{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.038 visninger | Oprettet:

4 TAKTER {{forumTopicSubject}}

Hey SG.

Tænkte på om der er nogle af jer det ved hvorfor folk ikke
ville køre 4 takter og ik gider at købe dem eller noget jeg
har selv en 4 takter og den køre meget godt og rykker nu også
meget fint men vis i har nogle svar på hvorfor folk ik vil have en 4 takter så må i meget gerne lige skrive en kommentar så jeg kan blive lidt klogere på det smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  4 TAKTER
  • #1   15. feb 2013 En to takter er en mere simpel motor.
    De er lettere at tune (:


  • #2   15. feb 2013 Min sidste 4 takter var en madass. Fantastisk maskine. Kørte som en drøm, og benzin forbruget var utrolig lavt.

  • #3   15. feb 2013 Selv elsker 4t .Meeen min venner siger at det lyder af lort og meget venholdse af dem svær at tune . skidt (dyrt i dele og reparation) ..
    men selv synes jeg det er skide gode no problemos


  • #4   15. feb 2013 Haha. Min madass var aldrig std. Kørte med en 140cc motor. Rendte cirka 150 :b


  • #5   15. feb 2013 fik også et kæmpe problem igår så ligger jeg og køre ned gennem byen og lige pludselig lyder den bare som en ordenligt gal 4 takts crosser med fulde smader så skynder mig at slukke den og så tar jeg fat i udstødningen og så er det fandme knækket og det er rusten som en i helvede og det største problem er at man ikke kan finde reservedele til sådan en smiley

    men ellers syntes jeg også at 4taktere rygger pænt godt lige fra bunden af smiley


  • #6   15. feb 2013 tja havde jeg en madass havde jeg smidt helt sikkert 125ccm motor på elsker fart

  • #7   15. feb 2013 team rødekro hvad er det for en maskine 4t du mangler dele til ..

  • #8   15. feb 2013 til mig.. tja men du ligger sku for langt væk

  • #9   15. feb 2013 røvhullet) hvor meget skal du have for det uds? smiley :) smiley

  • #10   15. feb 2013 ja det er det smiley

  • #11   15. feb 2013 En 2-takter lyder mere hidsig smiley

  • #12   15. feb 2013 Altså tror nu bare det er giantco der er blevet stemplet som t-hansen lort? det samme med kina crossere.
    Har ejet et par scootere og knallerter efter hånden og vil til hver en tid heller skrue i en 2t motor da det er utroligt simpelt smiley det er meget nemmere at tune en 2takter end at tune en 4 takter da det sådan set kan lade sig gøre uden man skal afmontere motor ihvertfald hvis det er mina smiley
    Men nu kører jeg giantco til hverdag ca. 15km hver vej til skole og rundt til venner og den spiller bare. Den har kørt ca. 12-13.000km og har ikke gjort andet end at skifte olie og smadre skjolde på den og alligevel starter den hver dag på elstarter smiley
    Nu er jeg så ved at bygge en lille pitbike ud af min shineray som var min første lovlige knallert smiley den er nu også meget simpelt bygget og bare efter innerotortænding, ny udstødning og 28mm karbu spiller den sku fint til baghjulskørsel.Det skal så også siges der er kommet 125cc motor på men det er jo rimeligt "plug'n'play" agtigt på de bette ræsere smiley


  • #13   15. feb 2013 har haft et hav af knallerter men min 4 takter jeg har nu er den billigste scooter jeg nogensinde har ejet den kører 36 km på en liter benzin på trods af at da er 70ccm på oog ellers har jeg ik ofret det vilde på den ren alm slidtage har jeg ofret en ny vario og et leje i gearingen på i alt 14.000 km det synes jeg nu ikke er galt og ellers r da almindelig vedligeholdelse selvfølgelig olieskit og tændrør og selv om den skal ha skiftet motorolie e det stadig billiger end 2takt olie da 5 liter elm motorolie koster det samme som en liter 2takt olie så jeg køer 5 gange så langt for de samme penge ca. plus at den går over dobbelt så langt på en liter benzing end en 2takter men ja skal man ha en hidsig knallert er 2takter nemmer at tune

  • #14   15. feb 2013 Ja jeg er da enig i at 2 takter er nemmere at skrue i og nemmere at tune.

    4 takt er ikke så ringe endda..der er primært 2 ting man skal kigge efter som jeg tror nogen glemmer..man skal lytte efter om ventiler klaprer så skal de justeres..og så skal man huske at skifte olie relativt ofte...det er en lille motor og den pisker rundt i sin egen olie dag ind dag ud...på 2 takt er det frisk ny olie hele tiden men en 4 takter sjasker rundt i det samme olie hele tiden...hvis man bare kører videre år efter år så giver det aflejringer på motordelene og hurtigere slitage..

    Så er der det med dårlige kina reservedele....kineser 4 takter har 2 dele der ofte kan give motorstop når de har en vis alder...den ene er gummiringen ved tanken..den bliver utæt og derved kan du ikke stille den ude i regnvejr den anden er gummiringen ved indsugningen..den bliver også utæt.

    Jeg vil tro den nye 4 takt Neos er en super behagelig scooter at køre på´og er en mærkevarer så måske får den ikke de nykker som kineser 4 takt får efter en vis alder


  • #15   15. feb 2013 pga det lort som er på marked kina scooter.

  • #16   15. feb 2013 En firtakter har højest effekt i forhold til benzinforbruget og er set på den måde den mest effektive motortype af de to, men det der trækker mange er at to-taktere udleder mest energi per sekund. smiley
    Så begrænser man så effekten i disse motorer med blindrør og indsnævringer over det hele så to-taktere har lige så mange eller færre kræfter end en fir-takter i samme størrelse. smiley

    Der hvor forskellen ligger er så når begrænsningerne er fjernet og man laver en motor udelukkende for at få meget power. Man kan godt få rigtig meget kraft ud af en fir-takter, men de dele der skal bruges er meget dyrere end dem der skal bruges på en to-takter og er derfor ikke i så stor masseproduktion hvilket gør dem svære at få og at man skal vide meget mere om sin motor og luften end man behøver ved en to-takter. smiley

    At vedligeholde en firtakter er super nemt, efter to gange tager en ventiljustering kun 10 minutter og man lærer hurtigt at skifte olie uden at spilde. smiley
    At få kæden rigtigt på ventilerne når man har haft cylindren af er heller ikke svært da der er mærker på både svinghjul og knastaksel til at indikere hvor det skal være. smiley

    Så det er den lave pris for tuning der har gjort to-taktere så populære i forhold til fir-taktere og ikke det med hvor nemme de er at skrue i, da tuning af firtaktere også ville være skru-på kits, hvis det havde et lige så stort marked. smiley


  • #17   15. feb 2013 baddi

    det er ikke helt rigtigt for tuning cylinder til 4 takter koster ikke mere end il 2 taktr hvis du fx tage en 81ccm polini cylinder til en baotian den koster 1399,-
    til en jog koster en polini evolution cylinder 1649,95,- så det er ren faktisk billiger til en 4 takter
    forskellen er bare at de på ingen måde kan sammenlignes da effekt forøgelsen på 2 takteren bliver meget større end på 4 takteren
    men tilgengæld vil 4 takteren ku køre mange flere km selv om den er tunet end 2 takteren gør
    så konklusion vil man køre stærkt og ha hidsigt optræk skal man vælge 2 takter
    skal man køre på det til hverdag og gerne køre økonomisk og længe sammentidigt skal man vælge 4 takt


  • #18   16. feb 2013 Tyskeren, Jeg tænker ikke på at øge cylinderstørrelsen som tuning, men det at få afstemt forskellige størrelser i luftvejene så cylindren tømmes og fyldes så godt som muligt, hvilket intet har at gøre med hvor mange kubik den er på.
    På en to-takter har det at gøre med hvordan portene er og hvordan ekspansionskammeret er opbygget og siden der findes cylinderkit hvor de har lavet portene til bestemte omdrejningstal til den givne motorstørrelse og der er lavet så mange forskellige udstødninger at man stensikkert kan finde en der yder bedst i samme omdrejningstal som cylindren gør det. smiley

    På en firtakter har cylindren intet med dette at gøre, men det er topstykket, udstødning og indsugning der har med dette at gøre.
    Udstødning kan (hvis det er et lige rør) afstemmes til omdrejningerne ved at give den en bestemt længde og tykkelse der udregnes ud fra udstødningsgassens temperatur og det omdrejningstal man gerne vil have den til at suge bedst ved.
    Indsugningen kan også afstemmes til ved et bestemt omdrejningstal at give det største tryk ved ventilen ved starten af indsugningstakten.
    Derudover er der det med størrelsen af ventilerne, antal af ventiler, diameter af indsugningskanalen og hvor stramme ventilfjedrene er der kan afstemmes.
    Har man 4 (5 optimalt) ventiler er det derudover muligt at lave et afrundet forbrændingskammer der er fladere, og så have et fladere stempel så man kan øge kompressionen uden at øge chancen for tændingsbanken.

    Derudover giver forbrændingskammeret i det fir-ventilede topstykke mulighed for at der er så kort som muligt vej fra tændrøret til yderkanten af stemplet, hvilket gør at forbrændingen tager kortere tid og man derfor kan have senere tænding uden at det højeste tryk forekommer senere (20 grader efter ØDT skriver de i mekanikergrundbogen at er optimalt), så motoren skal trykke på en allerede brændende blanding i kortere tid. smiley

    At øge volumen af cylindren er slet ikke tuning, idet tuning er afstemmelse og optimering, hvilket er billigere på to-taktere idet der er komplette kits der allerede er afstemt og bare skal monteres, hvilket der ikke er til 4-taktere idet det koster mere at lave gode motordele til en fir-takter end det koster at lave dem til en to-takter og prisen på dem derfor ville være højere. smiley


  • #19   16. feb 2013 De fleste 4 takt sidder på kina hejs, men ville super gerne have en Yamaha Giggle, eller en Honda Zoomer, den de er bare umulige med reservedele osv.
    De gamle Amigo motorer og Dax er konge, mega slidstærke og nemme at vedligeholde


  • #20   16. feb 2013 Går man uden om kinesiske mærker kan man jo kigge på taiwanesiske mærker. smiley
    PGO som så mange er så glade for laver tilsyneladende ingen fir-taktere i 50cc kategorien, men Kymco, som ligeledes er fra Taiwan, lader til at lave nogen rigtig solide 4-takts motorer og hvis man kigger på deres internationale hjemmesider ser det ud som om at begge disse taiwanesiske producenter designer deres motorer i 3D og har en høj kvalitetskontrol. smiley


  • #21   16. feb 2013 Baddi
    du ha jo ret i det du siger og alligevel ikke du øger jo effekten på motoren ved at sætte større cylinder på uanset om et er 4 takt eller 2 takt dvs. Tuning!!! smiley
    det næste er jo så ang.4 takt.....ja jeg vil give dig helt ret i 4 ventiler /5 ventiler pr cylinder er optimal men hvor får man et topstykke med 4/5 ventiler til en knallert????
    udstødnings flow henter du ikke meget på en 4 takt scooterr hvor derimod på en 2 takter er det op til 75% af effekten smiley og ja du kan hente n del på indsugning ved flow optimering større dyse og mere luft og eller størrer karburator
    men det samme gælder altså også 2 takter smiley


  • #22   17. feb 2013 Det med karburator er udelukkende fordi du mindsker venturien og det slipper du helt for ved at have indsprøjtning, hvor jeg kører med 24mm uden problemer. smiley
    Det med udstødningens betydning på en 4takter er jeg dog ikke enig i, for er den afstemt rigtigt kan den give et ordenligt undertryk og det er derfor du ser drag-racere med én udstødning ser cylinder stille umotiveret op i luften eller ud langs siden af motoren. smiley
    Angående de fire ventiler, så laver malossi et 4 ventilet topstykke til deres 200cc kit, men vil man ned i 50cc skal man til baotian der har deres 139QMA-A motor med fire ventiler og ruller på vippearmene. smiley

    Der hvor det dog virkelig koster er superladere der giver garanti for 50% effektforøgelse men koster 500-1000 dollars smiley
    Til sammenligning er den mindste turbolader jeg har fundet lavet til 600cc og vil ifølge elsberg-tuning først skabe tryk ved motoromdrejninger på 12.000-14.000, hvilket slider alt for meget på motoren til at være en god idé på noget man skal køre på hver dag smiley


  • #23   17. feb 2013 jamen baddi vi er da helt enig i et med tuning men!
    nu snakker vi jo 30 kanllerter her dvs 50-90 ccm så det med 4 ventiler og turbolader er jo ikke muligt(inu)
    md hensyn til udstødning har jeg nu eksperimentee lidt på min egen og de giver mildest talt ingen effekt på så lille en motor med så få ccm


Kommentér på:
4 TAKTER

Annonce