokale genbrugsstation om de vil modtage den?
    Jeg ved i min kommunes genbrugsstation der ligger der næsten altid hele og halve scootere, jeg har selv købt bla en Velo Solex der nede og den var da halv fyldt med benzin. Så det er bestemt muligt at komme af med den på genbrugspladsen smiley
    Så længe du beholder registreringsattesten, river den i 1000 stykker, brænder den what ever, og så afleverer scooteren til skrot eller sælger den, så kan ingen bruge scooteren til noget, i hvert fald ikke lovlige, så ønsker du ikke den skal på vejene igen så er det metoden du skal benytte.

• #5   1. jan 2018 #4
    Fuldstændig hul i hoveded at sende så fed en scootet til knusning, hvis andre gerne vil sætte den i stand.

• #6   1. jan 2018 5#
    Hvis du vidste hvad der bliver smidt væk af gode sager på en genbrugsstation, jeg ryster på hovedet og grimmer mig hver gang jeg er sådan et sted og tænker, folk må godt nok have for mange penge...!!

Men det er stadig TS der bestemmer hvad han vil gøre med hans scooter, om den skal skrottes eller videre er hverken op til dig eller mig, kun ham.
    Og han spørger efter om skrotning er muligt, deraf mit svar smiley

• #7   1. jan 2018 Skal den på genbrugspladsen så skal olie og benzin tappes af. Derefter kan den smides i jern containeren. Så bliver resten sorterer fra når den bliver neddelt Uden større arbejde og olien kan du stille i kemi rummet. Det er ikke så svært at trække slangen af oliepumpen og lade den dryppe i en dunk natten over. Det samme gælder benzin

• J B
    J B Tilmeldt:
    jan 2018

#8   1. jan 2018 Tak til alle for input.

Igen: Stadig på overvejelsesstadiet. Der bliver nok taget en beslutning om det ene eller det andet i løbet af 2-3 uger. Der skal betales ansvarsforsikring til marts og hvis det beløb ender med at blive opkrævet fordi jeg er for langsom eller ubeslutsom kan det tænkes, at den kommer til at blive stående til slutningen af i år (2018).

Ingen opdaterede billeder lige ved hånden (skal lige have den vasket ved lejlighed), men til dem, der mener, at det ikke giver mening at skrotte den:

Beskrivelse:

- Starter og kører fint (sådan da - et plus at den har variabel choker).
    - Næsten nyt batteri.
    - Begge dæk holder luft.
    - Bremser som den skal.
    - Ingen fejl på- eller ridser i display.

Akutte problemer:

- Støjer mere end godt er fordi udstødningen trænger til udskiftning (700 kr. + arbejdsløn).
    - Næsten ikke mere slidbane på fordækket (300 kr. + arbejdsløn).
    - Skal have nyt blinkrelæ (blinker kun til venstre - summer når man blinker til højre) (100 kr.)

Øvrige ting på minus-siden:

- Olielampe lyser altid.
    - Dårlig forbindelse til højre forlygte.
    - Slange i fordæk fordi fælgen er irret. (Bagdæk er stadig slangeløst fordi kanten af bagfælgen blev slebet og lakeret sidst bagdækket blev skiftet. Bortset fra denne detalje, som ikke kan ses, ser baghjulet lige så slemt ud som forhjulet).
    - Kører 25 km/t op ad bakke og aldeles lovligt (50-55) på fladt terræn. Kørte i sin tid op til 45 km/t op ad bakke og 70+ km/t på fladt terræn.
    - Batteri skal lades op med en batterilader. Måske en løs forbindelse.
    - Sædet er fyldt med gaffa-tape. Kræver nyt betræk.
    - Lidt skrammer hist og her efter den har været i asfalten et par gange i dens levetid. Dog ingen deciderede huller i skjoldene.
    - Oser lidt (rigeligt) første gang man starter den efter længere tids inaktivitet.
    - Styrtøj kan føles en smule stift efter måneders inaktivitet. Går dog hurtigt væk igen.
    - I sjældne tilfælde under særlige forhold (fugtigt vejr med temperaturer lige over frysepunktet) kan gaskablet finde på at sætte sig fast hvis man holder gashåndtaget i bund i længere tid. Måske sket for mig een gang om året de seneste år.
    - Forurener som en snart 20 år gammel to-takter nu engang gør - og nok lidt til. Mange vil sikkert mene, at den burde skrottes alene af den grund.

Kort og godt: Med en ny udstødning og et nyt fordæk burde der være en del km tilbage i den. Dertil kommer en masse småproblemer som burde være til at håndtere for en med adgang til det rette værktøj, men jeg bruger den for lidt til at jeg selv vil bruge tid på det eller betale en anden for at lave det.

Udstødning + fordæk + arbejdsløn + næste års forsikring løber nok op i mindst 2.500 kr. og jeg kører måske 10-20 km om ugen på den, så det giver ikke så megen mening for mig at beholde den.

Men jeg finder ud af noget i løbet af nogle uger. På forhånd undskyld ulejligheden, hvis jeg beslutter mig for at beholde den endnu en sommer.

• #9   1. jan 2018 Når man ikke selv kan reparere tingene, så bliver det jo dyrt og ikke rentabelt...!!
    Så det er da helt klart en mulighed at skrotte den, men var det mig ville jeg nok starte med at sætte den til salg til 1500kr med nummerplade, og så beskriv den så ærlig som muligt som du gør her. Det burde være en opnåelig pris hvis du sælger den med nummerplade, og laver du en slutseddel så er det ganske nemt og uden problemer smiley
    http://www.scootzone.dk/wp-content/uploads/2014/01/slutseddel.pdf

• #10   1. jan 2018 #8
    Fint med mig.
    Alle de små problemer er genialt til min kommende YouTube kanal.

Vi har haft så mange emner herinde, omkring alle mulige ting, hvor jeg har forklaret de samme ting igen og igen, så nu er det på tide med videoer, som jeg bare kan linke til.
    Så forstår folk det også meget nemmere.

Den får den helt store tur med omlakering, hvis skjoldene ligner lort, nye krumtapslejer osv.

• #11   1. jan 2018 #10 husk og vis hvordan man fylder blinkervæske på smiley

• #12   1. jan 2018 Kunne da være en god ide at lave videoer med hvordan man gør

• #13   2. jan 2018 Hvis du vælger at skrotte så er der en scooter-ophug par km udenfor stouby han opkøber scooter

• J B
    J B Tilmeldt:
    jan 2018

#14   2. jan 2018 Jo, ham har jeg vist hørt om. https://scooter-ophug.dk/

Lige her og nu tror jeg dog jeg vil forsøge mig med en udstødningsbandage. Hvis det kan holde nogle hundrede km så er jeg kørende resten af året.

• #15   2. jan 2018 Sørgeligt at ophugge den fedeste scooter, der nogensinde er lavet.

• #16   2. jan 2018 Sælg den skuda, istedet for at smide den ud

• J B
    J B Tilmeldt:
    jan 2018

#17   2. jan 2018 Rolig nu! smiley

Jeg er enig i, at det er en af de bedste 45-scootere, der har været på markedet, men det er en sjælden model og visse reservedele kan være umulige eller bekostelige at få fat i. For en del år siden måtte jeg undvære den en måned fordi værkstedet skulle have en reservedel hjem fra Italien.

Jeg slipper den ikke før jeg selv synes det ikke giver mening at bruge tid og penge på den. Og når den tid måtte kommer, så skal der nok være en, som har en anden tærskel for, hvor længe det giver mening at holde liv i den.

• #18   2. jan 2018 Super.
    Hold os opdateret, når tiden nærmer sig.

Kommentér på:
Skrotning af 45-scooter i Vejle eller omegn?

Annonce