{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Olieskift på lodret mina
  • #1   30. jan 2013 motorolie??? er det ikke en 2 takter??


  • #2   30. jan 2013 gearolie tapper man af i bunden på blokken lige ved siden af baghjulet, motorolie køre den ikke med da det er en 2t. den bruger 2t olie istedet smiley

  • #3   30. jan 2013 Jo men har ikke styr på olie osv på scooter smiley

  • #4   30. jan 2013 Okay mange tak skal i have hvilken slags gear olie vil i anbefale smiley

  • #5   30. jan 2013 Castrol racing smiley - Det synes jeg personligt er godt

  • #6   30. jan 2013 Klasse mange tak hvor tit skal man skifte hvis du ved det smiley

  • #7   31. jan 2013 Det er der forskellige holdninger om. Ca hvert 2000 km, da olien mister smørreengskaben smiley

  • #8   31. jan 2013 2000km er lige i overkanten, jeg ville måske sige 5-9000km

  • #9   1. feb 2013 5-9000 km? hold da op, det var godt nok meget... Sådan vil jeg squ ikke gøre ved min knallert

  • #10   1. feb 2013 Hellere skift olie et par gange for ofte end et par gange for sjældent. smiley

    Jo hurtigere du kører, jo mere udsættes reduktionsgearingen for og derfor skal olien skiftes oftere jo hurtigere du kører. Dengang jeg selv havde en topfart på langt over det tilladte blev alt olie skiftet hver tusinde km for at sænke friktionstabet men med en hastighed på det halve kan gearolien skiftes efter dobbelt så lang tid.
    Man behøver ikke skifte hver tusinde km, men det skader bestemt heller ikke! smiley


  • #11   1. feb 2013 Nemlig lige præcis. Men synes bare hvert 9.000 km var lige overkanten:P

  • #12   1. feb 2013 Det er også langt over overkanten, selv hvis man kører lovligt. smiley
    Som minimum bør man overholde, hvad der står i servicebogen. smiley


  • #13   1. feb 2013 9-10 gange er intervallet på gearolie til biler pr. 40.000, så jeres påstand holder overhovedet ikke, så 5-9000 er rigeligt

  • #14   2. feb 2013 Martin, jeg ville ikke tro at de anbefaler en, i servicebogen om at lave et olieskift ved 9000 km

  • #15   2. feb 2013 gearolie er ikke noget man normalt skifter, medmindre der er noget i stykker, du kan evt besøge en mekaniker og få han til at forklare det

  • #16   6. feb 2013 Undskyld jeg lige river op i et emne der er et par dage gammelt, men har lige en ting til Martin P:

    Når tandhjulene kører rundt vil olien blive mast mellem tænderne og blive udsat for et stort tryk. Derudover giver friktion en varme, hvilket sammen med tryk er meget godt til at nedbryde komponenter i en olie. Olien består af lange kæder af kulhydrater, som efterhånden går i stykker til mindre kæder, hvorved smøreevnen lige så stille mindskes.

    På en normal firtakts scootermotor bliver motorolien hovedsageligt dårligt nedbrudt fordi varmen og trykket er meget højt og idet det fortyndes af benzin fra den evigt fede blanding.
    Gearolien holder derimod meget længere idet den ikke bliver udsat for så meget, men det at det bliver klemt imellem tænderne har dog en stor virkning.
    At der ikke er særlig meget gearolie i en scootermotor gør blot at det skal skiftes oftere, og derfor anbefaler man at det skiftes en gang imellem, netop så intet går i stykker. smiley

    Det er jo meningen at en scooter skal kunne køre mindst 100.000 km uden at du behøver skifte andet end tændrør, ruller, rem, cylinder/stempelringe og vario i løbet af den tid og det er gjort mange gange før, når bare de får den service de skal have. smiley


  • #17   6. feb 2013 du skulle da vist have valgt en mekaniker uddannelse istedet for en stakkels htx, men du kan jo besøge et værksted, og fyre det der pladre af, og se om du så ikke får et grin med på vejen, gearolie er lavet til det høje tryk, nok også derfor den er en del tykkere end motor olie.. olien kan sagtens klare til det tryk den får fra gearingen..

  • #18   7. feb 2013 Ja, olien har fået nogle additiver, som gør den holder sin smøreevne ved højere tryk. Nogle additiverne ligger mellem C-atomerne i kæden af kulhydrater mens andre er opløst i blandingen allerede inden brug, for at give den ønskede effekt når man begynder at bruge olien.
    Med det samme når man begynder at bruge olien vil disse kulhydratkæder begynde at knække over og over tid ville en olie uden additiver få en lavere viskositet og nemt blive trykket væk af det høje tryk og temperatur og man ville få metal mod metal kontakt.
    Additiverne har alle forskellig virkningsgrad, men nogle additiver gør det at de knækker løs i den ene side og indgår i en additionsreaktion, hvor en dobbeltbinding på en anden kæde bliver opløst til fordel for at de to kæder nu bindes sammen til en længere og mere kompleks kæde med bindeled om additivet og andre additiver gør det at de efterhånden når kæden bliver nedbrudt bliver frigivet og opløst i olien, hvorved det ændrer væskens egenskaber, så trykmodstanden og viskositeten holdes så konstant som muligt i så lang tid som muligt.

    Motorolie skal gøre nogle af de samme ting, men også have additiver der er iltningshæmmende og syrehæmmende, for at mindske dannelsen af syrer og andre uønskede stoffer i oliesumpen.

    Hvis du har haft motorolie og gearolie i hånden samme dag vil du dog kunne se at viskositeten på helt ny olie ved 15-20 grader ikke er specielt meget forskellig på eks en 10W40 motorolie og en 75W90 gearolie.
    Dette skyldes at man har lavet to skalaer, én for motor- og en for gearolie, hvor viskositeten stiger lige meget med tallene, men hvor gearoliens tal er meget højere end motorolien, for at man kan kende forskel på de to olier. smiley


    Det er sjovt du skulle sige det med mekaniker, for jeg har overvejet det, læst grundforløbsmaterialet og snakket med mine mange venner der er under uddannelse som mekaniker og jeg har vurderet at det er for lavt niveau for mig, og jeg tager derfor en teknisk gymnasiel eksamen for at læse videre som maskiningeniør, så jeg kan få lov at fordybe mig meget mere i det tekniske og rent faktisk få lov at konstruere noget. smiley


Kommentér på:
Olieskift på lodret mina

Annonce