1.017 visninger
|
Oprettet:
dioder - og stejling {{forumTopicSubject}}
En diode skal bare sættes til en plus og en minus pol, men hvis jeg nu har flere dioder, f.eks 6 hvordan skal jeg så det? Og hvor mange ting kan man sætte direkte på batteriet?
Og lige et side spørgsmål, ved nogle af tingene står der at den røde skal til + og den sorte til stel, er det så bare scooterens stel det skal sættes til? Og er det lige meget hvor?
//Jens buhl
dec 2009
Følger: 1 Scootere: 2 Emner: 7 Svar: 163
okt 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Scootere: 2 Emner: 36 Svar: 156
du skal have fat i dine dioder og se hvor mange volt den optar, og smider videre, så du kan regne såleses eks. 4 volt pr diode og den så kun sender 4 volt videre, kan så så sætte 3 på, men ryger den ene, ryger alle sammen.
jun 2004
Følger: 22 Følgere: 22 Scootere: 6 Emner: 54 Svar: 823
for det virker ikke sådan
jun 2004
Farven har intet af sige når du måler strømmen hvis bare det er samme model.
Strømkilde: 12V
Dioden: 2.5V / 0,02A
12V - 2,5V = 9,5V
9.5V : 0,02A = 475 Ohm
Dvs. Hvis du laver parallelforbindelse så skal hver enkelt lysdiode have en 475 Ohms modstand på sig.
Jeg bruger 470 Ohm da 475 er for besværlig at få hjem.
Hvis du laver en serieforbindelse skal du ikke have modstand på. Men det kræver så at du sætter 5stk lysdioder sammen, for at opnå det samme resultat. Uden de brænder af.
Jeg håber du kunne bruge det.
Mvh Mads Holm
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Scootere: 1 Emner: 59 Svar: 237
Da jeg aldrig har lavet noget der minder om det spørger jeg måske dumt.. Men når du så har sat dem i parralel-forbindelse og måske sat en kontakt på, kan jeg så bare sætte det direkte på batteriet? Eller skal der noget andet til?
Jens Buhl
jun 2004
Men du KAN godt. Men bedst med sikring
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Scootere: 1 Emner: 59 Svar: 237
Så jeg lodder dioderne sammen i parallel forbindelse, måske incl en kontakt. og sætter en sikring i mellem dem og så bare ned til Batteriet.
//Jens Buhl - Tak for hjælpen, dejligt der var en der vidste hvad han snakkede om.
okt 2010
men det du skriver er sådan set ogs det jeg ville skrive, men du kan godt nøjes med at sætte dem i serie, så, som du skriver, kan dele det ligelidt ud på hver enkelt diode.
og JO, farven HAR noget at sige, da de forskellige farver, har forskellie spændingsbehov, men du kan godt få de ¨samme¨ modeller i forskellige farver, men de har så ikke samme lumenstyrke eller forbrug. men man kan sikkert godt være heldig
men held og lykke med det, men det er nu nok nemmest for dig at sætte en formodstand på, og så led dioderne parrelelt efter ELLER i serie så det passer med spændingen..
og Mads, du kan godt brænde de andre led dioder af, hvis den ene ryger i en serie kreds, og der er gennemgang, så får de andre for høj spænding..
jun 2004
Men med det du sagde og måden du skrev tingene på, så virkede det bestemt ikke som om du har lavet ret meget
Det var så lidt Jens.
God dag til jer.
Mvh Mads Holm
okt 2010
jun 2004
okt 2010
jun 2004
Straks pisker du en stemning op.
du er 16 og jeg er 24. Så syntes ikke du skal sige hvad jeg har prøvet. Jeg var ikke fjentlig på nogen måde. Men hvis du vil være sur så okay.
okt 2010
desuden , selvom du er 24, tror jeg stadig jeg har lavet flere systemer samt mere varieret end dig da jeg laver det alle steder, scooter, biler, både, diskoteker, små instalationer til bolibrug, akvarier, RC sporten osv osv.
du kan sagtens have lavet flere ting på scooter end mig, men nok ikke ligså varieret.. hehe
men godt du fik fortalt ham hvad han manglede, for havde ikke selv så meget tid da jeg så emnet, derfor det kom til at stå klodset.. men generelt så er der MANGE måder at lave det på, og det er selvfølgelig en smagssag fra person til person hvordan man gør det.. Men det nyttede jo ikke noget hvis jeg skrev en lang prædiken om hvorvidt han skulle bruge en ordenlig kolbe, fedt, varme, lednings kvadrat, modstande, diodestr. lumenstyrke, printkort, kaplingskasser osv osv osv.. En nybegynder går nok kold i det hvis han skal ud og lave det nogenlunde ordenligt samt bruge 200-400 kr for et par leddioder med en lille styring..
jun 2004
Men bare drop det.
Du er simpelthen for ung til jeg gider at diskutere det med dig. Du tror jo du er højt hævet over andre, fordi du har prøvet at arbejde, det er jo tydeligt. men stop det.
Og nu kommer du nok med en større smøre igen. Men jeg melder mig ud af dette fora, for gider ikke hører på dit pis
kan du hygge dig.
okt 2010
langt: du er da godt nok dum at høre på.. LOL (igen)
dioder - og stejling