{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  cykellyger på scooter
  • #1   13. nov 2012 det er ulovligtt, da de ikke er godkendt.

• #2   13. nov 2012 det er ulovligt

• #3   13. nov 2012 har set det men om det er lovligt ved jeg sq ikke. men kan ikke tro at det er lovligt.

• #4   13. nov 2012 ok øv

• #5   13. nov 2012 nu har jeg et sprøgsmål til dig..
    vil du købe en rød cykel lygte der har bremse lys og hele pisset og kan ses tydlig 300 meter væk??? er det ikke noget blliger at købe en til din scooter som os er godkendt?

• #6   13. nov 2012 jeg manger det hele og bare forlygten koster over 400 kr så det har jeg ikke engang råd til så skal findet på et eller andet så jeg har lys. men pris og har du billeder af det?

• #7   13. nov 2012 hvad scooter er det ? smiley

• #8   13. nov 2012 piaggio typhoon smiley

• #9   13. nov 2012 http://www.kgi.dk/product-8524-2458.php
    http://www.kgi.dk/product-3607-2458.php
    så er der ikke noget at tude over mere ! smiley

• #10   13. nov 2012 fedt jeg har lige været der idag men tak for hjælpen det vil jeg ikke selv kunne finde smiley

• #11   13. nov 2012 det var nemmere end at onanner! smiley men tag en anden bag lygte vil jeg forslå

• #12   13. nov 2012 ok smiley

• Reject ™
    Reject ™ Hjælpe-administrator

Følger: 12 Følgere: 54 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 6.143
    #13   13. nov 2012 Det i siger passer faktisk ikke, man må godt køre med en godkendt cykellygte på en knallert.

• Reject ™

#14   13. nov 2012 6.02.042 Lille knallert
    (1) Lille knallert skal være forsynet med en nærlyslygte.
    Sådan nærlyslygte skal ikke opfylde bestemmelserne i pkt. 6.02.003 (1)e) og g),
    6.02.003 (2) og kan være indrettet til symmetrisk nærlys.
    (2) Lille knallert kan være forsynet med en fjernlyslygte.
    Sådan fjernlyslygte skal ikke opfylde bestemmelserne i pkt. 6.02.002 (1) c) og
    d) samt 6.02.002 (4).

6.02.003 Nærlyslygter
    (1) Nærlyslygte
    a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,
    b) skal være anbragt foran på køretøjet,
    c) skal kunne oplyse vejbanen mindst 30 meter foran køretøjet,
    d) skal være indrettet til højrerettet, asymmetrisk nærlys,
    e) skal være anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste punkt,
    f) skal være anbragt mindst 0,50 m og højst 1,20 m over vejbanen, og
    g) skal være synlig mindst 15° opad og 10° nedad samt mindst 45° udad og 10° indad.
    (2) På køretøj med én nærlyslygte skal denne dog være synlig mindst 45° til hver side.
    (3) På køretøj med to nærlyslygter skal afstanden mellem disse være mindst 0,60 m.
    (4) Nærlyslygter kan være tilsluttet således, at de holdes tændte samtidigt med fjernlyslygter.
    (5) Nærlyslygter skal være indstillet således, at strålebundtets lys/ mørkegrænse har et fald på mindst 1% (10 mm pr. m).

6.02.002 Fjernlyslygter
    (1) Fjernlyslygte
    a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,
    b) skal være anbragt foran på køretøjet,
    c) skal kunne oplyse vejbanen mindst 100 meter foran køretøjet, og
    d) skal have en lysstyrke på mindst 10.000 cd.
    (2) På køretøj med 2 eller 4 fjernlyslygter må disse kun kunne tændes samtidigt eller parvis.
    (3) Ved nedblænding fra fjernlys til nærlys, skal alle fjernlyslygter slukke samtidigt.
    (4) Fjernlyslygter skal være tilsluttet kontrollampe ved førerpladsen.
    (5) Den samlede lysstyrke for fjernlyslygter, der kan lyse samtidigt, må ikke overstige 225.000 cd.

6.03.042 Lille knallert
    (1) Lille knallert skal være forsynet med en baglygte, invalideknallert dog to. Baglygte skal være synlig mindst 30° hver side og mindst 15° over og under vandret og skal være anbragt mindst 0,35 m og højst 0,90 m over vejbanen.
    (2) Lille knallert kan være forsynet med en positionslygte. Lygten skal være anbragt mindst 0,35 m og højst 1,20 m over vejbanen.

• Reject ™

#16   13. nov 2012 Både og, du kan jo selv læse reglerne ang lygter, der er ikke direkte nogen krav til dem.

Så i teorien sker der ikke noget ved at køre med cykellygter, men om den også går fordi man har fjernet de orginale skal jeg ikke kunne sige, jeg tror politiet er ligeglade så længe der er lys på maskinen.

• #18   13. nov 2012 Hr og fru jog. Det er ikke ulovligt at ændre på biler så hvorfor skulle det være på scooter? Så længe man overholder lovens krav tror jeg ikke på at der står nogensteder at de original monterede lygter skal anvendes. Så længe lygten er godkendt er der jo ingen ko på isen.

• #21   13. nov 2012 Hr & Fru JOG, hvis man kigger lidt til cykelverdenen du nemt finde lygter der lyser MEGET mere end 30 meter frem. Jeg har lygter der blænder billisterne til min mtb. CE godkendelse er så vidt jeg ved det eneste der skal til og hvis cykellygter er godkendte til knallert ja så er det jo ikke så vanskeligt at finde...

• Reject ™

#23   13. nov 2012 Sådan hænger loven bare ikke sammen til lille knallert, derfor er det lovligt at køre med cykellygter sålænge de overholder gældende krav.

• Reject ™

#25   13. nov 2012 Hr & Fru JOG

Det er bare sjovt loven siger noget andet så, du burde vide at man ikke altid kan regne med hvad politiet siger.

Læs især: Lille knallert kan være forsynet med en fjernlyslygte, dvs det er ikke et krav den er der, selvfølgelig er den monteret skal den virke, præcist det samme med blinklys, men de er også lovlige at fjerne, de skal blot fjernes helt.

• Reject ™

#26   13. nov 2012 6.06.042 Lille knallert
    (1) Lille knallert skal være forsynet med elektrisk lydsignalapparat og/eller med klart lydende klokke, som er anbragt på styret.

Så man kan faktisk fjerne hornet og montere en ringklokke istedet for. smiley

• Reject ™

#27   13. nov 2012 Nu står der jo også og/eller klart lydende klokke. smiley

• Reject ™

#30   13. nov 2012 Igen, loven siger noget andet, så den tror jeg mere på end hvad du siger, der er flere cykellygter der uden problemer kan leve op til det, men hvis du absolut vil fluekneppe så kan jeg også nævne scootere der ikke kan leve op til de krav der står i Detailforskrifterne som er gældende.

Læs nu selv lige hvad der står, KAN betyder ikke at der SKAL, og der er ingen lovkrav ang blinklys på en 30 knallert, blot at hvis de er monteret skal de virke, de må gerne fjernes.

Hvor i loven står der at det SKAL være den orginale lygte på scooteren ?

Ang horn, der står ikke noget om det skal være det ene eller det andet blot det skal være en af tingene.

• Reject ™

#31   13. nov 2012 Og du må da gerne lige få reglerne for blinklys også:

6.04.042 Lille knallert
    (1) Lille knallert kan være forsynet med:
    a) En forblinklygte og en bagblinklygte i hver side efter reglerne for to-hjulet motorcykel, idet dog afstanden mellem forblinklygterne skal være mindst 0,22 m og mellem bagblinklygterne mindst 0,14 m. Blinklygterne må ikke være anbragt mere end 0,90 m over vejbanen.
    Kontrolanordningen skal ikke angive fejl ved blinklygter.
    b) En stoplygte efter reglerne for to-hjulet motorcykel, idet stoplygten dog ikke må være anbragt mere end 0,90 m over vejbanen. Stoplygten skal ikke lyse ved aktivering af forhjulsbremsen.
    (2) Såfremt invalideknallert er forsynet med stoplys, skal der forefindes to stoplygter.

Bemærk KAN, ikke SKAL.

• Reject ™

#34   13. nov 2012 Det er bare ikke konstruktive ændringer, så den går ikke helt, og igen tager du fejl.

Silent Pro udstødningen er skam godkendt til visse modeller, og må derfor bruges som en erstatningsudstødning.

Er der mere du ønsker at diskutere ?

• Reject ™

#35   13. nov 2012 Så Detailforskrifterne er ikke loven ?

Det var da pudsigt.

• Reject ™

#36   13. nov 2012 Nu du vil diskutere lovligheden af udstødninger, så må du hellere lige læse det her:

Det var i "gamle dage", inden EU havde hevet regeringen i ørene, at det kun var tilladt, at køre med originallydpotter. Hele miseren begyndte med, at bilfabrikanter og importører insisterede på, at der kun måtte benyttes originaldele ved reparation af biler, og som erstatningsdele, hvis garanti osv. fortsat skulle gælde i Danmark. EU dekreterede, at dette hindrede fabrikanter af erstatningsdele i, at sælge deres produkter i Danmark, og derfor var en ulovlig handelshindring. Danmark måtte derfor anerkende brugen af "uoriginale" erstatningsdele, herunder lydpotter. Hermed var der åbnet for lovlige uoriginale lydpotter, også til knallerter. Problemet med knallerterne var nu, at lydpotterne var en del af droslingen på knallerter, og derfor ikke kunne betragtes, som en almindelig erstatningsdel, som f.eks. et sidepanel til en bil. Snik snak, sagde EU. Hvis potten opfylder standardkravene, er det en almindelig erstatningsdel, og man kan derfor ikke hindre andre fabrikanter i, at sælge et konkurrerende tilsvarende produkt. I EU er der dog kun et støjkrav til lydpotter, der skal være overholdt. Opfylder en potte støjkravet, kan den blive EU-godkendt, som lovlig potte. Det er denne støjgodkendelse, der fremgår af CE-mærket på potterne. CE-mærket er altså ikke en godkendelse, der har noget med droslingen, at gøre. Det kræver en særlig "gadetilladelse" i EU (ABE i Tyskland). Dette blev misforstået i Danmark, og politimesteren udsendte retningslinier til politikredsene om, at CE-mærket, nu skulle betragtes som en generel godkendelse af potterne, som lovlige erstatningspotter . Man kan derfor godt få CE-mærkede potter, uden drosling, der er "lovlige" i Danmark. Man må dog ikke fjerne en drosling, og den skal være CE-godkendt til ens knallertmodel. Er den CE-godkendt til ens knallertmodel, spiller udseendet ingen rolle. Der er altså intet forbud mod knækpotter. Typegodkendelsen på ens knallert, har i denne forbindelse, heller ikke noget, at sige. Vil man være helt sikker på, at ens lydpotte er helt EU-lovlig til gadebrug på ens knallertmodel (drosling), kan man på flere tyske hjemmesider for forhandlere af reservedele, downloade det omtalte ABE-bevis, hvori det fremgår, hvilke knallerter, potten er godkendt til. Man skal altså kigge i reservedelskataloget med lydpotter til ens model, og finde de potter, hvor der står "mit ABE". Står der "ohne ABE", kan de godt være CE-mærket, men ulovlige til ens model. Men indtil videre, gælder altså, hvis potten har et CE-mærke til ens model, er den per definition lovlig i Danmark, og man behøver ikke medbringe yderligere dokumentation. Kører man rundt med en godkendt lovlig knækpotte, der har en ABE-tilladelse til ens model, er det dog nok tilrådeligt, lige at have en kopi liggende i hjelmboksen, da knækpotter har det med, at tiltrække uønsket opmærksomhed.

• Reject ™

#39   13. nov 2012 Detailforskrifterne er også loven, og hvad de siger gælder.

• Reject ™

#41   13. nov 2012 Hvilket frit oversat, jeg opgiver, du har ret. smiley

• Reject ™

#43   13. nov 2012 Både og, detailforskrifterne er jo gældende lov, men det kommer jo nok an på hvordan man fortolker dem, det samme er gældende ved politiet, man kan spørge 1 betjent og få 1 svar, og så kan man spørge en anden og få et helt andet svar.

Kommentér på:
cykellyger på scooter

Annonce