{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.537 visninger | Oprettet:

Positions lys og lange lys {{forumTopicSubject}}

Hej er der en aller anden kloge Åge der kan svare mig på hvordan jeg kan have lygter tændt som normalt positions lys, og så når man slår over på lange lys så har jeg to ekstra lys som jeg har monteret og de skal så kunne lyse på samtid med det normale positions lys nogle der kan svare mig så det???


Kommentarer på:  Positions lys og lange lys
  • #1   16. jul 2017 Du er med på at positionslys er den lille 5w pærer, så har du dit normale nærlys, og så langlys? Hvis du skal have extra lygter monteret, så du have en extra relæ på.

  • #2   16. jul 2017 Min scooter har kun lange lys og kort lys og jeg har monteret to lygter og de lyser ikke så godt kun de to men vis jeg så kunne montere to mere til lange lys og så gøre når jeg slår over på lange lys vil jeg gerne have alle fire lygter til at lyse

  • #3   16. jul 2017 Det er ikke lovligt skal du bare vide..

  • #4   17. jul 2017 man må gerne montere extra lys hvis du kobler det uden om el nettet og har en separat kontakt.. de skal så også side overfor hinanden se evt min Hot.

  • #5   17. jul 2017 Ja det må du gerne, men så må du ikke længere køre på offentlig vej.

  • #6   18. jul 2017 Hvis reglerne er de samme for scootere som bil/MC (kan ikke se hvorfor de skulle være anderledes. Så er det som Sebastian skriver. De skal så monteres så de har en justerings mulighed. gerne et spændebånds lignende stykke i toppen af lygterne. Sidst jeg synede min 4WD pick-up havde jeg 6 ekstra lygter på, 4 fjernlygter på taget og 2 tågelygter i kofangeren. Han muggede så lidt over at det var svært at tjekke indstillingerne af dem på taget. Mener ikke der er regler for hvor mange man må montere. Hvis du gør, så lav det så du trækker strøm + direkte fra batteriet gennem et alm arbejdsrelæ, med en sikring i den, gerne tykke, ledning monteret. Og så bare ta' styrestrøm fra den org. langt lys ledning. Så slipper du for spændingsfald. Og så husk den berømte kontakt, som du sikkert aldrig kommer til at bruge, men dog go' at ha'. Hvis det er ulovligt at lave dette på scootere, er det "Knold & Tot) da alle de scooter forlygter jeg har set lyse, sgu ikke lyser meget mere end en gammeldags Nefa Lygte (Cykellygte på brunstensbatterier fra ca. 1965 ;0) Under alle omstændigheder tror jeg ikke på at du bliver straffet for det hvis bare det er lavet rigtigt. De kan vel ikke kalde en knallert til syn. Jeg er ved at lave en Hot hvor der sidder 2 runde 35W halogen H3 fjernlygter på det org sted i skjoldet. Så justerer jeg den ene til nærlys og den anden til fjern. Når man bor i udkanten af udkantsdanmark skal man sgu ha' noget lys på køretøjerne. smiley

  • #7   18. jul 2017 Flemming det er ulovligt, da det ikke er typegodkendt, så ændre du den originale forlygte, så er det en konstruktiv ændring, og dette koster 1500,-

    De originale lygter giver nok lys til de 30/45/60 km/t. som scooteren må/kan køre..


  • #8   19. jul 2017 Er det så en regel der udelukkende gælder for knallerter?? For du kan da lave utallige konstruktive ændringer på Biler/MC'er, der nok ikke en gang var tænkt på den gang disse blev typegodkendte. Er godt klar at visse dele skal være såkaldt E-Mærket for at kunne få dem godkendt. Og er også klar over at konstruktive ændringer på motor/gearing på knallerter heller ikke er lovligt, da de jo er hastigheds bestemte. Nogle konstruktive ændringer på biler/mc kan man enda få godkendt og indført i registrerings attesten. Det gjorde jeg med en Kawazaki 1000 hvor jeg havde lavet monoaffjedring på baghjulet. Men fair nok! Hvis reglerne for scooter/knallert er anderledes vil jeg da bøje mig for det. Din påstand om at org lygter giver nok lys til de nævnte hastigheder, køber jeg dog ikke. Når man har kørt scooter med ca. 45km/t en aften ml. Bjergby og Asdal/Allingdam, hvor jeg bor og der, hvis ikke det er dyr på vejen, i den grad kan være spor af gylle på vejbanen (Læs en pløre af gylle og mudder). Så kan man kun vist mene at der er plads til væsentlige forbedringer på org. lyset :D. Og igen vil jeg så gerne se den betjent der hyler op over en forbedring af dit forlys. Men regler er regler, og disse er til for at følges. Men tåbelige regler accepteres altså ikke her på disse kanter, om så jeg ender på en terrorliste for mine ulydigheder. smiley smiley

  • Jes S
    Jes S Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 26 Emner: 4 Svar: 29
    #9   21. mar 2023 Koble det ind over dit lange lys

Kommentér på:
Positions lys og lange lys

Annonce