382 visninger
|
Oprettet:
Fz 50 {{forumTopicSubject}}
hej jeg har en fz50 den køre kun 30 og jeg vil have den til at køre noget hurtigere men jeg ved ikke hvor begrænsning er er der nogle der kan hjælpe mig ?
sep 2009
Følger: 356 Følgere: 1042 Scootere: 61 Emner: 173 Svar: 6.188
købt en 45 mm cyl til den
dec 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Scootere: 3 Emner: 102 Svar: 2.078
Ellers så hedder det større cylinder. Er du hardcore, så passer cylindere fra Hiper 2 lige over. Dog så er stempelvandringen på en hiper 2 motor længere end på en FZ'er, så bundet på hiper 2 cylinderen skal have en tur i drejebænken. Men selv uden en drejning, så skulle en stor cylinder til en hiper giver et stort ydelsesløft.
Evt kan du smide topstykket fra en hiper over på en almindelig FZ cylinder, da hiper topstykket giver højere kompression end et standart fz'er topstykke. Det er en billig og nem løsning og giver lidt højere ydelse, men tilgængel et smallere arbejdsområde, hvilket er vigtigt for en 1-gearet maskine, som en FZ'er jo er.
Du kan også smide lidt strammere trimfjedre i, hvilket betyder at motoren går op i flere omdrejninger før den kobler ind, hvilket giver lidt bedre acceleration i starten og du slipper for at den "fedter" så meget rundt i koblingen, som FZ'ere altid gør.
Dog skal du lige været klar over at en FZ'er gearkasse er noget mere indviklet og besværlig at samle end en almindelig scooter og kræver at du har et godt overblik og helst 4 hænder. Det er også et krav at du har en trykluft skruemaskine.
En indsugningsforstærker giver faktisk 2-3km/t på toppen og den er billig, men kræver at du borer i studsen. Et sidste twist er et crossbagdæk. Det har større ydre diameter end et normalt dæk og det giver lige 2-3km/t på toppen også.
Jeg har selv rodet en del med en kammerats FZ'er og vi prøvede alt fra planing af stempel til skift af trimfjedrer. Hva vi ved der virker er Hiper2 topstykke(fx fra en stalker), trimfjedrer og indsugningsforstærker. Jeg kan ikke anbefalde planing af topstykke medmindre det gøres i drejebænk.
Er du ikke ude på at lave sjove forsøg, ligesom jeg og min kammerat har gjort, eller købe halvdyre cylindere osv, så er det nemmeste og billigste en ubegrænset studs + et stalker topstykke samt lidt justering af luftfilter og dyser/nål.
FZ'er er bestemt ikke en god maskine at småtune, da den trods sin simpelhed ikke er speciel rar at rode med. Men det kan lade sig gøre, så held og lykke
apr 2011
Følger: 8 Følgere: 8 Scootere: 1 Emner: 9 Svar: 28
Fz 50