{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.659 visninger | Oprettet:

Am i wrong? {{forumTopicSubject}}

Hej SG.

har smidt en video ind hvor jeg prøver at skrue på min luftskrue. Da jeg synes den ikke går op eller ned i omdrejninger.

Kan nogle fortælle mig hvad jeg gør forkert ? eller hvad der sker.

( Jo ved godt man kun plejer at bevæge den med 1/4 del af gangen ) men det startede jeg også med ( før filmen ) men dette var bare for at vise der intet sker lige... smiley

http://www.scootergalleri.dk/video/tuningprojekter/107405-indstilling


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Am i wrong?
  • #1   19. okt 2013 Den går ikke op og ned med luftskruen.

  • #2   19. okt 2013 undskyld hvad ? smiley det forstår jeg ikke? det gjorde den på min gurtner karburator (den std) og det har jeg da ellers også set alle folk skrive man skulle gå efter ?

    er jeg virkelig så gal på den?


  • #3   19. okt 2013 Det er tomgangsskruen hvis den skal op i omdrejninger i tomgang.

    Luftskruen er hvor hurtig den falder i omdrejninger.


  • #4   19. okt 2013 Det er jo tomgangskruen du skal stille på, for at få den op og ned i omdrejninger, når den står i tomgang?

  • #5   19. okt 2013 Jojo, ved godt det er tomgangsskruen også bestemmer hvor mange omdrejninger den står stille med og sådan.

    Men når man skal indstille luftskruen. Skal man så ikke finde det punkt hvor den står højst i omdrejninger ? ellers må en af jer meget gerne lige sige hvordan i plejer at indstille en luftskrue smiley

    Det da godt nok pinligt jeg har misforstået det her smiley


  • #6   19. okt 2013 Simpelt

    Man finder den dysse der passer, og finindstiller med luftskruen smiley Man renser tændrøret, køre et par km, og tager tændrøret ud. Er det lige på nippet til at blive chokobrun, skruer man lige luftskruen en tak ind, og prøver igen. Er den lidt for mørk, skal den lige tak ud. Så simpelt er det smiley


  • #7   19. okt 2013 Hold da op? smiley
    Ja må beklage jeg så er helt på forkert grund så.

    Men synes bare jeg har læst mange guides her.

    ( bl.a. den her sidste afsnit ) http://www.scootergalleri.dk/forum/Teknik/125128-guide_til_indstiling_af_kaburator

    ( den her siger det også )

    http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/guider/3665-indstilling_af_tomgangs__og_luftskrue_og_dysestoerrelse

    hvor der står man skal sætte tomgangsskruen lidt høj så knallerten står højt i omdrejninger, derefter begynder man så at skrue på luftskruen for at finde det punkt hvor den står højest ? så viste man luftskruen var rigtig stillet?

    Men du mener jeg skal gøre som du siger ? smiley


  • #8   19. okt 2013 Øh.... Jeg har altid brugt min metode, men det ville da ikke undre mig, at den anden også kan bruges smiley

    Men som sagt, luftskruen er jo blevet lavet, så man kan finjuster sin maskine smiley


  • #9   19. okt 2013 Jo det selvfølgelig rigtigt. Men brugte bare denne metode også på min gamle karburator. Der fungerede det fint og man kunne sagtens høre den gå op eller ned i omdrejninger. Så det bare mærkeligt den ikke gør det med en større karburator på.

    Men tak for hjælpen, prøver lige dit trick smiley


  • #10   19. okt 2013 Fordi den ikke gør det nu, er fordi at dysen er forkert smiley

  • #11   19. okt 2013 altså synes dyse 90 er lavt iforhold til opsætningen. Men vil du ikke give mig ret i at tændrøret ser ret godkendt ud ? smiley

  • #12   19. okt 2013 Nareeee... den er lidt for lys smiley Èn eller 2 nr op i dysse smiley

  • #13   19. okt 2013 Du genial Formand smiley mange tak skal du have for din tålmodighed smiley

  • #14   19. okt 2013 Sådan skal den gerne se ud smiley

    Jo tak smiley


    profilbillede
  • #15   19. okt 2013 det ligner noget der ikke bliver meget bedre smiley

  • #16   19. okt 2013 Mange tak... det er fra min Senda smiley

  • #17   19. okt 2013 Du kan godt bruge den metode der smiley
    den har jeg også selv brugt på min Rcr smiley

    Stil tomgangen der hvor den går bedst og så stil på luftskruen lidt frem og tilbage for at se hvor den så tager flest omdr. smiley


  • #18   20. okt 2013 Mads, din forståelse af luftskruens justering er helt korrekt. Man justerer til den tager flest omdrejninger, og så plejer jeg gerne at skrue den 1/4 omgang ind igen. Så får man bedre overgang ved gas givning.

    At din ikke reagerer særlig meget på justering kunne tyde på at tomgangsdysen er for stor eller lille.

    Hvis du justerer skruen 1½ omgang ud. Falder den hurtigt ned til en stabil tomgang efter du har kørt med bundgas?

    Hvis du med samme indstilling lader den stå 1-2 minutter i tomgang, slukker og så tjekker tændrøret, er det så tilsodet og sort?

    Det kan også være at R-Setup PHBG kopien ikke er helt korrekt kopieret hvad luftskrue angår, så den ikke virker som den burde.


  • #20   20. okt 2013 En karburator er meget meget meget mere kompliceret, end bare at indstille luftskrue og dyse.
    Der er også en tomgangsdyse, chokerdyse, nål, tomgangsskrue og til sidst den værste. Throttle Slide Cutaway.

    http://www.mopedarmy.com/wiki/How_To_Tune_PHBG_Carburetors

    Luftskruen skal gerne stå der hvor at tomgangen går så lavt som muligt, uden at gå ud.
    Tomgangen på scootere er vidst nok omkring 1800rpm.

    Hvis luftskruen er skruen mindre end en omgang ud, så er tomgangsdysen for lille.
    Er luftskruen skruet så meget ud at den "falder ud" hvis den får en omgang mere, så er tomgangsdysen for stor.
    Der næste er throttle slide, men den gemmer vi lidt.
    Så kommer nålen som bestemmer blandingen i midten af gasfeltet.
    Skiven tættere mod nålens spids betyder mere benzin.
    Gæt selv hvad skiven længere væk deg gør.
    Så er der dysen som bestemmer gassen over 75%.
    Den bestemmer også længere nede hvis den er meget for lille eller hvis nålen står for højt.

    Til sidst er der throttle slide cutaway som bestemmer det lille bitte felt som er der hvor scooteren kun lige nøjagtig kører.

    På min MC der er det så desværre helt op til det område hvor den kører 40-50kmt, så den 4takter en del når jeg kører inde i byen.


    Ps. Luftskrue gælder for 17, 5mm og mindre.
    19mm og op har en benzinskrue og den virker modsat af hvordan en luftskrue gør.
    Men den bruges stadig kun til tomgang.


  • #21   20. okt 2013 Luftskruen justeres KUN når motoren er varm.
    Ud og kør en tur så den bliver drift varm.
    Derf
    Efter indstilles luftskruen eller benzinskruen.


  • #22   20. okt 2013 Drejer - Mener selv det er det jeg har prøvet i min video uden held smiley
    12V - Hvis du justerer skruen 1½ omgang ud. Falder den hurtigt ned til en stabil tomgang efter du har kørt med bundgas? Lige nu står min luftskrue bare med 1½ som indstilling, og der lyder det stadig som om den går ud når man slipper gassen.

    Hvis du med samme indstilling lader den stå 1-2 minutter i tomgang, slukker og så tjekker tændrøret, er det så tilsodet og sort? tændrøret så sådan ud efter jeg havde kørt 5km med luftskruen 1½ omgang ude og dyse 90. Hvis det altså er det du mener. Men kan godt lige prøve at rense mit tændrør igen og se hvad der sker efter 2 min. tomgang smiley

    Hr mødom - Det altid noget, så kom selvtilliden da lidt tilbage. Kan du evt. se hvad der går galt for mig? da den ikke stiger eller falder?

    Tommy - tænkte faktisk godt det kunne være en benzinskrue istedet for luftskrue. Men ja ved ikke lige hvordan man finder ud af om det er en luftskrue eller benzinskrue. Men du siger at jeg skal gå efter det punkt hvor tomgangen er lavest ?

    "alle" - Så det kan godt være jeg skal ud og købe et set tomgangsdyser inden den skrue kan blive indstillet ordenligt ?

    Men ellers tak for nogle fede svar at vågne op til smiley


  • #23   20. okt 2013 1,5 omgang ud er kun start positionen for indstillingen af luftskruen.
    Herefter indstiller man den.
    Man kan ikke sige at 1,5 omgang ud, at det er den rigtige til alle 2taktere.

    Man bruger IKKE tændrørets farve til at teste luftskruens indstilling.

    Jeg tænker at din tomgangsskrue enten står for langt inde, eller at din motor suger falsk luft.

    Hvilket luftfilter har du på?


  • #24   20. okt 2013 Du kan nemt se om det er luftskrue eller benzinskrue.

    Benzinskruen sidder tættest på studsen.
    Luftskruen sidder tættest på luftfilteret.


  • #25   20. okt 2013 "Ps. Luftskrue gælder for 17, 5mm og mindre.
    19mm og op har en benzinskrue og den virker modsat af hvordan en luftskrue gør."

    Bullshit! Har alt for mange eksempler til at jeg gider at nævne dem. Men bare for at tage ét eksempel, så er PHBG'en med luftskrue.

    Den med placeringen af skruen er rigtig i ca. 90% af tilfældene, jeg har dog en Keihin PZ karburator i brug, skruen sidder foran gasspjældet men er en luftskrue. Så den tommefingerregel skal man ikke stole blindt på.

    ---

    Mads, det med to minutters tomgang er en god test for at se om den går for fed i tomgang. Hvis du ikke giver gas, kun tomgang, og så piller tændrøret ud vil du kunne se om den er belagt med "sort pulver" - så går den meget for fed. PHBG'erne er dog ret godt opsat til tunede 2-taktere fra fabrikken af, ofte kan man kun nøjes med at justere hoveddyse og nål. På min Typhoon har jeg dog skiftet nål, gasspjældt og tomgangsdyse - så igen, det kan svinge meget.

    Som Tommy nævner skal alle disse justeringer først laves på driftsvarm motor, og en tæt motor der ikke suger falsk luft er alpha og omega på en 2-takter.

    Og nej, du justerer ikke luftskruen til din motor tager mindst omdrejninger. Så går den enten alt for fed eller mager. Grunden til at man justerer til max. rpm er at det er punktet hvor luft/benzin blandingen er perfekt. Så skruer man gerne 1/4 omgang til den fede side igen. Da en motor typisk får bedre "pickup"/bundtræk hvis den går en smule mere fed på de første 1/4 af spjældåbningen. Justerer man kun til max. rpm vil man typisk opleve at motoren er lidt sløv til reagere på gassen fra tomgang af.


  • #26   20. okt 2013 Kan med sikkerhed sige den ingen falsk luft får og fordi tomgangen er så høj i videoen er fordi jeg troede man skulle stille den højt for at indstille den luftskrue. Og jo var godt klar over man så skulle stille tomgangskruen tilbage på den plads man nu gerne vil have til sidst smiley

    Og fordi den bare står på STD. Indsilling er sådan set bare fordi jeg aldrig fandt ud af hvor henne den stod bedst.

    Men var der en af jer som sagde man højst skulle dreje luftskruen en halv omgang den ene vej ? eller en halv omgang den anden vej for at finde det bedste punkt? eller har jeg bare mistforstået noget? kan selvfølgelig godt se at hvis man synes det fungere bedst når den er skruet tæt på helt ud, så er der noget galt. Men det ikke så vigtigt som så meget andet...

    Har et skumfilter fra Stage6 overhoved ikke noget specielt eller vild det er jeg godt klar over smiley

    Luftfilter: http://www.msp-tuning.dk/pi/Racingluftfilter_Stage6_kort__5890_1785.aspx

    Men vil det virkelig sige at jeg skal til at købe en anden tomgangsdyse for at få den indstillet rigtigt ? det da godt nok lidt trist. Det så også en ting jeg må lære at indstille så smiley


  • #27   20. okt 2013 12V
    Vis mig et billede af denne PHBG som er 19mm eller større og som er med luftskrue.
    Jeg snakker kun om Dellorto.
    Beklager hvis jeg ikke fik understreget dette.


  • #28   20. okt 2013 Tommy, skal vi ikke lige sige jeg smider et billede af hvor den skrue sidder? så kan du sige om du mener det er luft eller blandingskrue smiley

    Må ærlig indrømme jeg ikke ved hvem jeg skal "tro" på hvad angår om det er en luftskrue eller blandingskrue. Forstå mig nu ret smiley



  • #29   20. okt 2013 Du skal læse manualen til Dellorto.

    Jeg har selv læst den et par gange og den er fandme tør at læse.
    Teknisk engelsk af kedeligste skuffe,.


  • #30   20. okt 2013 Sorry, Tommy har ret PHBG'en har en benzin blandings skrue smiley

    Men derfor findes der nu stadig mange andre karburatorer over 19 mm med luftskrue smiley


Kommentér på:
Am i wrong?

Annonce