{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

4 takt,-Kymco Agility 50-begrænser

19.962 visninger | Oprettet:

.-
.4 takt,-Kymco Agility 50-begrænser
.-
http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=11211&v=l&mID=1952
Begrænsninger
Kendte begrænsningerStandard rullevægt : 6,5 gram
Hoveddyse : (begrænset : 80 / ubegrænset er muligvis : 85)
CDI Sav midt i enden af CDI boksen ligesom på billedet. Du skal save en lille brun kobber ledningen over derinde. Sav cirka 4 mm. Hvis du saver for dybt kan du ødelægge CDI boksen.

Variator
På nogle scootere er variatoren begrænset med en løs ring på gliderøret.
På andre scootere med en forhøjning på gliderøret.
Og på andre scootere er der en plade bagerste på den inderste remskive.

Ringen, forhøjningen og pladen gør at remskiverne ikke kan komme helt sammen som gør at kileremmen ikke kan komme ud og kører i det yderste af remskiverne.
Resultatet er at motoren kører med højere omdrejninger, støjer mere, slides hurtigere og bruger mere benzin.

Fjern variatordækslet.

Fjern møtrikken ved de forreste remskiver.



Når den yderste remskive er fjernet kan det se sådan her ud.

Tag kileremmen af gliderøret.

Hvis der sidder en løs ring på gliderøret så er det den løse ring der er begrænsningen.

Fjern den løse ring for at fjerne begrænsningen.

Tag den inderste remskive ud med 2 fingre bag på remskiven så rullerne ikke falder ud.

Her ses hvordan det ser ud når den inderste remskive er taget ud.


Her ses et gliderør med forhøjning.

Hvis gliderøret har en forhøjning så skal det skiftes ud med et glat gliderør for at fjerne begrænsningen.

Her ses et glat gliderør.


Bag på den inderste remskive kan der sidde en plade.

For at fjerne begrænsningen skal den midterste plade fjernes.


Når det hele er samlet igen så skru møtrikken ordentligt fast.
Brug en momentnøgle hvis du har en og stram bolten til 5,5-6,5 kgf/m eller hvor meget der nu står i scooterens servicemanual.
CDI
CDI boksen kan begrænse motorens maksimale o/min.

For at fjerne begrænsningen kan man skifte CDI boksen ud med en ubegrænset CDI boks.

På nogle scootere kan kan fjerne begrænsningen ved at fjerne en ledning fra CDI stikket.

Ved at fjerne en af de lilla/lyserøde ledninger kan man fjerne begrænsningen på en Kymco Super 8 (30 km/t).

Læg mærke til de 2 ledninger som går ud fra CDI boksen men som ikke går nogen steder hen.

Det nok at fjerne 1 af ledningerne.
Ledningen kan tages ud af stikker og der kan puttes noget tape omkring.
Hvis scooteren ønskes begrænset igen for eksempel ved salg af scooter så kan ledningen let sættes i igen.

På nogle CDI kan man save en ledning over inden i CDI boksen hvis man ved hvor man skal save.
Her er begrænsningen fjernet på en Kymco Agility CDI ved at save i CDI boksen.

Her ses hvor man skal save på en Piaggio Zip CDI boks.


På nogle CDI kan man se forskel på en til en 25/30 km/t scooter og en 45 km/t scooter ved at kigge i bunden af stikket.

Advarsel :


Hvis du kører med ubegrænset CDI og begrænset variator så kommer motoren til at køre med høje omdrejninger og jeg har læst at dette kan fører til motorskade.
Så gør variatoren ubegrænset FØR du gør CDI'en ubegrænset.
Ruller
Jeg er ikke helt sikker på om ruller bruges til at begrænse scootere men det tror jeg nok.

Rullerne ligger på bagsiden af den inderste remskive.


Rullernes vægt bruges så vidt jeg ved også til at begrænse scooterens topfart.

Standard rulle vægt kan for eksempel være 6,5 gram men variere fra scooter model til scooter model.

Jeg har læst i en reservedels manual til CPI Popcorn at deres 25/30 og 45 km/t modeller har 6,3 grams ruller og deres 58 km/t model har 5,8 grams ruller.

Koblingens trykfjeder påvirker hvordan rullerne virker.
Hvis koblingens trykfjeder er meget stram er det ikke sikkert at rullerne er tunge nok til at blive slynget helt ud.


Isolatorstykke

Under indsugningsstudsen sidder et isolatorstykke.
Isolatorstykket kan have en mindre indre diameter end normalt sådan at der ikke kan komme så meget benzin og luft igennem.
For at fjerne denne begrænsning skal isolatorstykket skiftes ud med et isolatorstykke som har samme indre diameter som indsugningsporten i topstykket.
Man kan muligvis bore hullet op eller bruge bruge en fil til at lave hullet større.


Luftfilterkasse

I luftfilterkassen kan der sidde en lille plastiktragt som begrænser mængden af luft som kommer ind til luftfilteret.
Her ses tragten.

Fjerner man tragten suges der mere luft ind i motoren.
For at benzin/luft forholdet skal passe sammen så skal man også skifte til en større hoveddyse i karburatoren hvis tragten fjernes.
Hvis man fjerner tragten uden at skifte til en større hoveddyse så vil motoren få for meget luft iforhold til benzin.

Jeg har prøvet at fjerne tragten uden at skifte hoveddyse og hvis jeg så giver fuld gas med det samme køre den langsomt.
Hvis jeg drejer langsomt på gashåndtaget og venter til scooteren er kommet op i fart så kan man give mere gas også køre den fint.
Desuden gav det en dybere lyd da jeg fjernede tragten på min scooter.

Kobling

Koblingstrykfjeder :


Koblingstrykfjederen kan være for stram til at bæltet kan komme ned i den inderste del af remskiverne.
Hvis man skifter den stramme koblingstrykfjeder ud med en svagere fjeder skulle det øge topfarten og give bedre brændstoføkonomi.
Koblingstrykfjederens hårdhed kan ofte ses på dens farve.

Det lader til at en stiv koblingstrykfjeder er velegnet til racing brug og får bæltet til at tage hurtigere fat.
Og at en svag koblingstrykfjeder er velegnet til by kørsel, men at bæltet ikke bider så godt fast, altså langsom acceleration.

På min Kymco Super 8 sidder en stram koblingstrykfjeder med en klat blå maling.
Det lader til at en hvid eller grøn (malossi) fjeder skulle være bedre på min scooter.



Pickup :


En pickup i variatordækslet måler hvor hurtigt koblingsklokken drejer rundt og dermed hvor hurtigt scooteren køre.

Pickupen er forbundet med CDI boksen gennem en ledning som går ud øverst på variatordækslet tæt ved starter motoren.

Her ses pickupen.

Her ses forhøjningen på koblingsklokken
Begrænsningen skulle kunne fjernes ved at afbryde forbindelsen mellem pickupen og CDI'en.

Når forbindelsen mellem pickupen og CDI boksen afbrydes vil CDI boksen opfatte det som om scooteren står stille og vil derfor ikke forsøge at begrænse hastigheden


Her er mine egne erfaringer fra min Kymco Super 8 (50 ccm 30 km/t).
Med alle begrænsninger :


Hastigheden er 30 km/t.
Benzinforbruget er 36km/liter.

Med ubegrænset variator (glat gliderør) :


Hastigheden er 46-56 km/t.
Benzinforbruget er 46km/liter.
Motoren køre med lavere omdrejninger, larmer ikke så meget og udvikler mindre varme.

Med ubegrænset variator (glat gliderør) og ubegrænset CDI :


Hastigheden er 63 km/t.

Med ubegrænset luftkasse (tragt fjernet) :


Hastigheden er uændret.
Dybere motorlyd.
Umiddelbart bedre trækkraft ved igangsætning.
Giver man fuld gas fra tomgang får motoren for meget luft så man skal give gas lidt af gangen.

Det lader til at hvis man ændre på luftfilterkassen ved at fjerne tragten skal man også sætte en større hoveddyse i karburatoren for at have optimal virkning ellers får motoren for meget luft iforhold til benzin.






Kommentér på:
4 takt,-Kymco Agility 50-begrænser
  • claus c
    claus c Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 10
      9. mar 2021 Har du prøvet at flytte nålen i karburatoren? Muligvis hvis det rør du har fjernet fra filteret, kan den ikke bores, eller files op, i samme størrelse som karburatoren, det rør kan virkelig lave om på din blanding, luft og benzin, kører du på et oktan ??????, det kan også give noget forskel

  •   10. okt 2010 Det er oplysninger fra nettet. Linket til hjemme siden er i tektsen.

  •   10. okt 2010 På det 11 foto. er du sikker på at det er en begrænsning? har hørt at mange siger det, men har også hørt et par stykker, som siger at det er noget der tager olie fra varioen.. Fisk.

    Håber du kan give mig det rigtige svar.


Annonce