{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Blyfri 92 & 95??
  • #1   19. feb 2012 nej der er ikke forskæld og nej der sker intet hvis du blander smiley

• #2   19. feb 2012 plejer sku bare og køre på det der er billigst.. smiley

• #3   19. feb 2012 bruger 92 på scooteren
    og 95 på min stomp (:
    bare en vane, + at min scooter bruger meget benzin så bare det billigste til den smiley

• #4   19. feb 2012 Højere oktan jo mere skal der til før det selv antænder.

• #5   19. feb 2012 Jeg tanker altid 95.
    De ekstra øre du sparer er jo minimale.

• #6   19. feb 2012 scootere tager så mange omdrejninger, så den hurtigere forbrændingstid der er på 95, frem for på 92, den er de små basseøre værd.
    Køb V-Power fra shell. Det er oktan 97.
    I sløve USE kører de med oktan 89....!

• #7   19. feb 2012 Kommer and på din scooter :). Er den mstd eller med sports tun vil jeg anbefale en 92'er men over det så 95, og som tommysiger, 99 oktan v-power. - for at undgå tændings banken.

• #8   19. feb 2012 Kan nogen forklare hvordan "Tændings banken" lyder ?

• #9   19. feb 2012 92 og 95 kommer fra samme tank smiley dvs det er ens

• #10   19. feb 2012 Det lyder som en Diesel motor.
    Lidt ligsom en benzinbil med forkert indstillet ventiler.

• #11   19. feb 2012 92 og 95 er ikke ens.
    Det ville være falsk varedeklaration, så den ville de ikke slippe afsted med.
    Det kan dog være at der er tilført oktanforhøjer til 95, men det tror jeg ikke helt på.

• #12   19. feb 2012 Jeg kører altid på 92, fordi det er billigst... Også kan jeg sgu ikk mærke forskel, når det bare er på scooteren. smiley

• #13   19. feb 2012 Nu er der ikke den største differentieringen mellem 95 og 92 blyfri. Men selve nummeret angiver antændingsaktiviteten, som er nævnt længere oppe. Hvad der angiver oktantal i benzin er et stof der hedder MTBE.

Konsekvenserne ved at bruge 92 blyfri, frem for 95 KAN BLIVE, at din cylinder bliver udsat for "bankning", hvilket vil sige, at når stemplet i cylinderen ikke når, at afbrænde benzinen når den komprimere hele blandingen til slut i toppen. Dette forsager at dit stempel bliver udsat for ubalance. Et andet eksempel er når stemplet er på vej ned, når blandingen suges ind i cylinderen og skal komprimeres af stemplet, så springer det f.eks. mens stemplet er på vej op. Det giver stemplet modstand.

Dog er der igen, ikke den store differentiering mellem 95 og 92, da det ikke er en komplet bilmotor eller en sportstunet scooter der er tale om (ved jeg ikke). Vii dog anbefale at du bruger 95 og ikke udsætter stemplet for "bankning", hvilket på længere sigt muligvis vil kunne forsage ridser el. andre div. skader.

• #14   19. feb 2012 Du kan nok ikke mærke det på motoren, fordi det sker meget lidt (muligvis). smiley

• #15   19. feb 2012 USA bruger en anden oktan måling end vi gør herhjemme så deres benzin er ikke ringere end vores, den er bare opgivet anderledes.
    Dernæst er der stort set altid 3 øres forskel på 92 og 95 og der skal den ondte fløjtme køres MANGE MANGE km for at det rent faktisk giver en besparelse på et år der betyder noget. Sidst jeg lavede beregningen var det noget der mindede om 50 kr sparet ved 92 frem for 95 hvis man kørte 20000 km om året. Sikke en besparelse

• #16   19. feb 2012 Blev der lige sammenlignet med en bil på 6000rpm og en tunet scooter der kommer over 9000rpm? Så vidt jeg ved, så ligger stort set alle scootere omkring 7000rpm hvor de yder max ( hvilket de ofte gør, for de fleste giver fuld gas ved accelleration )

• #17   19. feb 2012 MEN ØHH```???!! Kan man køre med begge dele i tanken ???

• #18   19. feb 2012 Ja da. du kan uden problemer blande 92 og 95.
    Jeg blander også mineralsk/semi/fuldsyntetisk olie sammen i beholderen.

• #19   19. feb 2012 Godt indlæg LaLLe.. Jeg ville hvert fald hellere holde mig på den sikre side, end at spare ca. 50kr/år.. smiley

• #20   19. feb 2012 Lad os tage et exempel på hvorfor det er det dummeste sted at spare.
    En scooter kører 20000 km om året.
    Den gør det med 15 km/L
    benzinen koster i gennemsnit hen over det år 12 kr/L
    Det betyder at der skal bruges 20000/15 liter benzin = 1333,5 (rundet op)
    Så koster det altså 12*1333,5 kr at tanke den scooter et helt år = 16002

Hvis der nu var tanket med 92 oktan som altid er 3 ører billigere literen havde det kostet 11,97*1333,5 kr for et år = 15962 (rundet op)

Det giver en forskel på fantastiske 40 kr! på et helt år!!!!!! God besparelse når man tænker på at en lavere oktan faktisk sænker ydelsen på motoren, næppe mærkbart men nok til at man kører færre km/L og man risikere detonation, som i værste fald koster en ny cylinder.

Men det er jo da heldigvis jeres egne motore men er 40 kr på et år virkelig værd at spare. Og helt ærligt, hvor mange er jer kører rent faktisk 20000 km om året på den? Det er nok mere realistisk at det hedder 10000 og så er det jo kun en flader 20'er der er sparet.

• #21   19. feb 2012 De kører nok mere 5000km på et helt år.
    Du kan ikke engang for 1 liter benzin for den 10er der er sparet.

• #22   19. feb 2012 Nej, ikke engang på en bil kan det svare sig at spare de 3 ører literen. Rent faktisk tror jeg det er dyrere at tanke det på da motoren går ned i ydelse og derfor kører kortere på literen. Har jeg dog ingen beregninger på men i bedste fald går det lige op, i værste fald er det nok dyrere.

Dermed self ikke sagt at v-power kan betale sig. Det tror jeg ikke det kan, da det er noget dyrere.

• #23   19. feb 2012 Ja, konklusionen er Maax D, at det kun kan betale sig at bruge 92 frem for 95, hvis du vil have en god undskyldning for at købe et nyt cylinderkit smiley Ej.. nu er det jo måske en lille sandsynlighed for, at der vil ske din cylinder noget med 92, men sandsynligheden er der stadigvæk! smiley

• Oliver P
    Oliver P Tilmeldt:
    jul 2016

Følger: 1 Svar: 1
    #24   15. aug 2016 Sker der noget hvis man ved en fejl har fyldt 92 på? Når jeg plejer at bruge 95?

• #25   15. aug 2016 nej.

Kommentér på:
Blyfri 92 & 95??

Annonce