{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.679 visninger | Oprettet:

Fejl på Aprilia SR-50 R {{forumTopicSubject}}

Goddag herinde.

Jeg har brug for lidt råd og vejledning.

Jeg købte sidste år i maj en sprit ny Aprilia SR-50 R (ikke dietch) 30´er knallert gennem Bike-Station i Ans v. Viborg

Der har ikke været andet end problemer med den knallert. Når den er kold har den svært ved at slå igang, og første gang problemet opstod, fik han den justeret og det afhjalp problemet.. Nu har den så stået stille i vinter halvåret og problemet er så vendt tilbage. Jeg kontakter så forhandleren og fortæller det som det er. Han får knallerten ind og får tjekket choker osv og dette fejler intet. Der går 2 uger hvor jeg intet høre fra ham og jeg kontakter ham så for at høre om der er noget nyt. han siger så det skyldes for lav kompression og at den skal have nyt stempel og stempelringe og det er blevet bestilt hjem og vil blive udskiftet.. Jeg kontakter ham så halvanden uge efter, for at høre om den snart er klar igen og han siger den stadig har problemer med at slå igang når den er kold og han vil prøve at rense karburator og tjekke membran & benzinhanen.. Der går en uge mere uden jeg høre noget, og jeg sender ham så en mail hvori der står følgende:

"""Hejsa Anders.

Jeg er nød til at sige jeg ønsker handlen hævet på den Aprilia SR50 jeg købte hos dig sidste år.

Nu har den stået 4 uger ude hos jer og fejlen er stadig ikke løst. Alt er efterhånden blevet skruet i og den knallert bli'r aldrig det samme igen. Jeg havde ikke forventet at jeg skulle stå i sådan en situation med en sprit ny knallert til over 20.000 i samlet pris fra et anerkendt mærke og jeg ved godt der kan komme fejl på alt man køber. Men det her grænser sig til det sygelige.

Jeg forstår ikke at man ikke kan finde og afhjælpe den fejl og at det skal tage så lang tid. Jeg har talt med TMP over flere omgange og jeg synes simpelthen det er forrykt at i ikke enten bytter motoren eller tager knallerten tilbage og levere en anden knallert magen til.. Både dig og importøren kalder det for en lille fejl, men jeg har svært ved at se hvorfor en lille fejl skal være så svær at udbedre. Det er under AL kritik at en knallert til så mange penge, skal have så mange problemer med både stempel ringe, karburator osv osv... Alt har efterhånden været skilt ad og samlet og det styrker ikke ligefrem stabiliteten..

Det som er frustrerende er, at jeg intet høre fra dig når du opdager at det er stempel og stempel ringene som er defekte. Det at jeg hele tiden selv skal tage kontakten til dig og TMP er simpelthen ikke i orden!

Så derfor forventer jeg at du tager kontakt til TMP og der enten bli'r leveret en anden knallert magen til, eller at handlet går tilbage.

Jeg hverken kan eller vil finde mig i at vente mere på at du/i bli'r ved med at skrue og skrue i den knallert og at jeg skal blive ved med at undvære mit køretøj som jeg har betalt så mange penge for kontant.

Det begynder at ligne en sammensværgelse det her

Mvh

Allan Andersen""""

Derefter kontakter ham mig så og siger at benzinhanen er skiftet og den nu starter lidt lettere, men at den nogle gange skal have lidt gas og at han har fjernet begrænser-pladen i karburatoren og monteret en større dyse. 2 dage efter kan jeg hente knallerten og jeg ånder lettet op..

Jeg får desuden at vide at knallerten helst skal køre på V-Power benzin fra Shell.. Dette høre sku heller ingen steder hjemme i min verden. Alle andre scootere jeg har haft, har fint kunne køre på alm. 92 & 95 blyfri benzin....

Men ak... Problemet stopper ikke her. Den går mere ujævn og sprutter lidt når du går fra halv gas til bundgas. Bevares! Den starter lettere når den er kold, men ikke uden lidt over halv gas og når man slipper gassen sætter den ud igen.

Jeg kontakter ham så igen, og han vil sætte de originale dyser i igen, og jeg kan komme ud og få det gjort fredagen efter.

Jeg køre så derud fredagen som aftalt og han skifter dyserne og alt burde være fryd og gammen, men det er det ikke. Den starter lettere når den er kold men hugger stadig når du går fra lidt over halv gas til bundgas og knallerten giver lidt for meget gas når du slipper gashåndtaget indtil den holder helt stille...

Det er så her jeg står nu og jeg har kontaktet forhandleren igen pt uden svar da han holder ferie denne uge...

Jeg har i hele sagens forløb, flere gange haft fat i importøren, for at høre hvad jeg skal stille op og høre om de ikke bare kan skifte hele motoren da det tilsyneladende er den som har problemet?? Men jeg bliver egentlig bare fejet af og deres tekniker siger at de har fuld tillid til Anders v. Bike-Station... Jeg har mistet AL tillid til både forhandler og importør, og står nu tilbage med en knallert som jeg føler ALDRIG kommer til at køre optimalt.

For lige at ridse op, hvad der er blevet lavet ved den, er det listet her:

Nyt stempel & stempelringe
Ny svømmer i karburator som står anderledes
Pickup er justeret længere ind på svinghjul
Forsøgt dyset op med større hoveddyse og tomgangsdyse, samt fjernelse af begrænserplade i karburator (de originale dyser blev så sat igen, samt begrænserplade igen monteret da den kørte af helvede til)
Ny vacum-hane

Jeg har også gjort forhandleren opmærksom på, at motoren har en form for mislyd fra variator-siden, når man slipper gassen, og det er som om at det bliver der heller ikke reageret på...

Hvad kan man gøre i sådan en situation?? jeg har undersøgt på nettet, om der er steder man kan klage, men synes ikke at kunne finde noget, nogen steder...

Mvh en frustreret Aprilia ejer...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fejl på Aprilia SR-50 R
  • #1   24. jun 2018 Sikke dog en omgang.
    Der burde ikke være så mange fejl på en Piaggio motor.
    ( Jeg er meget meget sikker på at de kører med Piaggio motor ).

    Jeg mangler information om hvor mange km at den har kørt, hvilken 2 takt olie, som du har kørt på og om du har ladet den varme lidt op, inden du har kørt på den, eller startet ud de første par hundrede km med lav gas.

    Til info, så må din forhandler ikke fjerne pladen i karburatoren og dyse den op.

    Manden er bare tydeligvis idiot til at skrue på en scooter. ( eller pisse ligeglad, fordi at det er en garantisag )
    Jo længere den står hos ham det længere tid går der, før du kommer ind igen.
    Hvis stemplet er brændt af så hurtigt, så har dysen været for lille fra starten af og så skal du have cylinderen undersøgt for skader, som følge af for lille dyse.
    Det stempel som de skiftede tidligere, det ville ha været godt, hvis du har haft adgang til det.

    Der findes en manual til indstilling af karburator og det er den som den nok har været gal med i lang tid, måske sammen med lav kompression.


  • #2   24. jun 2018 Da den blev afleveret havde den kørt under 1200 kilometer (ca 1150 uden at kunne huske det præcist)

    Ja det er en Hiper-2 vandkølet motor men skivebremse for og bag. Jeg har kun kørt på det olie han sælger (motul semi syntetisk) og har aldrig kørt den hårdt. Den har altid fået lov at blive varm inden fuld gas


  • #3   24. jun 2018 Så er det vel et brugt køretøj, som du har købt?
    Gad vide om den har fået den olie, som den skulle, de første 1200km.
    Det ville man ha kunne se på det gamle stempel.
    TMP er lige så åndsvage som andre importøre, men problemet er at køretøjet er så billigt, så de ved at man ikke tager advokater i brug for at få sin ret.

    Du skal retur til forhandleren og få dem til at udbedre fejlen og du skal ikke have den retur før de har fundet fejlen og du skal have en dato for hvornår at den er klar.
    Og så skal du gøre det klart for dem at du vil forlange pengene retur, hvis de ikke fixer problemet permanent, denne gang og at du kontakter en advokat, samt går til de lokale medier, hvis de ikke laver den eller giver dig pengene tilbage.

    Hvor mange km har den kørt nu?


  • #4   24. jun 2018 Hejsa.

    Scooteren var sprit ny (formoder jeg da) Den har kørt lidt over 1200 kilometer nu. Ja jeg har mistet alt respekt for både TMP og Bike-Station. Ham fra Bike-Station har været så uheldig at brække sin skulder, så han kan ikke lave større opgaver pt...

    Jeg synes allerede jeg har fundet mig i nok. Jeg ved ikke om FDM tager sig af scooter/knallert sager og jeg har ikke råd til at hyre en advokat for det kan blive så skingrende dyrt ?????? Pt står scooteren hos mig i mit skur og jeg har ærlig talt ikke lyst til at køre på den eller eje den mere... Men der er åbenbart intet at gøre i sådan en sag som denne uden man skal betale en dyr advokat


  • #5   24. jun 2018 Det er ikke dit problem at han har brækket skulderen.
    Helt seriøst.... Det er ikke dit problem.
    Kan han ikke løfte opgaven, så må han sende den ud i byen, for at få den lavet.
    Så simpelt er det sådan set.
    Nægter han er gøre det, så kontakter du TMP og gør de heller ingenting, så kører du den selv til en anden forhandler og betaler det, som det koster at få den lavet.
    Bagefter sender du regningen til ham og så når han ikke betaler den, så er det en tur i retten og det kan koste en del penge, men den her står du klart til at vinde.

    Det er i hvert fald min vurdering.

    Hvis du er medlem af FDM, så bør du da være dækket.
    Foreningen for Danske Motorejere.
    ( det fulde navn fremgår ingen steder på deres hjemmeside. Lidt underligt. )
    https://fdm.dk/om-fdm/kontakt


  • #6   24. jun 2018 Jeg er ikke medlem af FDM men overvejer at blive det. Jeg ved ikke om de vil tage sagen hvis jeg først bli'r medlem? Har ingen forstand på den slags overhovedet..

    Nej jeg ser det heller ikke som mit problem at han har brækket sin skulder, men det er det svar jeg får... Jeg synes allerede der har været skruet nok i den scooter. Den har været afsted sammenlagt 3 gange over 4 uger samlet set.

    Jeg overvejer at skrive en mail til Bike-Station & TMP men jeg ved ikke hvad jeg skal skrive.. Bike-Station har gjort mig klart at handlen ikke kan gå tilbage eller levere en anden knallert magen til..


  • #7   24. jun 2018 Så må du gøre det klart for dem at de må lave den og kræver det større arbejde, så må der være en anden som laver den.

    Sker det ikke, så finder du en anden forhandler og betaler selv.

    Det er lidt synd at du ikke bor på Sjælland.
    Så kunne jeg helt sikkert ha lavet den for dig.


  • #8   24. jun 2018 Jeg har ikke råd til at lægge ud for sådan en operation :(:(

  • #9   24. jun 2018 Skidt.
    Så er der ikke så meget at gøre.
    Lidt øv at Allan R ikke er så aktiv herinde mere.
    Jeg ved ikke hvor langt han bor fra dig, men han burde have styr på Hiper motoren, til en overkommelig pris.


  • #10   25. jun 2018 Jeg kender det, derfor har jeg kun købt fra ny 1 gang, og det var første gang. For 15 år siden.
    Tror jeg ville lave en seddel med butikkens logo stort, og ADVARSEL stående under.
    Skrive en kort version og hæng op nogen steder.

    Fortæl at du har en høne at plukke med dem, og vil bruge alle tricks i bogen på at sende dem mod konkurs hvis de ikke tager sig sammen snart OG godtgører dig for din tid


    Jeg har også gjort nogen uheldige køb der har kostet mig dyrt, men der her lyder baaare ftustrerende. Jeg havde sat første seddel på døren ind til butikken.
    Rigelig tape.

    Overvej evt at skrive en mail til piaggio/aprilia og spørg om de vil gøre noget for deres omdømme.
    Tvivler alvorligt, men ku være et forsøg værd.

    Gal jeg havde været træt af det møg.
    Kan kun anbefale at købe brugt en anden gang, så slipper man for at andre svigter deres ansvar.
    Kæft jeg var også træt af jupiter cykler efter halvandet år med min første knallert.
    Og så de priser de tager for reservedelene...
    Hvis så bare der var en ordentlig scooter mekaniker som solgte scootere.
    Men dem er der nok 2 af i danmark.. msp og speedline?
    Evt køhler


  • #11   25. jun 2018 Jeg har meldt mig ind i FDM og forklaret dem hele forløbet. De giver mig medhold i at jeg enten kan hæve købet eller forlange en anden knallert tilsvarende. Det samme siger advokat vagten som jeg også har talt med. Jeg har derfor fremsendt en mail til både forhandler og importør om at hvis de ikke vil levere en ny tilsvarende knallert eller hæve handlen, så sætter jeg FDM på sagen.

    Importøren fralægger sig alt ansvar og fortæller jeg skal tage kontakt til forhandleren så der tager vi ud nu. Jeg skal nok opdatere når der er noget nyt i sagen


  • #12   25. jun 2018 Sssvedigt! Det lyder sku godt.
    Egentlig kun rimeligt... Burde måske også være forventeligt?
    Kørte for en halv time siden (på min dejlige scooter i kbh) og tænkte at jeg nok ville sørge for at finde ud af om det ka have sin rigtighed..
    Det ku det så heldigvis ikke smiley

    Hmm omtalte sedler ku man godt hænge op uanset udfald.
    Synes allerede det lyder som om butikken ikke helt har gjort sig fortjent til beståelseskarakter..

    Man ka selvfølgelig være uheldig, og forhandleren skal jo lære reglerne at kende på den ene eller den anden måde.
    Men det kan vel komme an på hvordan de afrunder den her saga..

    Med beklagelser eller med yderligere genstridighed


  • #13   25. jun 2018 Vi har lige været derude og forklaret ham hvad juristen fra FDM sagde. Han sagde så at sådan hang det ikke sammen og vi skulle meget længere ud før, han ville ophæve løbet eller levere en anden knallert magen til. Han har så lige pludselig efter den mail jeg skrev fået en tekniker fra importøren til at komme derud på torsdag og jeg skal så komme derud på torsdag..

    Jeg har så efterfølgende talt med FDM igen efter jeg kom hjem og forklaret hans reaktion på det. Han råder mig så til at skrive en ny mail til ham hvor jeg afviser den tekniker, og jeg forlanger købet hævet eller knallerten om leveret og at han skal svare på det indenfor 7 hverdage. Svare han ikke indenfor 7 hverdage eller vil svare pr mail ser jeg klagen/kravet som afvist og derefter vil FDM gå ind i sagen.

    Så jeg giver ikke op.


  • #14   25. jun 2018 #13
    Endelig.

    Godt gået.
    Jeg køber aldrig nyt af den slags, da over kantstenstabet er for stort.

    Og kun brugt, hvor at motoren kan starte, medmindre at prisen er så lav, så der er råd til komplet renovering. ( som jeg jo selv kan lave )


  • #15   25. jun 2018 Ja jeg føler ikke man skal give op i sådan en situation.

    Desværre bliver forhandleren ved med at afvise ophævelse af købet eller om levering af scooteren. Han bliver ved med at skrive at det har jeg i henhold til købeloven ikke ret til og han henviser til den tekniker som han har fået til at komme ud til ham torsdag. Afviser jeg dette, er der ikke mere de kan/vil gøre.

    Men sjovt nok mener FDM noget andet så jeg hiver fat i dem i morgen og starter en sag


  • #16   25. jun 2018 Jeg vil tro at teknikeren er deres sidste mulighed, men du skal have mulighed for selv at være til stede ved fejlsøgningen, eller have en anden med, som ved noget om scootere.

    Jeg vil derfor tro at det er en tabt sag, ikke at give dem muligheden for en tekniker, men det er så også deres sidste chance.

    Køretøjet var jo sådan set slet ikke nyt, da du købte det.
    1200km på en knallert, det er hvad nogle kører på en hel eller halv sommer.

    Kan du sende mig tallene fra nummerpladen, så kan jeg slå den op og se om jeg har ret.


  • #17   25. jun 2018 Mener historien er at den var spritny i maj sidste år, og så er der kørt 1200km på den nu smiley

    Lidt spændt på om den tekniker kan få den til at køre som den skal.
    Håber lidt han ikke kan smiley så de bliver tvunget til at bide i det sure æble og hoste op med en ny eller pengene retur.

    Tænk hvis det var en smartphone?
    Eller en pacemaker...
    Varen skal virke.
    Ikke stå hos forhandleren mens de nosser rundt i ulovlige ændringer (fjernet karburator begrænsning)
    Og den skal virke ordentligt.

    Der er sikkert nogen faste grænser. For hvornår der kan kræves, og hvornår det er god kutyme at butikken selv godtgør den stakkels forbruger..
    Sat ud fra afgørelser i tidligere sager, som så har dannet præcedens for fremtidige afgørelser af den slags.

    FDM sku ha styr på den slags.
    Men føler mig alligevel ikke helt sikker på det er 100% rigtigt det de lige har sagt til det.
    Er lidt spændt på hvad det ender med det her..
    Håber sku for dig at tingene bare falder i hak og du får så du ikke føler dig al for røvrendt


  • #18   25. jun 2018 Ja knallerten blev købt fra ny i maj 2017 og har totalt set kørt lidt over 1200 kilometer. Den har stået på værksted samlet set 5 uger hvor de på skift har forsøgt at rette fejlen

    FDM mener jeg har retten på min side til at ophæve købet eller få leveret en anden knallert magen til


  • #20   22. maj 2021 Det endte med jeg stadig har knallerten og ingen kan finde fejlen så må vel bare leve med det

  • #21   22. maj 2021 #20
    Hvorfor er du ikke gået til forbruger ombudsmanden eller hvad det hedder?


  • #22   22. maj 2021 Fordi hvis jeg tabte sagen skulle jeg betale omkostningerne. Har også været gennem FDM og de måtte opgive. Så jeg har tabt troen på den slags

  • #23   22. maj 2021 #22
    Du har købt et produkt der ikke virker?
    Så kan du da ikke tabe sagen.
    Og hvis det er forbrugerklagenævnet, så kommer du ikke til at betale noget.


  • #24   22. maj 2021 Der var det jeg blev oplyst, og jeg orkede ikke at slås mere med det system. Det er alle mennesker som har kræfter til slags især ikke når man løber panden mod muren

Kommentér på:
Fejl på Aprilia SR-50 R

Annonce