{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Vespa ciao fik 1.5 puch maxi [Tidl. scooter] 1980

4.164 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen scooter er oprettet og stemt ind. Opret din egen scooter

finn o
Mand | 36 år | Oprettet: 14. aug 2007


Vespa ciao fik 1.5 puch maxi

Årgang:
1980
Motor:
Original Ciao motor.
Motor: 1 cylindret 2 takter med indsugning i krumtapshus styret af krumtappen.

Aluminiums topstykke med dekompressionsventil og støbejerns cylinder.

Boring: 38,0 / 38,2 / 38,4mm. (Sandsynligvis afhængig af årgang)

Slaglængde: 43mm.

Kompressionsforhold: 9:1

Antal kubik: 49,77ccm.

Karburator: 13mm. tun har jeg på

Indsugning i krumtapshus: 7,2mm



Olie/Benzin blandingsforhold: 2 % (1:50)

Forbrug: 1,5L pr. 100km. (Ciao standard)

Forbrug: 1,6L pr. 100km. (Bravo Standard)

Forbrug: 1,7L pr. 100km. (Modeller med vario)

Rækkevidde: 180-190km. (Ciao & Bravo)



Ciao Akselafstand: 1000mm.

Ciao Max længde: 1570mm. (afhængig af model).

Ciao Max bredde: 630mm. (afhængig af model).

Ciao Max højde: 995mm.

Ciao Vægt: 42-44kg. (afhængig af model).

Ciao Tankindhold: 2,8L inkl. reserve 1/2L.

Transmission: Automatisk kobling (slyngkobling) eller Variomatic.

Oversætning motor/baghjul: 1/17,69 (almindelig version med slyngkobling)

Variomatic version oversætning motor/baghjul: 1/11,16 - 1/19,52

(der findes dog mange forskellige udvekslinger i udlandet)



Hjuldimensioner: (mangler data)

Stålfælge m. eger: 2 1/2x16.



Tænding:helt ny .

Platinafstand: 0,4mm

Tændrør std.: NGK B-5HS. Elektrode afstand max: 0,5mm.

Elektrisk anlæg m. platiner: forlys 6v 15w - Baglys 6v 3w
Hestekræfter
ved jeg ikke helt hvad den har men den er en polymer tun udstøning på..
Fælge
16" tror jeg nok
Dæk
16" sommer dæk.
Styling
se billede

men der kommer mere
Ekstra tilbehør
der er ikke nogen indnu...men det kommer der...
Bemærkninger
Vespa Ciao tuningstricks:

Vespa Ciao er en ret kedelig knallert som der findes rigtig mange af rundt om i landet. Desværre er de fleste af disse lovlige (læs langsomme) men sådan behøver det skam ikke være. For at få en Ciao til at gå rigtig stærkt er det desværre nødvendigt at skille motoren helt ad. Men bare rolig, en Ciao motor er en meget simpel anordning der består af et krumptapshus, krumptap, cylinder, stempel og topstykke samt tænding. Ganske enkel konstruktion, gør at denne motor er specielt nem at gå til. Start med at afmontere topstykke, cylinder og stempel. Afmonter nu tænding samt karburator. Skru nu krumptapshushalv-delene fra hinanden. I venstre motorside sidder indsugningen, og dermed plumben. Sæt venstre motorside let fast i en skruetvinge. Fat nu et stearinlys og tænd det. Herefter varmer du indsugningsstudsen op, mens du finder et bor der er lidt større end plumben frem. Når du mener at indsugningsstudsen er tilstrækkelig varm, skal du lægge boret an mod plumben, for så forsigtigt at slå mod borets spids med en hammer. Nu skal plumben gerne komme længere og længere ud af indsugningen. Tag fat i plumben med en tang, og træk den ud. Når du har taget plumben ud er indsugnings diameteren ca. 10mm. Du kan så vælge at køre med denne diameter, men hvis det skal gå rigtig stærkt skal du finde et 13mm bor frem, og bore ind- sugningen op til 13mm. Rengør krumtaphuset, og saml det igen. Topstykket kan du vælge at lade være, eller du kan plane det. Det gøres lettest med en drejebænk. Ciao motorens konstruktion tillader desværre IKKE at du planer dit topstykke 100% ned. Hvis du gør det, er der chance for at stemplet ramler mod topstykket, og derved smadrer det. Du kan også være så uheldig at dit kompressionsforhold bliver så højt at benzinblandingen ikke antændes ved hjælp af tændingen, men simpelthen eksploderer pga. varmeudviklingen mv. Herved ødelægger du stempeltoppen ret hurtigt. Så plan med forsigtighed, men gerne 1,5mm. Køb nu en gearing. Standard remskiven er normalt 94mm i diameter. Køb en remskive med en diameter på ca. 65-70mm. og monter den i stedet for. En sådan remskive kan bl.a. købes hos T. Hansen reservedele for den nette sum af 49 kr. Hvis det skal gå stærkt skal du naturligvis have en større karburator monteret. Denne skal have samme diameter som din indsugning. Til sidst kan det nævnes at det giver en del at finpudse Ciao´ens små skyllekanaler i cylinderen. Find et filesæt frem og polér skyllekanalerne indtil de er HELT blanke. Pas på ikke at ridse i stedet for. Indsugningskanalen skal også have en omgang med filesættet.

Hvis du ikke nu er tilfreds med din Ciao´s præstationer kan du gøre følgende:
*Køb en anden udstødning. Der findes rigtig mange tunudstødninger til Ciao, men den du skal have hvis det skal gå rigtig hurtigt er en af ekspansions-typen. En af de bedste tunudstødninger til Ciao er Proma Lowboy....det rykker.
*Hvis du ønsker endnu mere fart over feltet er det en god ide at polére udstødningskanalen HELT blank. Herved er der ikke så store chancer for at motoren soder til, og samtidig kan maskinen komme af med udstødningsgasserne hurtigere.
*Hvis det stadigvæk ikke er hurtigt nok, kan du vælge at skifte din karburator ud med en endnu større. Du afmonterer først den gamle, og finder nu et filesæt frem. Det skal du bruge til at file indsugningen op til 14,5 – 15 mm. Så anskaffer du dig den selvsamme 15mm. DellÓrto karburator som Protuna sælger til Puch Maxi. Bare rolig den passer også udemærket på Ciao.
Hvis det skal gå MEGET hurtigt (og har du samtidig r**** fuld af penge) kan du købe en større cylinder med tilhørende stempel. Husk at indstille tænding samt at dyse karburatoren hvis nødvendigt.

Almen info om adskillelse af Ciao motoren. Som når du adskiller enhver anden knallertmotor behøver du foruden det normale værktøj som topnøgle, skruetrækkere og tændrørsnøgle også en svinghjulsaftrækker. Denne kan du låne af en kammerat eller købe den selv hos T. Hansen reservedele for 39 kr. Men du kan måske stadig ikke skille motoren ad. Her er det nødvendigt at opvarme motorhuset for at få krumptapslejrene til at slippe krumtappen. Brug ikke varmt vand....det tager en helvedes tid . Nej brug i stedet for enbundsenbrænder. Så går det meget nemmere!!

God fornøjelse !
Kommentér på:
Vespa ciao fik 1.5 puch maxi
Annonce