Vedligeholdes af 4t (kinser) {{forumTopicSubject}}
Jeg har nu en ide om hvorfor folk siger kinser 4t ikke holder. Tror det er fordi de ikke ved at man skal have justeret ventiler for være 2500 -3000 km og motorolie skift for være 1000-2000 km samt oliesi. Men ja kvaliteten er heller ikke den bedste på kineserne men vedligeholdelse har meget af sige. Så tror ikke alle de unge mennesker ved hvordan man vedligeholder en 4t motor.
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.310
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.310
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Stille ventiler for hver 3000km?
Så er både ventiler, ventilløfter, samt knaster lavet af lorte genbrugsjern.
olie+filterskift for hver 2000km, det er fandme da også lort.
så virker olieskraberingene af helvedes til og den smider enten sp meget metalaffald i olien eller brænder olien.
Jeg kan godt forstå at folk ikke gider dem så.
Pengene sparet forsvinder på tåbelig vedligeholdelse.
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.310
køre over 300 km på en tank så bruger kun små 75 kr i benzin om måneden.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Hvem fanden gider at skulle hive låget at topstykket og justere ventiler så ofte?
Helt seriøst, min bil har lige rundet 362.000km og den har ALDRIG fået justeret ventiler.
Min Suzuki GSX-R 250 som tog over 17.000 rpm havde kørt 50.000km og havde aldrig fået stillet ventiler.
Kinesisk LORT siger jeg bare.
Hvad er vedligeholdesesskemaet for en Neo´s 4takt og for en Zip 4takt?
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.310
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Yamaha Neo´s skal ha checked ventiler for hver 6000km.
Jeg troede at det var sjældnere.
file:///C:/Users/Tommy/Downloads/U2ACE4.PDF
Olieskift er for hver 3000km.
Lyder sgu da klamt at der er så få km imellem olie/filterskift.
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.310
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.310
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.310
Jeg kan mærk på min st efter ca 2700 km at den ikke tager gas ordenligt
Også kan man bare ikke justere ventiler og olie skift mange gang
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Så er det sgu da nemmere at have en 2takter.
Olie + benzin og så kan man køre mange tusinde uden at tænke på andet end olielampen, som selv lyser.
Der er ingen motor som skal åbnes, udover ruller og kilerem ved 6000km, men det er nemt nok.
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.310
min servicebogen siger 300-3000-6000-12000 justeret ventiler
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Det var tidligt.
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.310
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Svar: 4.344
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.310
Det er jeg skam også men er træt af alle den spanger der siger kineser er lort. Jeg tror nu bare det er folk der ikke kan finde ud af passe på deres ting og vedligeholde dem. Min var selv kørt 6500km og 3500km indenfor det sidste år uden de stor problem.
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Svar: 4.344
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.310
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.310
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.310
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.310
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Ventiler og knast er lavet af stål, så det burde være bedre paskram end stempelringe.
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Jeg har lige rundet de 15.000 km på min, som dog er blevet tæsket rimelig voldsomt da jeg godt kan lide at eksperimentere med den.
Ja, ventilerne skal tjekkes en gang imellem, men det tager ikke meget mere end ti minutter og oftest skal de overhovedet ikke stilles.
Grunden til at de har meget kortere serviceinterval end biler har dog at gøre med at de kører med meget meget højere omdrejninger og at de er med justérskrue og ikke shimskiver samt at oliekvaliteten hurtigt falder.
Netop olien er et stort punkt, idet disse er lavet så meget billigere end en bilmotor. Der vil altid suse lidt benzinblanding eller udstødningsgas forbi stempelringene og dette forurener olien hvis den er udsat for disse gasser hele tiden. I biler har de et såkaldt Positive Crankcase Ventilation, PCV, system der sørger for at suge denne gas ud samtidig med at frisk luft kommer ind og at der konstant er undertryk under stemplet. Det har vores scootere ikke, der er blot et lille tyndt rør så overtryk kan komme ud, men luften i motorens indre er stadig 100% forurenet gas der er blæst forbi stempelringene og kan forurene olien.
For det andet har vores motorer intet oliefilter. Biler, lastbiler, vindmøllers gearkasser og alt andet hvor man har olie har man et oliefilter men ikke på vores små knallerter og derfor skal olien skiftes meget oftere.
Man får simpelthen ikke al teknologien fra en bilmotor til de 3000 kroner en GY6 motor koster.
Jeg har dog lavet udregningerne til dimensionerne til en PCV ventil til 50cc scootere og der skulle vi have præcision på 0,05mm mens der laves afrundinger i meget småt, hvilket ville gøre det ret dyrt, men ikke umuligt.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Så er det sgu da derfor at olien dør så ofte.
Jeg bliver pludselig så glad for min Lupo 3L med 362.000km på tælleren.
Olieskift er 30.000km med jeg skifter ved 15.000km og det er lidt over en gang om året.
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Sådan en der er lidt lige så finmasket som dem man bruger i køkkenet og så sidder den på undertrykssiden af pumpen.
For at få oliefilter på må man først få en adapter til at få oliesystemet ført ud af motoren og så en ekstern oliepumpe da et oliefilter skal sidde på tryksiden.
Det at disse maskiner hverken har oliekøler eller oliefilter gør så at olien er inde i den varme motor hele tiden og overhovedet ikke bliver kølet af og det er endnu en ting der dræber olie.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
I LOVE MY LUPO 3L......
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.310
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Vedligeholdes af 4t (kinser)