{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
454 visninger | Oprettet:

Brug for hjælp - RMX {{forumTopicSubject}}

Jep
Jeg står med en RMX som volder mig store problemer.
Det startede med at jeg d. 6/1 smadrede stemplet på min RMX, der brændte hul i gennem det, da den kørte tør for vand. Min egen skyld.
Fredag d. 10/1 monterede jeg et nyt stempel, efter at have renset blokken intensivt, så den var helt ren. I forbindelsen med det nye stempel, monterede jeg selvfølgelig nye pakninger samt nyt nåleleje.
Onsdag d. 15/1 smadrede den nålelejet. Det eksplodere nærmest, maskinen taber kompression, og da jeg når ned på 20 km/t blokere den baghjulet.
Da jeg skiller den ad om aftenen bliver jeg noget kun overrasket, for nålelejet mangler nærmest, jeg finder små stumper af det i topstykket og presset ned i stemplet smiley
Torsdag d. 16/1 renser jeg igen blokken helt og montere et nyt stempel, nye pakninger, en anden brugt cylinder samt nyt nåleleje. Maskinen kører fint indtil i dag, hvor jeg køre i skole. Efter 15km taber den kompressionen, og efter 300m med nedsat kompression går den ud og blokere baghjulet.
Jeg tænker bare fuck mit liv, da jeg er træt af at skrue i den smiley

Meget lang smøre, min mit spørgsmål er: Hvorfor smadrer maskinen mit nåleleje to gange inden for 100km?
Min eneste tanke jeg kan komme på er, at da der brændte hul i stemplet d. 6/1 er krumtappen blevet slået en lille bette smule skæv, og det resultere i, at den overbelaster nålelejet.

Maskinen er standard i motoren, monteret med en turbokit udstødning, standard karburator med en dyse 82 i. Tændrøret var fint ckokolade brunt da jeg tjekkede det i går.

Ikke mere at sige, håber der er nogen der kan komme med et konkret svar, gerne med en begrundelse bagved smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fix lysdæmper 1.040 kr.
  • Eftersyn af radiatorer samt VVS tjek af vandhane i køkken (ikke nok tryk af varmt vand) 1.000 kr.
  • Nyt håndtag i gammel sommerhushavedør, som er knækket 1.150 kr.
  • Hente IKEA samle møbler og hovedrengøring 10.000 kr.
  • Få skruet hårde skruer ind i vægbeslag 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Brug for hjælp - RMX
  • #1   20. jan 2014 Tænker som du selv skriver, at krumtap er skadet.
    En anden mulighed er de nålelejer du monterer er for dårlige, de originale eller dem fra Ina eller CIF er noget bedre end de Taiwan lejer man også kan få til dem...
    www.scootershop.dk/produkter/15358

• #2   20. jan 2014 Det er lidt sjovt du nævner det, for jeg har brugt de nålelejer der hedder CIF fra din side af..

• #3   20. jan 2014 Når den laver sådan et nummer sætter man ikke et nyt stempel i en brugt cylinder smiley
    Udover det, er det ikke en cylinder der skal "køres til" men stemplet.. og efter som det sker med få dages mellemrum, kan du bestemt ikke ha gjort det ordenligt.. ikke det pjat med 50-100-500-1500000000 km før du må gi fuld gas.. et stempel, samt cylinder skal ligge i olie, mindst 24 timer før montering..
    Udover det, skal nye nålelejer også ha lidt fedt eller olie, ellers brænder de fast.. husk på, hvor mange gange i sekundet de kører.. der bliver altså smålunt dernede!
    Og igen laver du så fejl nr 1, at sætte nyt stempel i, men denne gang i en anden brugt cylinder.. Grunden til man kører et stempel til, er at det skal tilpasses cylinderen, og en cylinder der muligvis er bollet i forvejen, kan du ikke tilpasse et nyt stempel til, da det kan være slidt skævt af h-til..

Din krumtap kan du tjekke ved at trække op og ned i krydspinden når du har pillet cylinder og stempel af.. er der slør enten den vej, eller sidevejs, så er den ved at være færdig..

Grunden til dit baghjul blokere, er at maskinen "sætter sig".. dvs stempel stopper i cylinderen, og der er så meget smæk på, at den stopper rotationen på krumtappen, der derefter blokere hjulet, da det er en gearmaskine smiley du kan koble ud, så blokere den ikke mere smiley

Så et par gode råd :
    Cylinder og stempel - Læg stempel i olie i 24 timer.. olien skal dække hele stemplet.. (metallet suger olien, og derved er det selvsmørende de første mange km - stempelringe skal være monteret imens)
    Nåleleje - smør med en bitte smule fedt til keramiske lejer, eller en smule totakts-olie
    Pakninger - sørg for at rengør overfladerne RIGTIG godt (ikke slib på fladerne!! brug en spartel og skrab forsigtigt af, evt med noget rensebenzin)
    Tændrør - Skift med det samme

Når du nu har samlet det hele, skal du tænke på olien som stemplet har suget.. den vil gå lidt ujævnt, og måske ikke lige være til at starte, men evt gi den lidt mere benzin eller lign.. gør hvad der fungere, så længe det ikke er startgas osv!
    Så lader du den stå i tomgang!!!!! indtil den er nogenlunde varm, slukker og lader den køle ned.. det gør du et par gange, og den må gerne stå længere og længere tid.. det er vigtigt den køler HELT ned inden du starter igen, da du på den måde hærder stempel og stempelringe
    Det gør du en 5-6 gange, og så kan du så småt kører.. kør stille og roligt de første KM, og lad den ikke komme helt op og ringe.. du kører bare alm, med lave omdr. og efter 3-4 km, kan du så begynde at køre normalt..
    Mere skal der ikke til.. alt det der med kvart gas, halv gas, 3/4 gas osv i en halv million KM, fungere ikke..

Det er bare i gang.. du er indtil videre blevet straffet for ikke at gøre dit arbejde ordentligt.. begynd på det, ellers er din maskine ren udgift smiley

• #4   20. jan 2014 Hov.. ikke krydspinden.. ved ikke lige hvor faen jeg havde min tanker..
    Du skal selvfølgelig trække op og ned i plejlstangen!

• #5   20. jan 2014 Cylinder og stempel - Læg stempel i olie i 24 timer.. olien skal dække hele stemplet.. (metallet suger olien, og derved er det selvsmørende de første mange km - stempelringe skal være monteret imens)

Det er ihvertifald løgn

• #6   20. jan 2014 !-Holmeren-!
    Jeg har gjort næsten alt som du har skrevet.
    Alt er blevet smurt ind i olie før montage.
    Alle pakflader er blevet renset med en spartel før jeg monterede pakningerne.
    Og ligesom du siger med tilkørsel, så de første 3 gange har den stået i tomgang i 10-15 min og derefter fået lov til at køle ned i 1-1,5 time, til den var iskold.
    De første kilometer, kører jeg også stille og roligt, med lave omdrejninger og tøffer bare rundt. Efter 5 km begynder jeg så at køre mere normalt, hvor den får mere og mere gas.
    Den har også fået nyt tændrør, hver eneste gang.
    Den brugte cylinder jeg satte på var helt fin at se og mærke på, ingen ridser eller andet i cylindervæggen. Til gengæld tror jeg, at den også er færdig nu.
    Krumtappen havde lidt sidevejs slør i plejlstangen da jeg monterede stemplet, men det har jeg altid troet var i orden, så længe der ingen slør var op og ned.

Så som jeg har læst dit indlæg, så hedder det ny cylinder, stempel, nåleleje, pakninger og tændrør. Muligvis også krumtap?

Mange tak skal du i hvert fald have for dit svar. Det var virkelig uddybende og besvarede mit spørgsmål godt. TAK smiley

• #7   20. jan 2014 Nu er jeg kommet hjem og har åbnet motoren. Det som jeg frygtede er sket..
    Nålelejet er helt forsvundet, rullerne fra lejet er i hele motoren, klemt fast mellem krumtap og blok, og en enkelt af rullerne er mast ned i stemplet, så stempelringene er smadret og noget af stemplet mangler.
    Jeg kan evt. ligge billeder op af det, hvis det kan være til nogen hjælp.
    Plejlstangen kan give sig 3-4 mm fra side til side, så er i tvivl om den skal skiftes?

• #8   20. jan 2014 Det skal den

• #9   20. jan 2014 Min fejl, har lige været ude og måle og plejlstangen har 1-1,5mm slør fra side til side, og intet op og ned. Jeg hælder stadigvæk til at skifte den, da jeg ikke vil risikere at montere ny cylinder, og nålelejet så bare går i stykker en til gang..

• #10   20. jan 2014 At den har en smule slør fra side til side er meget normalt, men at knuse flere CIF lejer er ikke normalt, tænker om din krumtap er færdig i toppen af plejlstangen? Så du har slør op og ned der når du har monteret nåleleje og stempel?
    Din plejlstang kan også være blevet skæv, så den vrider en smule når stemplet kører i cylinderen, det vil knuse et hvert nåleleje.
    Stempel skal ikke lægges i oliebad, metal kan ganske enkelt ikke suge olie! vi kunne jo slet ikke arbejde på værkstedet hvis det forholdt sig sådan... Stempel der hærder lidt sjovt at tale om hærdet alu... Stempel ringe er som de skal være fra fabrikken, det hele bliver slidt sammen når du kører, det går ret hurtigt, så kør fornuftigt de første 50-100 km herefter skader det ikke at kører som du lyster, bare den er indstillet korrekt.
    Men det med den brændte hul i stemplet til at starte med, det er et tændingsproblem, hvis der skulle ske noget ved at køre tør for vand, så ville den sætte sig...

• #11   20. jan 2014 Oliver Funes : Det er det så ikke nej smiley Jeg har rodet med scooter, MC, og bil i 10år..

Har lige skiftet cylindre og stempler på min VW, og de har også ligget i blød.. alt er sket på de MCer jeg har lavet også.. en MC kan køre 40-60.000km uden problemer, din scooter kører under 5000km så har du nakket dét cylinderkit.. så det er sgu en ommer fyr..

• #12   20. jan 2014 Hold nu kæft man....
    Skal støbejern eller alu "suge" olie?

• #13   20. jan 2014 Som der bliver skrevet, så er ganske lidt slør fint nok, da det også skal kunne arbejde smiley
    Der må bare intet være op og ned..
    Jo mindre slør der er over alt, desto længere holder delene smiley Vibrationer ødelægger ALT i en motor desværre smiley
    Og selvom en cylinder ser fin ud, kan den godt være slidt skævt til smiley

• #14   20. jan 2014 Oliver Funes : Jeg er uddannet smed.. Jeg ved hvad jeg taler om smiley

Du kan jo lave et forsøg.. en skål olie med et stempel i.. fyld olie i til det dækker et par cm op på stemplet.. lad det stå et døgn eller mere.. tag stemplet op og tør det af.. stemplet er mørkere der hvor det har været dækket af olie, netop fordi det suger olie til dig smiley Så stop nu smiley

• #15   20. jan 2014 Jan S : Læs overstående, og prøv eventuelt selv hvis du ikke tror mig.. den sidste scooter jeg havde kørte med Polini evo.. da jeg solgte den havde jeg kørt 25.000km på den med det sæt.. samme stempel og samme cylinder smiley det bliver gjort på MCer også, og der kender du jo holdbarheden smiley

• #16   20. jan 2014 Tror ikke en skid på dig - det har været oppe så mange gange før

• #17   20. jan 2014 Nu har jeg skildt motoren ad, og tror jeg har fundet synderen. Krumtapslejet i tændingssiden var færdig, der var kun 7 kugler tilbage.. smiley
    Plejlstangen har dog nogle små hakker i sig, ved ikke om det kan have noget at sige?
    Og til det med, at metal suger olie: Det nægter jeg også at tro, men prøver at ligge de nye dele, der skal monteres, i et oliebad. Better safe than sorry.
    Jeg kan forestille mig at årsagen til, at den har smadret de to nålelejer er, at da den brændte hul i stemplet er der muligvis røget en lille stump eller to ned i smørekanalen til lejet i tændingssiden. Det har så resulteret i et lejet der har kørt sig selv ihjel smiley

Jeg tror jeg ender med at købe en ny krumtap, udover cylinderkit, da jeg ikke vil risikere, at den laver samme nummer igen.. Mit spørgsmål er så om jeg skal vælge en Top Racing eller en NC krumtap, selv hælder jeg mest til Top Racing da jeg tror det er et bedre mærke, men har intet at have det i smiley

• #18   20. jan 2014 Oliver Funes : Det er ganske op til dig selv smiley jeg har rodet med det i over 10 år, og er uddannet smed smiley jeg ved godt hvad metal kan og hvad det ikke kan, samt hvordan det hærder og meget mere smiley det er dine egne penge du spilder, så gør du som du vil smiley

• #19   20. jan 2014 to nye krumtapslejer smiley man skifter ikke kun den ene side smiley husk lejefedt til dem (medmindre det er lukket lejer, hvilket jeg mener det er på RMX/SMX)
    Ny krumtap.. det kan ikke betale sig at reparere på det smiley

Som sagt til folkens herinde.. hvis i ikke tror mig, så sæt et gammelt stempel i olie så det dækker halvdelen.. bare 24 timer smiley og så tag et billede af resultatet og smid herind smiley kan i ikke se forskel, har i snydt, for alt metal kan suge olie (jeg siger ikke den fjerner noget i badet, men i kan som sagt se det på metallet)

• #20   20. jan 2014 To nye lejer ja, og det bliver c4, altså med nylonstyr, da jeg for det første er mere tryg ved dem, og for det andet skulle de være mere holdbare smiley
    Og krumtappen, jeg vil bare ikke risikere at den laver dette nummer igen, for hvis plejlstangen nu viser sig at være et lille nøk skæv, så er det mig der kommer til at stå med regningen smiley
    Så vil jeg hellere være tryg smiley

• #21   20. jan 2014 Topracing er lavet på fabrik i portugal, de laver mange også til motorfabrikker, dem er der aldrig problemer med.
    NC blot et varemærke hvor de fleste dele er fra Kina eller Taiwan... Såh..
    Lejer er der ikke den store forskel på smiley

• #22   20. jan 2014 Så bliver det nok en Top Racing.
    Hva lejer angår plejer jeg at bruge SKF, de fleste gange fra den lokale maskinforhandler/smed. Har vi brugt til næsten alt, baghjulslejer, krumtapslejer i crosser osv. smiley Men da RMX'en bruger et lidt specielt et i koblings siden, bliver de bestilt på nettet.
    Jeg siger tak for den hjælp jeg har fået, og håber den kommer til at køre som en drøm når den bliver lavet smiley

• #23   20. jan 2014 Det med låseringen ville jeg købe et originalt, det er et Koyo leje, Japansk kvilitets leje, og med den rigtige tollerance til motoren smiley

• #24   21. jan 2014 Men jeg tænker lidt, et 6204nxr (tror det er det, det hedder) leje er vil det samme om det kommer fra SKF eller Koye? smiley

• #25   21. jan 2014 Er ikke sikker den korrekte betegnelse for det leje er 6204UNR, efter mine oplysninger står U for at lejet er fremstillet som speciel reservedel, hvilket jeg tolker som lejet er lavet med speciel tollerance, der er udmålt som optimal for motoren.
    NR står blot for at der er låserings rille samt låsering i lejet. Vi har også andre 6204NR lejer, de fungerer også fint men holder ikke lige så godt som de originale smiley

• #26   21. jan 2014 Okay, jamen så vælger jeg et originalt i den side, ved du om man ikke kan få sådan et 6204UNR med nylon styr egentligt, fordi de originale lejer er med stålstyr, og ville hellere have nylonstyr smiley

• #27   21. jan 2014 Det kan man ikke, men du skal ikke tænke så meget over forskellen på nylon og stål, eneste fordel du har ved nylon er hvis lejet smadrer og noget af styret ryger med op i cylinderen kan du være heldig den ikke tager skade, hvor en stump af et stålstyr vil give ridser.
    Men det er yderst sjældent et leje knuser så stykker ryger op i cylinder..

• #28   21. jan 2014 Okay, men så bliver det et originalt Koye i koblingssiden, og et uoriginalt SKF i tændingssiden. smiley

Kommentér på:
Brug for hjælp - RMX

Annonce