{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  mærkeligt optræk
  • #1   16. apr 2013 Slidt kobling eller for slappe trimfjedre ville være mit bedste bud..

  • #2   16. apr 2013 Hvad er din opsætning ? Det kunne godt være for slap trykfjeder.

  • #3   16. apr 2013 Følger med! Min gør det samme.. Fandens træls smiley

  • #4   16. apr 2013 stage6 sport pro
    top performances nardo
    motorforce 21mm pwk dyse 95
    speedcontrol 4 grams ruller
    or remskiver
    malossi e13 filter
    30kg trykfjeder

    har haft 15% 30% 50% trimfjedre i og det hjalp ikke en skid smiley


  • #5   16. apr 2013 fucking enig martin smiley

  • #6   16. apr 2013 Har du prøvet en strammere trykfjeder ?

    Jeg har haft en lign. Opsætning med samme problem indtil jeg skiftede trykfjeder smiley


  • #7   16. apr 2013 nej men tvivler på at du skal have en der er strammere til den cylinder

  • #8   16. apr 2013 Min havde et pisse godt optræk i starten da jeg købte den.. Efter nogle måneder og en smadret blæsehjul, begyndte den at få et lorte optræk.. Hader det især når man står helt stille i et kryds eller sådan noget.. Det tager et helveds tid at komme over! smiley

  • #9   16. apr 2013 kan ikke være mere enig den i lyskrydset er fucking nederen smiley

  • #10   17. apr 2013 Følger med! Har samme problem... det er så røv! Det er som om den bare brummer de første par meter, og så tager den fat bagefter ikke? smiley

  • #11   17. apr 2013 ja det er fucking træls smiley

  • #12   17. apr 2013 Nogen der har nogen anelse om, om den hvide trykfjeder og nogle hårdere trimfjedre ville hjælpe på det?

    Eller er det en ny kobling der skal til? smiley


  • #13   17. apr 2013 jeg har leget med begge dele men prøver en helt ny polini kobling imorgen som jeg låner af en ven smiley

  • #14   17. apr 2013 Gider du skrive hvis du finder ud af om det hjælper? smiley

  • #15   17. apr 2013 jo skal jeg nok smiley


  • #16   17. apr 2013 Takker smiley

  • #17   18. apr 2013 Har samme problem med min hot, hvis jeg bare giver fuld gas når den er kold så brummer den og kører sca 10km/t de første 5 meter, og så bryder helvede løs smiley

  • #18   18. apr 2013 Lyder generelt som et problem mange render rundt med... men hvorfor det aner jeg virkelig ikke! smiley

  • #19   18. apr 2013 Det er også underligt... Kan det måske have noget at gøre med at den er kold? Og den lige skal "varmes" op? For når den først er varm og jeg tænder og slukker den, så trækker den fra start af?

  • #20   18. apr 2013 Nej, min gør det også når den er varm, hvis jeg f.eks bremser ned fordi jeg skal over en vej smiley

  • #21   18. apr 2013 Jeg ville sige at det var de fandens lette ruller. smiley

    Med lette ruller (eller en stram trykfjeder, det er forholdet mellem disse der betyder noget) vil den først begynde at geare op ved høje omdrejninger og den skal derfor først hive omdrejningerne op i laveste gear før den begynder at geare op, hvilket tager omkring 1 sekund fra du begynder at bevæge dig, alt efter hvilke omdrejninger trimfjedrene slår koblingen til. Dette tager for mig ca 1 sekund, hvilket godt kan tage de første to meter. smiley

    Selv har jeg 7g glidere og en 30 kg trykfjeder, hvilket giver accelleration ved 7300 omdrejninger per minut og mine standart trimfjedre bider bed 5000 omdr (tager under et halvt sekund at gå fra tomgang dertil). smiley
    Hvis du med dine 4g ruller måske først gearer op ved 9000 omdr (gæt, jeg har aldrig prøvet med under 5,5g) har du længere vej fra trimfjedrene tager fat til du begynder at geare op. Siden du har så lette ruller må det være fordi dit effektbånd ligger rigtig højt (ellers er det tåbeligt), hvilket betyder at du ikke har særlig meget kraft til at trække omdrejningerne op til de omdrejninger, hvor effekten stiger og hvor rullerne også gearer op. smiley

    Mit bud på en løsning er så at overveje om rullerne er for lette, men ellers have strammere koblingsfjedre i, hvilket du jo har prøvet. smiley

    Det er også muligt at remmen er lige kort nok, således at den ikke er helt ude ved de bagerste remskiver når den sidder helt stramt om gliderøret ved de forreste remskiver, således at du starter med en gearing der er lige høj nok når nu du ikke har så mange kræfter ved lave omdrejninger. Dette kan du tjekke ved at sætte en tus streg på bagerste remskiver og køre en tur. smiley


  • #22   18. apr 2013 Dejligt endeligt med et ordenligt svar, tak! Jeg kører dog, med det hele std. både ruller, trykfjedre og trimfjedre... og min gør det stadig..

    il du råde mig til tungere ruller end std. (7,5g.) eller skal jeg prøve med trimfjedre først? Og evt den hvide trykfjeder, som er 5% hårdere? smiley


  • #23   18. apr 2013 Nu ved jeg ikke, hvor hård den originale trykfjeder for dig, Jens, er, så jeg ved heller ikke hvor hård 5% ekstra er. smiley

    Når du skal vælge trykfjeder så skal du vælge ud fra hvilke køreegenskaber du ønsker. En stram trykfjeder vil når du slipper gassen presse gearingen hurtigere ned, så omdrejningerne forbliver høje og tæt på maks. effekt når du igen giver gas, hvilket passer bedst til racermaskiner hvor de få kvarte sekunder har stor betydning eller hvis man har en ekstremt agressiv kørestil, hvor det med at køre økonomisk eller fornuftigt ikke er i tankerne. smiley
    Er dette dog ikke de køreegenskaber man ønsker, skal man have en så slap trykfjeder man kan, da trykfjederen og rullerne presser med samme kraft i hver sin ende af remmen, således at man får en større friktion jo strammere trykfjeder, og derfor et større tab af kræfter i transmissionen i form af varme. En tommelfingerregel er 10% spild i transmissionen, men dette spild er større, hvis der monteres en for stram trykfjeder. smiley

    Farven på en trykfjeder er lidt ligegyldig, da alle producenterne har klokket i det og bruger forskellige farver og selv ved forskellige serier af samme producent kan én farve betyde forskellige ting. smiley
    Jeg ved dog at den hvide trykfjeder fra Malossi, som fulgte med i min Malossi multivar er 30 kg, hvilket er det samme som standart på min maskine. smiley



  • #24   18. apr 2013 Jamen, så beholder jeg bare min std. tryk fjeder smiley

    Prøver mig lidt ad, men lettere ruller og strammere trimfjedre smiley
    ½


  • #25   18. apr 2013 Ja, det kommer helt an på, hvor dit effektbånd ligger. Selv ligger mit maks. moment ved 7000-7500 alt efter hvilken manual man kigger i og maks. effekt på 7500, men muligvis højere, da den jo er begrænset i omdrejningerne ved 7500, hvilket er grunden til at jeg har opstillet transmissionen så omdrejningerne ikke kommer op på 7500 under accelleration. Hvis man ikke har ændret specielt på selve motoren, hvilket for jer to-takts gutter i stor grad også omhandler udstødningen, så kan man regne med de tal der står i manualerne, men har man som trådstarter ændret alt, skal man enten have en tur på et dynometer (rullefelt kaldes de fejlagtigt her i landet) eller blot prøve sig frem, hvilket kan tage lang tid og koste en del penge. smiley

  • #26   18. apr 2013 baddi jeg tror ikke på det er rullerne da jeg først kørte med 7 grams hvor den kørte af lort kørte ikke mere end 50 så prøvede jeg at skifte rullerne til 5 grams og så begyndte der at ske løjer kørte 90 efter speedometer så smed jeg 4 grams i og nu kører den 110 efter speedometer men triller først de 3-5 meter før den tager ordentlig fat smiley

  • #27   18. apr 2013 Så er du satme langt oppe i omdrejningerne, jeg har lidt ondt af din motor. smiley

    Anyway, så lyder det for mig som om du trækker i højere gear end motoren har kræfter til ved de gældende omdrejninger til at starte med. smiley


  • #28   18. apr 2013 ja hvad skal man gøre for at ændre det smiley

  • #29   18. apr 2013 Først skal du finde ud af, om remmen er for kort, hvilket som sagt gøres med en tus. smiley

    Dernæst skal du sikre dig at du har så meget kraft som muligt, ved at have et friskt tændrør (iridium rør sammen med 31.000V tændspole at foretrække) og at din karburator er fuldstendig justeret ind, du kan muligvis justere mellemgassen til de lave omdrejninger og så altid blot bruge mellemgassen de første par meter inden du giver fuld gas. smiley
    Altså alt i alt skal du først sikre dig at motoren kører optimalt. smiley

    Hvis det viser sig at det simpelthen er hele opsætningen, som gør at du har meget få kræfter ved start, så er der ikke andet at gøre end at finde trimfjedre der først får fat når dine omdrejninger er tættere på effektbåndet. smiley


  • #30   18. apr 2013 kan det være fordi luftskruen står forkert? smiley

  • #31   18. apr 2013 Ved fuld gas har den ikke super meget betydning, men prøv at justere lidt på den, og se om det hjælper. smiley

    Desværre kan jeg ikke visualisere det for mig og give et fuldkomment svar på virkningen af det lige nu, da mit hoved er lidt for proppet med fysik allerede, da jeg sidder midt i eksamensprojektet og skal regne mig frem til blandt andet lufthastigheden gennem gasspjældshuset på scooteren. smiley


  • #32   18. apr 2013 hey hvis i ikke har fundet ud af det kan det være blæserhjulet smiley

    min vens blæser hjul var ujævn så smed vi et nyt på også træk den bare dejlig smiley


  • #33   18. apr 2013 Jeg har lidt svært ved at se, hvordan det kan være blæserhjulet. smiley

    Hvis møtrikken på krumtappen ikke er strammet ordenligt kan det dog godt give problemer der er svære at diagnosticere og i værste fald smadre krumtappen. Mon ikke det har været det, tagmus? smiley

    Hvis et blæserhjul (i vario) går i stykker vil der komme ustabilitet når krumtappen drejer, hvilket er værre jo højere omdrejningerne er, hvilket på sigt kan give skader på krumtap og derudover bliver der møg varmt inde ved transmissionen og levetiden på disse dele sænkes. smiley

    Hvis du tænker på blæserhjulet ved svinghjulet, så vil et ødelagt blæserhjul her blot resultere i manglende køling af motoren, hvilket resulterer i varmesætninger og også i nogen grad ustabilitet som følge af rotationen. smiley

    Anyway, så kan jeg ikke se nogen måde at et ødelagt blæserhjul skulle kunne give det problem de beskriver med tøven. smiley


  • #34   18. apr 2013 laver lige en tegning i paint så du kan se hvad jeg mener smiley

  • #35   18. apr 2013 I stedet, så find billeder på Scootergrisen.dk og sæt ring om, hvad du snakker om. smiley

  • #36   18. apr 2013 sådan smiley

    profilbillede
  • #37   18. apr 2013 Nååååårh, du tænker på remskiven. smiley

    Det er jo godt at vide at du taler om en scooter, hvor køleribberne sidder på bagsiden af remskiven og ikke som min og så mange andre, hvor blæserhjulet er en plasticskive med køleribber på, som sidder mellem bolt og remskive. smiley

    Men jo, en slidt remskive kan sagtens give problemer, ligemeget hvilken af de fire remskiver der er problemer med. smiley
    Remskiverne slides ligesom rem og ruller af den store friktion når remskiverne på grund af ruller og trykfjeder presser på hver sin side af remmen (remskiver kan godt nå over 1-200 grader) og metallet så lige så stille bliver blødere og slides af så der kommer indhak. smiley
    Disse indhak i remskiverne kommer dér hvor man kører mest med samme hastighed og hvor der presses hårdest mod remmen (på grund af fjederkraften og centrifugalkraften) og der derfor er mest friktion og varmetab. smiley
    Da der stort set ikke presses sammen om remmen ved tomgang og da man sjældent holder i tomgang særlig længe af gangen er det dog meget usandsynligt at der er store indhak nederst på remskiven. Det er dog stadig en mulighed. smiley


  • #38   18. apr 2013 Du kan her: http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/transmission_forresteremskiver.php se billeder af remskiver som dem du har, hvor blæserhjulet er integreret i, men også den type som jeg troede du mente, hvor blæserhjul og remskive er to seperate enheder. smiley

  • #39   18. apr 2013 det er ikke remskiver ved godt hvad remskiver smiley

    blæser = (link fjernet)


  • #40   18. apr 2013 De skiver der rører remmen kaldes alle remskiver. Både den du linker til, den der i daglig tale kaldes variatoren og de to remskiver ved koblingen, som kaldes bagerste remskiver. smiley

    Den remskive du har dér har blot integreret blæserhjul.


  • #41   18. apr 2013 Baddi, fat dog for fanden at han ikke snakker om remskiver, haha! smiley

  • #42   18. apr 2013 Min fik et mærkelig opstart da jeg fik et andet blæsehjul (ELLER REMSKIVE!-.-) på efter jeg smadret den anden... Så gik den af lort til da jeg fik den på smiley Det ikke en ny, og den har mest kørt std.. Dvs. man kan se den rille ved std kørsel! ..Kan det være derfor?

  • #43   18. apr 2013 Den han har tegnet og den han har linket til kaldes begge remskiver. Det er en konveks skive, hvorpå remmen kører på. Det er en remskive med køleribber på bagsiden. smiley

    Yderste forreste remskive: http://www.speedline.dk/da/scooter/starterhjul-ved-variator-naraku-hs-cnc-v-2-nk900-59/
    Inderste forreste remskive: http://www.speedline.dk/da/scooter/variator-malossi-multivar-s-m-5113790/
    Yderste bagerste remskive: http://www.speedline.dk/da/scooter/remskive-malossi-torque-driver-s-m-618317/
    Inderste bagerste remskive: http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/billeder/billed1343.jpg

    Der er fire remskiver i spil her, hvoraf nogle af dem har fået forkerte navne. For eksempel er navnet vario en betegnelse for hele CVT systemet, men bliver fejlagtigt brugt om én remskive. smiley


  • #44   20. apr 2013 Fuuuck min er super i optræk nu!! smiley Nye ruller og 3 gram ned i vægt! Deen spænder nu!

Kommentér på:
mærkeligt optræk

Annonce