{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.981 visninger | Oprettet:

Aprilia SX 50 spøgsmål og hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har en SX 50 der har gået 3200 km. Den har fået pille alle begrænsninger fra starten af og køre omkring de 80 på helt lige vej og uden vind. Jeg bor og kører ude på landet, hvor terrænet ofte er noget kuplet og der er kraftig vind fordi der er åbent.

Er der muligt at tilføje maskinen mere kraft uden at ødelægge den ? Jeg synes især den taber farten rigtig hurtigt op ad bakke og når der er modvind. Jeg kunne også godt mistænke indstillingen af gearene for at være mindre god, nogle dage er det som om den bare ikke kører ligeså hurtigt og godt som andre..

Jeg har meget lidt forstand på skidtet, og får alt lavet hos forhandleren, gider nemlig ikke rode med det selv. Men jeg tror lidt de ikke har vildt meget forstand på det, fordi den var super dårligt indstillet lige da jeg fik den hjem til at starte med. Og gearet har allerede været ødelagt en gang, så de måtte skifte en ret stor (dyr) del, og jeg kører hverken vildt eller meget hvor man gearer op og ned hele tiden..

Er der nogen som er inde i dét som kan hjælpe ?

På forhånd tak smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aprilia SX 50 spøgsmål og hjælp
  • #1   18. sep 2013 6gear

  • #2   18. sep 2013 Hvis alle begrænsninger er pillet er der jo 6gear smiley

  • #3   18. sep 2013 så ser jeg ingen grund til den skulle køre 80. de går langt hurtigere fra pabrikken, den har std omkring 10hk

  • #5   19. sep 2013 Den kan godt gå fra 80 til 60 hvis jeg rammer en stejl bakke.. Har vænnet mig til at sænke farten lige inden en bakke og gå ned i 5 gear, så kan den nogenlunde holde 70 km/t og have den rigtige motorlyd. For hvis jeg kører op ad bakke i 6 gear så lyder den meget hurtigt som om man er i for højt gear, meget dyb motorlyd.

    Jeg ville gerne have den kunne køre de der 90-100 ved egen kraft på et lige stykke vej.. Og den så måske kunne køre 85-90 op ad bakke, det røv irriterende at bilerne de kører i røven af en fordi den dør når den rammer en stigning.

    Men nyt cylindersæt siger du, hvilket sæt kan du anbefale ?

    Uden jeg har noget at have det i, tror jeg stadig at den er forkert indstillet. Den trækker helt vildt i 1-2-3-4 gear. Men i 5 og 6 er der ikke meget at komme efter. 5 er nogenlunde fra 65-75 km/t og 6 fra 75-80/85 km/t..

    Jeg aner ikke hvad forhandleren har gjort ved den, men jeg kan jo prøve at spørge. Den skal snart til service alligevel, inden den skal i garage vinteren over.

    FrederikL, kan se du er fra nordsjælland ligesom jeg. Kan du overtales til at kigge på den ?


  • #6   19. sep 2013 Det kan du tro, er fra frederiksværk.. dig

  • #8   19. sep 2013 Men de fleste er født med en 17,5 karbu hvilket er mere end rigligt til de 50ccm, men en større dysse ville nok ikke være en dårlig ide, for lidt moment betyder somregl for lidt benzin, men du skal også huske da den motor har intet moment, den er lavet til at virke i høje omdr og intet andet, prøv wt kør 4.og 5. Gear helt ud, så skulle du nok kunne komme højere op, ellers en større dysse, ov muligvis en lavere gearing.

  • #9   19. sep 2013 Frederik L. Jeg er godt nok fra farum, så der er et stykke vej hehe..

    Knoldteam, kører du samme model som mig ?

    Frederik L. Jeg har prøvet at køre gearene helt ud i dag men det ændre ikke på situationen. Den topper stadig omkring de 80 på lige vej, men så snart den rammer bakkerne falder den i fart. Den kan godt ryge helt ned på 60 og så lyder den som en forkølet puch maxi. Omvendt kan den kører 85-90 hvis det går ned af bakke, det bare røvirriternde den er så følsom overfor terrænet. Fandme ligesom at cykle..

    Jeg skal til service med den i morgen, så vil jeg forslå ham at sætte en større dyse i og indstille til lavere gearing (hvad det så end betyder ;). Kan også bede ham skrive ned hvad de har gjort ved den for at den skulle køre stærkere.. Så kan det være i kan pege på hvad der skal gøres for den bare spiller max..



  • #10   19. sep 2013 ville nok vente med gearingen det kan sagten's være dyssen alene. smiley men lad mekanikeren køre en tur, han burde sku vide det.

  • #12   20. sep 2013 Så er den er dyset op til 90, uden noget mærkbart resultat smiley

    Knoldteam. Somsagt er jeg ikke inde i det, så det der med at bare at smide noget på fatter jeg minus af. Hvor køber jeg en 21 mm kaburator der passer til min model (kan kun finde til rx 50) og hvordan får jeg den "smidt på".. ?

    Vil den bruge mere benzin / køre mindre på literen med en større kaburator ?

    Er kaburator skift det eneste jeg skal ændre hvis den skal køre sådan som jeg gerne vil have ?


  • #14   25. sep 2013 De skal have 2000 for karburatoren og montage.. Lyder det vildt?

  • #16   25. sep 2013 Delen koster 500-600 alt efter mærke hos MSP. Men ved så ikke hvilken jeg skal vælge. Men ja det er peberet, der ligger bare ikk ret meget andet her hvor jeg bor..

  • #18   25. sep 2013 Ja snakkede med køhlert knallert som er der hvor jeg har købt maskinen og fået lavet service osv.. Der ligger ikke rigtig noget andet i området. Men havde heller ikke regnet med mere end 1000-1200 sammenlagt. Jeg sagde til ham jeg synes 1500-1600 for delen var dyrt da jeg havde set den til 500-600, men så sagde han det ikke var sikkert at den passede hvis jeg selv købte delen. Men 2000 for delen, montering og indstilling..

  • #20   25. sep 2013 Troede du havde samme maskine? Jamen du må da meget gerne lave det. Hvor du fra?

  • #22   25. sep 2013 Ja det kan vidst ikke betale sig desværre..

    Jeg ved sgu ikke hvad årgang min er. Den ser sådan her ud (link fjernet)

    Jeg kan ikke finde nogen dellorto, men msp tuning har stage 6 og motoforce kaburatorer når man vælger aprilia - sx50 2006 >

    Hvordan ved man om den er dyset rigtigt ?


  • #24   25. sep 2013 De har denne her når man vælger sx50 2006-2010 http://www.speedline.dk/da/scooter/karburator-dellorto-21mm-phbg-black-edition-s-s6-31del-21/

    Men der står ikke noget om studs størrelse :/..

    Ja okay. Ser ud til jeg må betale hvad det koster hos forhandleren, har bare nul mulighed for at kunne sige om den bliver lavet på den måde som du snakker om. De dysset den om som ham den anden snakkede om og kan overhovedet ikke mærke forskel på den..


  • #27   25. sep 2013 Jeg tror allerede jeg har manuel choker. Når jeg skal tænde den efter den er blevet helt kold skal jeg i hvert fald vippe sådan en kontakt ved koblingen, og når den så er i gang skal jeg vippe den tilbage igen ellers drukner den når man kører.

    Så hvis jeg bestiller den der kaburator og beder dem om at installerer den så går den 100 på toppen og trækker op ad bakke og i modvind ?


  • #28   25. sep 2013 Vil motorlyden ændre sig egentlig ? Når jeg kører ned af bakke og den kommer op på de der 90 stykker som den er nu så lyder motoren meget belastet og den vibrere så meget at man ikke kan se ud af sidespejlet, nærmest som at sidde på en græsslåmaskine. Vil den gøre det endnu mere når den kommer til at køre hurtigere ?

  • #30   25. sep 2013 Hvad gør det at den får et større for tandhjul på ?

    Okay, det lyder godt..


  • #32   4. okt 2013 Nu har den fået 21 mm karburator på. Den kører dårligere end før, larmer mere og kan næsten ikke starte :(.. Den er dyse 90 stadig.

  • #33   17. aug 2015 Hej på min rx som er stabdard med 21 mm kabu er der dyse 70 i du skal ikke have så stor dyse i når du sætter stører kabu på smiley

  • #34   1. aug 2018 hej alle
    min mand kørte for nogle uger galt på sin Aprilia sx50 og den har desværre taget en del skade. Vi har nu brug for nogle råd ifht. salg.
    Er det bedst at sælge den i nuværende tilstand eller som reservedele?
    Mvh
    Ida
    mail idavg0306@hotmail.com


Kommentér på:
Aprilia SX 50 spøgsmål og hjælp

Annonce