{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.097 visninger | Oprettet:

Hjælp søges {{forumTopicSubject}}

Hej gutter nu er jeg på den igen og har brug for hjælp.. min wallaroo vil godt starte med lidt besvær og uden choker.. den køre de 35 som den plejer men så snart den er varm dør den.. den dør også hvis jeg slår choker til.. det plejer jeg ellers at gøre ned af bakke for at få mere fart.. jeg kan sagtens starte den igen når den er varm uden choker men så snart den nærmer sig topfart dør den.. har prøvet at skifte tændrør og rense karburatoren og rense luftfilter..så nu er en amartør som jeg på bar bund.. hvad kan der være galt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp søges
  • #1   28. jul 2019 Ud fra det du skriver, så har din dyse været for lille alt for længe, så nu er dit stempel helt færdigt.

    En scooter skal ALTID startes med choker, når den er kold.
    Hvis den kan startes uden choker, når den er kold, så står luftskruen alt for langt inde.

    Tag cylinderen af og tag et billede af dit stempel, fra begge sider.


  • #2   30. jul 2019 Tak tommy det prøver jeg lige når min datter er sendt hjem fra ferie hos mig.. så sender jeg billedet ind på mandag.. plejer at skulle starte med choker men efter jeg har pillet ved skuerne sidst har det ikke været nødvendigt.. har kunne starte den efter jeg har pillet ved skuerne men den skulle dog lige stå og køre 2 min før den ville tage gas... har prøvet det der med at tage cylenderen af på en tidligere knallert men fik aldrig cylenderen på igen grundet jeg ikke kunne få stempelringende i igen så har du et godt tip til det når det er?

  • #3   30. jul 2019 Jeg kan selvfølgelig bare prøve og youtube hvordan man gør tænker jeg på nu hvor jeg har skrevet..

  • #4   30. jul 2019 De der brune mærker på dette billede at cylenderen er det et dårligt tegn

    profilbillede
  • #6   30. jul 2019 Damn... så må det jo skiftes.. tak

  • #7   30. jul 2019 Men når tændrøret er nøddebrunt er karburator så ikke indstillet korrekt? Eller skal man først sikre sig at chokeren er nødvendig og så at tændrør er nøddebrunt?

  • #8   30. jul 2019 Du skal finde manualen til dellorto og læse den 3 gange.
    Så forstår du hvad du har gjort galt, for det er ikke kun en enkelt ting der er gået galt.

    De brune mærker er meget tydeligere på dit stempel.
    Det kaldes Blow By.
    Både cylinder og stempel skal direkte i en jern container.
    Tag gerne et billede af stemplet, når du får det af.
    Du skal nok 10 op i dyse og så skal du skrue din luftskrue helt i bund og derefter halvanden omgang ud.


  • #9   1. aug 2019 takker du er en guttermand jeg bestiller tingene i morgen og så prøver jeg at finde den manuel.. har gæster i morgen men så passer det jo også med at jeg har fået tingene hjem i overmorgen og så prøver jeg det du siger...

  • #10   1. aug 2019 emh kender du et sted man kan finde den manuel gratis uden at skulle sign up

  • #11   2. aug 2019 har sådan en dyse der står 65 på..den som går helt ind i karburatoren skal jeg så op i en 75? den nærmeste thansen har ser anderledes ud det er en 74 og der er sådan et hoved på det dur vel ikke vel? ellers skal jeg op i 84 hvis det skal være samme type eller prøve anden hjemmeside

    profilbillede
  • #12   2. aug 2019 74 dysen

    profilbillede
  • #13   2. aug 2019 Jeg mener at Honda kører med gurtner karburator, men jeg er ikke sikker.

  • #14   3. aug 2019 den er go nok med at det er gurtner har bestilt de ting du sagde... hmm jeg tænker er der andet end nåleleje man ligeså godt kan skifte når man er der inde?

  • #15   3. aug 2019 Du skal måske lige tjekke op på om din cylinder er EURO2 eller EURO1.
    På EURO2, der er flangen til udstødningen drejet.


  • #16   4. aug 2019 drejet? ehm flangen går på tværs af knallerten.. håber det er det du mener og ikke at den har en anden vinkel sådan tippet eller hvad man kan kalde det... både den gamle og den jeg snart får hjem går hvertfald på tværs af knallerten... men på westimport hvor jeg har bestilt den står der intet om euro1 eller2

  • #17   4. aug 2019 Jo, lige netop.
    Forskellen på euro 1 og 2 er nemlig at den både er drejet og i en anden vinkel.
    Men det finder du ud af.
    Start med at sætte cylinderen ned i motorblokken uden stempel og se om den passer, inden du sætter stemplet på krydspinden.


  • #19   7. aug 2019 Nu spørger jeg evt dumt igen men det er med blow by og at dyssen er for lille det kan ikke havde noget at gøre med at jeg altid bruger choker ned af bakke fordi det lige giver 10kmt mere når det går ned af bakke vel?

  • #20   7. aug 2019 #19
    Den kommentar er lidt den at komme med.
    Chokeren giver jo sindsygt meget ekstra benzin, så det faktum at det giver ekstra fart siger jo alt om at din dyse er 10 for lille.

    Men nu er skaden sket og jeg er sikker på at dit stempel har taget skade.
    Tag så den cylinder af og se hvor store skader der er kommet.


  • #21   7. aug 2019 stempelringene sidder også fast

    profilbillede
  • #22   7. aug 2019

    profilbillede
  • #23   7. aug 2019 jeg kan ikke få cylenderen det sidste stykke ned i??? hvorfor?? er det rød eller grøn løsning på følgende billeder?

    profilbillede
  • #24   7. aug 2019 gamle cylender

    profilbillede
  • #25   7. aug 2019 nye cylender

    profilbillede
  • #26   7. aug 2019 #1
    28. jul
    Ud fra det du skriver, så har din dyse været for lille alt for længe, så nu er dit stempel helt færdigt.


    Du kunne have sparet over en uge, hvis du har fulgt det første indlæg.


    Anyway.

    Tag cylinderen helt af og tag et billede ned i motorblokken.

    Start med at sætte cylinderen ned i motorblokken uden stempel og se om den passer, inden du sætter stemplet på krydspinden.
    Gjorde du som jeg sagde?
    Det ligner nemlig at du har gjort som du selv synes var hurtigst og knaldet stemplet på og derefter cylinderen, UDEN AT TESTE OM MOTORBLOKKEN HAVDE EN BEGRÆNSNING.


  • #27   7. aug 2019 ehm den del med og se om den kunne komme ned i motorblokken havde jeg misforstået... troede bare det var flangsen til udstødningender måske ikke passede...0

    nu har jeg fået læst mig til hvad en blok begrænsning er tror jeg... emh hvis jeg har forstået korrekt så er den begrænsning lavet så man ikke kan sætte ulovlige dele i men alt jeg har købt er jo lovligt...

    anyway så vidt jeg kan læse mig til så kan jeg slibe et stykke af skørtet på cylenderen er det korrekt?
    link til hvor jeg har læst det:
    https://www.scootergalleri.dk/forum/tuning/1406402-er_det_en_begraensning

    sætter billede ind af motorblokken i morgen

    btw er først gået igang idag grundet at delene først kom hjem igår derfor er sidste uge gået med at vente..
    ps har sat 75 dyse i karburatoren som du har sagt...


  • #28   8. aug 2019 #27
    Ja, det var lige netop derfor at du skulle sætte cylinderen på, før stemplet.
    Tag den gamle cylinder og sammenlign med den.
    Jeg har før tilpasset en cylinder fra en anden knallert.
    Men det var virkelig meget, der skulle fjernes.


  • #29   8. aug 2019 det var støbnings ringen på cylenderskørtet jeg har fået den til at passe nu og alt er samlet den lyder meget sundere nu og køre fint men da det jo var i topfart den døde og jeg skal køre mindst to tanke fulde for at køre den til så ved jeg ikke om det har løst problemet før den er kørt til... kan dog stadig starte uden choker... har prøvet at få den i topfart et par sekunder og der hostede den lidt og døde næsten... så er bange for problemet stadig er der... kan dog ikke teste det ordentligt før den er kørt til, så lortet ikke sætter sig...

  • #30   8. aug 2019

    profilbillede
  • #31   8. aug 2019

    profilbillede
  • #32   8. aug 2019 der er lige et par billeder af motorblokken som du bad om

  • #33   8. aug 2019 Den bør ikke kunne starte uden choker.
    Det er en klar fejlindikator.
    Skift din dyse til en der er 10 større og tag så en tur med fuld gas.
    Den SKAL 4 takter.
    Hvis den gør det, så gå 4 ned i dyse.
    Så længe at du ikke har ring i vario, så tager en std 50ccm ikke skade af fuld gas.
    Da slet ikke hvis du har original udstødningen på.

    Du har vel husket og at tvære det nye stempel godt og grundigt ind i 2 takt olie, inden montering?


  • #34   9. aug 2019 Ring i vairo det den der begrænsning som er noget af det første man piller når den skal køre hurtigere ikke? Hvis ja så sidder den der endnu.. alt på den er lovligt også begrænsning ringen.. og nej har ikke smurt den i 2taksolie.. det vidste jeg ikke man bør gøre.. men har smidt mere olie i benzinen ca 4% I alt i stedet for de 2% man skal... de par sekunder jeg har kørt med fuld gas 4taktede den og hostede..
    har ellers altid hørt man ikke må vi den fuld gas de første 100km?


  • #35   9. aug 2019 Så har du lavet en tør start med den.
    Stakkels cylinder.
    Der skal 2% i benzinen. Kun 2% ALTID.
    Så ud med benzinen og i med noget der er 2%


  • #36   9. aug 2019 Det hermed prøvet og gjorde ingen foreskeld den starter fint kold køre fint knap 1km og så dør den.. kan det være noget andet der er galt... den har hvert fald kørt 10000 og der har aldrig været skiftet membran og har heller aldrig kigget i variatoren kan det være et af de steder fejlen ligger? Evt ruller der kan være slidt op eller noget?

  • #37   9. aug 2019 ahhh. så kom der et tal.

    Du har et problem med din benzinhane.
    Eller din vakumslange er revnet.


  • #38   10. aug 2019 Nope det har jeg gemmengået ingen utætheder og ingen klumpet i hanen
    og ingen steder slangen kommer i klemme og da jeg tømte tanken igår
    Der var der et fint flow igennem både når jeg sad på knallerten og ved siden af den


  • #39   10. aug 2019 Nu er det jo en nem model, så tag lige din cylinder af igen.

  • #40   10. aug 2019 Okey og hvad?

  • #41   10. aug 2019 #40 se om den har taget skade.
    Det giver ingen mening at den skal stoppe efter 1 km.

    En sidste mulighed kan være vand i benzintanken.
    Tag bundkaret af UDEN at tippe bundkaret, så du ikke spilder benzinen.
    Så skal du se ned i bundkaret om der ligger en ekstra væske i bunden af bundkaret.
    Det vil være vand, som du kan se.
    Og hvis der er vand i bundkaret, så skal din tank tømmes for benzin og den skal blæses igennem med en hårtørre, på lav varme, men på fuld blæs.
    Så vandet fordamper.

    Det er sikkert ikke nok at tømme tanken.
    Jeg tømte tanken på min græsslåmaskine 4 gange i træk og der kom vand i bundkaret efter 30 meter græsslåning.
    Så tog jeg tanken helt af og blæste den igennem med varme, så den var helt tør inde i.
    Nu har den virker upåklageligt i over ½ år.


  • #42   21. aug 2019 Så er membranen pillet af.. den var voldsomt beskidt og jeg kunne lyse igennem men efter rensning er den helt tæt igen men der er knækket et stykke af den er dog stadig lys tæt betyder det noget så??

    profilbillede
  • #43   21. aug 2019 Skift pladerne til carbon.

  • #44   23. aug 2019 Hej Tommy har ikke lige fået skiftet pladerne til carbon endnu men efter jeg har renset membranen har jeg kunne køre ca 3 gange så langt uden den er gået ud.. så tror problemet med den dør er løst nu.. Nu skal jeg så bare lige havde indstillet den skide karburator.. har oprettet et nyt forum med diverse spørgsmål om dette... har stadig ikke haft held med at finde den guide du anbefalede jeg skulle læse 3 gange.. kan kun finde den steder hvor man skal betale for at hente den

  • #45   23. aug 2019 https://www.mopedarmy.com/wiki/How_To_Tune_PHBG_Carburetors

    Her er der noget af den.


  • #47   23. aug 2019 takker

  • #48   10. sep 2019 Hej Tommy nu har jeg fået den kørt til og den går ikke i stå mere så mange tak for hjælpen hidtil.. nu har jeg så været ude på en længere tur ca 20 km jeg har gået ca 10 dyser mere op som du sagde køre nu på en 82 dyse og den hoster ikke endnu men den vil kun køre 30 og ikke 35 som den plejede.. og den øh køre sådan ned i fart i et sekund eller 2 hele tiden.. har jeg så en for stor dyse i?

    Når den køre ned af bakke køre den ca 45 og meget mere stabilt.. Det som om at fra 30 til 35 kæmper den med at komme op og fra 35 til 45 så der en rigtig god acceleration når den så er på de 40-45 Så lyder den helt stabil..


  • #49   10. sep 2019 Gå 2 eller 4 ned i dyse.

  • #50   10. sep 2019 Ok prøver

  • #51   10. sep 2019 Det hjælp nu køre den mere stabilt og den køre ca 32 nu hvor den kun lige kunne snige sig op på 30 før dyseskift.. så mangler jeg bare at få tændrøret brunt i stedet for gråt.. mange tak for hjælpen

  • #52   10. sep 2019 Rens dit tændrør, så det bliver hvidt igen.
    Et tændrør kan ikke skifte fra gråt til brunt.


  • #53   12. sep 2019 Nå ok så det skal renses hver gang jeg har taget en prøvetur indtil jeg har fået den rigtige farve?

  • #54   12. sep 2019 Ja.

Kommentér på:
Hjælp søges

Annonce