{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.576 visninger | Oprettet:

ulykke {{forumTopicSubject}}

En af mine venner kørte på siden af en bil da han prøve min knallert. Politiet mente at det er føreren der står for erstatningen af skaden på bilen. Men min vens mor har snakket med en advokat som mente at jeg skal betale det da jeg er ejeren. Knallerten var tunet og uden forsikring.

Hvem skal jeg tro på?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ulykke
  • #1   23. okt 2014 Du skal smiley

  • #2   23. okt 2014 Skod mor din ven har! smiley

    Men ja du skal. smiley


  • #3   23. okt 2014 Der røg Mustafa sgu i musefælden.

    Det der er træls.


  • #4   23. okt 2014 Sig at du nægter ethvert kendskab til knallerten. Den er ulovlig, og afhængig af bilen (model, årgang osv....) kan det komme til og koste dig maaaange penge. Kender 2 gutter der engang kørte overfor rødt i et lyskryds, og kørte så ind i siden på en nyere Jeep. Over 100.000 skulle FØREREN af med, da det var ham som førte køretøjet. Om han ejede det ved jeg ikke. Dog mener jeg ikke at du kan kontrollere om hvordan din kammerat kører, og om han ender i en ulykke burde aldrig kunne være din skyld, hvis han selv bevidst kører ind i en person, cykellist, båd eller bil for den sags skyld.

  • #5   23. okt 2014 Tror også at det er føreren der står for det. Min bror fik feks en bøde da han lånte min bil hvor der var røget en stoplys. Det er førerens ansvar om han kører i en lovlig bil. Så må dette jo også være førerens ansvar

  • #6   23. okt 2014 Du skal smiley

  • #7   23. okt 2014 Så er det bare op med pengene og betale..
    - God kammerat ellers smiley


  • #8   23. okt 2014 Jeg ville finde mig en ny ven og benægte smiley

  • #10   23. okt 2014 Ikke hvis han siger at den er blevet taget uden at han havde givet lov, ergo ville hans ven blive sigtet for brugstyveri også. Langt hellere det, end måske og skulle betale 50-100.000 for og betale for en andens dumhed.

  • #11   23. okt 2014 Enig

  • #13   23. okt 2014 Fedt nok folk tror de slippe hvis de laver ulyker på en andens knallert smiley

  • #14   23. okt 2014 Tjo men hans ven har vel også været helt ærlig smiley

  • #17   23. okt 2014 Moonlight, forsikringen kan da være lige meget når den er tunet, så dækker den jo alligevel intet.

    Men fuck en lousy mor, som ikke kan stå inde for de ting hendes egen søn render og laver, og forsøger at skubbe skylden videre..
    At blande advokater ind i venskaber hører ingen steder hjemme..
    Det er satme godt nok usselt.
    - Hun skulle hellere bare lære at indse, at hendes afkom er en evnesvag idiot..


  • #20   23. okt 2014 Moonlight.. Bilens ejer skal skam 100% sikkert nok få betalt skaden, spørgsmålet er bare hvem der kommer til at betale den..
    Om det er ejer eller fører..

    Jeg holder stadig på det er føreren..


  • #23   23. okt 2014 Fatter ikke #21?
    - Forklar..


  • #25   23. okt 2014 Fatter stadig ikke din kommentar i #21..

    Om han har forsikring eller ej er total lige gylidgt, den dækker INTET alligevel..

    Og eftersom føreren var klar over at knallerten ikke var lovlig, så var han dermed også klar over han løb en risiko ved at køre på den.


  • #26   23. okt 2014 Hold kæft en so, benægt kendskab til scooteren, jeg ridsede engang en bil næsten utydeligt og jeg fik 3500 erstatningspligt, så det kan hurtig godt betale sig ellers så snak med din ven og sig at hvis han ikke selv kan stå til ansvar for sine handlinger så melder du scooteren bare stjålet, klamt hun blander advokater ind i det og bruger loven til at slippe af med konsekvensen istedet for at tage skylden og gør det etiske

  • #28   24. okt 2014 Jeg er næsten 100% sikker på det din ven der står med abn smiley
    Vi lever i et retssamfund dvs du ALDRIG kan komme til at stå til ansvar for noget du ikke har gjordt og siden det er din ven der er førern er det ham der har gjordt det og ikke dig. Anden ting er at det faktisk ikke er ulovligt at eje en tunet uindregistreret knallert uden forsikring så længe du ikke bruger den på offentlig vej. Du kan højest få en bøde for at låne den ud til ham men du kan aldrig stilles til regnskab for hvad han laver af ballade på den. Ingen har tvunget din ven til at kører på din scooter. Ved at sætte sig op og kører på din tunede scooter acceptere han også indirekte at scooteren og balladen der kan ske er hans ansvar så længe han kører på den. Da det ikke er ulovligt at eje den så har du faktisk slet ikke gjordt noget ulovligt. Så din ven har aben uanset hva hans advokat så end siger smiley


  • #29   24. okt 2014 jeg er jo så bare lige blevet sigtet for 2 ting.

    min makker kørte galt på min for 3 dage siden.

    konfiskeret, smadret og jeg er indkalt til retssag.

    mig der står med problemet da jeg havde forsikring på..


  • #30   24. okt 2014 Ja konfiskeret kan du godt men din ven ville jo stadig få bøden og balladen der kommer ud af det medmindre du har forsikring på den så det din forsikring der dækker evt. Skader:)
    Men bøden eller ertatningskrav osv vil altid forekomme den person der laver balladen når knallerten er tunet smiley


  • #32   24. okt 2014 Bertil: Jeg er ked af at ødelægge det glansbillede du får malet.
    Et tilsvarende exempel kan være at du kommer forbi en byggeplads og finder en gummiged med nøglen i tændingen. Du hopper ind og starter den og magter ikke helt at køre lortet og vælter 3 skurvogne og 4 biler. Ejeren af gummigeden står med erstatningsansvaret.

    Havde du derimod fundet nøglen på sædet og selv sat den i tændingslåsen og startet bæstet så havde DU! stået med erstatningsansvaret, da du laver en bevist handling for at starte den.

    Dvs at i det her tilfælde med scooteren, har vennen fået udleveret nøglen og selv tændt scooteren så har han taget valget om at køre på den. Men har nøglen siddet i tændingslåsen eller den allerede har været startet må det være ejeren der hænger på den.


  • #33   24. okt 2014 Ja ok men vælger man ikk at dreje nøglen og/eller trykke på el-starten smiley selvom nøglen sider i tændingen er det jo stadig et bevidst valg at "trykke på start" eller er jeg helt galt på den :)?
    Også det vel heler ikke ejeren der står med erstatningskravet hvis han har fået udleveret nøglerne og selv vælger at kører smiley


  • #34   24. okt 2014 Det er muligt, men det kan også ske ved uheld at den bliver drejet. ja det er langt ude men det er sådan systemet fungere.

    Bertil. Nej hvis ejeren har udleveret nøglen og vennen selv starter og sætter sig på så har ejeren ikke noget erstatningsansvar efter min mening.


  • Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 23
    #35   24. okt 2014 Hvis den ikke er indregistreret, så sig at det ikke er din, og så grin af din "ven's" mor... smiley havde ihvertfald selv 100procent sikkert benægtet at jeg ejede knallerten i din situation smiley

  • #36   24. okt 2014 Præcis også det jeg mente med at ejeren ikke burde have ansvaret når venen selv har valgt at starte og kører smiley

  • #37   24. okt 2014 bertil, Jeps. Men det jeg mener er at står knallerten og brummer og ejeren, siger tag en tur, så har ejeren jo sådan set stadig ansvaret. dvs en ikke helt sort hvid situation vi har her.

  • #38   24. okt 2014 Når på den måde smiley
    Ja det selvfølgelig rigtigt så hvis det er ejeren der startede den så har han skylden hvis venen gjorde er det ham smiley


  • #39   24. okt 2014 Jeg syntes vennen skulle vise sig som en ven og tage ansvar for sin handling...

  • #40   24. okt 2014 Synes jeg også han burde men der er jo meget der tyder på at han er en dårlig ven og bare vil fralægge sig ethvert ansvar desvære smiley

  • #41   24. okt 2014 Så skulle man sa bare droppe ham og sige han tog den smiley

  • #42   24. okt 2014 Den der bliver dyr.
    Din ven bør SELV tage kontakt til en advokat, for den får han sgu brug for.

    Og det bør han gøre FØR, hans ven får ham på en lydoptagelse, hvor han siger nogle ting, som fanger ham selv.

    Jeg tænker næsten at denne sag burde være halv skade til hver.
    Spaden der ejer en tunet scooter og idioten der ikke kan finde ud af at køre på den.


  • #43   25. okt 2014 Sagen er simpel.
    Du kan nægte ethvert kendskab til scooteren, og så er det SYSTEMET som skal bevise at du er ejeren af den. Hvis den ikke er forsikret i dit navn, vil det blive en meget vanskelig sag og komme til bunds i, ergo kunne knallerten have tilhørt vennen, eftersom at man ikke på andre måder ville kunne sige hvem ejeren er, da den ikke er registeret i en persons navn. Afhængig af hvad bil det er (en BMW E92 335i, kan hurtigt blive en dyr fornøjelse og få lavet pæn igen) så bliver det dyrt.

    Låner jeg min dr big ud (som hverken er forsikret eller noget som helst) så nægter jeg ethvert kendskab til knallerten, hvis vedkommende nu engang skulle køre galt på den. For hvordan skulle politiet / systemet kunne bevise at jeg er personen som ejeren knallerten? Der er INTET som viser at jeg skulle være ejer af knallerten, og derfor kunne jeg til enhver tid nægte ethvert kendskab til knallerten. Du burde gøre det samme, skrotte vennen og komme videre smiley



  • #44   29. okt 2014 føreren ved at knallerten er ulovlig... så kan det sq kun være hans eget problem at han vælger at køre på den... og ejeren af knallerten eller bilen hvis det var sådan en der blev kørt i kan aldrig komme til at stå for erstatningen da han ikke er ansvarlig for hændelsen... er det derimod den ansvarlige på en byggeplad der giver nøgler til en ansat og han smadre noget med firmaet gummiged så er det firmaets forsikring der skal erstatte da det så er en arbejdsulykke.... lidt det samme som hvis jeg taber et emne ud af stopperne i en kran. at jeg så bliver fyret bagefter er en anden sag.. men køre den ansatte for stærkt i en firmabil så er det ham der får bøden personligt. kan godt ske at arbejdsgiveren får den men så skal den sendes videre til ham der er ansvarlig for det og det samme hvis den ansatte så køre en ihjel så er det sq da ikke arbejdsgiveren der skal betale.... det er sq da heller ikke mig der skla betale fordi en ven køre en anden ihjel i min bil... jeg har jo aldrig givet ham lov til at køre på personjagt i min bil... og jeg har heller aldrig givet ham tilladelse til at smadre en hel gade i den.. men jeg har givet ham nøglerne og lånt ham bilen det er FØRERENS ansvar... det er så dog mit ansvar at han ikke har drukket eller er påvirket eller ikke har et gyldigt kørekort inden jeg giver ham nøglerne.. hvad der sker bagefter har ejer intet at gøre med...... så trådstarter skal sq da ingen steder betale... og hvad så med føreren? han tager den næste vens køretøj og laver samme nummer og slipper kvit og frit? come on se dog lige normalt på sagerne...

  • #45   29. okt 2014 Guys, jeg vil her henvise til lovgivningen. Mere specifikt færdselsloven. smiley

    §67 stk. 2: Ejeren eller den person (brugeren), som har varig rådighed over køretøjet, er ansvarlig for, at køretøjet er i lovlig stand.

    og lidt længere nede i færdselsloven står næsten svaret på hele denne tråd.

    § 101. Den, der er ansvarlig for et motordrevet køretøj, skal erstatte skader, som køretøjet volder ved færdselsuheld eller ved eksplosion eller brand, der hidrører fra brændstofanlæg i køretøjet.
    Stk. 2. Erstatningen for personskade eller tab af forsørger kan nedsættes eller bortfalde, hvis skadelidte eller afdøde forsætligt har medvirket til skaden. Erstatningen kan endvidere nedsættes og i særlige tilfælde bortfalde, hvis skadelidte eller afdøde ved grov uagtsomhed har medvirket til skaden.
    Stk. 3. Erstatningen for tingsskade kan nedsættes eller bortfalde, hvis skadelidte forsætligt eller uagtsomt har medvirket til skaden.

    § 102. Hvis et motordrevet køretøj volder skade på anden måde end nævnt i § 101, stk. 1, skal den, der er ansvarlig for køretøjet, betale erstatning efter lovgivningens almindelige regler.

    § 103. Personskade eller tab af forsørger, der er en følge af sammenstød mellem motordrevne køretøjer, erstattes efter reglerne i § 101, stk. 1 og 2.
    Stk. 2. Sker der tingsskade ved sammenstød mellem motordrevne køretøjer, afgøres det under hensyn til de foreliggende omstændigheder, om og med hvor stort et beløb erstatning bør ydes.

    § 104. Erstatningsansvaret efter §§ 101-103 påhviler den ejer eller bruger, der benytter køretøjet eller lader det benytte.
    Stk. 2. Føreren er erstatningsansvarlig efter lovgivningens almindelige regler.


    Altså skal vi lige have nogle begreber på plads. Ejeren er den person eller det firma der står på registreringsattesten. Det kan være dig, din mor eller et firma, hvis det er en firmabil/lastbil eller andet.
    Brugeren er den person der varigt har rådighed over køretøjet.
    Altså hvis min mor har købt en knallert/bil/motorcykel men den holder ude ved mig og jeg kører i den hver dag er jeg brugeren af køretøjet mens hun er ejeren.
    Hvis min mor har købt en knallert/bil/motorcykel som hun normalt bruger og jeg blot låner den en gang imellem fordi den kan noget mine egne køretøjer ikke kan, så er jeg ikke bruger af den grund, fordi jeg ikke varigt har rådighed over den, men kun har rådighed over køretøjet i et kortere tidsrum.
    Mens jeg så har rådighed over køretøjet er jeg dog bruger.

    Den ansvarsfordeling der er mellem ejer og bruger, hvis ikke de er samme person kan bedst beskrives med et vognmandsfirma. Direktøren for dette firma køber en lastbil og det er hans ansvar at den er synet, godkendt, har plader på og er forsikret og så afleverer han den ellers til chaufføren som så er brugeren.

    Chaufføren (brugeren) har ingen mulighed for at vide om forsikringen er betalt: Det er ejerens ansvar.
    Direktøren har dog ingen mulighed for at vide, hvornår en pære springer eller dækkene er slidt: Det er brugerens ansvar.

    Der hvor min viden stopper er så ved §104 stk. 2, men i skal nok kigge færdselsloven grundigt igennem. smiley

    https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=158005


  • #46   29. okt 2014 Ja der har vi så næsten svaret smiley
    Synes dog stadig det lyder meget underligt at han kan kører rundt på en andens knallert uden at skulle stå til regnskab for det ballade han har lavet smiley


  • #47   29. okt 2014 Ja, jeg er heller ikke 100 i denne slags situationer, for som regel hedder det sig at det er ejerens ansvar at den er forsikret og er den det er det forsikringen der tager sig af den slags. Dermed vil man kunne argumentere for at det er ejeren der skal dække. smiley

    Da der dog ikke er nogen ansvarsforsikring bliver jeg dog i tvivl på grund af §104 stk. 2 der siger at føreren er erstatningsansvarlig efter lovgivningens almindelige regler, så hvis man kan finde ud af hvad disse almindelige regler er, så er den ged barberet. Det ligger også i det at det må stå i lovgivningen, men om det står i færdselsloven eller i noget lovværk om erstatningskrav aner jeg ikke. Der må trådstarter selv ansætte en advokat eller google sig frem til, for det er ikke noget jeg ved. smiley

    Finder han dog den rette lovtekst kan jeg godt hjælpe med at forstå den, hvis det kringlede lovtekst-sprog virker underligt. smiley


  • #48   29. okt 2014 Uanset hvad ser jeg den som at føreren er ansvarlig ligeså vel som hvis det var en bøde.. det er trods alt føreren af scooter der har forvildet skaden og reglerne hedder sig at du skal have forsikrings policen på dig medmindre der er nummerplade på... Set nu det var en cykel man kom kørende på? Der har du sq ingen ansvarsforsikring. Så er det jo heller ikke min kammerat der skal betale fordi jeg køre nogen ned på den det er mig der er den ansvarlige da det er mig der styre

  • #49   29. okt 2014 Du hænger på hele smøreren, da du hverken har forsikring på og du har konstruktivt ændret den.. Diskussion overstået

  • Camilla M
    Camilla M Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #50   29. okt 2014 Det er dig der skal betale for det smiley For det første har du ikke den obligatoriske forsikring, for det andet er den ulovlig smiley

  • #52   29. okt 2014 Vi skal bare frem til at erstatnings pligten ikke ligger på Mustafas skuldre men entenpå hans vens da han kørte scooteren. Eller ved billisten i tilfælde af overtrædelse af vvigepligt

  • #53   29. okt 2014 Baddi.
    Jeg tror faktisk at denne sag skal bøjes over til en sammenligning af spritkørsel.
    Jeg låner min bil ud til en ven torsdag.
    Fredag drikker han sig stiv og kører en cykel ned og personen brækker begge arme.
    Forsikringen dækker ikke ved spritkørsel.
    Ejeren/brugeren er ikke ansvarlig her, da det er uden hans viden.
    Jeg ville mene at erstatningsansvaret burde påfalde føreren, da han godt vidste at den ikke var lovlig.
    Måske bliver det en fifty-fifty løsning, da ejeren/brugeren er ansvarlig for at den er lovlig, men at føreren godt vidst det og at det var ham der kørte galt.


    Du skal ihvert fald ikke betale en skid, før du er blevet dømt til at betale det.


  • #54   29. okt 2014 Nej det er sq helt sikkert. At han ikke skal betale. Lad dommeren om det. Ved du kan søge gratis advokatjjælp.. At han så får en bøde for hans knallert det er så en anden sag. Der er det nemlig noget med at både ejer og låner får en bøde for at de kan lære det

  • Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Svar: 8
    #55   30. okt 2014 Det man smadrer betaler man, sådan bør det være. Havde det været en ene ulykke havde du jo også bedt din "ven" om at punge ud.
    Hvordan lovgivningen så er, ved jeg ikke. Men jeg ville nok tage fat i retshjælp i din kommune per omgående. (Gratis hjælp).


Kommentér på:
ulykke

Annonce