{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.675 visninger | Oprettet:

Jeppe B
Jeppe B
Tilmeldt:
16. aug 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Køb af scooter {{forumTopicSubject}}

Jeg står i den situation at jeg ikke længere kan tage bilen på arbejde hver dag, da konen har brug for den en del af tiden. Derfor overvejer jeg stærkt at investere i en scooter/knallert, men jeg aner ikke hvad jeg skal kigge efter.
Udover en ferie på Rhodos for 8 år siden har jeg aldrig kørt scooter, så jeg aner intet om hvad jeg skal gå efter. Skal jeg kigge på nyt eller brugt? Skal jeg gå efter 30 eller 45 km/t?
Kan en scooter godt holde til at stå udenfor hele tiden? - Jeg får næppe plads i vores lille skur der også skal rumme 4 cykler, plæneklipper, vinterdæk, haveredskaber, fryser og andet gejl...
Hvordan er det i det hele taget at køre på scooter i vintermånederne hvor der er koldt (og evt. glat)? Er der nogen scootere der klarer det bedre end andre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af scooter
  • Jacob K
    Jacob K Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 262
    #1   16. aug 2017 Hvad er behovet? Hvor langt har du? Budget?

    Generelt skal du holde dig fra de helt billige mærker, er fabrikaten svær er udtale er det typisk noget skrald (Som fx de knallerter der sælges i Thansen..)

    En 4-takt knallert går noget længere på literen end en 2-takt, larmer noget mindre, og holder typisk lidt længere inden store reparationer. Tilgengæld er der knap så meget "drengerøv" eller muligheder for fart i en 4-takter.

    En kvalitets maskine som fx Yamaha Neos, Honda vision osv ville jeg se nærmere på.

    Et billigt dækken kan tage det værste, hvis du ikke vil overlade den 100% til elementerne smiley
    Kørsel i vintermånederne er ikke så slemt igen.. En varm heldragt og gode handsker, så er du langt. Et ekstra sæt fælge med vinterdæk på kan også anbefales.


  • Jeppe B
    Jeppe B Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #2   16. aug 2017 Tak for svar.
    Behovet er stort set udelukkende transport til og fra arbejde. Afstanden er 7-8 km hver vej. Der er cykelsti hele vejen, hvilket måske taler for at vælge en 30 km/t?
    Svært at komme med et budget - er villig til at bruge det der skal til, men vil have mest muligt for pengene, så gerne i den lave ende.


  • #3   16. aug 2017 Honda, Piaggio, Gilera, Yamaha og Aprilia er nok det bedste at kigge efter... Som skrevet kan du købe et vandtæt dækken (scooter cover) i thansen til 99kr, det har jeg selv haft til mine i de 10 år jeg har kørt og har først i sidste uge måtte skifte det så holdbarheden er god nok

    Kan anbefale dig at kigge efter Honda SFX, Yamaha BWS, Piaggio NRG, Gilera Runner eller Stalker, eller Aprilia SR50 hvis du er til 2 takt scooter

    4 takt er jeg ikke så meget inde i men har hørt at Kymco skulle være OK

    Og er du til gear så er Suzuki RMX, Aprilia SX 50, Aprilia RX 50, Aprilia RS50, Yamaha TZR, Reiju Matrix, Derbi Senda noget af det bedste men nok også noget du skal på den anden side af 4-5000 kr for at købe (altså brugt)

    Til vinter kan snekæder godt betale sig samt et par handsker og langt undertøj eller heldragt som skrevet

    Om du køber 45 eller 30 knallert er i bund og grund et spørgsmål om du vil køre på cykelsti eller vej og selvfølgelig prisen på forsikring selvom der ikke plejer at være andet end 3-400 kr til forskel, bare lad være med at køre ulovligt/tunet på en 45 på offentlig vej da det kan gå udover dit kørekort til bil imodsætning til 30..


  • Jeppe B
    Jeppe B Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #4   17. aug 2017 Tak for rådene, men jeg er stadig meget i vildrede. Det første jeg skal tage stilling til, er jo hvor jeg skal købe henne. Brugt privat (DBA eller Gul&Gratis) eller hos forhandler (ny eller brugt). Har flere steder læst at folk anbefaler at man køber hos en forhandler pga. af bedre sikkerhed, men hvilken? Folk råder i stor stil til at man holder sig thansen. Jeg bor i Silkeborg, hvor der er en butik ved navn Big Bike, men den har tre anmeldelser på trustpilot, hvoraf de to er helt i bund. Så er der Scooterworld i Låsby, men den har tonsvis af dårlige anmeldelser, så jeg ved snart ikke hvor og hvem man kan regne med at stole på.
    Så er der motortypen. Nogle anbefaler 4-takts pga. støjniveau og brændstoføkonomi, men andre anbefaler 2-takts pga. at det skulle være nemmere/billigere at få repareret. Jeg har kun siddet på en scooter én gang i mit liv, så aner nul og niks om det. Dog regner jeg med at det skal være en 30 km/t maskine, da jeg ikke vil være super tryg ved at ligge med 45 km/t ude på vejen blandt biler hvor de må køre op til 70 km/t.


  • Jacob K
    Jacob K Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 262
    #5   17. aug 2017 Jamen hvad vægter du selv højt??

    Skal den laves ulovlig og køre stærkt?
    Skal den være "nem" selv at skrue i?
    Så skal du vælge en 2 takter.

    Skal den gå langt literen?
    Være støjsvag?
    Så vælg 4 takt.

    Bemærk at en 4 takter går næsten dobbelt så langt literen som en 2 takter, der desuden også skal have påfyldt olie i ny og næ. (25 mod 45-50km/l)

    "Faren" ved at købe brugt, ligger i at langt de fleste scootere er gjort ulovlige eller pillet i af 16 årige med meget lidt forstand på emnet..
    Altså er det nemt at købe noget forskruet ulovligt lort (for at sige det ligeud)

    Ikke langt fra dig (skanderborg) ligger speedline.dk.
    De forhandler rigtig mange kvalitets maskiner og er en super god forhandler! 100% et besæg værd!
    Ud og snakke, prøvesidde / prøveture, det giver meget bedre mening ind et foeum kan smiley


  • Jacob K
    Jacob K Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 262
    #6   17. aug 2017 Thansen forhandler kinesiske / taiwan scootere af absolut laveste kvalitet..
    Dæk er elendige nylon dæk, der ikke står en skid fast.
    Plastik er tyndt og bliver hurtigt misfarvet og knækker
    Lakken er tynd, så alt ruster hurtigt.. forgaffel, stel, støddæmper osv.
    Ledningsnettet er elendigt, elfejl konstant..

    Det eneste der egentlig er ok, er motoren som bare køre afsted med korrekt service og vedligehold..

    Er du i tvivl, så tag forbi den lokale biks og tryk lidt på knapperne, niv lidt i dækkene og få sådan en "kvalitets" fornemmelse.
    Bagefter kan du prøve en Yamaha, Aprilia, Honda, Gilera eller Piaggio fx. Her kan du virkelig mærke forskel, så meget mere "lækkert"

    Folks modvilje ifb Thansen ligger også i den meget ringe service det uudannede personale yder, og den ringe kvalitet på mange af deres reservedele..


  • #7   14. nov 2019 De nye VGA Explora køre altså godt, ikke noget der.

Kommentér på:
Køb af scooter

Annonce