stoppet af politiet på baneracer hjælp. {{forumTopicSubject}}
jeg er lige her for en times tid siden blevet ''stoppet'' af politiet på min baneged på vej op til et værksted på en ungdomskole. jeg holdt stille i et lyskryds da de rullede ind til mig. så jeg har holdt fuldstændigt stille. lige så snart jeg opfattede at det var mig de var efter slukkede jeg knallerten og stak hånden med nøglerne op i vejret så de ikke skulle tro at jeg ville stikke af. de spurgte om den er forsikret hvilket den ikke er og så får den ene betjent mit sygesikrings kort og står med det i hånden imens han giver mig en retorisk skideballe. han kigger på kortet og på mig skiftevis imens han snakker men skriver ikke noget ned på noget tidspunkt. det ender med at jeg slipper og får lov at trække den op på værkstedet. til sidst spørger de om den er tunet og jeg svarer ærligt ja. så siger de at de vil komme op og pille tunet af senere. da jeg kommer op på værkstedet får jeg at vide at jeg skal gå igen fordi de har nye elever osv. så jeg bliver nød til at trække knallerten hjem. dertil kommer så mine spørgsmål. hvad tror i chancen er for at de triller forbi for at hente tunet hvis betjenten kan huske mit navn, adresse, cpr-nummer osv. og om de gider at gøre mere ud af det når de nu ikke kan få fat i mig på værkstedet. og så et andet spørgsmål. når min baneracer står på min egen private grund har de så ret til at hente tunet nå de ikke har stoppet mig i at køre for hurtigt eller noget. og må de overhovedet tage tunet når det er på privat grund min baneracer står på og ikke offentlig grund som ungdomskolens værksted er? jeg tænker selv lidt at de ikke gider alt det besvær for at pille lidt tun af en knallert? på forhånd tak gutter
btw ungdomsskolen lukker klokken 21:30. så ja de har lige godt 1 time og 30 minutter til at kigge derop hvis de ikke har vejret der
jan 2011
Følger: 12 Følgere: 19 Emner: 338 Svar: 5.110
Det ville jeg sgu havde gjort
aug 2012
Følger: 30 Følgere: 48 Scootere: 37 Emner: 162 Svar: 5.431
mar 2012
Følger: 54 Følgere: 79 Scootere: 53 Emner: 133 Svar: 2.729
sep 2009
Følger: 28 Følgere: 27 Scootere: 3 Emner: 51 Svar: 142
sep 2009
sep 2009
sep 2009
nov 2006
Følger: 34 Følgere: 55 Scootere: 14 Emner: 95 Svar: 2.158
sep 2009
nov 2006
Følger: 34 Følgere: 55 Scootere: 14 Emner: 95 Svar: 2.158
jun 2004
Følger: 12 Følgere: 10 Scootere: 2 Emner: 22 Svar: 314
De har bare skræmt dig lidt garanteret.
sep 2009
okt 2011
Følger: 69 Følgere: 68 Scootere: 2 Emner: 68 Svar: 3.073
Hvis de henter det, så sig du vil se deres bevismateriale af at have stoppet dig. Hvis de ikke har det, og piller det af alligevel, så tager du den bare i retten. Der skal de så bevise at de har stoppet dig på vejen, og hvis de ikke kan det ( der skal videooptagelser til ), så kan de ikke gøre noget.
okt 2011
sep 2011
Følger: 70 Følgere: 71 Scootere: 11 Emner: 100 Svar: 1.714
nov 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 3 Emner: 86 Svar: 1.398
okt 2011
"Jeg skrev for et stykke tid siden en mail til Rigspolitichefen i KBH, angående det at trække en ulovlig knallert. Jeg blev ringet op i dag af politiet, og fik en forklaring. Grunden til at de ikke ville skrive en mail til mig, var at det ville være lidt besværligt at forklare over e-mail. Og det kan jeg nikke godkendende til. For det er ikke helt nemt at forklare.
Han fortalte mig, at normalt skriver politiet ikke bøder hvis man ikke har kørt på knallerten.
Et citat fra http://www.retsinfo.dk, §11 omhandlende færdselsloven lyder:
§ 11. Som gående anses også den, der løber på ski, skøjter, rulleskøjter eller lignende, og den, der fører barnevogn eller legevogn. Den, der skubber kørestol, trækker cykel eller knallert, anses ligeledes som gående.
Det vil sige, at kommer du trækkende med en knallert, anses du som gående. Derfor behøver du f.eks. ikke knallert bevis for at trække en knallert. MEN! Da en konstruktivt ændret knallert ikke må forefindes på offentlig vej, så KAN du godt få en bøde for at trække en ulovlig knallert, fordi den ikke opfylder bestemmelserne for et køretøj af den art. Men i praksis gør betjente ikke noget ved det, hvis de ikke har set en køre på knallerten.
Hvis man mod forventning så får en bøde for at trække sin knallert, kan man nægte at betale bøden, eller, på stedet, henvise til færdselslovens §11. Hvis man alligevel får en bøde, kan man gå i retten og kan være heldig at vinde sagen, hvis du henviser til §11. Hvis man går i retten, skal man ikke betale sagens omkostninger!! (det spurgte jeg om så snart han nævnte retten og han svarede at man ikke betaler sagsomkostninger, medmindre man vil have en advokat som selvfølgelig skal betales).
Politichefen som jeg snakkede med var enig med mig i, at det er et kompliceret spørgsmål, da der ikke er noget præcist svar på det.
En hurtigt opsamling vil være:
1. Når du trækker din knallert betragtes du som gående iht. færdselslovens §11.
2. Men selvom du er gående, opfylder en ulovlig knallert IKKE bestemmelserne for det kørestøj, og du kan derfor i teorien godt straffes.
3. Hvis du får en bøde for trækning af ulovlig knallert, og mener at du er 100% uskyldig, kan du gå i retten og henvise til §11 i færdselsloven.
4. Hvis det skal være helt rigtigt, så er de ulovligt at trække en ulovlig knallert, men i praksis gør betjente ikke noget hvis man ikke har kørt på den. Men færdselslovens §11 og loven om konstruktive ændringer af en knallert, går lidt mod hinanden, så det kan ikke siges helt præcist hvad der er rigtigt eller forkert."
okt 2011
aug 2012
Følger: 6 Følgere: 5 Scootere: 2 Emner: 26 Svar: 129
sep 2009
stoppet af politiet på baneracer hjælp.