Guider til yamaha fs1 4gear gammelt tekst
7.876 visninger
|
Oprettet:
Noget jeg har kopiet fra (Yamaha Fs-1 4 gear - Kenneth Lorenzen 2002) jeg synes at han har skrevet en masse gode ting men hans hjemmeside er fuld af virus så jeg sætter det her ind for at hjælpe jer..

Guider til yamaha fs1 4gear gammelt tekst
maj 2008
Følger: 276 Følgere: 250 Scootere: 1 Emner: 237 Svar: 9.443
feb 2008
Følger: 178 Følgere: 174 Scootere: 8 Emner: 104 Svar: 1.864
den tager tid at læse men den er fin,.
okt 2007
Følger: 29 Følgere: 29 Scootere: 4 Emner: 27 Svar: 155
- Krumtap, pejlstang, nåleleje osv.
- cylinder, stempel, topstykke osv.
- Kobling, tandjul, dæksler osv.
Her er nogle af de ting jeg har skrevet om på denne side.
1. Man behøver jo ikke have en 6 årig universitetsuddannelse for at regne ud at motoren er en af de vigtigste ting på en Yamaha. Et stort problem på 4 gears er at stemplet har det med at sætte sig. Hvis man ikke lige har indstillet ens karburator helt rigtigt eller ikke har nok olie i benzinen, skal man ikke køre langt for at stemplet sætter sig. Som regel sker de ikke noget, men det er alligevel irriterende at skulle have skilt hele cylinderen ad, bare for at se om der er kommet ridser i stempel og cylinder. Jeg har heldigvis ikke haft behov for at skille min gearkasse ad, så den vil jeg bevæge mig udenom. Jeg vil ikke være den skyldige, hvis man får gearene ødelagt. Men her er lidt om koblingen og de forskellige dele i motoren...
2. Det første der volder problemer er koblingen. Laver man den ikke rigtigt, ender det enten med at du ikke kan koble ud eller at koblingspladerne eksplodere. (ser ikke rart ud når man skiller det ad) Fjedrene skal skrues ind så de er spændt ind til 8-10 mm. Spænder man dem for lidt, hopper pladerne ud af primærhjulet og sætter sig fast. Sørg for når du sætter motordækslet på igen at pakninger er sat korrekt på. Ellers løber der olie ud, og er der ikke nok olie, brænder motoren sammen. LAD VÆRE MED AT BRUGE FLYNDENDE PAKNING MED MINDRE DET ER MEGET VARMEFAST. DET SKADER MERE END DET GAVNER.
1. Så er der kickstarteren. Den har det med at sige sjove lyde når man træder den ned. Det er selvfølgelig fordi den går imod det andet tandhjul inde i motorhuset. Det plejer at hjælpe at pille begge tandhjul af og sætte dem på plads igen, men det vil aldrig blive godt nok. Noget der hjælper er nye aksler og tandhjul. En ny skive bag det "løsthængende ikke trækkende" tandhjul plejer og gøre underværker.
1. Hvis du ønsker at skifte lejrer ved krumtappen og gearkassen, er det en rigtig god idé at købe nye kulfiberstyrede lejer. De er dyre, men de kan holde til mange omdrejninger. Og en Yamaha tager som regel alt for mange omdrejninger. (Nok fordi den er lidt tunet, men den kører også bedre når den har lidt større indsugning, karburator osv...) Sørg for i denne forbindelse også at købe nye racer nålelejer. De kan godt larme lidt i starten indtil de er kørt til...
Hvis du skulle komme ud for at stemplet sætter sig, skal du først se efter om stemplet og cylinderen har fået store ridser. (0,1-,0,3mm dybde) Hvis de ikke har det, kan du godt køre videre med det. Hvis stemplet har fået nogle ridser, kan man godt prøve at polere dem op med et stykke smergellærred. Det samme gælder for cylinderen. Sørg dog for ikke at lave flere ridser end nødvendigt. Polér forsigtig hele vejen rundt i cylinderen og hele vejen rundt om
stemplet. Nogle gange kan man hone cylindere med et speciel stykke værktøj. Altså gøre dens diameter 1mm større eller deromkring. Men så skal man alligevel ud og ofre et nyt stempel.
-
Ledninger, lys, strøm osv.
.
Man kan sige mange gode ting om Yamaha, men man kan til gengæld også sige mange dårlige ting. Der i blandt er ledningsnettet. Jeg har gået til elektronik i tre år og ved en masse om strøm, men da jeg så hvordan ledningsnettet er bygget op, sank jeg lige en ekstra gang. De der havde haft knallerten før mig, havde åbenbart "glemt" at lave nettet. Alle ledningerne var klippet over og proppet ind i siden på den. Der manglede bl.a.: Horn, batteri, lygter for og bag, og en del ledninger.
1. Hvis der er lidt eller ingen lys i baglygten kan det skyldes at forpæren er for stor. Det kan også være bagpæren der er vendt forkert. Den har to glødetråde. En til bremselys og en til baglys. Den til baglys skal bruge mindst strøm. Tjek eventuelt at der er god gennemgang i stellet.
2. Hvis hornet ikke virker, er det muligvis kontakten der fejler noget. Der kan være ir på den, eller den rører måske slet ikke metallet inde i. Tjek også at der er strøm på den ene ledning hele tiden. Der må ikke være strøm på begge ledninger på samme tid (kun når du aktivere hornet) Du skal dog sørge for at der er batteri på knallerten, ellers virker det nemlig ikke optimalt. Har du ikke batteri på er her en nødløsning: (diagram længere nede) Ta' en ledning og sæt den på den gule eller lyseblå ledning fra svinghjulet. Træk den igennem stellet op til hornet. Nu tror du sikkert at det er et alm. Yamaha horn du skal bruge. Bååt, forkert. du skal bruge et fra en Puch Monza. Det skal nemlig være vekselstrøm. Plus skal på venstre En ledning til en kontakt. Og fra kontakten til stel... Voilà.
3. (Husk at sætte tænding på knallerter, hvis der er tændingslås på den) Er der ingen tænding på tændrøret, skal du tjekke om der er på tændrørshætten. Hvis der er det, er det kun tændrøret der skal skiftes (sørg for at finde den rigtige varmeværdi. Høje omdrejninger = høj varmeværdi). Er der i mod ingen gnist på hætten, skal du afmontere den og tjekke ledningen. Er der stadig ingen gnist kan du godt gå i gang med at skille svinghjulet ad. Tjek om tændspolen er hel og at lakken ikke er brudt over. Er den det, skal der en ny på. Tjek fødespolen for det samme. Er disse brudte kan det medfører at der sker kortslutninger. Derved opstår der risiko for at spolerne smelter (Kræver ikke så meget) og stopper svinghjul og krumtap m.m.
4. Jeg er mange gange blevet spurgt om hvordan man monterer omdrejningstæller. Og for at være helt ærlig, så ved jeg det ikke. Jeg satte en på min egen og jeg brændte den også af igen. Så har man lyst til det, skal man ikke spørge mig. (sorry). Men pas på med de 6 volt derop til. Det er tit der det går galt.
- 5. Er der overhovedet ingenting der virker skal du nok overveje et nyt ledningsnet til en lille 100 lap for det. Eller find en cykelsmed der kan lave det...
Bremserne på en Yamaha er faktisk ikke så kompliceret som man skulle tro. Jeg har valgt kun at skrive om skivebremser, fordi jeg ikke har så meget kendskab til tromlebremser. Hvis man vil sikre sig at ens bremser fungere 100% perfekt, kan man prøve og se om man kan finde en ASCO bremsekaliber. Det er den originale og den er kanon god og holdbar. De uoriginale fra T. Hansen kan også bruges. De er bare ikke nær så pålidelige, har jeg set. Det har en af mine venner også. Han fandt ud af det, da han var blevet kølerhjelmsfigur på en blå Mazda.
1. Tjek først at der ingen utætheder er på slangen, på dens vej fra cylinder til kaliber. Er der utætheder, er det helt sikkert at den ikke bremser som den skal.
2. Se efter at der er nok bremsevæske på. Er der for lidt, kommer der luft i væsken og bremseevnen forringes. Tjek også at låget er 100% tæt. 99% kan også gøre det.
3. Bremser den stadig dårligt, skal du nok overveje at skille kaliberen ad. Det er bøvlet, men det kan som regel være det værd. Tjek at alle gummiringe er intakte og hele. Er de det, kan du prøve og rense for evt. skidt der skulle sidde. Montér det hele igen, fyld DOT 3+ bremsevæske på og luft systemet ud. Dette gøres ved at løsne luftskruen og pumpe på cylinderen til der ikke kommer mere luft ud af skruen. Skru den fast igen og tjek. Lad den stå natten over og tjek den igen. Er den stadig dårlig skal der nok skiftes bremsesystem. Bremserne er det vigtigste der er. Virker motoren ikke er det ærgerligt, men kan knallerten ikke bremse er det katastrofalt.
4. Bagbremserne er dem der bliver brugt mest. Derfor skal de laves, så pedalen ikke skal trykkes så langt ned. Dette gøres ved at skrue på den skrue der sidder for enden af bremsestangen. Kan den ikke spændes mere, bør du kigge efter at der er belægning på klodserne. Pil baghjulet af og åben tromlen. Er de meget slidte bør de skiftes. Sæt dem i igen og justér. NU skulle de gerne bremse ordentlig. Ellers er det sgu ærgerligt for så skal du nok også skifte bremsestang, (fjeder og pedal).
Tuning er en af de ting som kan være svært på en Yamaha. Selvfølgelig er der ting der er hurtige at lave. Jeg er ikke den store "knallerttuner" så der er sikkert mange ting jeg ikke har med...
Det her er den billige måde
Det første man kan gøre ved Yamahaen er at sætte et større fortandhjul på. Det giver en højere fart, men lavere acceleration. Derfor kan man hurtigt købe en ny eller slå plomben ud på sin indsugningsplade. Hvis du selv gør det skal du varme indsugningspladen op, så metallet kan give sig lidt. Der sidder en svejsning på bagsiden. Fjern den med en vinkelsliber eller lignende. Læg den på en skruetvinge med bagsiden op ad. Gi' den nogle slag med hammer og dorn, så skulle den løsne sig. Ellers kan man jo ofre 99 kr. på en færdiglavet. Nu har du forhøjet accelerationen en smule. En ny strålespids i karburatoren var måske heller ikke så dumt. Puds også de klassiske skyllekanaler op. Der sidder tit nogle grater (ujævnheder) i dem.
Det her er den billige måde at få lidt ekstra fart på.
Her kommer den lidt dyrere metode.
Det hele ovenover skal først laves + at der skal en ny karburator til. En 16 mm gør underværker. Så er der cylinderen. En alm. 43 alu. cylinder og stempel og et godt tændrør. Køb gerne et BOSCH W3AP eller et NGK BP8HS. De har begge platin elektroder. Husk et sodsæt til cylinderen. Så kan du fjerne fløjten fra udstødningen, men det larmer en del, så det fraråder jeg, selvom det giver måske 5-10 km/t ekstra. Nu kan du så vælge at forstærke koblingen, bremsen og hjulene. Det kan være en fordel, det kan også være spild af penge.
Det var den lidt dyrere metode
Det vi her skal ha' lavet er en turbolader til din Yamaha. En turbolader er en slags 2'en motor. Den giver ekstra meget fart på din benzinblanding. Faktisk kan det presse benzinen op på to bars tryk, hvilket er alt for meget. Vi nøjes med 1 bars tryk i denne sag så din cylinder ikke flækker eller skyder stemplet i stykker. Alt det er der er beskrevet ovenfor i de to punkter skal først gøres. Før kan du ikke komme videre. I denne sammenhæng skal du have en kæmpecylinder på 45mm, for at presse alt saft og kraft ud af din benzin. 17,5 mm karburator og 18 mm indsugning. 16-17 tands fortandhjul. 37 tands bagtandhjul. Nu har du en god acceleration, men en topfart på omkring 140 så vidt jeg kan regne ud.
MEN KØR FOR HELVEDE KUN DE STEDER DER NÆSTEN INGEN TRAFIK ER, SMADRER DU IND I EN BIL MED 140 KM/T SVARER DET TIL EN KRAFT PÅ CIRKA 2 TONS TRYK, HVIS DU VEJER OMKRING 70 KILO. VED SÅDAN EN STOR KRAFT BLIVER ALLE DINE ORGANER TRYKKET SAMMEN, HVILKET MAN NATURLIGVIS DØR AF I DE FLESTE TILFÆLDE.
DET ER BARE ET GODT RÅD.