637 visninger
|
Oprettet:
Ingen gnist på Puch {{forumTopicSubject}}
Hej. Min Puch VZ50 motor gider ikke at gniste, og jeg har prøvet nyt tændrør, ny tændhætte, og jeg har også prøvet at klippe et stykke af tændkablet, men den vil stadig ikke gniste. Den kunne starte og køre fint, lige indtil jeg tog motoren af stellet for at få den grundigt vasket. Den har nu stået inde i et rum, hvor der er varmt hele tiden i et par måneder, men den gnister stadig ikke. Er der nogen der ved hvad der kan være galt?
maj 2013
Følger: 33 Følgere: 35 Scootere: 1 Emner: 9 Svar: 49
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 426 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.154
Tjek platinerne for kratere.
mar 2012
Følger: 54 Følgere: 79 Scootere: 53 Emner: 133 Svar: 2.729
mar 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Scootere: 6 Emner: 3 Svar: 589
Det lyder som om du har fået den sorte ledning i klemme, da du genmonterede motoren.
mvh
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 23 Svar: 41
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 426 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.154
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 579
Hvis du er rigtig uheldig, så pga vand/fugt i tændspole/tændledning, så er platiner og kondensator også kortsluttet/ brændt af, da du tjekkede om der var gnist på tændingsanlæget.
1. I første omgang, så havde jeg tjekket om der er mere end 2 ohm's modstand i tændledningen, er der det, så er ledningen kortsluttet og defekt.
2. Så skal tændspolen tjekkes, dette gøres stort set på samme måde. Men da tændspolen egentlig består af 2 spoler, eller en primær og sekundær side, som det rigtig hedder, så er der 2 steder på tændspolen hvor modstanden (ohm) skal tjekkes.
Når primærsidens (lavspændingssiden) skal tjekkes for modstand, så skal du tilkoble multimeteret ledninger således, at den røde ledning (+) tilsluttes den lille sorte ledning på tændspolen, og den sorte ledning (-) fra multimeteret tilsluttes på en af slæbeskone til svinghjulet på tændspolen. Her må der heller ikke være mere end ca 2 ohm's modstand, hvis der er det, så er tændspolens primærside kortsluttet, og der vil ikke kunne dannes spænding til oplagring i kondensatoren, når svinghjulet drejer rundt.
Hvis primærsiden er i orden, så skal tændspolens sekundær-side (højspændingssiden) tjekkes. Dette gøres ved at flytte den røde ledning (+) fra multimeteret, fra den lille sorte ledning på tændspolen, og hen på skruespidsen, der hvor tændledningen skrues fast i tændspolen. Her må der overhoved IKKE være nogle form for modstand, er der det, så er tændspolen defekt, og den oplagret højspænding fra kondensatoren er blevet blokeret i at nå frem til tændrøret, når platinerne åbner.
3. På samme måde tjekkes kondensatoren, om den er kortsluttet. Her må der heller ikke være den mindste form for modstand, da den ellers er defekt.
Hvis du skulle have nogle spørgsmål til ovenstående, så kan du kontakte mig på Tlf 20978726, så skal jeg prøve om jeg kan guide dig.
God fornøjelse
Mvh
Henrik Thomsen
Ingen gnist på Puch