Nye bil regler {{forumTopicSubject}}
Hej sg har længe gået og tænkt på om de med de nye regler til bil kørekort,om de stadig kan udsætte kortet eller tage det hvis man bliver taget på en ulovlig knallert når man er 17 og har kort til bil.
Hej sg har længe gået og tænkt på om de med de nye regler til bil kørekort,om de stadig kan udsætte kortet eller tage det hvis man bliver taget på en ulovlig knallert når man er 17 og har kort til bil.
Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.
sep 2015
Følger: 2 Følgere: 56 Scootere: 2 Emner: 12 Svar: 80
mar 2016
Følger: 23 Følgere: 153 Scootere: 4 Emner: 26 Svar: 1.518
sep 2015
mar 2016
sep 2015
mar 2016
sep 2015
Men hvis så bliver stoppet på en ulovlig knallert hvad kan de så gøre. De kan da ikke udsætte mit kørekort når jeg har erhvervet det.
mar 2016
sep 2015
Grunden er også at jeg gerne vil have motorcykel men der en smule dyrt og skal købe bil og motorcykel på samme tid. Og en anden ting er at det ikke er så fedt at køre ude på vejen når alle vennerne køre på cykelstien. Så ville det jo være et fint alternativ og billigere at tune en af de knallerter jeg har. Jeg køre alligevel ikke særligt hurtigt på cykelstien da jeg ikke bryder mig om det.
mar 2016
jun 2008
Følger: 33 Følgere: 74 Scootere: 9 Emner: 170 Svar: 10.009
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Utroligt så mange dårlige svar du har fået haha!!
Hvis du får dit kørekort som 17årig, så kan de ikke udsætte din ret til at få kørekort
Vil tro den straf så mest er til, for at afskrække de 16årigr, og de 17årige der endnu ikke har fået deres kørekort
Godt spørgsmål!!!
Den krølle var vist ikke faldet ret mange herinde ind
Mig inklusive
Godt jeg i det mindste fatter hvad det er mine øjne ser på når jeg læser folks spørgsmål....
mar 2016
sep 2003
du er jo ikke ansvarsbevidst nok til at kunne tage det ansvar med at sætte dig bag et rat, så kør nu heller lovligt
Flot klogeåge
Rigtig ansvarsbevidst. Svarer næsten altid forkert dig..
Læg dig nu ned pumba, inden du kommer til skade. Du er så klodset
/joke off
mar 2016
jun 2008
Følger: 33 Følgere: 74 Scootere: 9 Emner: 170 Svar: 10.009
sep 2003
I stedet for reglen om at alle under 18 år, fik udskudt "det rigtige" kørekort hvis og hvis..
Så ændrer de det måske bare til at gælde for folk under 17 år.?!
Det er jo rettet mod at skræmme folk fra at overtræde knallert reglerne.
Mange 17årige vil nok stadig køre knallert,
...så Måske holder de den ved 18 år alligevel.
Men så får man forhåbentlig lov at køre 45KNALLERT nu hvor man har B(17) førerret på et rigtigt eu-kredikkort-type kørekort ????
Mange gode spørgsmål, mange mulige gæt
sep 2015
sep 2003
Er ikke sikker, har ikke lige fulgt med i implementeringsprocessen af det her L161.
Jeg har mere fokuseret på at få genoptaget arbejdet med at få sænket aldersgrænsen for A1 førerret til under 18 år, og grænsen for at køre 150cc knallert ned under 20 år.
Men tror ikke de er trådt i kraft de nye regler for Bil førerret til 17årige?
sep 2015
sep 2003
Det hedder 17 år nu..
Hvis du får frakendt retten til at føre lille knallert (ubetinget frakendelse / rødt kort)
Inden du er 17 år gammel,
Så udsætter de automatisk alderskravet for at få Bil kørekort med 6 måneder.
Og man må desværre ikke køre 45 knallert som 17årig med kørekort!!
selvom du må køre med en på ladet af en tunet muskelbil, og have en trailer med 2 store motorcykler plus en sofa koblet bagpå
Ud af landevejen med hele den pukkelryggede..
sep 2003
I medfør af § 57, stk. 3, og § 118, stk. 8, i færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1386 af 11. december 2013, som ændret ved lov nr. 373 af 14. april 2014, lov nr. 154 af 18. februar 2015 og lov nr. 659 af 8. juni 2016, og efter forhandling med justitsministeren fastsættes:
Almindelige betingelser for forsøgsordningen
§ 1. Der kan udstedes kørekort til 17-årige til kategori B (almindelig bil) med ret til at føre de ikørekortbekendtgørelsens § 7, stk. 1, nr. 1, litra a, og § 12, stk. 1, nr. 1-3, nr. 4, 1. pkt., og nr. 6, nævnte køretøjer. (alm. Bil, lille knallert og traktor/motorredskab).
Stk. 2. Førerret erhvervet under forsøgsordningen er begrænset til Danmark.
§ 2. Udstedelse af kørekort til 17-årige, jf. færdselslovens § 57, stk. 3, sker efter reglerne i denne bekendtgørelse.
§ 3. Færdselslovens regler finder anvendelse for 17-årige førere, medmindre andet er angivet i denne bekendtgørelse.
Erhvervelse af kørekort
§ 4. Den 17-åriges erhvervelse af kørekort sker efter de samme regler i færdselsloven og
kørekortbekendtgørelsen, som gælder for personer, der er fyldt 18 år, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Køreuddannelsen kan tidligst påbegyndes på datoen for ikrafttrædelse af denne
bekendtgørelse, jf. § 16.
Stk. 3. Ansøgning om kørekort skal underskrives af forældremyndighedens indehaver eller
indehavere til den, der ansøger om kørekort efter denne bekendtgørelse.
§ 5. På tidspunktet for det fyldte 18. år vil kørsel kunne foretages uden opfyldelse af
bekendtgørelsens regler, og kørekort erhvervet efter bekendtgørelsens regler vil overgå til at være et almindeligt EU-kørekort til kategori B (almindelig bil).
17-årige førere
§ 6. Det er en betingelse for benyttelse af førerret erhvervet i henhold til § 4, at kørsel til enhver tid foregår med en ledsager, som opfylder betingelserne i §§ 8-11, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Kørsel med de i kørekortbekendtgørelsens § 7, stk. 1, nr. 1, litra a, og § 12, stk. 1, nr. 6, nævnte køretøjer må dog foregå uden ledsager (lille knallert og traktor/motorredskab).
§ 7. Den 17-årige fører har pligt til inden kørslens påbegyndelse at oplyse ledsageren om, at denne fungerer som ledsager. Den 17-årige har endvidere pligt til at oplyse ledsageren om de betingelser, der stilles til ledsagere, jf. §§ 8-11.
Ledsagere
§ 8. Ledsageren skal under kørslen opfylde følgende betingelser:
1) være mindst 30 år,
2) have haft førerret til kategori B (almindelig bil) i minimum 10 år,
3) være i besiddelse af gyldigt kørekort til kategori B (almindelig bil), der er udstedt i Danmark, på Færøerne eller i et EU- eller EØS-land, og
4) må ikke have været frakendt førerretten betinget eller ubetinget i de seneste 10 år.
Stk. 2. Den 10-årige periode, jf. stk. 1, nr. 4, regnes fra udløbet af frakendelse.
§ 9. Ledsageren skal under kørslen sidde på forreste passagersæde.
Stk. 2. Ledsageren skal under kørslen have sit kørekort hos sig og skal på forlangende vise det til politiet.
§ 10. Ledsageren skal på alle tidspunkter under den 17-årige førers kørsel være opmærksom på omkringværende trafikale forhold og bistå den 17-årige fører med råd og vejledning.
§ 11. Ledsageren skal på alle tidspunkter være i stand til at føre køretøjet i overensstemmelse med færdselslovens almindelige regler, herunder bestemmelserne om spirituskørsel og kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer mv. i færdselslovens §§ 53-54, § 55, stk. 1-2, og bestemmelser fastsat i medfør af § 55, stk. 4, 1. pkt.
§ 12. Politiet kan i forbindelse med standsning af et køretøj i medfør af færdselslovens § 77 kontrollere, om ledsageren opfylder de betingelser, der er angivet i denne bekendtgørelse.
Straf
§ 13. Færdselslovens almindelige sanktionsbestemmelser for førere af motorkøretøjer finderanvendelse for 17-årige, der har erhvervet kørekort til kategori B (almindelig bil) i henhold til reglerne idenne bekendtgørelse.
§ 14. Med bøde straffes den, der overtræder § 6, stk. 1, §§ 7-9 og § 11.
Stk. 2. Ved ledsagerens overtrædelse af §§ 8-9 og § 11 straffes den 17-årige fører med bøde, hvis den 17-årige har kendskab til de forhold, der begrunder overtrædelsen.
Frakendelse af førerretten
§ 15. Færdselslovens almindelige bestemmelser om frakendelse af førerretten finder anvendelse for 17-årige, der har erhvervet kørekort til kategori B (almindelig bil) i henhold til reglerne i denne bekendtgørelse, jf. dog stk. 2-5.
Stk. 2. Frakendelsestiden for 17-årige førere, der har erhvervet kørekort til kategori B (almindelig bil) i henhold til reglerne i denne bekendtgørelse, regnes fra afgørelsestidspunktet, medmindre førerretten har været inddraget af politiet på et tidligere tidspunkt.
Stk. 3. Har en person under 18 år ikke erhvervet førerret efter denne bekendtgørelse og er den pågældende under 18 år på det tidspunkt, hvor en ubetinget frakendelse af førerretten vedtages ellerfastslås ved endelig dom, finder færdselslovens § 128, stk. 4, anvendelse.
Stk. 4. Er en knallertfører, der ubetinget frakendes retten til at føre lille knallert efter færdselslovens § 129, stk. 3, under 17 år på gerningstidspunktet, udskydes det tidspunkt, hvor den pågældende kan erhverve førerret efter denne bekendtgørelse, desuden i 6 måneder. Har føreren på afgørelsestidspunktet erhvervet førerret, frakendes førerretten til kategori B (almindelig bil) ubetinget i 6 måneder. Bestemmelsen i færdselslovens § 60 a finder herved ikke anvendelse. Under særlige omstændigheder kan frakendelse af førerretten undlades.
Stk. 5. Frakendes en person over 17 år, der ikke har erhvervet førerret i medfør af denne
bekendtgørelses regler, ubetinget retten til at erhverve førerret ved dom, har anke af dommen ikke opsættende virkning for dommens bestemmelse om frakendelse, medmindre andet bestemmes af byretten ved kendelse.
Ikrafttrædelse
§ 16. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2017.
Transport- og Bygningsministeriet, den xx 2016
Hans Christian Schmidt
- /Lisa Pontoppidan Chahil
sep 2015
Hvis jeg på pågældende tidspunkt har erhvervet bil kørekort
sep 2003
Medmindre du er 16 år og har bestået køreprøven (teoretisk har du kørekort)
Hvis du så, inden du er blevet 17, får frakendt retten til at føre lille knallert, så kan de sige at du ikke får dit kørekort til din fødselsdag alligevel, og skal generhverve det inden du kan få det som 17 og et halvt-årig
Så vidt jeg har forstået..
Sig til hvis jeg skal poste alt relevant materiale jeg har, så i andre kan checke efter..
Så vidt jeg har forstået skal man bare være 17 år gammel
Men du skal være 17. De er ligeglade om du har bestået en køreprøve.
Det eneste det betyder at du allerede har bestået og bare venter på dit kørekort, når det bliver gjort ugyldigt, det er den fordel at du skal til generhverv, ikke tage kørekort helt som en nybegnder igen.
(Tror jeg. Har aldrig prøvet at generhverve kørekort, så ved ikke hvor meget man slipper for. Så vidt jeg husker er det stadig dyrt og tager mange timer at gennemføre)
Er man under 17 og får (rødt kort) frakendt retten til at have knallertkørekort, så udsætter de automatisk ens ret til at få rigtigt kørekort
Og hvis man allerede har bestået køreprøve i bil som 16årig, så frakender de det fra 17årsfødsrlsdagen til 6måneders dagen. Og man skal generhverve inden man kan få det.
Men er du 17 år så kan du få frakendt retten til at før knallertkørekort lige så tosset du vil.
Bøden for at blive taget på lille knallert når man er frakendt det er bare pænt vilde, så man vil helst ikke have det frakendt selvom man er +17år++
sep 2015
sep 2003
De har nok sørget for ikke at sige det højt i medierne, fordi alle de 17årige bare vil begynde at køre mere ulovligt
Det er den eneste fordel man har hvis man ved, at reglen nu hedder 17år
Hvis man f.eks. gerne vil have en topfart på mere end 43 km/t, og allerede er har en betinget frakendelse af retten til at føre lille knallert eftersom man blev taget for mindre end 3 år siden på sådan en lille duracell kanin.
Hvis man er 16 år og er blevet taget 1 gang allerede, så er det jo farligt at køre igen.
Man kan lynhurtigt lige komme til at dreje til højre ved et lyskryds selvom der stadig er gult.
Eller blive målt på landevejen til 38kmt. Så er det farvel bilkørekort i et halvt år ekstra. Og farvel knallertkørekort. Og tænk hvis knallerten kan køre 44kmt. Så tager de den og destruerer den. Så pædagogisk korrekte de er..
Men hvis du er 17, så tager de højst retten til at køre 30knallert, en masse penge og din knallert
Småting..
jeg skal sku ikke nyde noget.
Glad for jeg har sørget for ikke at blive taget på en maskine der ku køre over 43 inden for de sidste 3 år...
Sku ikke nyde noget af at køre rundt på en lovlig scooter, eller få en scooter taget til ødelæggelse.
De er meget gode til at styre folk med frygt de populister...
Desværre fatter de ikke en brik af hvordan de kan få det til at fungere i sverige tyskland england osv hvor man altså kører 45er FØR man kører bil..
I sku se den "debat" de havde i parlamentet da de vedtog det her.
De er altså alvorligt til grin dem der råber højest..
Ham henning hyllested var for syg at høre på.
Og se på.
Den børnehave pædagogik han lagde for tagen tog Fuldstændig fusen på folk.
hvordan fører man en konstruktiv dialog med en blondine der KUN tænker på at maximere færdselssikkerhed?
Jeg ved det ikke.
Men jeg ved hvordan man kører scooter!
Og vi har en udbredt fælles national kultur med at bryde loven, der stammer helt tilbage fra 1970'erne hvor man i 9 år måtte køre 30knallert som 15årig.
Der var i 60'erne en hel del Offentlig debat om vi ikke skulle prøve at gøre som Svenskerne, for der måtte de køre 50kmt og med passager, hvis knallerten var indrettet til at befordre passager!
Knallerten har været forsøgt undertrykt siden 2. Verdenskrig faktisk.
Det var især dengang at cyklismen vandt frem.
På grund af den megen cyklisme i danmark og al den cykelsti der blev asfalteret (det er danmark helt speciel med! Ingen andre lande har så meget asfalteret cykelsti pr/km vej til biler)
Derfor har 30knallerten fortsat med at eksistere, og da der ikke var international enighed om regler for større knallerter dengang, så blev den ikke indført i danmark før 1990-'96 så vidt jeg husker, da EU indførte EU-scooteren, som har under 2,3hk og er på under 50cc.
Den indførte vi så i danmark som en "registreringspligtig knallert" der måtte fremføres med 45km, eftersom Tyskland og sverige begge sagde 45km/t dengang så vidt jeg husker.
Igen havde vi cyklismen og de mange km cykelsti, så mange steder var vejene ikke indrettet til at have et lille langsomt køretøj ude mellem den øvrige trafik.
Siden da har populisterne desværre kun skrevet knallert relaterede regler med kuglepennen som pisk.
Ingen har turde tage ansvar, så vi har bare ventet på og set frem til 19. Januar 2013, hvor EU krævede at ALLE medlemslande indførte fælles kørekorts kategorier!
Den dato lå så desværre midt i et dansk valg, så der blev vedtaget en halv hjertet lappeløsning, bare så vi lige ku leve op til kravet.
Plus faktisk Bil til 17årige og Knallert30 til 15årige i 2012
Men Bagefter valget fik henning hyllested og hele rød stue magten, og så skulle mor styre løjerne.. Og for mange kokke fordærver maden.
Nu har vi så igen fået en blå regering, desværre med et demoraliseret hold af trafikordførere, og en trafikkultur der er kørt skævt og sidder i sandet.
Det er svært at finde en holdbar løsning, men i det mindste ku de genindføre reglerne vedtaget i 2012
På den helt lyse side kan det næsten kun blive bedre
Hvis forsøgsordningen går godt og de blå trafikordførere lærer mere i mellemtiden, så kan det være vi en dag får lov at tage A1 kørekort som 16-17 årige.
Så man ikke skal bryde loven for at køre 50-60-80 på scooter inden man pludselig må køre 130kmt i bil.
mar 2016
Nye bil regler