8.750 visninger
|
Oprettet:
Puch maxi vil ikke starte med mindre... {{forumTopicSubject}}
Hej Sg, har en maxi med der ikke vil starte, kun hvis jeg skifter tændrør eller hvis jeg renser den, når den starter kører den perfekt, , men starter kun ved skift af tændrør, der er membran 45 mm kit på..
Tændrøret gnister meget kraftigt, hvad kan de evt være?? :-).
mar 2011
Følger: 11 Følgere: 8 Scootere: 6 Emner: 52 Svar: 264
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 43
Den er med den dyse der var med til tunsættet?
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 43
apr 2011
Følger: 14 Følgere: 16 Scootere: 13 Emner: 11 Svar: 1.171
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 43
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 43
apr 2011
Følger: 14 Følgere: 16 Scootere: 13 Emner: 11 Svar: 1.171
Hvis gnisten ikke er blå står tændingen ikke godt nok = startproblemer f.eks
apr 2011
Følger: 14 Følgere: 16 Scootere: 13 Emner: 11 Svar: 1.171
Det er også derfor af tændrøret skal renses/skiftes hver gang
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 43
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 577
Et rigtig godt spørgsmål, men jeg er 100% sikker på at din kondensator er defekt. Kondensatoren i vores standard tændingssystem er en meget undervurderet komponent. Dens funktion er faktisk meget vigtig for et korrekt fungerende tændingssystem.
Den har 2 funktioner - modsat hvad mange mener. Den mest kendte og mest iøjnefaldende funktion er, at sørge for at der ikke springer en gnist mellem platinerne når disse åbner og på den måde gøre, at platinerne holder meget længere.
Hvis der springer en lille gnist mellem platinerne ( kan du se gennem svinghjulet når motoren kører ), er kondensatoren ( eller evt. ledningerne til samme ) defekte, OG der vil meget hurtigt dannes en knast på platinerne som uværgeligt hurtigt vil føre til, at de ophører med at virke, idet knasten bliver større og større og til sidst skaber konstant kontakt mellem platinerne = motoren kan ikke køre.
Den anden funktion - som er mindst lige så vigtig - men ikke så kendt - er at kondensatoren fungerer som en slags batteri. På engelsk hedder en kondensator en "Capacitor" hvilket bedre bekriver, at en kondensator faktisk lagrer energi.
Hvis du kigger ind på dit svinghjul og drejer det en omgang, mens du kigger på platinerne, vil du se at platinerne måske er åbne noget der ligner 60-80 grader af en omgang ( har ikke checket - men det er noget i den stil ).
Du ved jo godt, at når platinerne åbner, springer gnisten til tændrøret da spændingen i primær siden af tændspolen - via kondensatoren - går i stel, og i det splitsekund den gør det, genereres højspændingen på sekundærsiden af tændspolen, og gnisten springer.
Det som sker når platinerne igen lukker er, at så kører svinghjulet en 260 - 280 grader før platinerne igen åbner. I den - relativ lange tid - "lader" tændspolens primær side - som jo er som en lysspole - spænding på kondensatoren, som på denne måde bliver opladet. Når platinerne så igen åbner, aflades den opladede strøm fra kondensatoren lynhurtigt til tændspolens primærside, og dette genererer eller skaber, som sagt højspændingen på sekundærsiden af tændspolen, og gnisten springer.
HVIS nu kondensatoren ikke er god, bliver den ikke opladet i den - relativ lange tid - svinghulet drejer med lukkede platiner. Og når platinerne så åbner, er det kun den spænding som i det øjeblik står på tændspolens primærside, som kan generere højspændingen på sekundærsiden. Og den er ca. 10 gange så lille, som hvis den fik det opladede spark af kondensatoren.
Så det kræver ikke den store videnskabelige uddannelse at regne ud, at hvis kondensatoren ikke virker som den skal, bliver gnisten i tændrører meget mindre end med en velfungerende kondensator...
------------------------------
Du kan godt måle på en kondensator med et ganske almindeligt ohm meter. Hvis den IKKE er i orden, vil der være en modstand mellem kontaktpunktet på den og stel. Hvis den er i orden, er der overhovedet ingen modstand / kontakt.
------------------------------
Så JA - dit problem kan meget vel være en defekt / dårligt fungerende kondensator og JA - motoren kan i de fleste tilfælde godt køre med en defekt kondensator, men qva ovenstående med en betydelig nedsat gnist pga den ringere spændings størrelse på sekundærsiden af tændspolen. Som sagt kan du konstatere det ved at se, om der springer en gnisk mellem platinerne, når motoren går...
------------------------------
Håber du blev lidt klogere, at mit skriv giver mening, og ikke mindst at du lokaliseret problemet med din motor og får det fikset, så du igen kommer ud at køre med et stort PUCH smil på
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 43
Men altså den gnister helt vildt det er det jeg ikke forstår? Og når den er varm vil den gerne tænde...
Og hvis jeg slukker den, kan den godt tænde igen, men hvis den går ud af sig selv vil den ikke???
Igen tak kække, glad for du vil hjælpe :-).
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 577
Hvis der er en periodisk fejl i kondensatoren, eller den på anden vis er blevet dårlig/defekt, så kan en motor lave rigtig mange mærkelige og uforklarlige ting.
Bare for at nævne nogle enkelte ting.
1. Dårlig tomgang ved varm motor
2. Ubeskrivelig svær at starte ved varm motor.
3. Pludselig udsætning, ved fuld gas.
4. Knallerten kan kun løbes i gang, eller startes med en boremaskine.
5. Ekstrem dårlig trækkraft.
Osv osv osv
Listen er rigtig lang
Mvh
Henrik Thomsen
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 577
Eks, hvis nu toppakningen eller bundpakningen ikke er helt tæt.
Hvis en motor kan trække falsk luft, så kan den også lave et hav af kunster, listen er lige så lang, som ved en defekt kondensator.
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 577
Hvis motoren stiger i omdrejninger, så er pakningen utæt.
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 43
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 43
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 577
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 43
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 577
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 43
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 577
Alle de her alt for billige alternativer fra Thaiwan osv, er noget værre bras. 9 ud af 10 gange, er der fejl i delene. Som gør at komponenterne ikke virker rigtig.
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 43
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 577
Så kan vi jo nok godt udelukke fejl i kondensatoren, men jeg er stadig ret sikker på, at fejlen skal findes i tændingsanlæget.
Er du helt sikker på at platinafstanden, og tændingstidspunktet er korrekt justeret, samt at ALLE ledningsforbindelser, er hele og uden skader?
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 43
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 43
Men hvis den så går ud for mig eller står lidt kan jeg ikke?
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 577
Når knallerten er startet op, og den så lige pludselig går i stå, og ikke vil starte igen som du beskriver, hvordan ser tændrøret så ud?
Hvis du nu starter knallerten op, og køre motoren godt varm, hvordan ser tændrøret
Så ud?
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 43
men der er fin gnist?
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 577
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 43
apr 2011
Følger: 14 Følgere: 16 Scootere: 13 Emner: 11 Svar: 1.171
Så er det jo ikke noget med for lidt eller for meget benzintilførsel
Det ER et tændingsproblem
Det er enten fortænding eller eftertænding kombineret med dårligt indstillede platiner og kontaktflader
Din gnist er med garanti ikke "kun" blå ? ...den er sikkert "blålig med et gult eller hvidt skær"
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 43
apr 2011
Følger: 14 Følgere: 16 Scootere: 13 Emner: 11 Svar: 1.171
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 577
Hvis blandingen er for fed, eller der er tilsat for meget olie i benzinen, så kan der dannes slagger/sod på tændrøret, hvilket bevirker at motoren kan gå i stå, hvis den står i tomgang i noget tid.
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 43
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 577
Det kan du tjekke om membranen er ok, ved at afmontere karburatoren fra studsen, også mærke efter, med en finger, om motoren suger når kickstarteren trædes ned. Suger motoren fint nok, så er der fint gennemgang i indsugningen/membranen. På samme måde kan du tjekke, om der er gennemgang i karburatoren.
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 43
Puch maxi vil ikke starte med mindre...