4.525 visninger
|
Oprettet:
Koblingsfjeder farve {{forumTopicSubject}}
Hej jeg har som vist på billede købt en ny slyngkobling til min scooter. Hvad gør forskellen af farverne på de 2 slags fjedre? Og hvad er bedst?
jan 2016
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2
jun 2012
Følger: 75 Følgere: 78 Scootere: 6 Emner: 125 Svar: 2.628
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
feb 2017
Følger: 2 Følgere: 5 Scootere: 1 Emner: 5 Svar: 66
altså hvor mange omdrejninger der skal til for at koblingsarmene slår ud i klokken og tager fat i baghjulet
jan 2010
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Svar: 4.344
feb 2017
jan 2010
feb 2017
derfor virker det mest rigtigt at sige rpm i mit hovedet.
siger ikke du tager fejl, det kan bare være jeg ikke er helt lige så erfaren som dig brian. men her er ihvertfald hvorfor min påstand er som den er
jan 2010
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Hvis den starter for lavt i omdrejningerne, så tjekker du at du har en trykfjeder på minimum 29kg og at du har shimmet vario rigtigt op.
Hvis den stadig starter for lavt i omdrejninger ved 0kmt, så spænder du fjedrene en lille bitte smule op.
Der skal ikke ret meget til, før du får en mærkbar effekt.
Hvis du når dertil, hvor at fjedrene er spændt helt ud ( hvilket jeg ikke tror på ), så skal du skifte til strammere fjedre. IKKE FØR.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Måtte sælge den igen da motoren tog alt for mange omdrejninger før den satte igang til min motor / behov.
Men det var da sjovt at holde for rødt og få motoren til at sige "Vrum VRUUMmm" uden at koblingen koblede til
sep 2006
Jeg havde samme problem på en Sonic med 70ccm og Next udstødning.
Den trak skide godt ved 10.200 rpm, men koblingen skulle have fjedre, som sad løse, for at den ikke fedtede.
mar 2009
Følger: 59 Følgere: 70 Scootere: 9 Svar: 1.864
De fleste koblinger i god kvalitet kan der fås 3-5 sæt trimfjedre så koblingen kan indstilles til alt lige fra standard til de store hpr kit.
maj 2016
Følger: 21 Følgere: 12 Scootere: 3 Emner: 20 Svar: 211
Kan det lade sig gøre at sætte 30kg trykfjeder i sammen med hvide koblingsfjedre i standard setup?? Ved ikke 100% hvad det hedder.
sep 2003
Trykfjederen er den som rullerne vekselvirker med når varioen skal holde gearingen så motoren bliver i det rigtige omdrejningstal.
Når rullerne prøver at tvinge varioen ud, så remmen går i højere gear, så er det trykfjederen der er årsagen til at rullerne ikke bare svinger varioen op i top gear med det samme.
Trykfjederen prøver at holde remmen nede i laveste gear.
Rullerne prøver at få remmen op i højeste gear.
sep 2006
Trykfjederen har indflydelse, hvis kileremmen er meget stiv.
maj 2016
Følger: 21 Følgere: 12 Scootere: 3 Emner: 20 Svar: 211
sep 2003
Hvordan en stiv rem kan få en hård kontrafjedee til at påvirke rotationshastigheden på slyng koblingen
Slyngkoblingen er vel ligeglad?
Den fiser bare med rundt, og hvis cvt ellers er shimmet rigtig osv
Så er det trimfjedrene der giver efter så slyngkoblingen slynger ud?
For stiv rem eller manglende shim osv vil jeg betegne som fejl og mangler snarere end "en måde at regulere tilkoblingstidpunkt med slyngkobling"
Kan dog stadig ikke se hvordan stivheden af remmen skulle påvirke slyngkoblingen?
Men det kan stadig godt være jeg overser noget selvsagt
sep 2006
Nej, det er omvendt.
Den giver flere omdrejninger.
Det handler om at en stiv rem ikke kan trækkes helt ned omkring bøsningen, hvis fjederen er for slap.
Du ser det, hvis du shimmer, som du skal og montere den stiveste kevlerrem, sammen med den originale trykfjeder.
især hvis det er OR kit, da remmen så ligger endnu længere ude på remmen og trykfjederen derfor har endnu mindre kraft at overføre.
Du ser det ved at remmen "bøjer" helt tæt på vario.
Det sker hvis trykfjederen ikke er stærk nok.
Her er et fiktivt eksempel.
Du har en 27kg trykfjeder i en Sonic, sammen med 5 grams ruller.
Den er på 8500 rpm hele vejen fra 15kmt og op til 45kmt, hvorefter den stiger.
Den ligger kun på 7000 rpm fra 0-15kmt.
Så sætter du 32kg trykfjeder i, sammen med 6 grams ruller.
Nu ligger den på 8500rpm fra 20kmt til 45kmt og stiger derefter.
Altså ingen ændring.
Men den vil nu ligge på 8000rpm fra 0-15kmt.
Fordi at trykfjederen slår i remmen og trækker den helt ned på bøsningen og du derved får et lidt lavere gear.
sep 2006
Gør så det samme med en Polini kevler rem eller en Malossi kevler rem.
Så ser du forskellen.
sep 2003
Trykfjederen skal være kraftig nok til at presse remmen i laveste gear, det er klart
Grunden til jeg ikke tænkte på det må være at jeg kun tænkte i rigtige løsninger
Det er vel en fejl når laveste gear ikke opnås,
snarere end en måde man ka ændre ved hvad motoromdrejningstal, slyngkoblingen vil slå ud
Men ja ok trykfjederen kan påvirke ved hvad motoromdrejningstal din slyngkobling kobler til:
-Hvis den er for slap til at få din CVT shimmet korrekt, så du Derfor starter i et måske~15% højere udvekslingsforhold mellem krumtapaksel og baghjulsaksel, end man egentlig skulle
Jeg har en malossi special belt som er lidt længere end standard, ellers samme dimensioner
I en hiper nu, med deres deeejlig store remskiver
Shimmet til perfektion med malossi multivar og helt nye bagerste remskiver
Nøøøj jeg har aldrig prøvet at køre med en cvt der kørte så godt før.
Super hurtig respons med den nye malossi hvid trykfjeder og så al den vandring den rem kan foretage på de store remskiver
sep 2003
48mm DR sport cylinder
Gianelligo
Malossi multivar
Malossi special belt (15mm længere)
Tp torquedrive remskiver konfigureret til samme stigningsgrad som standard remskiver.
Hvid malossi trykfjeder som fulgte med til multivaren med de 7,2 grams ruller.
Og så standard slyngkobling med standard trim
Peak power med 48mm cylinderen og gianelli go ligger kun ved ca 9000 omdr mod standard motorens ca 8000omdr.
Min opsætnings styrke er især det ekstra moment i mellemområdet, så det er faktisk fedt at køre med std trim
Jeg kan sætte igang pænt diskret, alligevel er der masser af riv i den til og sætte i gang op ad stejle bakker, køre med passager op ad cykelramperne ved trapper, gå på bahjul osv
Men det er stadig temmelig nyt.
Måske bliver de standard trimfjedre møre.
Nye fjedre kan godt give misvisende resultater
Har flere gange læst at man ikke skal lægge for meget i målinger fra helt nye fjedre.
Efter en 500km break-in periode skulle de have nærmere den spændstighed de kommer til at holde
sep 2006
Bemærk at der er skrå riller i dine remskiver.
Dem påvirker din trykfjeder også.
Søg på "pinasco springslider"
Så ser du hvad Malossi er gule af misundelse over ikke selv at ha opfundet.
Den er underligt nok udgået af produktion.
Malossi's elendige modsvar er en plastikring, som trykfjederen glider på.
sep 2003
Da jeg købte den billige thansen kobling som trådstarter har et billede af en magen til, der fulgte sådan en spring slider med magen til pinascoen, i aluminium vist nok.
Måske jeg sku få sat sådan en i min nye maskine også, bare for en god ordens skold.
Torsion control mener jeg at have læst den blev kaldt engang.
Skulle forhindre trykfjeder i at vrides og derved sikre bedre køling og mere smooth vandring i remskiverne.
Ikke at jeg har bemærket noget ved at køre hverken med eller uden.
Men der skal nok være noget maskineri hvor man tydelig kan mærke forskel
mar 2009
sep 2003
Har lige læst om malossi torsion controller.
Jeg henter sådan en hos msp imorgen..
Gætter på den skal vende ind mod remskiven
Malossi må have valgt og vist at den skal på mod koblingen, på grund af pinascos patent på deres pinasco spring slider?
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?195287-Malossi-Torsion-Controller-vs-Piaggio-OEM-TC
Anyway.
Det sku spille endnu mere smooth, med sådan en torque driver ind mod remskiven, og så piaggios standard lille slider vendt ud mod koblingsklokken.
Spændt på om jeg husker rigtigt at den sad i da jeg monterede den malossi trykfjeder...
Dem har msp nemlig ikke liggende løst
Øv
sep 2003
Man skal vel fjerne den standard piaggio torsion controller af metal?
For at få plads til den malossi
sep 2003
Som folk i den tråd på apriliaforum skriver at de sætter på trykfjederen ud mod koblingsskålen?
mar 2009
sep 2003
Jeg kiggede lige på det apriliaforum igen, det er sådan her de mener den skal sidde åbenbart
Hvad det er for en piaggio-torsioncontrl. De snakker om, dert ved jeg så ikke lige nu
Bliver vist nødt til at kigge på det med fingrene
mar 2009
sep 2003
Så længe en ende er fri til at glide, så det vel ok at den anden bliver drejet
Jeg tænkte friktionen var så stor mod det standard fjederstyr at det måtte være dér man sku sætte ind!
Man bør nok bare sikre fri bevægelse i den ende hvor det er nemmest at opnå
Selvom det her ser optimalt ud synes jeg
Bare noget rod når man taber kuglerne ud af den haha
sep 2003
Troede de mente den anden ende. Forvirringen var total
Tak for hjælpen
mar 2009
I malossi manualen står der den skal sidde mod koblingen samt der er et billede af det, hvis man så går på scooterattacks hjemmeside står der "This way the contra spring is not placed directly on the torque driver so that the twisting effect is reduced to a minimum."
Må indrømme jeg faktisk selv er blevet forvirret nu over hvad der egentlig er korrekt?
sep 2006
og flere mm vil ændre styrken på din fjeder en smule og måske tilmed gøre at den ikke kan komme helt i bund.
Så tjek lige op på den maksimale vandring, inden du bare montere i blinde.
sep 2003
Jeg tænkte det også men fik ikke nævnt det
Er spændt på hvor besværligt det bliver, at tvinge remskiverne så langt fra hinanden som de kan komme, og så kigge ind samtidig for at se om trykfjederen ku vandre mere (så er det i orden) eller om det malossi fjederstyr spærrer for top gear
Og så bliver det spændende at se om jeg så skal have lidt tungere ruller i bagefter, på grund af de 5mm pre-tension af trykfjederen
sep 2003
Jeg spørger i msp
Og deler lige deres svar herinde
Sorry hvis jeg kørte tråden lidt ud på et sidespor
mar 2009
Kunne være man skulle tjekke op på hvordan det påvirker vandring samt træk/fart uden at ændre andet end at fjerne/tilføje malossi tc næste gang man står og roder med maskinen?
Max: Du får nok samme svar som der står i malossi manualen uanset om det er speedline, kgi eller msp du snakker med, men du er velkommen til at dele deres svar.
sep 2006
sep 2003
Sagde at han aldrig selv bruger den
Min slider måtte jeg skifte trykfjeder på da den var utilregnelig efter 17000km gennem 15 år.
Den nye (thansen) jeg købte fik de problemer som malossi tc netop skulle afhjælpe/forebygge.
Så jeg sætter den i
Jeg siger til hvis jeg kan måle nogen ændring i hvordan min cvt opfører sig.
Højere omdr.tal under acc. eller lign
sep 2006
I teorien.
Gas responsen burde blive bedre.
sep 2003
Den steg rigtig nok lidt i omdrejningstal.
Synes den opfører sig ved 30% gas nu som den gjorde ved 40% gas før ca.
Da jeg skilte ad kunne jeg se, jeg havde sku glemt at den sorte torsion controller piaggio er snu nok til at have i, stadig sad der
Da jeg klemte remskiverne Helt fra hinanden med Kun den i, så sagde det klart "DiK".
sep 2003
Den passer pænt ned i, men tager faktisk ca 6-7mm....
Da jeg bagefter klemte remskiverne helt fra hinanden, med både Malossis TC og piaggios ud mod koblingen, der gav det en lyd som var mere todelt.
Som om piaggios sorte støder mod malossis gule til sidst.
Jeg synes også at ane, der måske manglede 2mm adskillelse i forhold til det der var før
Desuden bemærkede jeg hvor langt ind mod baghjulsakslen remmen kunne komme, mellem de bagerste remskiver.
Der synes jeg også at kunne se en lille forskel.
Men fingrene var lidt møre i det efter al det klemmeri
Ved topfart kører den med ca 9350 omdr.
Før kørte den kun med ca 9150 omdr når der står 92kmt på speedometeret.
sep 2003
Får samtidig set om den stadig udnytter heeele slidfladen på varioen som den gjorde for 500km siden
sep 2006
Jeg havde skrottet den ene og brugt den, som giver bedre gasrespons.
mar 2009
sep 2003
Hvis begge sku sidde der, så sku malossis TC sidde inde mod remskiven.
Det synes jeg gav for mange omdr.
Fordi malossis TC mod remskiven ikke går helt ned i metalfjederstyret på torquedriveren.
Ca 7mm pretension på fjederen.
Har kørt en del nu med kun malossis TC siddende, ud mod koblingen.
Det giver "kun" ca 5mm pretension
Synes dog omdr tallet ligger for højt ved minimumgas, så skifter tilbage til std piaggio TCen.
Helt uden pretension af trykfjeder.
Jeg har ikke bemærket bedre gasrespons ved brug af malossis, end ved brug af piaggios.
Skal ikke udelukke der ikke er forskel, jeg tester i weekenden og prøver at være ekstra fintfølende.
Men jeg tror jeg ender med at køre med piaggios bare for at komme tilbage til den "rullevægt" jeg havde før.
Hvis gasrespons forværres mærkbart, så giver jeg lige en final report
Koblingsfjeder farve