11K og rms (standard) krumtap {{forumTopicSubject}}
Hej Venner!
Jeg har pt. Cylinderkittet fra MSP med 9k udstødning og 70cc sport cylinder.
Jeg kan se man kan få samme kit bare med 11K udstødning, jeg overvejer at købe bare en 11K, da jeg har de andre ting, jeg har læst en del posts omkring at få denne udstødning på, nogle siger at 11K er alt for voldsomt til 70cc osv.
Men MSP sælger den jo netop til 70cc støbejern.
Mit spørgsmål er derfor.
Kan jeg montere 11K som en opgradering fra min nuværende 9K og vil det give noget i længden, og vil min standard krumtap kunne klare det?
Er der måske andre som kører med 11k og standard krumtap?
Det er til en JOG as med sonic motor, den har ydermere en 17mm dellorto karbu.
Nuværende kan den med nød og næppe komme op på ca. 73km/t
Tak skal I have.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.143
Så får du den topfart, som du søger.
okt 2018
Følger: 2 Følgere: 38 Scootere: 2 Emner: 9 Svar: 82
Det ved jeg, men det har jeg desværre ikke mulighed for. / snilde til.
Derfor mit andet spørgsmål.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.143
Så få hjælp til det.
Det er helt klart det der giver mest og du er sten sikker på at du får topfart ud af det.
Uden at ændre på noget som helst andet.
okt 2018
Følger: 2 Følgere: 38 Scootere: 2 Emner: 9 Svar: 82
Og det gider jeg simpelthen ikke.
Ja hos de meget få steder som vil lave det, da mange ikke vil lave det da den er ulovlig..
Ja... det ikke let, desværre..
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.143
Du kan sikkert finde en der er klar til montering.
okt 2018
Følger: 2 Følgere: 38 Scootere: 2 Emner: 9 Svar: 82
Hvis jeg mod forventning skulle fine en, har du så en guide til skift af sådan en?
Ved du har en masse gode guides
Tak
jan 2011
Følger: 12 Følgere: 18 Emner: 338 Svar: 5.116
okt 2018
Følger: 2 Følgere: 38 Scootere: 2 Emner: 9 Svar: 82
Det er vel let nok hvis man ved hvordan og har alt det nødvendige værktøj.
okt 2018
Følger: 2 Følgere: 38 Scootere: 2 Emner: 9 Svar: 82
Tak
aug 2005
Følger: 104 Følgere: 199 Scootere: 23 Emner: 31 Svar: 1.735
Så vil det være bedre og snuppe en 14/46 top performance som denne https://speedline.dk/yamaha-jog-artistic-special/gearing-1/gearing-top-performances-primaer-14-46-s-t-9913310
Og 1500kr for og skifte/presse en gearing er da lige grovt nok, jeg skulle nok gøre det for et par hundred, men vi bor i hver sin ende af landet desværre jo.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.143
Hvis resten af gearingen er std, så er en primær 15/41 perfekt.
17/40 primær er mega tung, så den kan blive et problem, da den kun er til store tun, som er designet til lave omdrejninger.
okt 2018
Følger: 2 Følgere: 38 Scootere: 2 Emner: 9 Svar: 82
Alt på den var standard.
Og tak for tilbudet Bo, det ville jeg bestemt have benyttet mig af var det en mulighed.
sep 2018
Følger: 1 Følgere: 17 Emner: 2 Svar: 1.016
aug 2005
Følger: 104 Følgere: 199 Scootere: 23 Emner: 31 Svar: 1.735
okt 2018
Følger: 2 Følgere: 38 Scootere: 2 Emner: 9 Svar: 82
Så fandt jeg lige denne guide : https://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/guider/733-gearing_skift___mina_motor__af_ronnie_g
Der står at man også skal skifte lejer simmering osv.
Alt Det ved jeg sgu ikke om jeg har snilde til at gøre. Hm
Lyder som en lidt større operation end jeg troede.
okt 2018
Følger: 2 Følgere: 38 Scootere: 2 Emner: 9 Svar: 82
Lige en mere, hvad med den sekundære gearing?
Skal der ikke gøres noget ved den, eller skifter man altid kun den primære på disse maskiner?
Tak,
Og ps. Tommy, hvad siger du til Bo's indlæg mht gearing, at jeg skal tage 14/46 i stedet for 15/41? Og vil jeg skulle indstille dyse og ruller igen efter ændring af gearing?
Tak
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.143
Er den rigtige gearing til så små hjul.
Jeg har selv kørt med 17/40 og med 15/41
okt 2018
Følger: 2 Følgere: 38 Scootere: 2 Emner: 9 Svar: 82
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.143
Jeg tastede forkert.
14/41 er sekundær til lang mina motor.
Du skal bruge en 15/41 primær.
Det er ikke for sjov at Malossi har lavet den med tænderne 15/41.
okt 2018
Følger: 2 Følgere: 38 Scootere: 2 Emner: 9 Svar: 82
Ok. Så må jeg jo afgøre om det er dit eller Bo's råd jeg tager hehe.
Tak Tommy.
Ps. Har du mulighed for at besvare de andre spørgsmål i #17?
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.143
Kan du svare på hvornår at din motor stiger i omdrejninger?
Er det ved 40, 50 eller 60 kmt?
okt 2018
Følger: 2 Følgere: 38 Scootere: 2 Emner: 9 Svar: 82
Jeg mener den gør forholdsvis tidligt da den er pænt lang tid om at komme fra ca. 55 til 75 kmt.
Nok nærmere en 20- 35?
aug 2005
Følger: 104 Følgere: 199 Scootere: 23 Emner: 31 Svar: 1.735
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.143
Hvis resten af gearkassen er std, så kan man trække en 15/41 gearing med en 45kmt cylinder.
Min Jog FS kørte 75 kmt med std udstødning og 45kmt cylinder og 17/40 gearing.
okt 2018
Følger: 2 Følgere: 38 Scootere: 2 Emner: 9 Svar: 82
Og så fandt jeg denne som Bo anbefaler: https://speedline.dk/yamaha-jog-artistic-special/gearing-1/gearing-top-performances-primaer-14-46-s-t-9913310
Så den skal presses to steder ? Troede kun det var en presning, jeg læste ellers at speedline kunne presse for 100,- men det er jo ligemeget hvis jeg alligevel selv skal presse den sammen med geardækslet..
Tak.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.143
Brug skalden og køb en 15/41 og vær glad for den, for selv en Jog FS 45kmt kan trække den helt ud.
jan 2008
Følger: 85 Følgere: 85 Scootere: 9 Emner: 44 Svar: 226
Er Gianelli GO dårligere end 9 K, har de det samme træk og omdrejnings punkt ?
Beklager for at vælte ind over det hele med mit spørgsmål.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.143
GG arbejder bedst under 8.000 rpm og bedst på små 50ccm cylindre.
9K arbejder bedst på 70cgm støbejern og er bygget til at arbejde omkring 9.000rpm på 70ccm.
Fordi at den yder så godt på de små 70ccm kit, så vil den yde bedre på en 50ccm cylinder.
Især hvis man udvider udstødningsporten med 1mm til hver side og 1mm op imod toppen af cylinderen og planer topstykket ( hvis det er PGO ).
jan 2008
Følger: 85 Følgere: 85 Scootere: 9 Emner: 44 Svar: 226
okt 2018
Følger: 2 Følgere: 38 Scootere: 2 Emner: 9 Svar: 82
Status er at det ikke har givet en fløjtende fis i topfart, optrækket er dog blevet bedre hele vejen op til de 70 hvor den så ikke kommer meget højere op, har prøvet med nogle tungere ruller men det hjalp ikke på topfart.
Ps er der nogen som har en forklaring på manglende topfart må I endelig sige til.
Tak
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.143
okt 2018
Følger: 2 Følgere: 38 Scootere: 2 Emner: 9 Svar: 82
Den originale sekundære er er 12/36.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 425 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.143
Så har du et seriøst problem med dit variomaric. Og så siger du at en højere gearing har givet dig bedre optræk?
Det giver slet ingen mening.
okt 2018
Følger: 2 Følgere: 38 Scootere: 2 Emner: 9 Svar: 82
Det er en tp vario med 5g ruller,
Og en rms kobling med blå trimfjedre og en hvid malossi trykfjeder ( som du faktisk rådede mig til at købe)
Scooteren kører ellers udenærket, ved ikke lige hvad jeg skal skrive, selv vario er shimmet fint ind.
Hmm
11K og rms (standard) krumtap