2.726 visninger
|
Oprettet:
2 eller 4 takt? {{forumTopicSubject}}
Skal ud og have min første scooter om ikke så lang tid, men ved ikke om det skal være en fir eller to takt.
Skiven skal pilles, men ellers skal der ikke laves noget på den.
Jeg ved at fir takten køre længere på literen.
Hvad køre bedst?
Hvad køre hurtigst med pillet skive?
Er der andre fordele og ulemper ved hver?
maj 2009
Følger: 15 Følgere: 15 Scootere: 2 Emner: 142 Svar: 892
sep 2007
Følger: 32 Følgere: 31 Scootere: 5 Emner: 39 Svar: 455
mar 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 1 Svar: 48
jan 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Scootere: 1 Emner: 74 Svar: 610
feb 2006
Følger: 23 Følgere: 22 Scootere: 11 Emner: 58 Svar: 576
Du sparer den dyre 2takts olie
Du slipper for en motor som kører med mange omdr. og larmer
Du får en mere behagelig scooter og køre på i det hele taget.
Du får en langt billigere scooter i drift ( en 4 takt går meeeget langt på literen)
Og pille skiven er det samme både 2 og 4, så ingen forskel i det.
feb 2006
Følger: 23 Følgere: 22 Scootere: 11 Emner: 58 Svar: 576
maj 2009
Følger: 15 Følgere: 15 Scootere: 2 Emner: 142 Svar: 892
maj 2008
Følger: 276 Følgere: 250 Scootere: 1 Emner: 237 Svar: 9.449
nov 2006
Følger: 1 Følgere: 99 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 235
jo 1000 ca der skal der ny 2 takt olie på
maj 2009
Følger: 15 Følgere: 15 Scootere: 2 Emner: 142 Svar: 892
apr 2010
Følger: 28 Følgere: 27 Scootere: 3 Emner: 174 Svar: 492
har haft dårlige oplevelser med 4 takt, som at motor bare er stået af, så der skulle en helt ny blok på.
nov 2006
Følger: 1 Følgere: 99 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 235
okt 2007
Følger: 140 Følgere: 139 Scootere: 4 Emner: 337 Svar: 9.123
okt 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 5 Emner: 38 Svar: 401
okt 2008
Følger: 154 Følgere: 152 Scootere: 12 Emner: 22 Svar: 208
2 af mine venners 4 taktere er motoren bare brændt sammen på
feb 2010
Følger: 41 Følgere: 41 Scootere: 3 Emner: 15 Svar: 553
jul 2007
Følger: 57 Følgere: 70 Scootere: 10 Emner: 146 Svar: 3.622
da jeg syntes ikke de 4 takter jeg kender er i ordenlig kvalitet.. (:
sep 2007
Følger: 40 Følgere: 39 Scootere: 4 Emner: 122 Svar: 1.025
feb 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Scootere: 1 Svar: 346
jul 2007
Følger: 57 Følgere: 70 Scootere: 10 Emner: 146 Svar: 3.622
nov 2008
Følger: 208 Følgere: 214 Scootere: 11 Emner: 52 Svar: 4.458
Dog savnede jeg noget træk i en 4takt scooter, som ikke er der i forhold til en 2takt
sep 2007
Følger: 40 Følgere: 39 Scootere: 4 Emner: 122 Svar: 1.025
sep 2007
Følger: 40 Følgere: 39 Scootere: 4 Emner: 122 Svar: 1.025
jul 2007
Følger: 57 Følgere: 70 Scootere: 10 Emner: 146 Svar: 3.622
jul 2003
Følger: 25 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 24 Svar: 1.257
Piaggio har deres Zip4T som har en fantastisk god 4T motor.
dec 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Scootere: 3 Emner: 1 Svar: 27
men der skal stilles dyser på en 4 takt rimelig tit ..
4 takt er behagelige at køre på, dog foretrækker jeg 2 takt.
dec 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Scootere: 3 Emner: 102 Svar: 2.081
Samtidig er der potentielt mere power i en 2 takts da eksplosionen sker hver gang stemplet går ned, mens en 4 takt kun giver et knald hver anden gang stemplet går ned. Dvs at det i principet kun er ved hver anden omdrejning(for krumtappen) at der bliver tilført energi til baghjulet.
Kombinationen af at man kan få mere ud af en 2takt motor og at den er nemmere at arbejde med(man skal ikke rode med ventiler osv) er de 2 vigtigste grunde til at mange herinde vælger 2 takt. Og jeg forstår dem udemærket, for min egen RMX er også 2takt.
Desværre er der en masse problemer med 2 takt også. De bruger mere benzin og samtidig skal du også have olie blandet i benzinen, og 2 takts olie er dyr.
En 2takt larmer ofte også en del mere. Man kan så diskutere om det er en positiv ting, for det vil mange mene, men personligt så ser jeg det kun generende ved en hverdagsscooter. Til en tunet scooter så passer det dog, efter min mening, godt ind med en fed lyd fra motoren.
Med hensyn til lyden så kan man også få en feeed lyd ud af en 4takt, men det er en dybere lyd og passer efter minemning ikke godt på scootere(med gear maskiner som undtagelse- i gen min emning)
Jeg kunne forestille at en 2takt også hurtigere bliver slidt pga de højere omdrejninger som de kører med.
Så spørgsmålet er hvad du er mest til. Jeg kan hurtigt remse fordele og ulember op:
2takt:
+
Potentielt højere ydelse
Nememere at arbejde med
Højere lyd(subjektivt)
-
Højt benzinforbrug
høj lyd(/subjektivt)
Mere slid(i teorien)
Kræver olie blandet i benzinen
------------------------------------------------
4takt:
+
lavt benzinforbrug
lav lyd(subjektivt)
mindre slid(i teorien)
Kræver ikke olie i benzinen(dog kræver det at man skifter olie ved krumtappen en gang imellem)
-
potentielt dårligere ydelse
besværligere at arbejde med
Til en hverdagsscooter hvor det ikke er planen at gøre mere end at pille begrænsningerne, så ville jeg helt klart købe en 4takter. Hvis du derimod vil enten tune den yderligere eller bare lære at rode med motorer, så er det nok en 2takt du skal gå efter;)
aug 2010
Følger: 1 Scootere: 2 Emner: 36 Svar: 32
Gjorde mig en del klogere
dec 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Scootere: 3 Emner: 102 Svar: 2.081
2 eller 4 takt?