2.730 visninger
|
Oprettet:
mærkeligt optræk {{forumTopicSubject}}
hey scootergalleri der er det galt med min scooter at den ikke gider at tage ved fra start af den triller bare lige 3-5 meter før den for alvor tager fat har skiftet alverdens ruller og alverdens trimfjedre og trykfjerder men kan det være min kobling der er slidt?
nov 2010
Følger: 80 Følgere: 82 Scootere: 6 Emner: 88 Svar: 1.728
feb 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Scootere: 12 Emner: 123 Svar: 3.952
jan 2012
Følger: 37 Følgere: 37 Scootere: 3 Emner: 68 Svar: 462
aug 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Scootere: 2 Emner: 68 Svar: 452
top performances nardo
motorforce 21mm pwk dyse 95
speedcontrol 4 grams ruller
or remskiver
malossi e13 filter
30kg trykfjeder
har haft 15% 30% 50% trimfjedre i og det hjalp ikke en skid
aug 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Scootere: 2 Emner: 68 Svar: 452
feb 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Scootere: 12 Emner: 123 Svar: 3.952
Jeg har haft en lign. Opsætning med samme problem indtil jeg skiftede trykfjeder
aug 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Scootere: 2 Emner: 68 Svar: 452
jan 2012
Følger: 37 Følgere: 37 Scootere: 3 Emner: 68 Svar: 462
aug 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Scootere: 2 Emner: 68 Svar: 452
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Scootere: 1 Emner: 59 Svar: 237
aug 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Scootere: 2 Emner: 68 Svar: 452
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Scootere: 1 Emner: 59 Svar: 237
Eller er det en ny kobling der skal til?
aug 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Scootere: 2 Emner: 68 Svar: 452
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Scootere: 1 Emner: 59 Svar: 237
aug 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Scootere: 2 Emner: 68 Svar: 452
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Scootere: 1 Emner: 59 Svar: 237
maj 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Scootere: 1 Emner: 93 Svar: 980
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Scootere: 1 Emner: 59 Svar: 237
maj 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Scootere: 1 Emner: 93 Svar: 980
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Scootere: 1 Emner: 59 Svar: 237
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
Med lette ruller (eller en stram trykfjeder, det er forholdet mellem disse der betyder noget) vil den først begynde at geare op ved høje omdrejninger og den skal derfor først hive omdrejningerne op i laveste gear før den begynder at geare op, hvilket tager omkring 1 sekund fra du begynder at bevæge dig, alt efter hvilke omdrejninger trimfjedrene slår koblingen til. Dette tager for mig ca 1 sekund, hvilket godt kan tage de første to meter.
Selv har jeg 7g glidere og en 30 kg trykfjeder, hvilket giver accelleration ved 7300 omdrejninger per minut og mine standart trimfjedre bider bed 5000 omdr (tager under et halvt sekund at gå fra tomgang dertil).
Hvis du med dine 4g ruller måske først gearer op ved 9000 omdr (gæt, jeg har aldrig prøvet med under 5,5g) har du længere vej fra trimfjedrene tager fat til du begynder at geare op. Siden du har så lette ruller må det være fordi dit effektbånd ligger rigtig højt (ellers er det tåbeligt), hvilket betyder at du ikke har særlig meget kraft til at trække omdrejningerne op til de omdrejninger, hvor effekten stiger og hvor rullerne også gearer op.
Mit bud på en løsning er så at overveje om rullerne er for lette, men ellers have strammere koblingsfjedre i, hvilket du jo har prøvet.
Det er også muligt at remmen er lige kort nok, således at den ikke er helt ude ved de bagerste remskiver når den sidder helt stramt om gliderøret ved de forreste remskiver, således at du starter med en gearing der er lige høj nok når nu du ikke har så mange kræfter ved lave omdrejninger. Dette kan du tjekke ved at sætte en tus streg på bagerste remskiver og køre en tur.
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Scootere: 1 Emner: 59 Svar: 237
il du råde mig til tungere ruller end std. (7,5g.) eller skal jeg prøve med trimfjedre først? Og evt den hvide trykfjeder, som er 5% hårdere?
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
Når du skal vælge trykfjeder så skal du vælge ud fra hvilke køreegenskaber du ønsker. En stram trykfjeder vil når du slipper gassen presse gearingen hurtigere ned, så omdrejningerne forbliver høje og tæt på maks. effekt når du igen giver gas, hvilket passer bedst til racermaskiner hvor de få kvarte sekunder har stor betydning eller hvis man har en ekstremt agressiv kørestil, hvor det med at køre økonomisk eller fornuftigt ikke er i tankerne.
Er dette dog ikke de køreegenskaber man ønsker, skal man have en så slap trykfjeder man kan, da trykfjederen og rullerne presser med samme kraft i hver sin ende af remmen, således at man får en større friktion jo strammere trykfjeder, og derfor et større tab af kræfter i transmissionen i form af varme. En tommelfingerregel er 10% spild i transmissionen, men dette spild er større, hvis der monteres en for stram trykfjeder.
Farven på en trykfjeder er lidt ligegyldig, da alle producenterne har klokket i det og bruger forskellige farver og selv ved forskellige serier af samme producent kan én farve betyde forskellige ting.
Jeg ved dog at den hvide trykfjeder fra Malossi, som fulgte med i min Malossi multivar er 30 kg, hvilket er det samme som standart på min maskine.
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Scootere: 1 Emner: 59 Svar: 237
Prøver mig lidt ad, men lettere ruller og strammere trimfjedre
½
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
aug 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Scootere: 2 Emner: 68 Svar: 452
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
Anyway, så lyder det for mig som om du trækker i højere gear end motoren har kræfter til ved de gældende omdrejninger til at starte med.
aug 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Scootere: 2 Emner: 68 Svar: 452
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
Dernæst skal du sikre dig at du har så meget kraft som muligt, ved at have et friskt tændrør (iridium rør sammen med 31.000V tændspole at foretrække) og at din karburator er fuldstendig justeret ind, du kan muligvis justere mellemgassen til de lave omdrejninger og så altid blot bruge mellemgassen de første par meter inden du giver fuld gas.
Altså alt i alt skal du først sikre dig at motoren kører optimalt.
Hvis det viser sig at det simpelthen er hele opsætningen, som gør at du har meget få kræfter ved start, så er der ikke andet at gøre end at finde trimfjedre der først får fat når dine omdrejninger er tættere på effektbåndet.
aug 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Scootere: 2 Emner: 68 Svar: 452
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
Desværre kan jeg ikke visualisere det for mig og give et fuldkomment svar på virkningen af det lige nu, da mit hoved er lidt for proppet med fysik allerede, da jeg sidder midt i eksamensprojektet og skal regne mig frem til blandt andet lufthastigheden gennem gasspjældshuset på scooteren.
nov 2009
Følger: 85 Følgere: 80 Scootere: 17 Emner: 246 Svar: 1.707
min vens blæser hjul var ujævn så smed vi et nyt på også træk den bare dejlig
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
Hvis møtrikken på krumtappen ikke er strammet ordenligt kan det dog godt give problemer der er svære at diagnosticere og i værste fald smadre krumtappen. Mon ikke det har været det, tagmus?
Hvis et blæserhjul (i vario) går i stykker vil der komme ustabilitet når krumtappen drejer, hvilket er værre jo højere omdrejningerne er, hvilket på sigt kan give skader på krumtap og derudover bliver der møg varmt inde ved transmissionen og levetiden på disse dele sænkes.
Hvis du tænker på blæserhjulet ved svinghjulet, så vil et ødelagt blæserhjul her blot resultere i manglende køling af motoren, hvilket resulterer i varmesætninger og også i nogen grad ustabilitet som følge af rotationen.
Anyway, så kan jeg ikke se nogen måde at et ødelagt blæserhjul skulle kunne give det problem de beskriver med tøven.
nov 2009
Følger: 85 Følgere: 80 Scootere: 17 Emner: 246 Svar: 1.707
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
nov 2009
Følger: 85 Følgere: 80 Scootere: 17 Emner: 246 Svar: 1.707
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
Det er jo godt at vide at du taler om en scooter, hvor køleribberne sidder på bagsiden af remskiven og ikke som min og så mange andre, hvor blæserhjulet er en plasticskive med køleribber på, som sidder mellem bolt og remskive.
Men jo, en slidt remskive kan sagtens give problemer, ligemeget hvilken af de fire remskiver der er problemer med.
Remskiverne slides ligesom rem og ruller af den store friktion når remskiverne på grund af ruller og trykfjeder presser på hver sin side af remmen (remskiver kan godt nå over 1-200 grader) og metallet så lige så stille bliver blødere og slides af så der kommer indhak.
Disse indhak i remskiverne kommer dér hvor man kører mest med samme hastighed og hvor der presses hårdest mod remmen (på grund af fjederkraften og centrifugalkraften) og der derfor er mest friktion og varmetab.
Da der stort set ikke presses sammen om remmen ved tomgang og da man sjældent holder i tomgang særlig længe af gangen er det dog meget usandsynligt at der er store indhak nederst på remskiven. Det er dog stadig en mulighed.
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
nov 2009
Følger: 85 Følgere: 80 Scootere: 17 Emner: 246 Svar: 1.707
blæser = (link fjernet)
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
Den remskive du har dér har blot integreret blæserhjul.
apr 2013
Følger: 46 Følgere: 46 Emner: 11 Svar: 301
jan 2012
Følger: 37 Følgere: 37 Scootere: 3 Emner: 68 Svar: 462
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.255
Yderste forreste remskive: http://www.speedline.dk/da/scooter/starterhjul-ved-variator-naraku-hs-cnc-v-2-nk900-59/
Inderste forreste remskive: http://www.speedline.dk/da/scooter/variator-malossi-multivar-s-m-5113790/
Yderste bagerste remskive: http://www.speedline.dk/da/scooter/remskive-malossi-torque-driver-s-m-618317/
Inderste bagerste remskive: http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/billeder/billed1343.jpg
Der er fire remskiver i spil her, hvoraf nogle af dem har fået forkerte navne. For eksempel er navnet vario en betegnelse for hele CVT systemet, men bliver fejlagtigt brugt om én remskive.
jan 2012
Følger: 37 Følgere: 37 Scootere: 3 Emner: 68 Svar: 462
mærkeligt optræk