{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hjemmelavet stel
  • #1   20. jul 2015 Det bliver svært da den ikke er beregnet til at ligge på siden så du kan få et tandhjul på akslen og der er ingen kobling på, så den kan ikke stå stille i tomgang men skal skubbes i gang og så skal den køre. Når du stopper går den ud, det er en rigtig dårlig ide.

• #2   20. jul 2015 Motoren fra en havefræser eller lignende er meget bedre til din ide, men hurtig bliver den ikke.

• #3   21. jul 2015 okay

• #4   21. jul 2015 Det kommer selvfølgelig an på hvad dine ambitioner er, men jeg har selv gået og leget med tanken om, hvordan man byggede det bedst mulige stel og her er mine overvejelser (som nok er ret præget af at jeg læser til ingeniør):

Accelleration er lig med kraft divideret med masse, så du vil have et stel der er så let som muligt. Kan du svejse i aluminium er det derfor bedre end stål, da du kan få et meget stivere stel ud af lavere vægt. Kan du lave stellet ud af kulfiber, eventuelt som monocoque er det endnu bedre. (Kulfiber købes på r-g.de)
    Det næste du skal tænke på er at du ikke vil gå på baghjulet, fordi det giver unødig luftmodstand og at du mister kontrollen ved det, men at du gerne vil have flyttet en stor del af vægten hen på baghjulet så du har maksimalt vejgreb og kan få så mange kræfter i asfalten som muligt. Derfor skal du bygge stellet langt, så din kropsvægt ligger langt ude på stellet og det moment det giver omkring baghjulsakslen opvejer motorens drejningsmoment i baghjulet, så motorens kraft går til at komme fremad i stedet for at løfte dig fra jorden.

Det næste du skal tænke på er stivhed. Du vil nemlig hverken have at det bukker eller knækker. Alle materialer er stærkere i træk end i buk og korte rørstykker er også stærkere i kompression end i buk, så du bør forstærke stellet således at alle stykker laver trekanter, fordi trekanter er "låste" i både vinkler og sidelængder. For inspiration til hvad jeg mener kan du kigge på hvordan broer (ikke hængebroer) er lavet. Eksempelvis den gamle lillebæltsbro er lavet i trekanter. smiley

Det sidste er med hensyn til rørtykkelse. Det er altid bedre at bruge et rør med stor diameter og lille godstykkelse end et med lav diameter og stor godstykkelse. Dette er på grund af, hvad vi kalder inertimoment (2. arealmoment) som er et udtryk for hvor langt væk fra en central akse at materialet i et tværsnit er placeret. Jo større inertimoment, jo stivere stel. smiley

Når snakken om stellet er færdigt, så ville jeg nok heller ikke vælge en plæneklippermotor. Udover hvad der allerede er sagt, så er de ofte meget svage i forhold til hvor meget de vejer og så er de lavet til at have et kæmpe stort svinghjul samt en stor klinge at dreje rundt, så de er ikke de mest egnede til lynhurtigt at snurre op i omdrejninger i en sprinter. smiley

• #6   21. jul 2015 Tjaa, det er nok rigtigt. Jeg tænkte bare på den 125cc 2,5 hk briggs & stratton der sad på min mors gamle plæneklipper med 12mm karburator. Motoren i sig selv vejede ekstremt meget og så havde den et kæmpe stort svinghjul der er også blev brugt som nødbremse når man slap kablet. Ikke en motor jeg ville bruge til noget som helst. smiley

• #8   21. jul 2015 Pjaaaaat, det skal da være V4 så. smiley

(Billedet tyvstjålet fra Chris Cey's facebookside. Han ligger satme nogle fede billeder op. De vil det seriøst ovre i Taiwan!) smiley

profilbillede
  • #10   21. jul 2015 Dem er der overalt på Chris Cey's facebookside. Vil man det seriøst med sprintere, så findes der også fælge i kulfiber, som jeg har set på hans side. Enhver der interesserer sig for scootere burde følge hans side for inspiration, for han smider konstant billeder op i samme kaliber som dem der ligger bedst bedømt herinde flere år i streg. smiley
    Noget de gør rigtig meget er at trække motoren bagud for at sænke maskinen. Det er fuldkommen tåbeligt hvis man skal over bump, men det er satme ikke noget vi ser her. smiley

Det er ærgeligt at der er så stor en sprogbarriere, for de laver satme nogle fede ting ovre i asien. smiley

Det med at trække motoren bagud kommer forresten også fra sprinterverdenen, fordi man så kan undgå at gå på baghjulet og derved hurtigere komme fremad. smiley

profilbillede
  • #12   21. jul 2015 Ah, Luc Foekema ser ud til at være mere til gamle knallert typer. smiley

Men jeg tror vist at vi er for langt ude på sidespor nu, så jeg tror vi skal stoppe den her. smiley

• #13   21. jul 2015 jeg har fået svar nok nu vil i ikke være søde og stop med og skrive nu

Kommentér på:
hjemmelavet stel

Annonce