{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.750 visninger | Oprettet:

Puch maxi vil ikke starte med mindre... {{forumTopicSubject}}

Hej Sg, har en maxi med der ikke vil starte, kun hvis jeg skifter tændrør eller hvis jeg renser den, når den starter kører den perfekt, , men starter kun ved skift af tændrør, der er membran 45 mm kit på..
Tændrøret gnister meget kraftigt, hvad kan de evt være?? :-).


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Puch maxi vil ikke starte med mindre...
  • #1   5. okt 2013 kaburatoren evt, benzinblandingen?

  • #2   6. okt 2013 2% olie ?
    Den er med den dyse der var med til tunsættet?


  • #3   6. okt 2013 2-3%

  • #4   6. okt 2013 uanset hvor kraftigt den gnister skal gnisten være helt blå... og KUN blå

  • #5   6. okt 2013 Hvis de ikke er blå, hvad kan det så skyldes? :-).

  • #6   6. okt 2013 Men når jeg får gang i den køre den fantastisk!

  • #7   6. okt 2013
    Hvis gnisten ikke er blå står tændingen ikke godt nok = startproblemer f.eks


  • #8   6. okt 2013
    Det er også derfor af tændrøret skal renses/skiftes hver gang


  • #9   6. okt 2013 Hvorfor kører den så perfekt tændt.. Forstår ikke lige helt?!

  • #10   6. okt 2013 Hej Mathias K

    Et rigtig godt spørgsmål, men jeg er 100% sikker på at din kondensator er defekt. Kondensatoren i vores standard tændingssystem er en meget undervurderet komponent. Dens funktion er faktisk meget vigtig for et korrekt fungerende tændingssystem.

    Den har 2 funktioner - modsat hvad mange mener. Den mest kendte og mest iøjnefaldende funktion er, at sørge for at der ikke springer en gnist mellem platinerne når disse åbner og på den måde gøre, at platinerne holder meget længere.

    Hvis der springer en lille gnist mellem platinerne ( kan du se gennem svinghjulet når motoren kører ), er kondensatoren ( eller evt. ledningerne til samme ) defekte, OG der vil meget hurtigt dannes en knast på platinerne som uværgeligt hurtigt vil føre til, at de ophører med at virke, idet knasten bliver større og større og til sidst skaber konstant kontakt mellem platinerne = motoren kan ikke køre.

    Den anden funktion - som er mindst lige så vigtig - men ikke så kendt - er at kondensatoren fungerer som en slags batteri. På engelsk hedder en kondensator en "Capacitor" hvilket bedre bekriver, at en kondensator faktisk lagrer energi.

    Hvis du kigger ind på dit svinghjul og drejer det en omgang, mens du kigger på platinerne, vil du se at platinerne måske er åbne noget der ligner 60-80 grader af en omgang ( har ikke checket - men det er noget i den stil ).

    Du ved jo godt, at når platinerne åbner, springer gnisten til tændrøret da spændingen i primær siden af tændspolen - via kondensatoren - går i stel, og i det splitsekund den gør det, genereres højspændingen på sekundærsiden af tændspolen, og gnisten springer.

    Det som sker når platinerne igen lukker er, at så kører svinghjulet en 260 - 280 grader før platinerne igen åbner. I den - relativ lange tid - "lader" tændspolens primær side - som jo er som en lysspole - spænding på kondensatoren, som på denne måde bliver opladet. Når platinerne så igen åbner, aflades den opladede strøm fra kondensatoren lynhurtigt til tændspolens primærside, og dette genererer eller skaber, som sagt højspændingen på sekundærsiden af tændspolen, og gnisten springer.

    HVIS nu kondensatoren ikke er god, bliver den ikke opladet i den - relativ lange tid - svinghulet drejer med lukkede platiner. Og når platinerne så åbner, er det kun den spænding som i det øjeblik står på tændspolens primærside, som kan generere højspændingen på sekundærsiden. Og den er ca. 10 gange så lille, som hvis den fik det opladede spark af kondensatoren.

    Så det kræver ikke den store videnskabelige uddannelse at regne ud, at hvis kondensatoren ikke virker som den skal, bliver gnisten i tændrører meget mindre end med en velfungerende kondensator...

    ------------------------------

    Du kan godt måle på en kondensator med et ganske almindeligt ohm meter. Hvis den IKKE er i orden, vil der være en modstand mellem kontaktpunktet på den og stel. Hvis den er i orden, er der overhovedet ingen modstand / kontakt.
    ------------------------------

    Så JA - dit problem kan meget vel være en defekt / dårligt fungerende kondensator og JA - motoren kan i de fleste tilfælde godt køre med en defekt kondensator, men qva ovenstående med en betydelig nedsat gnist pga den ringere spændings størrelse på sekundærsiden af tændspolen. Som sagt kan du konstatere det ved at se, om der springer en gnisk mellem platinerne, når motoren går...

    ------------------------------

    Håber du blev lidt klogere, at mit skriv giver mening, og ikke mindst at du lokaliseret problemet med din motor og får det fikset, så du igen kommer ud at køre med et stort PUCH smil på smiley


  • #11   6. okt 2013 Hej kække tusinde tak for det lærerige kommentarer :-).
    Men altså den gnister helt vildt det er det jeg ikke forstår? Og når den er varm vil den gerne tænde...
    Og hvis jeg slukker den, kan den godt tænde igen, men hvis den går ud af sig selv vil den ikke???
    Igen tak kække, glad for du vil hjælpe :-).


  • #12   6. okt 2013 Det kunne også være en defekt tændspole som driller, men jeg vil næsten med garanti, æde min gamle hat på, at det er en fejl i kondensatoren, som er skyld i problemet.
    Hvis der er en periodisk fejl i kondensatoren, eller den på anden vis er blevet dårlig/defekt, så kan en motor lave rigtig mange mærkelige og uforklarlige ting.
    Bare for at nævne nogle enkelte ting.
    1. Dårlig tomgang ved varm motor
    2. Ubeskrivelig svær at starte ved varm motor.
    3. Pludselig udsætning, ved fuld gas.
    4. Knallerten kan kun løbes i gang, eller startes med en boremaskine.
    5. Ekstrem dårlig trækkraft.
    Osv osv osv
    Listen er rigtig lang
    Mvh
    Henrik Thomsen


  • #13   6. okt 2013 Er du helt sikker på, at motoren ikke kan trække falsk luft et sted?
    Eks, hvis nu toppakningen eller bundpakningen ikke er helt tæt.

    Hvis en motor kan trække falsk luft, så kan den også lave et hav af kunster, listen er lige så lang, som ved en defekt kondensator.


  • #14   6. okt 2013 Du kan tjekke om din motor er 100% tæt, ved at køre motoren godt varm, også enkeltvis sprøjte wd40 ind ved en pakning.
    Hvis motoren stiger i omdrejninger, så er pakningen utæt.


  • #15   6. okt 2013 Den er tæt, og kondensater og platiner fungerer ?:-)

  • #16   6. okt 2013 Er vi ude i noget karburator indstilling her? Evt? smiley

  • #17   6. okt 2013 Er gnisten på tændrøret helt svejseblå?

  • #18   6. okt 2013 Øh hmm mere lys i det:-)

  • #19   7. okt 2013 Ok, hvis gnisten på tændrøret IKKE er helt blå, men faktisk mere sådan over i en lidt lys/gul farve. Så kan du være helt sikker på at kondensatoren er defekt.


  • #20   7. okt 2013 har bare lige skiftet kondensatoren, uden nogen mærkbar effekt?.

  • #21   8. okt 2013 Ok, nu er det vel en bosch-kondensator du har købt, da det eneste rigtige er at bruge bosch-dele til et tændingsanlæg.
    Alle de her alt for billige alternativer fra Thaiwan osv, er noget værre bras. 9 ud af 10 gange, er der fejl i delene. Som gør at komponenterne ikke virker rigtig.


  • #22   8. okt 2013 det en bosch fra mopedspeed.

  • #23   8. okt 2013 Ok
    Så kan vi jo nok godt udelukke fejl i kondensatoren, men jeg er stadig ret sikker på, at fejlen skal findes i tændingsanlæget.
    Er du helt sikker på at platinafstanden, og tændingstidspunktet er korrekt justeret, samt at ALLE ledningsforbindelser, er hele og uden skader?


  • #24   9. okt 2013 Jamen den køre jo perfekt når den først er startet? Kan det godt det med en fejl i tændingen ?:-).

  • #25   9. okt 2013 Hvis jeg sandblæser tændrørene helt rene inden så starter den altid ?
    Men hvis den så går ud for mig eller står lidt kan jeg ikke?


  • #26   10. okt 2013 Hvis motoren er 100% tæt alle steder, og tændingsanlæget er justeret korrekt som du siger. Så kan fejlen jo kun ligge i karburatoren/luftfilteret/benzintilførslen, som gør at blandingen på en måde bliver forkert.
    Når knallerten er startet op, og den så lige pludselig går i stå, og ikke vil starte igen som du beskriver, hvordan ser tændrøret så ud?
    Hvis du nu starter knallerten op, og køre motoren godt varm, hvordan ser tændrøret
    Så ud?


  • #27   10. okt 2013 altså, det ser rimelig vådt ud, hvis jeg ikke får gang i den eller hvis den går ud for mig, men hvis jeg selv slukker den kan jeg altid tænde den igen de næste 20 min.
    men der er fin gnist?


  • #28   10. okt 2013 Hvis tændrøret er "plask" våd, så kunne det godt tyde på at den får for meget benzin. Hvis tændrøret samtidig er helt kulsort og virker olieret, så er der for meget 2-taktolie i benzinen, hvilket også kan give startproblemer, da tændrøret så kokser til, og kortslutter

  • #29   10. okt 2013 den er bare sådan rimelig våd, og ikke ret mørk i det.

  • #30   10. okt 2013 "når den starter kører den perfekt"


    Så er det jo ikke noget med for lidt eller for meget benzintilførsel


    Det ER et tændingsproblem

    Det er enten fortænding eller eftertænding kombineret med dårligt indstillede platiner og kontaktflader

    Din gnist er med garanti ikke "kun" blå ? ...den er sikkert "blålig med et gult eller hvidt skær"


  • #31   10. okt 2013 Synes bare det mærkeligt det hjælper, at rense tændrørene?.

  • #32   12. okt 2013 Det beviser jo netop at det ER et tændingsproblem

  • #33   12. okt 2013 Lasse......Jeg er enig med dig langt hen ad vejen, og jeg er også næsten 100% sikker på at fejlen skal findes i tændingsanlæget. MEEEN Det behøver jo nødvendigvis være et tændingsproblem, fordi det hjælper at rense tændrøret.
    Hvis blandingen er for fed, eller der er tilsat for meget olie i benzinen, så kan der dannes slagger/sod på tændrøret, hvilket bevirker at motoren kan gå i stå, hvis den står i tomgang i noget tid.


  • #34   13. okt 2013 Har prøvet at sprøjte benzin direkte ind og sætte tændrøret på så starter den i 2 sekunder, tror evt det er membranen der lukker for benzinen??

  • #35   14. okt 2013 Jeg tror ikke at benzintilførslen fejler noget, i det at du har skrevet tidligere, at tændrøret bliver vådt når du forsøger at starte den.
    Det kan du tjekke om membranen er ok, ved at afmontere karburatoren fra studsen, også mærke efter, med en finger, om motoren suger når kickstarteren trædes ned. Suger motoren fint nok, så er der fint gennemgang i indsugningen/membranen. På samme måde kan du tjekke, om der er gennemgang i karburatoren.


  • #36   14. okt 2013 Tak, vil lige prøve:-).

Kommentér på:
Puch maxi vil ikke starte med mindre...

Annonce