1.649 visninger
|
Oprettet:
Elstart, virker det ikke på 70cc? {{forumTopicSubject}}
Hejsa, virker en elstarter ikke på en 70cc cylinder.
mar 2012
Følger: 54 Følgere: 79 Scootere: 53 Emner: 133 Svar: 2.729
dec 2012
Følger: 8 Følgere: 7 Scootere: 3 Emner: 64 Svar: 252
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
mar 2012
Følger: 54 Følgere: 79 Scootere: 53 Emner: 133 Svar: 2.729
okt 2006
Følger: 87 Følgere: 89 Scootere: 6 Emner: 12 Svar: 2.464
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
okt 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Scootere: 1 Emner: 42 Svar: 1.120
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Anyway, så har to-taktere sjældent så meget kompression ved de lave omdrejninger at elstarten ikke kan klare at trække det rundt, det er mere ved 4-taktere at man ser den slags.
En elstarter hiver motoren rundt med omkring 6-900 omdr., men hvis den større kompression giver problemer vil du kunne høre det ved at den ikke kan trække det rundt med mere end 200-300 omdr. og er det tilfældet så tjek at batteriet er for fladt (falder til 10V eller under når du bruger elstarteren).
Hvis den kan trække det rundt i ordenlig hastighed men ikke starte skal du justere benzinblandingen i tomgangen og tjekke at gnisten er så god som muligt.
En grund til at der er forskel på når man kickstarter eller el-starter er at man ved et tramp på kickstarteren i kort tid opnår et omdrejningstal på 1000-1200 omdr, og den ekstra kraft kan være det der er brug for for at sætte det i gang.
mar 2012
Følger: 54 Følgere: 79 Scootere: 53 Emner: 133 Svar: 2.729
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 52 Scootere: 5 Emner: 14 Svar: 512
okt 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Scootere: 1 Emner: 42 Svar: 1.120
undskyld at jeg skrev at min cylinder var på 70 gåseøjne
aug 2008
Følger: 210 Følgere: 203 Scootere: 11 Emner: 72 Svar: 941
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Ved tomgang er vi nede på et tryk der er ca. ½ atmosfærisk tryk, så med et kompressionsforhold på 1:10 får vi et tryk på 5 gange atmosfærisk tryk.
Ved fuld gas er trykket dog tættere på atmosfærisk tryk (såfremt motoren er lavet sådan at alt i indsugningen og udstødningen er tilpasset motorstørrelsen) og når trykket ganges med 10 vil vi så være oppe på 8-10 gange atmosfærisk tryk, hvilket jo er en hel del.
Når du ikke giver gas begrænser du jo for hvor meget luft der kan komme ned i motoren og derfor hvor meget der bliver komprimeret og hvor højt trykket bliver. Det er også derfor at man kan komme ud for at en super- eller turboladt motor springer i luften eller "blot" får tændingsbanken hvis man har for højt tryk uden at sænke kompressionsforholdet.
Og jo, stempelstørrelse giver flere kubikcentimeter (cc), idet kubikcentimeterene er arealet af stemplet ganget med slaglængden. Så et større stempel giver større motor.
aug 2008
Følger: 210 Følgere: 203 Scootere: 11 Emner: 72 Svar: 941
aug 2008
Følger: 210 Følgere: 203 Scootere: 11 Emner: 72 Svar: 941
Elstart, virker det ikke på 70cc?