3.038 visninger
|
Oprettet:
14. nov 2009 Følger: 45 Følgere: 43 Scootere: 8 Emner: 36 Svar: 120
4 TAKTER {{forumTopicSubject}}
Hey SG.
Tænkte på om der er nogle af jer det ved hvorfor folk ikke
ville køre 4 takter og ik gider at købe dem eller noget jeg
har selv en 4 takter og den køre meget godt og rykker nu også
meget fint men vis i har nogle svar på hvorfor folk ik vil have en 4 takter så må i meget gerne lige skrive en kommentar så jeg kan blive lidt klogere på det
okt 2010
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 5 Emner: 109 Svar: 3.935
De er lettere at tune (:
okt 2010
sep 2012
Følger: 39 Følgere: 38 Scootere: 4 Emner: 69 Svar: 856
men selv synes jeg det er skide gode no problemos
okt 2010
nov 2009
Følger: 45 Følgere: 43 Scootere: 8 Emner: 36 Svar: 120
men ellers syntes jeg også at 4taktere rygger pænt godt lige fra bunden af
sep 2012
sep 2012
sep 2012
nov 2009
nov 2009
jan 2011
Følger: 18 Følgere: 17 Scootere: 3 Emner: 16 Svar: 244
maj 2007
Følger: 70 Følgere: 73 Scootere: 2 Emner: 35 Svar: 774
Har ejet et par scootere og knallerter efter hånden og vil til hver en tid heller skrue i en 2t motor da det er utroligt simpelt
Men nu kører jeg giantco til hverdag ca. 15km hver vej til skole og rundt til venner og den spiller bare. Den har kørt ca. 12-13.000km og har ikke gjort andet end at skifte olie og smadre skjolde på den og alligevel starter den hver dag på elstarter
Nu er jeg så ved at bygge en lille pitbike ud af min shineray som var min første lovlige knallert
jul 2007
Følger: 31 Følgere: 31 Scootere: 11 Emner: 62 Svar: 241
maj 2012
Følger: 11 Følgere: 11 Emner: 3 Svar: 191
4 takt er ikke så ringe endda..der er primært 2 ting man skal kigge efter som jeg tror nogen glemmer..man skal lytte efter om ventiler klaprer så skal de justeres..og så skal man huske at skifte olie relativt ofte...det er en lille motor og den pisker rundt i sin egen olie dag ind dag ud...på 2 takt er det frisk ny olie hele tiden men en 4 takter sjasker rundt i det samme olie hele tiden...hvis man bare kører videre år efter år så giver det aflejringer på motordelene og hurtigere slitage..
Så er der det med dårlige kina reservedele....kineser 4 takter har 2 dele der ofte kan give motorstop når de har en vis alder...den ene er gummiringen ved tanken..den bliver utæt og derved kan du ikke stille den ude i regnvejr den anden er gummiringen ved indsugningen..den bliver også utæt.
Jeg vil tro den nye 4 takt Neos er en super behagelig scooter at køre på´og er en mærkevarer så måske får den ikke de nykker som kineser 4 takt får efter en vis alder
nov 2005
Følger: 10 Følgere: 14 Scootere: 10 Emner: 550 Svar: 2.663
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Så begrænser man så effekten i disse motorer med blindrør og indsnævringer over det hele så to-taktere har lige så mange eller færre kræfter end en fir-takter i samme størrelse.
Der hvor forskellen ligger er så når begrænsningerne er fjernet og man laver en motor udelukkende for at få meget power. Man kan godt få rigtig meget kraft ud af en fir-takter, men de dele der skal bruges er meget dyrere end dem der skal bruges på en to-takter og er derfor ikke i så stor masseproduktion hvilket gør dem svære at få og at man skal vide meget mere om sin motor og luften end man behøver ved en to-takter.
At vedligeholde en firtakter er super nemt, efter to gange tager en ventiljustering kun 10 minutter og man lærer hurtigt at skifte olie uden at spilde.
At få kæden rigtigt på ventilerne når man har haft cylindren af er heller ikke svært da der er mærker på både svinghjul og knastaksel til at indikere hvor det skal være.
Så det er den lave pris for tuning der har gjort to-taktere så populære i forhold til fir-taktere og ikke det med hvor nemme de er at skrue i, da tuning af firtaktere også ville være skru-på kits, hvis det havde et lige så stort marked.
jul 2007
det er ikke helt rigtigt for tuning cylinder til 4 takter koster ikke mere end il 2 taktr hvis du fx tage en 81ccm polini cylinder til en baotian den koster 1399,-
til en jog koster en polini evolution cylinder 1649,95,- så det er ren faktisk billiger til en 4 takter
forskellen er bare at de på ingen måde kan sammenlignes da effekt forøgelsen på 2 takteren bliver meget større end på 4 takteren
men tilgengæld vil 4 takteren ku køre mange flere km selv om den er tunet end 2 takteren gør
så konklusion vil man køre stærkt og ha hidsigt optræk skal man vælge 2 takter
skal man køre på det til hverdag og gerne køre økonomisk og længe sammentidigt skal man vælge 4 takt
jul 2012
På en to-takter har det at gøre med hvordan portene er og hvordan ekspansionskammeret er opbygget og siden der findes cylinderkit hvor de har lavet portene til bestemte omdrejningstal til den givne motorstørrelse og der er lavet så mange forskellige udstødninger at man stensikkert kan finde en der yder bedst i samme omdrejningstal som cylindren gør det.
På en firtakter har cylindren intet med dette at gøre, men det er topstykket, udstødning og indsugning der har med dette at gøre.
Udstødning kan (hvis det er et lige rør) afstemmes til omdrejningerne ved at give den en bestemt længde og tykkelse der udregnes ud fra udstødningsgassens temperatur og det omdrejningstal man gerne vil have den til at suge bedst ved.
Indsugningen kan også afstemmes til ved et bestemt omdrejningstal at give det største tryk ved ventilen ved starten af indsugningstakten.
Derudover er der det med størrelsen af ventilerne, antal af ventiler, diameter af indsugningskanalen og hvor stramme ventilfjedrene er der kan afstemmes.
Har man 4 (5 optimalt) ventiler er det derudover muligt at lave et afrundet forbrændingskammer der er fladere, og så have et fladere stempel så man kan øge kompressionen uden at øge chancen for tændingsbanken.
Derudover giver forbrændingskammeret i det fir-ventilede topstykke mulighed for at der er så kort som muligt vej fra tændrøret til yderkanten af stemplet, hvilket gør at forbrændingen tager kortere tid og man derfor kan have senere tænding uden at det højeste tryk forekommer senere (20 grader efter ØDT skriver de i mekanikergrundbogen at er optimalt), så motoren skal trykke på en allerede brændende blanding i kortere tid.
At øge volumen af cylindren er slet ikke tuning, idet tuning er afstemmelse og optimering, hvilket er billigere på to-taktere idet der er komplette kits der allerede er afstemt og bare skal monteres, hvilket der ikke er til 4-taktere idet det koster mere at lave gode motordele til en fir-takter end det koster at lave dem til en to-takter og prisen på dem derfor ville være højere.
okt 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Scootere: 1 Emner: 42 Svar: 1.120
De gamle Amigo motorer og Dax er konge, mega slidstærke og nemme at vedligeholde
jul 2012
PGO som så mange er så glade for laver tilsyneladende ingen fir-taktere i 50cc kategorien, men Kymco, som ligeledes er fra Taiwan, lader til at lave nogen rigtig solide 4-takts motorer og hvis man kigger på deres internationale hjemmesider ser det ud som om at begge disse taiwanesiske producenter designer deres motorer i 3D og har en høj kvalitetskontrol.
jul 2007
du ha jo ret i det du siger og alligevel ikke du øger jo effekten på motoren ved at sætte større cylinder på uanset om et er 4 takt eller 2 takt dvs. Tuning!!!
det næste er jo så ang.4 takt.....ja jeg vil give dig helt ret i 4 ventiler /5 ventiler pr cylinder er optimal men hvor får man et topstykke med 4/5 ventiler til en knallert????
udstødnings flow henter du ikke meget på en 4 takt scooterr hvor derimod på en 2 takter er det op til 75% af effekten
men det samme gælder altså også 2 takter
jul 2012
Det med udstødningens betydning på en 4takter er jeg dog ikke enig i, for er den afstemt rigtigt kan den give et ordenligt undertryk og det er derfor du ser drag-racere med én udstødning ser cylinder stille umotiveret op i luften eller ud langs siden af motoren.
Angående de fire ventiler, så laver malossi et 4 ventilet topstykke til deres 200cc kit, men vil man ned i 50cc skal man til baotian der har deres 139QMA-A motor med fire ventiler og ruller på vippearmene.
Der hvor det dog virkelig koster er superladere der giver garanti for 50% effektforøgelse men koster 500-1000 dollars
Til sammenligning er den mindste turbolader jeg har fundet lavet til 600cc og vil ifølge elsberg-tuning først skabe tryk ved motoromdrejninger på 12.000-14.000, hvilket slider alt for meget på motoren til at være en god idé på noget man skal køre på hver dag
jul 2007
nu snakker vi jo 30 kanllerter her dvs 50-90 ccm så det med 4 ventiler og turbolader er jo ikke muligt(inu)
md hensyn til udstødning har jeg nu eksperimentee lidt på min egen og de giver mildest talt ingen effekt på så lille en motor med så få ccm
4 TAKTER