{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
800 visninger | Oprettet:

Street Magic problem i vario eller kabu ? {{forumTopicSubject}}

Hej SG

Jeg har tidligere skrevet herinde i forummet, og jeg har nu fået min ssm til at kunne kører, men topfarten er ikke noget at råbe "hurra" af.

Den er monteret med mallosi 70cc sport, og en knæk udst. Fra polini.

Derudover er der en 90 dyse i en standard karburator. Og der er monteret et lille powerluftfilter, som den sagtens burde kunne hive nok luft igennem.

Optrækket er kraftigt. Lige før den går på baghjul.

Men ved 45-48 km/ t går den ikke stærkere.

Jeg skilte derfor varioatoren ad og så sleb jeg udløbs røret op med meget meget fint sand-papir.

Dette hjalp ikke, 1 af de ruller som ligger derinde er slidt lettere faldt, men ikke meget. Jeg kender ikke rullernes vægt.

Nogen der ved eller har en ide' til hvad der skal gøres, er det en anden kabu eller andre ruller, anden vario ?

Jeg ønsker en bedre topfart, gerne 80 km/t. Eller så hurtigt man kan få den til at rende uden at skulle skifte alt for meget.

Takker på forhånd.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Street Magic problem i vario eller kabu ?
  • #1   29. okt 2012 Tjek topgearing ud fra tus-metoden:
    Sæt 2-3 tus-streger på alle remskiver og kør en tur hvor du rammer maks hastighed hvorefter du adskiller varioen igen for at aflæse som følgende:

- Stregen er ikke helt væk yderst på forreste remskiver og er ikke helt væk inderst på bagerste remskiver: Du har ikke kræft til at opnå maks gearing. Enten er der noget helt helt galt i din motor, ellers har du en forkert rullevægt (stort set alle brugere herinde har for lette ruller). Det er også en mulighed at dit gliderør er for langt og remskiverne kan derfor ikke komme helt tæt på hinanden, så du kan slibe 0,5-1,5mm af det, og remskiverne kan nu komme helt tæt og røre hinanden.

- Stregen er helt væk på forreste remskiver men ikke helt væk inderst på bagerste remskiver: Remmen er for lang, og udvekslingen lider skade af det.

- Stregen er ikke helt væk på forreste remskiver men er helt væk på bagerste: Din rem er for kort, vælg en der er længere. 2-4mm tilbage på de forreste remskiver tillod mig at vælge en rem der var 1,9% længere, hvor der så kun var 0,5-1mm tilbage af tus-stregen. Dette gav en topfartforøgning på 5 km/t samt forbedring i benzinøkonomi.

• #2   29. okt 2012 den nemme er nok at din trygfjeder er for tung og derved den ikke geare ordentligt op ellers også er dine ruller alt for tunge, lyder den til at tage rigtig mange omdrejninger eller tutter den bare afsted når du kører? og har du std trygfjeder i eller hvilken? smiley

• #3   29. okt 2012 Hvis rullerne er for tunge giver de lave omdrejninger, idet de ikke skal have så meget fart på for at have kraft til at trykke trykfjederen sammen.
    Du mener vel at hans ruller er for lette, ik? smiley

• #4   29. okt 2012 nej for er dine ruller for lette giver det samme resultat den kører med høje rpm og måske højere end hvor cylinderen har sine krafter og derved ikke kan gear op i for af at presse trygfjeder. ses ligeså tit som det modsatte smiley kommer helt an på hans trygfjeder smiley

• #5   29. okt 2012 Den er standard inde i variatoren, men da jeg skilte den fra hinnanden, så jeg ingen trykfjeder?

Hvor sidder trykfjederen ?
    Havde nemlig skilt den fra hinnanden med en luft nøgle for at kunne komme derind. og jeg så ingen fjeder.

• #6   30. okt 2012 Fjedren sidder ved de bagerste remskiver og støtter med den ene side på koblingen. smiley
    Ofte rykker tundele på en to-takter på effektbåndet, så det er meget sandsynligt at du skal skifte rullevægt, men er det ikke det, kan det også være noget så simpelt som en skidt rem eller slidte ruller. Slidte variodele begrænser topgearingen.
    Når du alligevel skiller det ad, så smør koblingsalsken med noget varmefast og hårdført smørremiddel smiley

• #7   30. okt 2012 Har en variator fra mallosi liggende, men ved ikke hvilken scooter model den passer på, da jeg fik rigtig mange dele med til, min ssm. Der er også nogle ruller i men jeg ved ved ikke hvad det er for nogle i vægt. Men skal man også skifte det rør som man stikker ind igennen. Da det standard rør som sidder i nu, ikke har samme længde, men kan man bare montere den eller hvad skal man være opmærksom på ?

Skal jeg så se om jeg kan finde en anden trykfjeder, i de dele jeg har liggende ?

Ved nemlig slet ikke om variatoren ikke er til ssm, da jeg både har fundet Jog dele, Aerox. Men er det af betydning ?

Kommentér på:
Street Magic problem i vario eller kabu ?

Annonce