Lærer at reparerer sin knallert selv? {{forumTopicSubject}}
Hej Scottergalleri.
Jeg er ny her på forummet, men jeg har lige anskaffet mig en pæn og velholdt FZ 50 som er lovlig. Den vil jeg gerne selv kunne reparerer og eventuelt tune den, men jeg aner INTET omkring motorer.
Ved ikke om det kan give en lille fordel, at jeg har samlet og skilt tonsvis af computere siden jeg var 12 år gammel.
Planen med FZ 50'eren er at den skal kunne kører lidt hurtigere også vil jeg eventuelt spray male den med andre farver. Har også tænkt mig at fjerne blinklys og de grimme skærme (altså ikke dem ved hjulene, men dem foran benene).
Men hvordan lærer jeg at skille sådan en knallert fra hinanden og samle den igen hvor at den faktisk stadig starter
Jeg aner intet om dele til knallerter. Jeg forstod inde på et andet forum, at en FZ50'er ikke har en skive, som man kan pille fordi den er kædetrukket (eller noget lignende).
Men ja, findes der nogen billige ungdomskurser eller lignende hvor man kan få viden om at reparere en knallert?
jul 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
Jeg snakkede nemlig med en mekaniker, som fortalte mig at det godt kunne gå hen og blive dyrt hvis jeg ikke selv kunne reparere min knallert.
Tak for hjælpen.
jul 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
Jeg skal også have en bagageboks, men jeg ved ikke om alle bagagebokse passer til en FZ50?
sep 2010
Følger: 8 Følgere: 15 Scootere: 2 Emner: 73 Svar: 1.082
Mht, bagage boks, er den originale bagage bærer der passer nærmest alle bagage bokse de fleste har et beslag der skrues fast med beslag eller stripses fast
sep 2010
Følger: 8 Følgere: 15 Scootere: 2 Emner: 73 Svar: 1.082
Det gjorde jeg ved min første knallert (suzuki dm50) og idag kan jeg adskille en hel dm50 på 15 minutter! og samle den helt på 2-3 timer
jul 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
Ved bare ikke om jeg tør at skille den ad, hvis jeg nu ødelægger et eller andet eller lignende.
Ellers må jeg jo købe en gammel smadret FZ50'er også prøve at skille og samle den igen.
Lyder lækkert med maling.
sep 2010
Følger: 8 Følgere: 15 Scootere: 2 Emner: 73 Svar: 1.082
Ved ikke hvordan fz motoren fungerer, men dm50 motoren er nok blandt de mest simple gearmotorer der findes dog er kickstart mekanismen SKIDE SVÆR at få rigtig hvis man ikke har øvelse... og så skal man have MEGET styr på koblinger for at sikre den bare spiller for hvis ikke = gearkassen/koblingen brænder af
Igen bare spørg når det er så skal jeg give dig en guide i at male de specifikke ting
sep 2010
Følger: 8 Følgere: 15 Scootere: 2 Emner: 73 Svar: 1.082
jul 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
apr 2013
Følger: 6 Følgere: 5 Scootere: 6 Emner: 130 Svar: 1.723
sep 2010
Følger: 8 Følgere: 15 Scootere: 2 Emner: 73 Svar: 1.082
og grænsen mellem en lækker lakering og en ok lakering er hårfin
sep 2010
Følger: 8 Følgere: 15 Scootere: 2 Emner: 73 Svar: 1.082
Bare for at høre dig om hvad du ved om maling kan du fortælle mig hvad et pinhole eller en helligdag er?
jul 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 40 Scootere: 14 Emner: 132 Svar: 1.998
feb 2009
Følger: 7 Følgere: 7 Scootere: 4 Emner: 56 Svar: 1.245
Det heder lærer med r, hvis du kan erstatte det med tisser (haha, sjovt)
Du har selv 2 eksempler:
Den måde du lære (uden r da en lærer netop er en der skal lære dig hvordan du gør) er at f.eks. læse omkring der herinde på børnegalleri, og selvfølgelig selv smutte i garagen og få dig noget erfaringer. Selvgjort er velgjort som man siger, og det er helt korrekt.
Den første sætning kan man (sagtens) skrive: den måde du tisser er at f.eks. læse omkring det herinde... ...
Den anden er:
Du kan lære meget ved at læse dig til det, men du får helt klart mest ud af
Du kan tisse meget ved at læse dig til det... ...
Du skal ikke kaste med sten, når du selv bor i et glashus
feb 2009
Følger: 7 Følgere: 7 Scootere: 4 Emner: 56 Svar: 1.245
Jeg har da noget konkret, du retter på drengen, og så skriver du at der ikke skal r på fordi at hvis man skriver lærer, så er det en (skole)lærer.
Lærer er sguda ikke altid med R f.eks. "vil du lære (uden R) noget."
feb 2009
Følger: 7 Følgere: 7 Scootere: 4 Emner: 56 Svar: 1.245
maj 2008
Følger: 23 Følgere: 25 Scootere: 3 Emner: 15 Svar: 247
sep 2010
Følger: 8 Følgere: 15 Scootere: 2 Emner: 73 Svar: 1.082
Men stadig er der noget der hedder forbehandling, de rette omgivelser, arbejdstemperaturer, støv"frit" Arbejdsområde...
Der er nok en grund til en autolakerer laver et pænere resultat og en overflade behandler et mere holdbart resultat end de fleste privat personer..
Hvis man holder sig til de grundlæggende "regler" er det muligt at få et ordentligt resultat.
Og hvordan det er relevant, er at hvis du ikke ved hvad et pinhole er så skal jeg fandme aldrig have malet noget i metal af dig..
feb 2009
Følger: 7 Følgere: 7 Scootere: 4 Emner: 56 Svar: 1.245
Udover det er det en gammel konto, og jeg tænkte ikke over det, da jeg lavede kontoen som 12 årig..
sep 2010
Følger: 8 Følgere: 15 Scootere: 2 Emner: 73 Svar: 1.082
Det andet her er et tidspilde for os alle?
sep 2010
Følger: 8 Følgere: 15 Scootere: 2 Emner: 73 Svar: 1.082
Lektionen er at en udannet autolakerer kan male bilen bedre end hr og fru danmark selv kan, og det er ikke kun øvelse og malingen, det er også forbehandlingen og de forhold han gør det under..
Ingen har sagt at det havde noget at gøre med at det var mona lisa der skulle males.
Men kunne forestille mig topic starter hellere vil have en rigtig flot lakering end noget der begynder at skalle af i løbet af et par uger eller får appelsin hud fordi han ikke har fået ordentlig instruks i det, alle kan sgu lave en salgs lakering, det kræver lidt viden at lave en ordenlig lakering.
sep 2010
Følger: 8 Følgere: 15 Scootere: 2 Emner: 73 Svar: 1.082
Men jo lad os stoppe og hjælpe TP starter istedet.
jul 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
Jeg synes da at det er fedt med noget hjælp når man intet ved om det. Så jeg ikke failer og med et eller andet. Det kan godt være det er nemt, men hellere få gjort det rigtigt, end forkert. Den må jo gerne se pæn ud når jeg er færdig med at male den
feb 2009
Følger: 7 Følgere: 7 Scootere: 4 Emner: 56 Svar: 1.245
sep 2010
Følger: 8 Følgere: 15 Scootere: 2 Emner: 73 Svar: 1.082
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 40 Scootere: 14 Emner: 132 Svar: 1.998
sep 2010
Følger: 8 Følgere: 15 Scootere: 2 Emner: 73 Svar: 1.082
Har en gang gjort den "fejl" jeg tog en my måler og målte min og en kollegas bil hvilket jeg har fundet ud af man skal lade være med hvis man har nogle forventninger til lakken..
Lektionen ved spraymaling er at man skal finde en der har en tilpas viskositet og udflydnings evne..
sep 2010
Følger: 8 Følgere: 15 Scootere: 2 Emner: 73 Svar: 1.082
jun 2013
Følger: 58 Følgere: 61 Scootere: 6 Emner: 49 Svar: 622
sep 2010
Følger: 8 Følgere: 15 Scootere: 2 Emner: 73 Svar: 1.082
Det er en top forgaffelbro/styrholder til en Suzuki Gsx750F
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Alle kan lære at ordne en knallertmotor, hvis man giver sig tid til at rode med den, kigge på billeder, stille dumme spørgsmål til kloge folk og at søge på nettet på alt hvad man kommer til at tænke på eller ikke forstår. Google er din ven og der ligger så meget information på nettet at man næsten kan blive atomfysiker af det.
De par vigtigste ting er at man sørger for at det samles på samme måde som det blev skilt ad, at boltene strammes korrekt og at der ikke er kommet fremmedlegemer ved bevægelige dele.
For at sikre dig at noget samles korrekt er det en god idé at tage billeder af alt inden du skiller det ad, så du kan se hvor skruerne og boltene skal være. Det er herre træls at stå med et stort projekt og så have en bolt i overskud som man ikke ved hvor mangler.
Idet du har arbejdet med elektronik før er der her den forskel at boltene bliver udsat for nogle kræfter både fra motorens virkemåde og fra tyngdekraften når man kører over bump og så videre og derfor er det vigtigt at alle bolte sidder hvor de gjorde før. Strammes en bolt ikke nok kan det give utætheder så man mister olie og får motorhaveri eller den kan rasle løs og man mister stivhed og stabilitet i konstruktionen som derfor kan knække.
Strammes en bolt for meget strækker man metallet og når først metallet begynder at strækkes skal der ikke meget til før der skabes en revne ved gevindet så den knækker midt over og ikke er til at få ud af motorblokken igen.
Få derfor fat i en værkstedsmanual, måske Heynes har en med den eller at en entusiastklub har en som PDF fil. I værkstedsmanualen kan du udover at have nogle gode guides læse om tilspændingsmomentet på forskellige bolte og møtrikker og med en momentnøgle kan du så undgå at ødelægge noget.
Det med at fremmedlegemer er uønsket skal forstås som: Enten lad være med at være perlestensmekaniker eller vær en meget forsigtig perlestensmekaniker.
Altså hvis du ikke kan stå indenfor i et godt oplyst rum med det, så sørg for at stå i læ, sørg for at have bøtter til bolte og et viskestykke at lægge dele på så de ikke bliver beskidte. Skulle der blæse noget over på, så sørg også for at have papir til at tørre af med.
Kommer vi ind og kigger i selve motorens virkemåde er det ikke længere en forsigtighed der kræves men derimod en forståelse. Forståelsen skal ikke bruges specielt hvis man bare skal køre den men er essentielt ved fejlsøgning.
Motoren, som her er af typen to-takter, virker ved at et stempel bevæger sig op og ned og fordi det er forbundet til krumtappen ved hjælp af pejlstangen (søg billeder på google for at se) omdannes denne op-og-ned bevægelse til en cirkulær bevægelse der kan geares op og ned og overføres gennem transmissionen og videre ud til hjulet, hvor man stadig ønsker en cirkulær bevægelse.
Når stemplet bevæger sig op kommer der et undertryk på undersiden af motoren og luft er nu engang sådan at det bevæger sig fra højt tryk til lavt tryk. Derfor vil den atmosfæriske luft bevæge sig gennem luftfilteret og hen til karburatoren, hvor benzin tilføres luften og videre til krumtapshuset på undersiden af stemplet. Benzinen skal tilføres i det korrekte blandingsforhold da der vægtmæssigt skal ca. 14,7 gange så meget luft som benzin til for at der er det korrekte antal ilt atomer til C og H atomerne til at vi kan få en fuldstendig forbrænding. Oftest vil vi dog gerne have den mere fed og vi ender med et blandingsforhold mellem 11 og 13, blandt andet fordi to-taktere er udsatte for overophedning og dårlig smøring, men også fordi en karburator er et kompromis der ikke er specielt dygtigt til at få blandingen korrekt under alle kørselsforhold.
I benzinen tilfører man i en to-takts motor olie således at dette sammen med benzinen kan komme ned til de bevægelige dele (Stempel og krumtap) hvor der er nogle kontaktflader samt nogle lejer der skal smøres. Rulningslejer kan oftest godt klare metal-metal kontakt, men deres levetid øges betydeligt når de smøres så derfor er det vigtigt. Det der dog ikke kan klare kontakt er hvor stempelringene møder cylindren. Her bevæger en, to eller tre metalringe sig med op til 20-25 meter i sekundet mod cylindervæggen, hvor vi for at undgå kontakt skal sørge for at der er et fint lag olie som det glider mod.
Olien bliver tyndere når den varmes op og kan miste sin smøreevne og her kommer ordet "Varmesætning" som er når der kommer metal-metal kontakt mellem stempelringene og cylindren, hvor stempelringene ligesom en ostehøvl vil få fat i ujævnheder og trække spåner/støv/strimler af metallet i cylindervæggen således at motoren sætter sig fast. I så fald skal cylinder og stempel ofte skiftes, omend milde skalder kan udbedres. Årsagerne hertil er oftest for lidt olie i benzinen, for høje omdrejninger, for varm motor som følge af tuning eller for lidt benzin tilført som er hvad vi kalder en mager blanding (fordi benzinen er medium for olien men også fordi benzinens fordampningsenergi og specifikke varmekapacitet gør at den virker kølende).
Nå, tilbage til det mekaniske med virkemåden. Luften er blevet tilsat benzin og er på grund af trykforskellen mellem krumtapshus og atmosfærisk luft nu endt i krumtapshuset og stemplet er nær sin top i cylindren. I topstykket, som er den del der sidder for enden af cylindren, forrest på motoren, sidder et tændrør og dette antænder nu benzinblandingen som brænder, varmer op og udvider sig og dermed skubber stemplet nedad. Nu kommer der højere tryk i krumtapshuset og dette er hvad vi kalder forkomprimering.
Når stemplet når ca. halvvejs ned i sin vej i cylindren blotlægges udstødningsporten, som er et hul i cylindren der fører ud i udstødningsrøret. Den varme afbrændte benzinblanding er ved højt tryk og bevæger sig derfor ud mod udstødningsrøret og forlader (næsten alt sammen) cylindren, hvor trykket derfor falder.
Når stemplet når lidt længere ned i cylindren blotlægges skyllekanalerne. Dette er kanaler der går fra krumtapshuset og op på oversiden af stemplet og da vores benzinblanding fra før er forkomprimeret vil den presse sig op i cylindren og stemplet begynder nu at bevæge sig opad og aller først dækker skyllekanalerne og derefter udstødningsporten inden benzinblandingen komprimeres ved at blive presset op i det lille mellemrum mellem stempel og topstykke. Fordi det komprimeres ligger molekylerne nu meget tættere på hinanden og temperaturen er også steget, hvilket gør at en gnist fra tændrøret er nok til at antænde det, så det kan presse stemplet nedad igen og udstødningsgasserne kan få lov at forlade motoren ved hjælp af udstødningen.
Fejlkilder her er altså at benzinblandingen er korrekt, at det hele er tæt så luften følger den beskrevne vej og ikke suges ind og forlader motoren tilfældige steder ved samlinger samt at den kommer op i cylindren og bliver komprimeret korrekt og at den bliver antændt af gnisten.
Der er nogle detaljer som kunne forklares dybere, men det må blive et andet tidspunkt for nu vil jeg hurtigt snakke om tuning.
Tuning er et engelsk ord der betyder indstilling og dette skal forsås som at man får den til at virke bedre ved et snævert bånd af omdrejninger. Dette kaldes effektbåndet.
Tuning af en to-takter går ud på at udnytte et par af lufts karakteristika.
Først og fremmest vejer luft jo noget, hvilket gør at der bruges kræfter på at få luften op og ned i fart, ligesom hvis man skal trække noget tungt. Derudover har luften en hastighed når det så er kommet i gang. Dette giver noget forsinkelse og gør at man skal tilpasse åbningstidspunktet af udstødningsporten og skyllekanalerne til det ønskede omdrejningstal. Dette kan beregnes.
Det næste er at luft kan være medium for trykbølger, som har en endelig hastighed (lydens hastighed), der er bestemt af temperatur, luftart og paradoksalt nok også tryk. Disse trykbølger bevæger sig frem og tilbage langs med indsugningen og udstødningen, hvor luftens vej kan beskrives som et rør med svingende diameter. Det vi vil med disse trykbølger er at få overtryk nogle steder og undertryk andre steder for at få så meget som muligt frisk luft ind i forbrændingskammeret. Vi udnytter at luft når det rammer en åbning sender en trykbølge med modsat fortegn modsatte vej og at den når den rammer en mur sender en med samme fortegn tilbage igen. Altså når en trykbølge af overtryk møder en åben ende af et rør sender den en negativ trykbølge tilbage.
Tricket er så at trykbølgen bevæger sig med en bestemt hastighed, så derfor skal vi afstemme afstanden fra motoren til en åbning til at trykbølgen ankommer på det korrekte tidspunkt. Det giver en kæmpemæssig effektforøgelse når denne effekt bruges i udformningen af udstødningsrør til to-taktere til hvad vi kalder et ekspansionskammer.
Vi kan beregne på alt det her med tuning af to-taktere, men heldigvis behøver vi det ikke, for der kan købes dele der i forvejen er udformet således at de giver høj effekt ved et bestemt omdrejningstal. Disse kaldes tun-dele og kræver oftest ikke meget andet end at man kan finde ud af at skrue bolte af og på og at man kan justere benzinblandingen bagefter.
Det vigtige her er dog at man får fat i en udstødning og cylinder der er tunet til samme omdrejningstal.
Udskiftning af motordele giver gerne højere omdrejninger, hvilket betyder højere fart, men vil man virkelig udnytte den ekstra effekt til højere fart skal man også øge udvekslingen. Dette gøres oftest ved at ændre på forholdet mellem tænder på tandhjulene på motoren og hjulet hvor kæden sætter på. Et større på motoren og/eller mindre på baghjulet giver større udveksling, hvilket giver højere hastighed, men desværre lidt færre kræfter på baghjulet.
Gode, informative bøger og sider er
Heynes værkstedsmanualer, Two Stroke Tuner's Handbook og scootergrisen.dk. Sidstnævnte har dog mest med 4-takts scootere, men stadig en genial side.
sep 2010
Følger: 8 Følgere: 15 Scootere: 2 Emner: 73 Svar: 1.082
En god ting kan være en lille moment nøgle og en værksteds manual! så hjælper det en del og vil man hoved renovere en motor så er kulde/varme tricket genialt
jun 2013
Følger: 58 Følgere: 61 Scootere: 6 Emner: 49 Svar: 622
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Er man helt ny og får problemer kan det være svært at finde fejlen hvis man ikke ved hvordan det virker.
jul 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
Thomas jeg har kigget efter ungdomsskole knallertværksted, men det er der ikke i min by.
sep 2010
Følger: 8 Følgere: 15 Scootere: 2 Emner: 73 Svar: 1.082
Lærer at reparerer sin knallert selv?