{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
927 visninger | Oprettet:

Spørgsmål omkring scooter/ knallert Politi {{forumTopicSubject}}

Har længe tænkt på om hvorledes det er lovligt at trække en scooter, som er uden forsikring og meget tunet.

Kan jeg få en bøde hvis jeg kommer trækkende med sådan en scooter / knallert ?

Og hvad hvis scooteren jeg kommer trækkende med er varm ?
Og politiet ikke har set mig køre på den.

Det hele udspringer af at jeg kommer kørende, scooteren går istå (Tændrøret istykker / ustabilt ) , derefter trækker jeg ned til den lokale tankstation, hvor jeg vil ind og købe et nyt tændrør.

Så kommer politiet og parkere lige udenfor tanken og jeg er ved at hælde en smule brændstof på knallerten. Hvorefter at de kommer over mod mig og en kammerat, som også trak derfra hvor min knallert gik istå. Jeg forklarer at min knallert ikke fungere og at jeg ikke har kørt på offentlig vej med den, kun trukket den hjemme fra min garage som ligger 2 km væk. Hvor vi havde været igang med at indstille min knallert.

Politiet har med 100 % ikke set os køre på knallerterne men politimanden mærker på knallerterne og de er begge lune, ikke brandvarme, da de er blevet trukket i 20 minutter.

De er begge uden forsikring og kraftigt tunede.

Vi slap begge med en advarsel. Heldigvis eller ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spørgsmål omkring scooter/ knallert Politi
  • #1   11. mar 2013 Haha fuck i er heldige.. Motoren var "varm" så de kunne have knaldet jer begge!

• #2   11. mar 2013 Der står i loven at en knallert30 skal være i en typegodkendt stand, være forsikret og konstruktivt begrænset til maks. 30 km/t. Er den ikke det er den ulovlig og må ikke være steder, hvor færdselsloven gælder (Der står ikke i færdselsloven at det er lovligt at have den steder, hvor den lov ikke gælder, idet den jo så ikke gælder...).
    Det betyder at hvis du skal have benzin på din tunede scooter skal du gå eller cykle ned til tanken med en benzindunk der er godkendt til at opbevare brændstof i.

At du har fået lov at slippe med en advarsel er fordi det kræver ekstremt lang tid at have sat sig ind i en meget lille del af loven for at indse at det er ulovligt, og siden betjente kun har mere generel viden har han ikke været helt sikker på at det var ulovligt. smiley

• Dr. House
    Dr. House Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Svar: 39
    #3   11. mar 2013 Det var så den opdigtede lov^^

Den rigtige er nærmere.. Ja, du må gerne trække din 30 knallert lige så meget du vil, så længe den ikke er varm. Hvis den er efter nummerpladeloven, må den dog ikke være tunet OG indregistret. Men før nummerplade loven, kan de kun give dig bøde hvis de enten ser dig køre på den eller mærker den er varm.

• #4   11. mar 2013 Politiet må lige hvad de vil. Alle køretøjer der er forsikringspligtige, skal være i lovlig stand der hvor færdelsloven gælder, så du må ikke trække din ulovlige scooter, atv, dirtbike osv osv. Hvis de vil, kan det tage den. Men de ser tit og ofte igennem fingre med det.

• Dr. House
    Dr. House Tilmeldt:
    mar 2013

#5   11. mar 2013 Kenneth A - Det er jo så ikke helt rigtigt. Jeg har ret til at trække min tunede knallert op til en ven eller ligende. Så længe min historie "holder" vand..

Hvis de fx ser mig komme ud med hjelmen under armen og har mine nøgler fremme på vej ud af en butik, er jeg nok på den. Men hvis jeg siger jeg er på vej op til en ven eller skulle tanke den, har jeg fuld ret til det.

• #6   11. mar 2013 Det er satme også rigtigt Dr. House. smiley
    Jeg må have husket forkert, for nu hvor jeg kigger kan jeg se at der står "hvis den benyttede knallert er konstruktivt ændret...", men den er jo ikke blevet benyttet hvis man ikke har kørt på den. smiley

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=137263
    §129, punkt 6. smiley

• #7   11. mar 2013 Syntes svarende er lidt forskellige, men jeg syntes det som Dr. House siger virker mest realitisk.

Tjek evt. Færdelsloven:

Færdselsloven
    Kapitel 3 paragraf 11:
    § 11. Som gående anses også den, der løber på ski, skøjter, rulleskøjter eller lignende, og den, der fører
    barnevogn eller legevogn. Den, der skubber kørestol, trækker cykel eller knallert, anses ligeledes som
    gående.

(link fjernet)

• #8   11. mar 2013 Men hvad med knallerten så, er fandme itvilv.

Kan ikke forstå hvorfor det skulle være ulovligt at trække sin knallert.

• #9   11. mar 2013 en tunet scooter eller lign skal være hævet 30 cm over offenlig vej

• #10   11. mar 2013 Jacob, §11 siger kun noget om hvor du skal placere dig. Dvs. at du skal trække din knallert på fortovet eller i venstre side af vejen.

Det vi diskuterer er hvorvidt en tunet eller ikke forsikret knallert er en ulovlig genstand. Hvis jeg kommer gående med et fuldautomatisk gevær anses jeg for gående, men geværet vil stadig ikke være lovligt. smiley

Det vi blev enige om her er dog, at der i loven blot står at det er ulovligt at have benyttet en scooter der kan køre mere end 43 km/t.

Hvis man er rigtig smart går man ind og printer lovteksterne ud og lægger dem i saddelboksen, så man altid har dem på sig, hvis man får problemer. smiley

Jeg kan dog stadig ikke finde den hvori det står at det er lovpligtigt at have en ansvarsforsikring, da jeg jo gerne vil se ordlyden i denne. smiley

Forresten, så sørg for at finde lovtekster på Retsinformation.dk, så er du sikker på at der ikke er blevet fortolket på dem. smiley

• Dr. House
    Dr. House Tilmeldt:
    mar 2013

#11   11. mar 2013 Tak for linket Baddi. smiley Da jeg selv ledte efter det.

• #12   11. mar 2013 Det med de 30 cm over vejen står desværre heller ingen steder, så selvom en eller anden i tidernes morgen har fået det at vide, så er det ikke noget man kan regne med. smiley

• Dr. House
    Dr. House Tilmeldt:
    mar 2013

#13   11. mar 2013 Burde næsten lave et forum hvor man fortæller folk at den "30 cm over jorden" regl ikke eksistere.

• #14   11. mar 2013 https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=142490

§63, Stk. 6:
    Føreren af en ikke registreringspligtig lille knallert skal under kørslen medbringe præmiekvittering, der viser, at ansvarsforsikring er tegnet og holdt i kraft, jf. § 105, og skal på forlangende forevise kvitteringen til politiet.

Det lader til at man kun skal kunne fremvise ansvarsforsikringen, hvis man er fører af en knallert. Så er spørgsmålet så bare om man anser det at skubbe den som at være fører af knallerten? smiley

• Dr. House
    Dr. House Tilmeldt:
    mar 2013

#15   11. mar 2013 Du skal selvfølgelig ikke have din forsikring med, da den jo ikke må være tunet, hvis man bruger den til hverdag. Der er ingen grund til at have forsikring på den "bare for sjov".

Med undtagelse man siger, at man lavede den fra standard maskine om til bane racer og at forsikringen så bare ikke er udløbet endnu.

• #16   11. mar 2013 Selvfølgelig skal tunede maskiner ikke køre på offentlig gade og forsikringen gælder ikke for andet end standart, men det var nu også mere fordi jeg ikke har kunnet finde svarene på det før, og jeg så lige ville dele mit bud med jer. smiley

Kommentér på:
Spørgsmål omkring scooter/ knallert Politi

Annonce