2.890 visninger
|
Oprettet:
hjemmelavet stel {{forumTopicSubject}}
hej alle sammen jeg er ved og lave en sprinter for sjove med en plæneklipper motor på men ved ikke lige hvordan jeg skal lave et stel til den nogen der kan hjælpe mig
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 204
jul 2006
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 204
aug 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Scootere: 1 Emner: 27 Svar: 87
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Accelleration er lig med kraft divideret med masse, så du vil have et stel der er så let som muligt. Kan du svejse i aluminium er det derfor bedre end stål, da du kan få et meget stivere stel ud af lavere vægt. Kan du lave stellet ud af kulfiber, eventuelt som monocoque er det endnu bedre. (Kulfiber købes på r-g.de)
Det næste du skal tænke på er at du ikke vil gå på baghjulet, fordi det giver unødig luftmodstand og at du mister kontrollen ved det, men at du gerne vil have flyttet en stor del af vægten hen på baghjulet så du har maksimalt vejgreb og kan få så mange kræfter i asfalten som muligt. Derfor skal du bygge stellet langt, så din kropsvægt ligger langt ude på stellet og det moment det giver omkring baghjulsakslen opvejer motorens drejningsmoment i baghjulet, så motorens kraft går til at komme fremad i stedet for at løfte dig fra jorden.
Det næste du skal tænke på er stivhed. Du vil nemlig hverken have at det bukker eller knækker. Alle materialer er stærkere i træk end i buk og korte rørstykker er også stærkere i kompression end i buk, så du bør forstærke stellet således at alle stykker laver trekanter, fordi trekanter er "låste" i både vinkler og sidelængder. For inspiration til hvad jeg mener kan du kigge på hvordan broer (ikke hængebroer) er lavet. Eksempelvis den gamle lillebæltsbro er lavet i trekanter.
Det sidste er med hensyn til rørtykkelse. Det er altid bedre at bruge et rør med stor diameter og lille godstykkelse end et med lav diameter og stor godstykkelse. Dette er på grund af, hvad vi kalder inertimoment (2. arealmoment) som er et udtryk for hvor langt væk fra en central akse at materialet i et tværsnit er placeret. Jo større inertimoment, jo stivere stel.
Når snakken om stellet er færdigt, så ville jeg nok heller ikke vælge en plæneklippermotor. Udover hvad der allerede er sagt, så er de ofte meget svage i forhold til hvor meget de vejer og så er de lavet til at have et kæmpe stort svinghjul samt en stor klinge at dreje rundt, så de er ikke de mest egnede til lynhurtigt at snurre op i omdrejninger i en sprinter.
jul 2012
jul 2012
(Billedet tyvstjålet fra Chris Cey's facebookside. Han ligger satme nogle fede billeder op. De vil det seriøst ovre i Taiwan!)
jul 2012
Noget de gør rigtig meget er at trække motoren bagud for at sænke maskinen. Det er fuldkommen tåbeligt hvis man skal over bump, men det er satme ikke noget vi ser her.
Det er ærgeligt at der er så stor en sprogbarriere, for de laver satme nogle fede ting ovre i asien.
Det med at trække motoren bagud kommer forresten også fra sprinterverdenen, fordi man så kan undgå at gå på baghjulet og derved hurtigere komme fremad.
jul 2012
Men jeg tror vist at vi er for langt ude på sidespor nu, så jeg tror vi skal stoppe den her.
aug 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Scootere: 1 Emner: 27 Svar: 87
hjemmelavet stel