1.210 visninger
|
Oprettet:
er kontrastyring i knallertkørekortet? {{forumTopicSubject}}
Hej folkens
Som nogen ved er jeg godt i gang med mc kørekortet og i den forbindelse har jeg været på køreteknisk anlæg. Udover sidevogn og passager var kontrastyring den eneste øvelse jeg prøvede til mc, som jeg ikke også prøvede den gang jeg tog knallertbevis
Så jeg må lige høre jer unge mennesker om de har lagt kontrastyring ind i det nye knallertkørekort der kom i starten af sidste år?
Det virker nemlig helt fint når jeg laver denne manøvre på min agility, så jeg kan ikke se hvorfor unge knallertkørere ikke også skal lære den.
sep 2012
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 2 Emner: 17 Svar: 341
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Foreslog selv man indførte det da jeg havde gennemlæst ændringsforslaget til de nye regler 2013.
Så nej tror jeg ikke det er.
Ja er du gal man kan bruge det.
De fleste bruger det nok også. Mere end de ved.
Men som nogen siger; "another example of how understanding the science behind riding can instantly improve your riding technique"
(Twist og the wrist 2. The cornering bible. Se den på youtube eller lign hvis du ike allerede har
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.310
mar 2012
Følger: 54 Følgere: 79 Scootere: 53 Emner: 133 Svar: 2.729
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Til dem, som ikke ved det, så er forklaringen således. Når man kører med vægtforskydning sker det tit at man lader hjulene køre ud i svinget mens man holder kroppen nogenlunde samme sted indtil man har lagt sig ned i den vinkel, hvor man kan lave svinget. Selvom man på denne måde sagtens kan køre slalom og man kan dreje skarpt, så er denne måde "langsom" i den måde at man bruger lidt mere tid og plads på at påbegynde svinget.
Ved kontrastyring skubber man på styret på den side man vil dreje til. Grunden til dette er at hvis man kører og hjulet peger mod venstre vil centrifugalkraften prøve at presse en mod højre. Derfor kan man ved et hurtigt skub (dreje forhjulet) til den ene side få hele maskinen til at vælte mod den anden side. Når man så er nede i den vinkel man skal bruge for at dreje, hvilket sker MEGET hurtigt, retter man op og er allerede i gang med en meget skarp undvigemanøvre.
Stort set alle der har kørt længe gør det i nogen grad helt automatisk når man skal dreje, men dér hvor det er vigtigt er ikke den lille smule man skal når man skal dreje i et sving, men når man skal gøre det voldsomt når en bil bremser op foran en og man skal springe halvanden meter til den ene side for at komme uden om bilen.
Nå. Den del er desværre ikke med. Ærgeligt, det ville ellers gøre det meget mere sikkert at køre, selvom den nok mest er noget værd når man ikke køre på den smalle cykelsti, hvor knallerter jo skal køre i byen.
Er udregning af bremselængde i forhold til hastighed, reaktionshastighed samt forholdet mellem m/s og km/t så egentlig med i det nye?
Jeg mener kun det vi fik at vide med knallertbeviset den gang for snart fire år siden var med hensyn til underlaget men ikke med de ting man egentlig skal bruge til at regne ud hvor lang sikkerhedsafstanden skal være eller hvor hurtigt man kan tillade sig at køre i tåge.
mar 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 204
Gad godt møde ham som kører kun ved at dreje på styret, og ellers bare sidder som en frossen pind.
jul 2012
Det andet, hvor man kører med vægten kaldes vægtforskydning og er en mere rar oplevelse fordi forhjulet peger næsten ligeud hele tiden.
Man kan prøve princippet bag kontrastyring ved at trække sin maskine rundt mod højre og så tage forbremsen, så vælter den ind mod en selv, hvis man da er smart nok til at stå på modsatte side af maskinen end udstødningen er. Hvis man trækker den mod venstre rundt om sig selv og tager forbremsen falder den væk fra sig selv. Det er det første man gør på kravlegården når man tager MC kørekort og det har en del at gøre med hvordan kontrastyringen fungerer, fordi man opdager at maskinen gerne vil fortsætte fremad og derfor tipper til siden.
Det er ikke så svært at styre med en scooter eller en lille motorcykel fordi tyngdepunktet generelt er lavt, men har man en stor topboks fyldt med værktøj bliver det lidt sværere og står der "1000cc" på ens maskine vejer den nok nok til at det er en udfordring.
Men anyway, vil da gerne dele ud af det jeg har fået at vide på køreteknisk når nu det ikke er en del af knallertbeviset.
Den næste køretekniske ting jeg lige kom i tanke om at der måske ikke er gået i dybden med er, hvilken rækkefølge man skal tage bremserne i og hvorfor.
Man tager bagbremsen et millisekund før forbremsen. Dette er for at maskinen skubber sig ned i jorden og giver baghjulet ekstra vejgreb. Når man så tager forbremsen flyttes næsten alt vægten frem på forhjulet og giver vejgreb her, men fordi man har givet baghjulet ekstra greb når man altså at udnytte begge bremser bedre end hvis man tager dem samtidig.
jul 2012
Min agility har en topfart på 36 km/t og jeg øvede mig i kontrastyring på den hver eneste gang jeg har kørt efter jeg var på KTA.
Hvis du mener at man med 30 km/t blot vil køre i den retning forhjulet drejer, så er det muligvis fordi du gør det for forsigtigt og i for lang tid, for jeg har fået det til at virke ganske fint på min scooter. Den har dog muligvis en lidt mindre caster-vinkel end din chopper, hvilket (hvis det er tilfældet) vil give nogle styreegenskaber der er mere gunstige for kontrastyring ved lav hastighed.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Skal der drejes ekstremt skarpt kan det bruges ved 2 kmt med en ethjulet trillebør
Så deeet
jul 2012
er kontrastyring i knallertkørekortet?