{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.539 visninger | Oprettet:

CDI BEGRÆNSNING {{forumTopicSubject}}

Hvor meget giver en Ubegrænset cdi?

hvor meget effekt giver det? kommer den til at accelerer hurtigere? eller er det kun topfart? og hvor meget giver den på toppen? smiley


- Har pillet næsten alle begrænsninger på min scooter? smiley

Der er ingen ulovlige dele på scooteren smiley det er bare små ting og sager der er fjernet fx skiven og begrænsningen i luftfilter og udstødningen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  CDI BEGRÆNSNING
  • #1   19. maj 2014 hvilken scooter og hvor hurtigt kører den nu?
    CDI begrænsning påvirker kun din topfart


  • #2   19. maj 2014 Giantco sprint sport

    - 55 cirka smiley speedometeret passer ikke men den er målt til cirka 50-55


  • #3   19. maj 2014 Det kommer helt an på hvilken maskine du kører på. Nogle scootere har ingen begrænsning i forvejen og en "racer" cdi vil derfor kun have en fordel i form af en anden tændingsavancering.
    Andre scootere, specielt fir-taktere, er begrænset ekstremt lavt nede i omdrejniner og nogle gange er de begrænset sådan at de adrig kan ramme deres effektbånd og så vil det give en del. Eksempelvis er forskellen mellem 7500 og 11.500 omdrejninger for mig 36 km/t og næsten 60 km/t. smiley
    Forskellen mellem 7500 og 9000 omdrejninger har dog kun oftest været 5-10 km/t.


    Så et kommer helt an på hvordan din maskine er. smiley

    Efter du har fået en ubegrænset CDI, så tjek også om din rem går helt ud til kanten af remskiverne. Det gør du ved at tegne med en tush og så køre en tur. Jeg kunne en gang få den 5-8mm længere ud ved at skifte til en rem der var 2% længere, hvilket gav 5 km/t ekstra på toppen. smiley


  • #4   19. maj 2014 Baddi: Altså nede i kickstarterskjoldet der hvor remmen sidder? skal jeg tegne med en tus lige der hvor remmen rammer? smiley

    - Remmen sidder virkelig stramt, skal bruge alle mine muskler for at få den af smiley


  • #5   19. maj 2014 Hvordan kan man finde ud af om cdien er begrænset eller ikke? og hvordan gøre man så den ikke er begrænset mere? har læst mig frem til at man kan klippe en ledning eller noget! smiley

    men ville helst ikke klippe en ledning og så smadre min scooter smiley
    - og ville ikke betale 380 kr for en ubegrænset cdi smiley


  • #6   19. maj 2014 380kr? Lad være at piv, har lige brugt 599 på en ubegrænset cdi

  • #7   19. maj 2014 Hvis du er på SU og ikke har så mange penge og gøre med? bruger jeg aldrig 380 eller 600 kr på en bette "del" som kun gøre 5-10 km mere i hastigheden..

  • #8   19. maj 2014 SU er bedre end hvad jeg tjener som rema1000 medarbejder.. smiley

  • #9   19. maj 2014 Ja, men bor i lejlighed og er pt árbejdsløs smiley

  • #10   19. maj 2014 Det er det det koster at tune..... Lad være med at gøre det, hvis du ikke har råd.... Du skal jo også betale bøden, hvis de fanger dig.

  • #11   19. maj 2014 Man kan tune sin scooter uden og betale noget smiley

    - Har politiværn på, og kommer aldrig til at køre 30!

    og bor ude på larstyndskids mark, du skal være heldig hvis du møder en betjent! smiley

    Har haft scooter i snart 3 år og har aldrig været udsat for at blive stoppet, har også kørt forbi en kontrol uden at blive vinket ind smiley


  • #12   19. maj 2014 Jeg kender desværre ikke lige den model godt nok til at kunne sige om du kan klippe en ledning. Med hensyn om CDI'en er begrænset så kan du høre det hvis du giver fuld gas og du når topfarten og at lyden ændres til en dyb "åben" lyd hvor den larmer ekstremt meget uden at give flere kræfter. Det føles nok også som om den rammer en "mur", men det kan være svært at mærke hvis motoren ikke har specielt mange kræfter i forvejen. smiley


    Du behøver ikke tage remmen af, men tag kickstarterskjoldet af og tegn med en sprittusch en streg fra midten af remskiven og hele vejen ud til kanten både på forreste (ved vario) og bagerste (ved kobling) remskiver. Det er nemmest at tegne på de inderste remskiver, altså på den flade der peger ud mod dig. Så aflæser du som herunder:
    - Stregen er helt væk helt ind til akslen ved bagerste remskiver men ikke helt ud til kanten ved forreste remskiver. Din rem er ude af stand til at komme helt op i gearing fordi den er for kort.
    - Stregen er helt væk ud til kanten af forreste remskiver (måske få mm tilbage) men ikke helt væk indtil akslen ved bagerste remskiver. Din rem er for lang så den ikke sidder stramt om akslen ved bagerste remskiver når den er helt ude ved forreste.
    - Stregen er ikke helt væk på nogen af dem. Din maskine mangler kræfter til at komme op i topgearing så begynd at tune (finjustere) motoren ved at få den rigtige dyse i, de rigtige ruller samt sørg for at det mekaniske er tæt og olien er frisk. smiley

    Metoden med stregerne duer kun hvis din rem eller ruller ikke er for slidt. Er det det vil det se ud som om din motor mangler kræfter idet stregerne ikke forsvinder. Din rem skal skiftes senest når den er 1,5mm smallere end en ny.

    Husk også at en kortere/længere rem ændrer på udvekslingsforholdet mellem forreste og bagerste remskiver, så hvis du har finjusteret rullevægten skal du gøre det forfra. En kortere rem kræver højere rullevægt for at give samme omdrejninger som før mens en længere kræver mindre vægt.


  • #13   19. maj 2014 nåh okay smiley jeg har købt ny kobling og nye ruller fordi de to ting var totalt smadret smiley

    jeg kikker på det her senere smiley

    Hvordan gøre man så min scooter ikke tager for mange omdrejninger? min ven siger den tager sindsygt mange omdrejninger men synes jeg ikke?


  • #14   19. maj 2014 Hvis du mener den er for højt i omdrejninger og du har den korrekte rem i så skal der tungere ruller i for at sænke omdrejningerne.

    Grunden til dette er at rullernes centrifugalkraft skal overvinde fjederens kraft (og friktion). Centrifugalkraften er afhængig af rullevægt, omdrejningstal og radius på den cirkel rullerne bevæger sig rundt i. Fjederens kraft er afhængig af fjederkonstanten og hvor meget fjederen er trykket sammen.
    Radiussen på den cirkel rullerne bevæger sig rundt i og hvor meget fjederen er trykket sammen holdes fast sammen og forholdet mellem disse ændres kun når ruller eller rem slides eller hvis man vælger en længere/kortere rem.

    Fordi tungere ruller har en højere centrifugalkraft behøver de så lavere omdrejningstal for at overvinde fjederkraften og på samme måde skal lettere ruller have højere omdrejninger for at overvinde kraften. Formlen for at der geares op er groft sagt som herunder:

    Rullevægt * radius * omdrejning >= fjederkonstant * fjederens sammentrykning + friktion.

    Altså der geares op når rullernes centrifugalkraft er højere end fjederens kraft plus friktionen. smiley


    Dine omdrejninger vil dog altid stige så meget du har kræfter til (eller til du rammer begrænsningen) når du har kørt gearingen i CVT'en helt ud da det så er lidt ligesom et fast gear, så så snart remmen er helt ude er rullerne uden betydning. smiley


Kommentér på:
CDI BEGRÆNSNING

Annonce