{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.698 visninger | Oprettet:

Mattias F
Mattias F
Tilmeldt:
19. sep 2008
Følger: 1 Emner: 14 Svar: 29

Suzuki FZ50 - Stempel får ikke nok olie? {{forumTopicSubject}}

Hey FZ nørder!

Jeg har et problem med min Suzuki FZ50. For knap et år siden gik den i stykker (stemplet splintrede). Jeg har for nyligt (meget meget besvær) fået skiftet cylinderen samt stemplet.

De første 100 meter kørte den som smurt, men så begyndte stemplet at lyde som om den sled på cylenderen (altså sad fast), og efter kort tid satte kickstarten sig, så man ikke kunne tænde den. Altså stemplet har højstsansynligvis sat sig fast IGEN.

Vi havde blandet en ganske lille smutte olie i benzinen, selvom jeg har læst mig frem til, at man ikke skal dette på grund af den seperate oliepumpe som er der.

Vi har nemlig testet olien, og vi kan konstaterer at den ryger ned i oliepumpen (der hvor gaskablet hiver i oliekontrolarmen), og vi kan konstaterer at der tildels ryger en lille bitte smule olie videre fra oliepumpen videre i den lille sorte slange (kan ikke lige huske hvor olien skulle ryge hen), men der er godt nok ikke meget.

Hvad kan problemet skyldes? En defekt oliepumpe? Vi forstår det på ingen måde. Jeg har læst et sted at man kan justere på oliekontrolarmen ved at sætte kablet længere tilbage (stramme det), så den giver mere olie ud. Men jeg ved dog ikke om det kan løse problemet.

Nogen som har erfaringer med dette?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Suzuki FZ50 - Stempel får ikke nok olie?
  • #1   30. apr 2013 Havde du renset hele motoren efter stemplet splintrede? tænker på om der kunne sidde nogle splintre i lejer ovs.

  • Mattias F
    Mattias F Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 29
    #2   30. apr 2013 Ja vi har haft skildt det hele ad, eftersom vi først troede problemet var ved kæden.

    Vi brugte dog det gamle topstykke, eftersom det ikke var med i pakken, men går ud fra at det ikke har nogen rolle.


  • #3   30. apr 2013 det er en af de lejer der ikke bliver smurt når de selv blander kan være derfor den har sat sig eller nogen stumper fra tideliger stempel

  • #4   30. apr 2013 Olie pumpe er nærmest uopslidelig på fz 50 og når du tager den lille slange af pumpen mens motor kører så giver den en dråbe for hver 15-20 sec og det er helt normalt,

    Har stempel sat sig igen må du se efter om du skulle have gjort noget forkert under monteringen . Du sagde det var besværligt, det er normalt ikke besværligt,
    Evt kør den over til mig hvis du bor i Århus.


  • #5   30. apr 2013 Topstykke kan sagtens bruges igen.

  • #6   30. apr 2013 Du spurgte det nye stempel ind i olie inden du satte det i cylinder ikke?

  • Mattias F
    Mattias F Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 29
    #7   30. apr 2013 Jo, vi sørgede for massere af olie (2taks puch maxi olie). Stemplet kørte friktionsfrit ned igennem cylenderen, men det var dog meget svært at få det friktionsfrit ind med de to stempelringe som var vedlagte. Det var mere besværligt at få den ned, da de blokerede en smule for hullet.

    Mange tak for din venlighed ang. at jeg kan komme forbi dig med den. Det er meget venligt. Desværre bor jeg i KBH og kommer meget sjældent til Århus. Omvendt - kommer du forbi KBH en dag, er du velkommen til at komme forbi, så sørger vi for ØL :o).

    Vi er ret sikre på at der ikke var nogle stumper (eftersom vi har købt ny cylle). Hvad mener du med, hvilke lejer der ikke bliver smurt?


  • #8   30. apr 2013 Du har husket at stempel ringe på Suzuki er koniske,
    Læg dem på et bord og kig hen over oversiden på den ene side skråner overfladen ind ad og det er siden der skal vende op ad den anden side er bare flad, hvis de vender forkert vil du også bemærke at ringe ikke kan klemmes helt ned i rillen. Det skal kunne kunne gå helt ind så intet stikker op.

    Vendes de forkert er stempel nærmest umulig at få i, og det kører dårligt ,

    Et tip er at sætte stempel lidt ind i cyl med hånden og så sætte det hele ind over støtterne og sæt så krydspind i og sidste låse ring, husk bundpakning,

    Det han mente med at leje ikke bliver smurt , er hvis olie pumpe fjernes og man kun blander i benzinen, der er jo ikke aktuelt i dit tilfælde,
    Blanderen føre olien ned bag højre krumtap leje og al olie tvinges igennem det.
    Det venstre leje bliver smurt af motorolien der er i gearkassen.


  • #9   30. apr 2013 Er olie for tyk det du bruger måske for gammel

  • Mattias F
    Mattias F Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 29
    #10   1. maj 2013 Den er omkring 1(måske 1 1/2) år gammel den vi brugte til stemplet samt gearkassen. Har det noget indflydelse?

  • #11   1. maj 2013 Gearkasse skal have mc motor olie ikke 2t olie.

    Og beg mener ikke det gør noget hvilken alder olien har.


  • #12   1. maj 2013 jo allan prøv at spørger noobiito hans var også ca, de der 1 1/2 eller var det 1 år mere hans stempel sat sig også nye stempel + ringe + cyl og nyt olie væk med det gammel rens alt der nede.
    (Det var hans blå 45 model fz/cr50).min den gammel)


  • #13   1. maj 2013 Min fine blå fz den bliver taget ud 1-2 gange om året , og den køre med den 2t olie den blev købt med for 3 år siden og jeg ved ikke hvor når det er blevet hældt på, det kører fint.

    Det kan jo være nogen har hældt lidt jord ned i nubitoo s beholder?
    Men så skift da olien så er i da sikre som julle siger.


  • #14   1. maj 2013 kan kun sige hvad han siger til mig han sadge det var tyk og det var for gammel
    han kan jo prøve at skifte det rens olietank på den og slange hele vejen i gennem.


  • #15   1. maj 2013 Ja det kunne han.

Kommentér på:
Suzuki FZ50 - Stempel får ikke nok olie?

Annonce