{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Koblingsfjeder farve
  • Thomas A
    Thomas A Tilmeldt:
    jan 2016

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2
    #1   9. maj 2017

    profilbillede
  • #2   9. maj 2017 Det er hvornår de slår ud smiley

  • #3   9. maj 2017 farver betyder hvad kg de er og der ud fra kan man så regne ud Hvornår din kobling ca slår til og begynder at trække og når vi ikke er tanke læseres gode og ved hvad din opsætning kan vi ikke sige hvad der er Best for din maskine

  • #4   9. maj 2017 Undskyld men må lige rette dig brian. det er ikke KG. Men Rpm.
    altså hvor mange omdrejninger der skal til for at koblingsarmene slår ud i klokken og tager fat i baghjulet smiley


  • #5   9. maj 2017 Ja og nej det er jo kg da trækkraft er målt i nm og kg og da det er trækkraft som det er i dette tilfælde men næsten alle regner i rpm på dem

  • #6   9. maj 2017 farven indikerer styrken på fjedrene på en skala du kan se hos fabrikanten

  • #7   9. maj 2017 brian, personligt vil jeg mene at det er rpm. men kan omregnes i kilo. kan sagtens være jeg tager fejl

  • #8   9. maj 2017 som Ole også farven anviser styrken og styrke på en fjedre regnens i nm og kg

  • #9   9. maj 2017 Styrken kan måles, hvilket jo er hvilket kilo de spænder med. men i forhold til scooter, vil jeg stadig mene trimfjedre regnes i RPM. da det jo er baseret på hvor hurtigt (omdrejninger)(RPM)(3G kraft) der skal til for at de slår ud. Dette kan så omregnes i kilo. Kunne også tænke at det måles i nm. men kan ikke komme med noget input omkring nm.
    derfor virker det mest rigtigt at sige rpm i mit hovedet.
    siger ikke du tager fejl, det kan bare være jeg ikke er helt lige så erfaren som dig brian. men her er ihvertfald hvorfor min påstand er som den er smiley


  • #10   9. maj 2017 Du er heller ikke helt galt på den for forhandler regner også i rpm men det kan variere efter hva kobling man sætter dem på for tungere koblings arme vil slynge hurtigere ud som lette arme

  • #11   9. maj 2017 Du skal bruge de fjedre, som er slappest og herefter skal du starte med at montere koblingen, hvor der IKKE er spændt ud i fjedrene.
    Hvis den starter for lavt i omdrejningerne, så tjekker du at du har en trykfjeder på minimum 29kg og at du har shimmet vario rigtigt op.

    Hvis den stadig starter for lavt i omdrejninger ved 0kmt, så spænder du fjedrene en lille bitte smule op.
    Der skal ikke ret meget til, før du får en mærkbar effekt.
    Hvis du når dertil, hvor at fjedrene er spændt helt ud ( hvilket jeg ikke tror på ), så skal du skifte til strammere fjedre. IKKE FØR.


  • #12   10. maj 2017 Da jeg havde sådan en var dens laveste indstilling for høj.
    Måtte sælge den igen da motoren tog alt for mange omdrejninger før den satte igang til min motor / behov.

    Men det var da sjovt at holde for rødt og få motoren til at sige "Vrum VRUUMmm" uden at koblingen koblede til smiley


  • #13   10. maj 2017 Lige præcis Max.
    Jeg havde samme problem på en Sonic med 70ccm og Next udstødning.
    Den trak skide godt ved 10.200 rpm, men koblingen skulle have fjedre, som sad løse, for at den ikke fedtede.


  • #14   10. maj 2017 Farven på dine trimfjedre indikerer hvor mange rpm der skal til før din kobling slår ud i skålen, der følger normalt en lille guide med til din kobling hvor i der vil stå farve samt rpm, ellers kan det garanteret findes på nettet.

    De fleste koblinger i god kvalitet kan der fås 3-5 sæt trimfjedre så koblingen kan indstilles til alt lige fra standard til de store hpr kit.


  • #15   10. maj 2017 Nu vil jeg gerne fintune koblingen i min hot50.
    Kan det lade sig gøre at sætte 30kg trykfjeder i sammen med hvide koblingsfjedre i standard setup?? Ved ikke 100% hvad det hedder.


  • #16   10. maj 2017 Trykfjederen har ikke indflydelse på tilkoblings tidpsunkt

    Trykfjederen er den som rullerne vekselvirker med når varioen skal holde gearingen så motoren bliver i det rigtige omdrejningstal.

    Når rullerne prøver at tvinge varioen ud, så remmen går i højere gear, så er det trykfjederen der er årsagen til at rullerne ikke bare svinger varioen op i top gear med det samme.

    Trykfjederen prøver at holde remmen nede i laveste gear.
    Rullerne prøver at få remmen op i højeste gear.


  • #17   13. maj 2017 Max Cph.
    Trykfjederen har indflydelse, hvis kileremmen er meget stiv.


  • #18   14. maj 2017 Så jo hårdere fjederen er, jo tidligere kobler den ind?

  • #19   14. maj 2017 Jeg har grublet lidt over det, og kan ikke få det til at hænge sammem i mit hoved.

    Hvordan en stiv rem kan få en hård kontrafjedee til at påvirke rotationshastigheden på slyng koblingen

    Slyngkoblingen er vel ligeglad?

    Den fiser bare med rundt, og hvis cvt ellers er shimmet rigtig osv

    Så er det trimfjedrene der giver efter så slyngkoblingen slynger ud?



    For stiv rem eller manglende shim osv vil jeg betegne som fejl og mangler snarere end "en måde at regulere tilkoblingstidpunkt med slyngkobling"

    Kan dog stadig ikke se hvordan stivheden af remmen skulle påvirke slyngkoblingen?

    Men det kan stadig godt være jeg overser noget selvsagt smiley


  • #20   14. maj 2017 #18
    Nej, det er omvendt.
    Den giver flere omdrejninger.

    #19
    Det handler om at en stiv rem ikke kan trækkes helt ned omkring bøsningen, hvis fjederen er for slap.
    Du ser det, hvis du shimmer, som du skal og montere den stiveste kevlerrem, sammen med den originale trykfjeder.
    især hvis det er OR kit, da remmen så ligger endnu længere ude på remmen og trykfjederen derfor har endnu mindre kraft at overføre.

    Du ser det ved at remmen "bøjer" helt tæt på vario.
    Det sker hvis trykfjederen ikke er stærk nok.

    Her er et fiktivt eksempel.
    Du har en 27kg trykfjeder i en Sonic, sammen med 5 grams ruller.
    Den er på 8500 rpm hele vejen fra 15kmt og op til 45kmt, hvorefter den stiger.
    Den ligger kun på 7000 rpm fra 0-15kmt.
    Så sætter du 32kg trykfjeder i, sammen med 6 grams ruller.
    Nu ligger den på 8500rpm fra 20kmt til 45kmt og stiger derefter.
    Altså ingen ændring.
    Men den vil nu ligge på 8000rpm fra 0-15kmt.
    Fordi at trykfjederen slår i remmen og trækker den helt ned på bøsningen og du derved får et lidt lavere gear.


  • #21   14. maj 2017 Tag en original kilerem og bøj den til den er i en størrelse som svarer til bøsningen.
    Gør så det samme med en Polini kevler rem eller en Malossi kevler rem.
    Så ser du forskellen.


  • #22   14. maj 2017 Aha ok så forstår jeg!

    Trykfjederen skal være kraftig nok til at presse remmen i laveste gear, det er klart
    Grunden til jeg ikke tænkte på det må være at jeg kun tænkte i rigtige løsninger smiley

    Det er vel en fejl når laveste gear ikke opnås,
    snarere end en måde man ka ændre ved hvad motoromdrejningstal, slyngkoblingen vil slå ud smiley

    Men ja ok trykfjederen kan påvirke ved hvad motoromdrejningstal din slyngkobling kobler til:
    -Hvis den er for slap til at få din CVT shimmet korrekt, så du Derfor starter i et måske~15% højere udvekslingsforhold mellem krumtapaksel og baghjulsaksel, end man egentlig skulle smiley


    Jeg har en malossi special belt som er lidt længere end standard, ellers samme dimensioner
    I en hiper nu, med deres deeejlig store remskiver

    Shimmet til perfektion med malossi multivar og helt nye bagerste remskiver

    Nøøøj jeg har aldrig prøvet at køre med en cvt der kørte så godt før.
    Super hurtig respons med den nye malossi hvid trykfjeder og så al den vandring den rem kan foretage på de store remskiver smiley


    profilbillede
  • #23   14. maj 2017 Jeg kører så med standard kobling og standard trimfjedre smiley

    48mm DR sport cylinder
    Gianelligo
    Malossi multivar
    Malossi special belt (15mm længere)
    Tp torquedrive remskiver konfigureret til samme stigningsgrad som standard remskiver.
    Hvid malossi trykfjeder som fulgte med til multivaren med de 7,2 grams ruller.

    Og så standard slyngkobling med standard trim smiley

    Peak power med 48mm cylinderen og gianelli go ligger kun ved ca 9000 omdr mod standard motorens ca 8000omdr.

    Min opsætnings styrke er især det ekstra moment i mellemområdet, så det er faktisk fedt at køre med std trim

    Jeg kan sætte igang pænt diskret, alligevel er der masser af riv i den til og sætte i gang op ad stejle bakker, køre med passager op ad cykelramperne ved trapper, gå på bahjul osv


    Men det er stadig temmelig nyt.

    Måske bliver de standard trimfjedre møre.
    Nye fjedre kan godt give misvisende resultater

    Har flere gange læst at man ikke skal lægge for meget i målinger fra helt nye fjedre.

    Efter en 500km break-in periode skulle de have nærmere den spændstighed de kommer til at holde


  • #24   15. maj 2017 Trimfjedre kan ikke blive møre, da de begrænset af skålen, så de bliver ikke strukket mere end ellers.

    Bemærk at der er skrå riller i dine remskiver.
    Dem påvirker din trykfjeder også.
    Søg på "pinasco springslider"
    Så ser du hvad Malossi er gule af misundelse over ikke selv at ha opfundet.
    Den er underligt nok udgået af produktion.

    Malossi's elendige modsvar er en plastikring, som trykfjederen glider på.


  • #25   15. maj 2017 Har også set sådan nogen spring sliders med kugler i.
    Da jeg købte den billige thansen kobling som trådstarter har et billede af en magen til, der fulgte sådan en spring slider med magen til pinascoen, i aluminium vist nok.

    Måske jeg sku få sat sådan en i min nye maskine også, bare for en god ordens skold.

    Torsion control mener jeg at have læst den blev kaldt engang.
    Skulle forhindre trykfjeder i at vrides og derved sikre bedre køling og mere smooth vandring i remskiverne.

    Ikke at jeg har bemærket noget ved at køre hverken med eller uden.
    Men der skal nok være noget maskineri hvor man tydelig kan mærke forskel


  • #26   15. maj 2017 Tag ikke fejl af malossi torsion controller bare fordi den er lavet af plastik.

  • #27   16. maj 2017 Optur

    Har lige læst om malossi torsion controller.

    Jeg henter sådan en hos msp imorgen.. smiley

    Gætter på den skal vende ind mod remskiven smiley
    Malossi må have valgt og vist at den skal på mod koblingen, på grund af pinascos patent på deres pinasco spring slider?
    http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?195287-Malossi-Torsion-Controller-vs-Piaggio-OEM-TC

    Anyway.
    Det sku spille endnu mere smooth, med sådan en torque driver ind mod remskiven, og så piaggios standard lille slider vendt ud mod koblingsklokken.

    Spændt på om jeg husker rigtigt at den sad i da jeg monterede den malossi trykfjeder...
    Dem har msp nemlig ikke liggende løst smiley
    Øv smiley smiley


  • #28   16. maj 2017 Hmm?

    Man skal vel fjerne den standard piaggio torsion controller af metal?
    For at få plads til den malossi


    profilbillede
  • #29   16. maj 2017 Og er der virkelig det store bæst der,
    Som folk i den tråd på apriliaforum skriver at de sætter på trykfjederen ud mod koblingsskålen?


    profilbillede
  • #30   16. maj 2017 Malossi torsion controller skal vende op imod koblingen, hvis du piller den der fætter af remskiven så har du remskive fedt i hele variator systemet efter 5 minutter, resten kan du nok selv regne ud.

  • #31   16. maj 2017 Nå ja du siger skuda noget
    Jeg kiggede lige på det apriliaforum igen, det er sådan her de mener den skal sidde åbenbart

    Hvad det er for en piaggio-torsioncontrl. De snakker om, dert ved jeg så ikke lige nu

    Bliver vist nødt til at kigge på det med fingrene


    profilbillede
  • #32   16. maj 2017 Der er heller ikke nogen mening i at den skal sidde der nede da der jo allerede sidder en fjederstyr, det gør der ikke oppe ved koblingen.


  • #33   16. maj 2017 Den behøver selvfølgelig kun kunne glide lidt i den ene ende!
    Så længe en ende er fri til at glide, så det vel ok at den anden bliver drejet smiley

    Jeg tænkte friktionen var så stor mod det standard fjederstyr at det måtte være dér man sku sætte ind! smiley
    Man bør nok bare sikre fri bevægelse i den ende hvor det er nemmest at opnå

    Selvom det her ser optimalt ud synes jeg
    Bare noget rod når man taber kuglerne ud af den haha


    profilbillede
  • #34   16. maj 2017 Når malossi skrev "shoe-holder plate" misforstod jeg.
    Troede de mente den anden ende. Forvirringen var total smiley
    Tak for hjælpen smiley


  • #35   16. maj 2017 Efter at have læst det forum emne du sendte samt søgt på nettet, er det egentlig en spændende teori om den faktisk skal være monteret oven på den originale fjerderstyr.

    I malossi manualen står der den skal sidde mod koblingen samt der er et billede af det, hvis man så går på scooterattacks hjemmeside står der "This way the contra spring is not placed directly on the torque driver so that the twisting effect is reduced to a minimum."

    Må indrømme jeg faktisk selv er blevet forvirret nu over hvad der egentlig er korrekt?


  • #36   16. maj 2017 Husk nu på at hver gang du tilføjer noget, så tilføjer du mm.
    og flere mm vil ændre styrken på din fjeder en smule og måske tilmed gøre at den ikke kan komme helt i bund.
    Så tjek lige op på den maksimale vandring, inden du bare montere i blinde.


  • #37   16. maj 2017 Tommy
    Jeg tænkte det også men fik ikke nævnt det smiley

    Er spændt på hvor besværligt det bliver, at tvinge remskiverne så langt fra hinanden som de kan komme, og så kigge ind samtidig for at se om trykfjederen ku vandre mere (så er det i orden) eller om det malossi fjederstyr spærrer for top gear

    Og så bliver det spændende at se om jeg så skal have lidt tungere ruller i bagefter, på grund af de 5mm pre-tension af trykfjederen smiley


  • #38   16. maj 2017 Jensen

    Jeg spørger i msp smiley
    Og deler lige deres svar herinde


    Sorry hvis jeg kørte tråden lidt ud på et sidespor smiley


  • #39   17. maj 2017 Tommy: Korrekt, og kunne forstille mig det kan blive et problem med de lange trykfjedre som stage6 eller original hiper.
    Kunne være man skulle tjekke op på hvordan det påvirker vandring samt træk/fart uden at ændre andet end at fjerne/tilføje malossi tc næste gang man står og roder med maskinen?

    Max: Du får nok samme svar som der står i malossi manualen uanset om det er speedline, kgi eller msp du snakker med, men du er velkommen til at dele deres svar.


  • #40   17. maj 2017 De små finesser har en del at sige, når man ligger højt i omdrejningerne og ligger snævert i ydelsesområdet.

  • #41   18. maj 2017 Nå, han vidste ikke.

    Sagde at han aldrig selv bruger den smiley

    Min slider måtte jeg skifte trykfjeder på da den var utilregnelig efter 17000km gennem 15 år.
    Den nye (thansen) jeg købte fik de problemer som malossi tc netop skulle afhjælpe/forebygge.

    Så jeg sætter den i

    Jeg siger til hvis jeg kan måle nogen ændring i hvordan min cvt opfører sig.
    Højere omdr.tal under acc. eller lign


  • #42   18. maj 2017 Teoretisk set, så burde den stige lidt, da fjederen bliver en smule strammere.
    I teorien.
    Gas responsen burde blive bedre.


  • #43   22. maj 2017 Nå så fik jeg monteret og kørt en prøvetur med noget topfart også.

    Den steg rigtig nok lidt i omdrejningstal.

    Synes den opfører sig ved 30% gas nu som den gjorde ved 40% gas før ca.

    Da jeg skilte ad kunne jeg se, jeg havde sku glemt at den sorte torsion controller piaggio er snu nok til at have i, stadig sad der

    Da jeg klemte remskiverne Helt fra hinanden med Kun den i, så sagde det klart "DiK".


    profilbillede
  • #45   22. maj 2017 Jeg prøvede her i første omgang at sætte malossis TC i ved remskiven.
    Den passer pænt ned i, men tager faktisk ca 6-7mm....

    Da jeg bagefter klemte remskiverne helt fra hinanden, med både Malossis TC og piaggios ud mod koblingen, der gav det en lyd som var mere todelt.
    Som om piaggios sorte støder mod malossis gule til sidst.
    Jeg synes også at ane, der måske manglede 2mm adskillelse i forhold til det der var før

    Desuden bemærkede jeg hvor langt ind mod baghjulsakslen remmen kunne komme, mellem de bagerste remskiver.

    Der synes jeg også at kunne se en lille forskel.

    Men fingrene var lidt møre i det efter al det klemmeri smiley så jeg kørte testturen.

    Ved topfart kører den med ca 9350 omdr.
    Før kørte den kun med ca 9150 omdr når der står 92kmt på speedometeret.


    profilbillede
  • #47   23. maj 2017 Jeg skiller ad igen imorgen efter en lille tur mere, og giver en endelig melding når jeg har et grundig sammenlignings grundlag og evt har prøvet at køre med kun malossis i.

    Får samtidig set om den stadig udnytter heeele slidfladen på varioen som den gjorde for 500km siden smiley


    profilbillede
  • #48   23. maj 2017 Monter begge torsion controllere uden fjeder og se om de rammer hinanden.
    Jeg havde skrottet den ene og brugt den, som giver bedre gasrespons.


  • #49   1. jun 2017 Fandt du af hvad der virkede bedst for dig?

  • #50   1. jun 2017 Tjaa næsten

    Hvis begge sku sidde der, så sku malossis TC sidde inde mod remskiven.

    Det synes jeg gav for mange omdr.
    Fordi malossis TC mod remskiven ikke går helt ned i metalfjederstyret på torquedriveren.
    Ca 7mm pretension på fjederen.

    Har kørt en del nu med kun malossis TC siddende, ud mod koblingen.

    Det giver "kun" ca 5mm pretension

    Synes dog omdr tallet ligger for højt ved minimumgas, så skifter tilbage til std piaggio TCen.
    Helt uden pretension af trykfjeder.

    Jeg har ikke bemærket bedre gasrespons ved brug af malossis, end ved brug af piaggios.
    Skal ikke udelukke der ikke er forskel, jeg tester i weekenden og prøver at være ekstra fintfølende.

    Men jeg tror jeg ender med at køre med piaggios bare for at komme tilbage til den "rullevægt" jeg havde før.

    Hvis gasrespons forværres mærkbart, så giver jeg lige en final report


Kommentér på:
Koblingsfjeder farve

Annonce