{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

guide til indstilling af nålen samt luftskruen

55.905 visninger | Oprettet:

Hvis nålen er for langt nede i strålerøret (mager blanding) vil motoren tabe ydelse ved lave
motoromdrejninger. Motoren vil reagere meget hurtig på gas ændringer og kan lyde metallisk. Når
en motor køre med sådan en indstilling og samtidig er under belastning er chancen for at stemplet
sætter sig stor

Hvis nåle er for langt oppe af strålerøret (for fed blanding) vil motoren hakke i det område hvor gasspjældet er ¼ åbent
og være uvillig til at tage gas. I ekstreme tilfælde kan motoren føles som om chokeren er slået til
eller tændrøret er beskidt.

Når nåles diameter er indstillet korrekt vil motoren accelerere jævnt gennem den første del af
effektområde. Korrekt indstilling af diameter vil få motoren til at yde maksimalt ved lave
omdrejninger og vil accelerere jævnt fra lave omdrejninger.

Højde indstilling af nålen har kun indflydelse på blandingsforholdet i området fra ¼ til ¾ gasspjælds position.

Nåles længde bestemmes af låse ringens position på nålen (rillerne på toppen af nålen).
Der er 4 eller 5 spor til låse ringen. Det øverste spor giver mager indstilling. Og hvor det nederste
spor der giver der fedeste blanding. Indstillinger af nålen har stor
betydning for karburatorens blandings forhold i området fra ¼ til ¾ gas og er derfor meget vigtig
for motorens gang. ( hove dysen har ikke betydning før ¾ til fuld gas )

Når nålen er indstillet til mager blanding vil motoren reagere meget hurtig på gas ændringer og kan
lyde metallisk og ikke have den ydelse den skal. Køres der i mellem gas området under disse
forhold er der chance for at stemplet sætter sig da motoren kan blive for varm.

Når nålen er indstillet til fed blanding vil motoren føles doven i mellem gas området. Lyden fra
udstødningssystem vil være lidt flad (dyb)

Den sikreste måde at indstille nålen på er at gøre blandinger fed trin for trin (ved at flytte låse
ringen ned på nålen) indtil maskinen mister lidt effekt (føles doven / uvillig i mellem gas området)
og så flytte låse ringen et trin tilbage (op ad nålen). Ideelt er at låse ringen er i de midterste spor
Nåle indstillingen er især kritisk da man køre mest i dette område.


LUFTSKRUEN:
Luft-skruen er en justerings mekanisme beregnet til at finjustere karburatoren til
forhold den arbejder under. Luft skruens funktion er at ændre
blandingsforholdet på tomgangs systemet i karburatoren, og påvirker hovedsagelig motorer
under start, tomgang og op til ca. 1/8 gas. Korrekt justerings position af luftskruen kan give
indikation om, at det er nødvendige indstilling tomgangs dysen ( dog forskelligt fra maskine til maskine) (luft skruen skal være mellem 1 og 2
omdrejninger ud ved bedste justering).

Den korrekte procedure for indstilling af luft-skruen, er at varme motoren op til driftstemperatur.
Indstil så tomgang skruen så motoren, køre i lidt højere omdrejninger end normalt. Så
skrues luft skruen hele vejen ind, til bundstilling. Skru nu luftskruen 1 1/2 omgang ud skru så luftskruen lidt ind og ud med små mellemrum så man kan høre når motoren er ved sit højeste RPM. Det kan være nødvendigt at prøve
flere gange.

guiden er lavet udelukkende for at hjælpe folk med at kunne indstille deres karburator da det virker til at være et stort samtale emne her på scootergalleri

husk at se min anden guide om dyse indstilling ;)

# Matrix .
Mand | 28 år | Oprettet: 7. feb 2011


Kommentér på:
guide til indstilling af nålen samt luftskruen
Annonce