428 visninger
|
Oprettet:
Cylinder skift HORSENS-tjen penge !! {{forumTopicSubject}}
Skal have skiftet cyllen på min giantco sport,
Nogen i Horsens området der vil tjene lidt mønt på et hurtigt skift???
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Annoncer: 1 Emner: 32 Svar: 25.089
aug 2013
Følger: 36 Følgere: 47 Scootere: 14 Emner: 2 Svar: 13
mar 2014
Følger: 25 Følgere: 25 Emner: 17 Svar: 309
maj 2006
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 73 Svar: 173
Det er os en 4takter, folk snakker om ventiler osv.
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Annoncer: 1 Emner: 32 Svar: 25.089
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Der findes en million-milliard video guides til det, som du kan finde ved at søge "how to change cylinder on a gy6" eller "cylinder change 4-stroke scooter".
Men ellers forklarer jeg det lige hurtigt.
Først tager du karburator, studs og udstødning af, så du kan tage køleplastikken af.
Dernæst tager du ventildækslet af og du kan nu se de bolte/møtrikker der holder det hele sammen: 4 oven på ventilvippearmene og to på den side af cylindren der sidder ud mod kickstarteren. Inden du gør mere er det en god idé at køre motoren om i kompression, så der ingen belastning er på ventilfjedrene. Møtrikkerne og boltene skal alle sammen af og du lægger dem på noget rent. Inden vi går videre fjerner du knastkæde strammeren som sidder oven på cylindren med to bolte. Du kan nu fjerne vippearmene og knastakslen, men vær opmærksom på at kæden ikke ryger ned i motoren og hopper af tandhjulet.
Herefter kan du pille først topstykke af og derefter cylinder, alt imens du sørger for at kæden ikke ryger ned i motoren.
Hvis du også skal have nyt stempel på er det dog præcis som på en to-takter med at du piller låseringen ud, så krydspinden og derefter sætter det nye stempel på med stempelringene som de skal være.
Herefter sætter du cylinder og topstykke på sammen med nye pakninger. Sørg for at kæden ikke ryger ned i motoren.
Når du sætter knastakslen på igen skal du på svinghjulet line T-mærket op med et udhak på motorblokken og sæt så knastakslen i kæden så de to små huller er plant i forhold til topstykkets kant og det store hul pegende lige væk fra motoren. Du kan nu nulstille knastkædestrammeren ved at fjerne den store bolt på toppen og trykke stiften på siden ind og køre strammeren helt ind og så sætte den på cylindren igen.
Sæt nu ventilvippearmene på igen og dernæst møtrikkerne og boltene der holder det hele sammen. Nu kan du stramme knastkædestrammeren og derefter stramme alle boltene der holder det hele sammen. Husk at spænd skiftevis og helst med det rette moment.
Nu skal du blot stille ventilerne, hvilket gøres ved at løsne kontramøtrikken og glide et søgerblad på 0,08mm (eller 0,05 eller 0,1 hvis det er hvad du har) ind imellem justerskruen og ventilen og så dreje justerskruen indtil den er der, og så stramme kontramøtrikken.
På med ventildæksel, plastik, karburator og udstødning og så er den ged barberet.
Der er nogle trin der skal følges, men det er stadig i høj grad bare skrue af og skrue på som man er vant til det fra to-taktere. Der er bare 5 ekstra dele at holde styr på
Cylinder skift HORSENS-tjen penge !!