Kreidler Mustang 1965
5.532 visninger
|
Oprettet:
Kreidler Mustang
Årgang:
1965
Motor:
50cc - Blæserkølet - 4g med indirekte skifte - 16mm Bing karburator.
Hestekræfter
4,9 hk
Fælge
17"
Dæk
For: 17 x 2.50
Bag: 17 x 2,75
Bag: 17 x 2,75
Styling
van Hansen :o)
Ekstra tilbehør
Bemærkninger
Mustang, Kreidlers første cross-maskine, blev fra 1961-65 fremstillet i ganske få eksemplarer til brug for fabrikskørere i de dengang meget populære tærrænløb for 50cc maskiner. Den hjembragte adskillige guldmedaljer til fabrikken i de såkaldte 6 dages Rallies, bl.a. i Østrig og Wales og på Isle of Man var der også "guldregn".
I 1965 fremstilledes en mindre serie, som også kunne købes på det almindelige marked, men nogen storproduktion blev aldrig aktuel.
Prisen var dengang 1.925,- DM, næsten det dobbelte af en almindelig Florett. Den afveg dog også fra standard maskinen på flere punkter, bl. a. var stellet presset af tykkere plade og standardforgaflen, hvoraf bageste del af skærmen var et bærende element, blev ændret for større styrke og længere fjedervandring. Ændringen gav også mulighed for at montere en egentlig cross-skærm.
Som et kuriosum må nævnes, at da Kreidlerfabrikken havde eneret på brug af navnet "Mustang" i Tyskland, måtte Ford fabrikken hér bide i græsset og lancere deres populære model af samme navn som " Ford T5" :o)
Udover fabriksproduktionen blev der på den tid også bygget en mængde "private" Kreidler Mustang, og da de specielle dele ikke var i handelen, var designet forståeligt nok op til den enkelte "konstruktør".
Med de for mig tilgængelige dele (og i øvrigt begrænset håndværkermæssig kunnen) er dette så mit bud på en rimeligt originaltro Kreidler Mustang.
Da jeg f.eks. ikke har kunnet finde et rimeligt cross-agtigt "cykelstyr" (med center ekspansionsbolt) har jeg valgt at benytte et styr med tilhørende greb fra Mustangens 10 år yngre slægtning.
Det krævede lidt håndværkerfusk med lygteholderen men illuderer egentlig ganske godt, og kørestillingen er bare top.
Tag godt imod den - det er en rigtig velkørende lille maskine, som det er en fornøjelse at brumme afsted på. :o)
2011:
Endelig står der Mustang på tanken :o) og at der kun står Kreidler(uden Florett) på stellet er helt originalt.
I 1965 fremstilledes en mindre serie, som også kunne købes på det almindelige marked, men nogen storproduktion blev aldrig aktuel.
Prisen var dengang 1.925,- DM, næsten det dobbelte af en almindelig Florett. Den afveg dog også fra standard maskinen på flere punkter, bl. a. var stellet presset af tykkere plade og standardforgaflen, hvoraf bageste del af skærmen var et bærende element, blev ændret for større styrke og længere fjedervandring. Ændringen gav også mulighed for at montere en egentlig cross-skærm.
Som et kuriosum må nævnes, at da Kreidlerfabrikken havde eneret på brug af navnet "Mustang" i Tyskland, måtte Ford fabrikken hér bide i græsset og lancere deres populære model af samme navn som " Ford T5" :o)
Udover fabriksproduktionen blev der på den tid også bygget en mængde "private" Kreidler Mustang, og da de specielle dele ikke var i handelen, var designet forståeligt nok op til den enkelte "konstruktør".
Med de for mig tilgængelige dele (og i øvrigt begrænset håndværkermæssig kunnen) er dette så mit bud på en rimeligt originaltro Kreidler Mustang.
Da jeg f.eks. ikke har kunnet finde et rimeligt cross-agtigt "cykelstyr" (med center ekspansionsbolt) har jeg valgt at benytte et styr med tilhørende greb fra Mustangens 10 år yngre slægtning.
Det krævede lidt håndværkerfusk med lygteholderen men illuderer egentlig ganske godt, og kørestillingen er bare top.
Tag godt imod den - det er en rigtig velkørende lille maskine, som det er en fornøjelse at brumme afsted på. :o)
2011:
Endelig står der Mustang på tanken :o) og at der kun står Kreidler(uden Florett) på stellet er helt originalt.

Kreidler Mustang
maj 2012
Følger: 11 Følgere: 10 Svar: 3
aug 2003
Følger: 44 Følgere: 42 Scootere: 18 Emner: 79 Svar: 348
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 7
Fedt at så sjælden en maskine kommer ud at køre igen. Hvis ikke du skal kunne gøre det, hvem skulle så. Den er godt nok fed.
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.649
Det var da så lidt. Man kan vel nærmest ikke bedømme anderledes på så lækker en maskine. Men, det kan jo siges om alle de maskiner du har bygget op.
vh.
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 29 Scootere: 3 Emner: 23 Svar: 263
3 forskellige? er det ikke bare at bruge den, der ligner mest den originale?
Det er denne her du har lavet den ud fra ikke?
http://kreidler-museum.de/pics/1965must-1.jpg
sep 2008
Følger: 62 Følgere: 64 Scootere: 13 Emner: 120 Svar: 756
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 29 Scootere: 3 Emner: 23 Svar: 263
Et stort tillykke med færdiggørelsen af dit mustang projekt!!
det ser BARE godt ud!
feb 2009
Følger: 7 Følgere: 7 Scootere: 10 Emner: 11 Svar: 89
godt nok en flot kreidler
jun 2007
Følger: 43 Følgere: 56 Scootere: 25 Emner: 41 Svar: 549
over dem alle!!
utrolig flot..
okt 2007
Følger: 61 Følgere: 60 Scootere: 10 Emner: 18 Svar: 7
x-høj til dig (; kæft den er flot
feb 2008
Følger: 233 Følgere: 235 Scootere: 8 Emner: 124 Svar: 1.785
Den er sku meget flot!
jun 2007
Følger: 48 Følgere: 46 Scootere: 4 Emner: 41 Svar: 382
Hold da op en flot gammel mustang
okt 2008
Følger: 49 Følgere: 44 Scootere: 7 Emner: 11 Svar: 241
jan 2007
Følger: 103 Følgere: 103 Scootere: 3 Emner: 41 Svar: 1.846
Kæft den er lækker!
Lækkert arbejde at se!