1.659 visninger
|
Oprettet:
Am i wrong? {{forumTopicSubject}}
Hej SG.
har smidt en video ind hvor jeg prøver at skrue på min luftskrue. Da jeg synes den ikke går op eller ned i omdrejninger.
Kan nogle fortælle mig hvad jeg gør forkert ? eller hvad der sker.
( Jo ved godt man kun plejer at bevæge den med 1/4 del af gangen ) men det startede jeg også med ( før filmen ) men dette var bare for at vise der intet sker lige...
http://www.scootergalleri.dk/video/tuningprojekter/107405-indstilling
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
jun 2012
Følger: 17 Følgere: 17 Scootere: 1 Emner: 146 Svar: 730
er jeg virkelig så gal på den?
feb 2013
Følger: 39 Følgere: 36 Scootere: 5 Emner: 78 Svar: 278
Luftskruen er hvor hurtig den falder i omdrejninger.
jan 2011
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 6 Emner: 58 Svar: 3.101
jun 2012
Men når man skal indstille luftskruen. Skal man så ikke finde det punkt hvor den står højst i omdrejninger ? ellers må en af jer meget gerne lige sige hvordan i plejer at indstille en luftskrue
Det da godt nok pinligt jeg har misforstået det her
jan 2011
Man finder den dysse der passer, og finindstiller med luftskruen
jun 2012
Ja må beklage jeg så er helt på forkert grund så.
Men synes bare jeg har læst mange guides her.
( bl.a. den her sidste afsnit ) http://www.scootergalleri.dk/forum/Teknik/125128-guide_til_indstiling_af_kaburator
( den her siger det også )
http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/guider/3665-indstilling_af_tomgangs__og_luftskrue_og_dysestoerrelse
hvor der står man skal sætte tomgangsskruen lidt høj så knallerten står højt i omdrejninger, derefter begynder man så at skrue på luftskruen for at finde det punkt hvor den står højest ? så viste man luftskruen var rigtig stillet?
Men du mener jeg skal gøre som du siger ?
jan 2011
Men som sagt, luftskruen er jo blevet lavet, så man kan finjuster sin maskine
jun 2012
Men tak for hjælpen, prøver lige dit trick
jan 2011
jun 2012
jan 2011
jun 2012
jan 2011
Jo tak
jun 2012
jan 2011
aug 2012
Følger: 33 Følgere: 32 Scootere: 5 Emner: 70 Svar: 827
den har jeg også selv brugt på min Rcr
Stil tomgangen der hvor den går bedst og så stil på luftskruen lidt frem og tilbage for at se hvor den så tager flest omdr.
dec 2003
Følger: 9 Følgere: 21 Scootere: 13 Emner: 74 Svar: 934
At din ikke reagerer særlig meget på justering kunne tyde på at tomgangsdysen er for stor eller lille.
Hvis du justerer skruen 1½ omgang ud. Falder den hurtigt ned til en stabil tomgang efter du har kørt med bundgas?
Hvis du med samme indstilling lader den stå 1-2 minutter i tomgang, slukker og så tjekker tændrøret, er det så tilsodet og sort?
Det kan også være at R-Setup PHBG kopien ikke er helt korrekt kopieret hvad luftskrue angår, så den ikke virker som den burde.
sep 2006
Der er også en tomgangsdyse, chokerdyse, nål, tomgangsskrue og til sidst den værste. Throttle Slide Cutaway.
http://www.mopedarmy.com/wiki/How_To_Tune_PHBG_Carburetors
Luftskruen skal gerne stå der hvor at tomgangen går så lavt som muligt, uden at gå ud.
Tomgangen på scootere er vidst nok omkring 1800rpm.
Hvis luftskruen er skruen mindre end en omgang ud, så er tomgangsdysen for lille.
Er luftskruen skruet så meget ud at den "falder ud" hvis den får en omgang mere, så er tomgangsdysen for stor.
Der næste er throttle slide, men den gemmer vi lidt.
Så kommer nålen som bestemmer blandingen i midten af gasfeltet.
Skiven tættere mod nålens spids betyder mere benzin.
Gæt selv hvad skiven længere væk deg gør.
Så er der dysen som bestemmer gassen over 75%.
Den bestemmer også længere nede hvis den er meget for lille eller hvis nålen står for højt.
Til sidst er der throttle slide cutaway som bestemmer det lille bitte felt som er der hvor scooteren kun lige nøjagtig kører.
På min MC der er det så desværre helt op til det område hvor den kører 40-50kmt, så den 4takter en del når jeg kører inde i byen.
Ps. Luftskrue gælder for 17, 5mm og mindre.
19mm og op har en benzinskrue og den virker modsat af hvordan en luftskrue gør.
Men den bruges stadig kun til tomgang.
sep 2006
Ud og kør en tur så den bliver drift varm.
Derf
Efter indstilles luftskruen eller benzinskruen.
jun 2012
12V - Hvis du justerer skruen 1½ omgang ud. Falder den hurtigt ned til en stabil tomgang efter du har kørt med bundgas? Lige nu står min luftskrue bare med 1½ som indstilling, og der lyder det stadig som om den går ud når man slipper gassen.
Hvis du med samme indstilling lader den stå 1-2 minutter i tomgang, slukker og så tjekker tændrøret, er det så tilsodet og sort? tændrøret så sådan ud efter jeg havde kørt 5km med luftskruen 1½ omgang ude og dyse 90. Hvis det altså er det du mener. Men kan godt lige prøve at rense mit tændrør igen og se hvad der sker efter 2 min. tomgang
Hr mødom - Det altid noget, så kom selvtilliden da lidt tilbage. Kan du evt. se hvad der går galt for mig? da den ikke stiger eller falder?
Tommy - tænkte faktisk godt det kunne være en benzinskrue istedet for luftskrue. Men ja ved ikke lige hvordan man finder ud af om det er en luftskrue eller benzinskrue. Men du siger at jeg skal gå efter det punkt hvor tomgangen er lavest ?
"alle" - Så det kan godt være jeg skal ud og købe et set tomgangsdyser inden den skrue kan blive indstillet ordenligt ?
Men ellers tak for nogle fede svar at vågne op til
sep 2006
Herefter indstiller man den.
Man kan ikke sige at 1,5 omgang ud, at det er den rigtige til alle 2taktere.
Man bruger IKKE tændrørets farve til at teste luftskruens indstilling.
Jeg tænker at din tomgangsskrue enten står for langt inde, eller at din motor suger falsk luft.
Hvilket luftfilter har du på?
sep 2006
Benzinskruen sidder tættest på studsen.
Luftskruen sidder tættest på luftfilteret.
dec 2003
19mm og op har en benzinskrue og den virker modsat af hvordan en luftskrue gør."
Bullshit! Har alt for mange eksempler til at jeg gider at nævne dem. Men bare for at tage ét eksempel, så er PHBG'en med luftskrue.
Den med placeringen af skruen er rigtig i ca. 90% af tilfældene, jeg har dog en Keihin PZ karburator i brug, skruen sidder foran gasspjældet men er en luftskrue. Så den tommefingerregel skal man ikke stole blindt på.
---
Mads, det med to minutters tomgang er en god test for at se om den går for fed i tomgang. Hvis du ikke giver gas, kun tomgang, og så piller tændrøret ud vil du kunne se om den er belagt med "sort pulver" - så går den meget for fed. PHBG'erne er dog ret godt opsat til tunede 2-taktere fra fabrikken af, ofte kan man kun nøjes med at justere hoveddyse og nål. På min Typhoon har jeg dog skiftet nål, gasspjældt og tomgangsdyse - så igen, det kan svinge meget.
Som Tommy nævner skal alle disse justeringer først laves på driftsvarm motor, og en tæt motor der ikke suger falsk luft er alpha og omega på en 2-takter.
Og nej, du justerer ikke luftskruen til din motor tager mindst omdrejninger. Så går den enten alt for fed eller mager. Grunden til at man justerer til max. rpm er at det er punktet hvor luft/benzin blandingen er perfekt. Så skruer man gerne 1/4 omgang til den fede side igen. Da en motor typisk får bedre "pickup"/bundtræk hvis den går en smule mere fed på de første 1/4 af spjældåbningen. Justerer man kun til max. rpm vil man typisk opleve at motoren er lidt sløv til reagere på gassen fra tomgang af.
jun 2012
Og fordi den bare står på STD. Indsilling er sådan set bare fordi jeg aldrig fandt ud af hvor henne den stod bedst.
Men var der en af jer som sagde man højst skulle dreje luftskruen en halv omgang den ene vej ? eller en halv omgang den anden vej for at finde det bedste punkt? eller har jeg bare mistforstået noget? kan selvfølgelig godt se at hvis man synes det fungere bedst når den er skruet tæt på helt ud, så er der noget galt. Men det ikke så vigtigt som så meget andet...
Har et skumfilter fra Stage6 overhoved ikke noget specielt eller vild det er jeg godt klar over
Luftfilter: http://www.msp-tuning.dk/pi/Racingluftfilter_Stage6_kort__5890_1785.aspx
Men vil det virkelig sige at jeg skal til at købe en anden tomgangsdyse for at få den indstillet rigtigt ? det da godt nok lidt trist. Det så også en ting jeg må lære at indstille så
sep 2006
Vis mig et billede af denne PHBG som er 19mm eller større og som er med luftskrue.
Jeg snakker kun om Dellorto.
Beklager hvis jeg ikke fik understreget dette.
jun 2012
Må ærlig indrømme jeg ikke ved hvem jeg skal "tro" på hvad angår om det er en luftskrue eller blandingskrue. Forstå mig nu ret
sep 2006
Jeg har selv læst den et par gange og den er fandme tør at læse.
Teknisk engelsk af kedeligste skuffe,.
dec 2003
Men derfor findes der nu stadig mange andre karburatorer over 19 mm med luftskrue
Am i wrong?