1.098 visninger
|
Oprettet:
2-takt og 4-takt? {{forumTopicSubject}}
Hej, jeg har fået en opgave af skolen, hvor jeg skal beskrive og forklare hvad forskellen på en 2-takt og en 4-takt er. Jeg ved ikke det helt store om knallerter, da jeg først lige er begyndt :s.
Hjælp mig guys!!!
Det ville være fedt med en masse feedback fra jer, og gerne en masse links/videor, alt muligt kan bruges :D.
TAK!
feb 2010
Følger: 22 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 24 Svar: 76
mar 2010
Følger: 48 Følgere: 47 Scootere: 2 Emner: 191 Svar: 1.283
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 27 Scootere: 3 Emner: 97 Svar: 351
sep 2009
Følger: 112 Følgere: 110 Scootere: 5 Emner: 51 Svar: 958
http://da.wikipedia.org/wiki/Firetaktsmotor
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 27 Scootere: 3 Emner: 97 Svar: 351
mar 2009
Følger: 12 Følgere: 12 Scootere: 5 Emner: 208 Svar: 865
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 16 Scootere: 6 Emner: 131 Svar: 2.149
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 16 Scootere: 6 Emner: 131 Svar: 2.149
dec 2010
Følger: 16 Følgere: 15 Scootere: 3 Svar: 3
det var lige hurtigt..
maj 2004
Følger: 145 Følgere: 148 Scootere: 3 Emner: 880 Svar: 3.612
2 takter: har altid et skylleluftbælte/kanaler. Desuden eksisterer de i både diesel og benzin. Lad os starte fra TDC. Stemplet kører mod bunden (bdc) - der sker altså et arbejdsslag samt udstødning. Idet stemplet blotter skylleluftkanalerne i bunden kommer der luft ind (såfremt vi snakker benzin, kommer der også benzin ind. Ved diesel sker indsprøjtningen i toppen til slut) og skyller udstødningen væk. Fra bdc positionen går stemplet nu mod toppen igen og komprimerer luften, lige inden toppositionen sker der rent afhængig af motortypen (benzin, diesel) en antændelse af blandingen vha. endten tænrør eller kompression. Denne blanding bliver tændt når stemplet er i top, fordi der er en ren kemisk forsinkelse i antændelse af brændstoffet. Når det herefter antændes sker der et arbejdslag så stemplet vandrer mod bunden igen og der sker en udstødning af gassen vha. udstødningsport eller udstødningsventil. Desuden kan 2 takteren virke som tryk og sugemotor, altså motoren med karburator på.
Takterne er således stadig bærende på de 4 principper - indsugning, kompression, arbejdslag og udstødning. De sker blot på den halve tid pga. ovenstående.
4 takteren er mere simpel og er allerede forklaret udemærket.
dec 2010
Følger: 16 Følgere: 15 Scootere: 3 Svar: 3
maj 2004
Følger: 145 Følgere: 148 Scootere: 3 Emner: 880 Svar: 3.612
dec 2010
Følger: 16 Følgere: 15 Scootere: 3 Svar: 3
2-takt og 4-takt?