{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Blandet Jog DK modeller / Udenlandske

240 visninger | Oprettet:

Billeder af de danske modeller.

1994 - 1996 Artistic Special - YAMAHA PRODUKTION JAPAN
1996 - 1998 Fine Selection - YAMAHA PRODUKTION JAPAN
1998 - 2001 Space Innovation -YAMAHA PRODUKTION JAPAN
2002 - 2017 Jog R - MBK PRODUKTION FRANKRIG

Efter at have været Yamaha mekaniker i mere end 12 år (OG YAMAHA FANATIKER) er jeg blevet spurgt om jeg ikke ville lave oversigterne, som ses ovenfor. Her ses tydeligt de danske modeller, og de udenlandske. Det spanske flag indikerer modellen har kørt i Europa, - MEN IKKE DANMARK. Der fandtes et hav af modeller i Japan, men scooteren var vanvittigt populær over hele verden, så der var nogle specielle udgaver rundt om. Ikke mindst spanien, som fik deres egen udgave med "twin saddel" - og bagfodhvilere da deres lovgivning gjorde man måtte sidde 2 på køretøjet - Faktisk den "ægte" Jog R ;). I 1991 kom en udgave ( Atlantic Blue på billedet) med helt lukket handskerum. De allerførste modeller fra slut 80´erne forsøgte man ihærdigt, at skaffe til Danmark eftersom man skulle finde en aftager for den gode gamle Passola. Den passede i størrelsen, var lille og kvik og kunne fås med ekstra udstyr, i form af kurve og spejle.. MEN på trods af skivebremsesystemet kunne dette ikke lade sig gøre, da den overskred loven om at knallerten ikke måtte have en tørvægt på over 60kg. Alt dette ordnede sig dog ved hjælp af udgaven vi kender, nemlig den med tromlebremse. Den havde en tørvægt på 60kg og med olie og benzin en kørerklar vægt på 65 kilo.

Yamaha designede og producerede selv de "små" jogger, i modsætning til de nyere JogR modeller. De er produceret af Franske MBK ( Motobécane ). Som dog har været under Yamaha, siden 1983. I slut 80´erne skulle Yamahas unisex knallert nytænkes (Passola) her ville man have en kvik og stærkere motor, med et lavere olieforbrug, og billigere udskiftelige dele. Her designede Yamaha motoren med remtræk og i stedet sløjfede man kædetrækket, som den gamle Passola havde. Yamaha havde gennem deres nye europæiske forbindelser gennem Franske Motobécane udset sig italienske Motori Minarelli til at fabrikere motoren, da de er eksperter i at CNC fræse blokken og efterfølgende gøre slutarbejdet i hånden. Allerede i 1990 indleder Yamaha og Motori Minarelli samarbejdet der dog ikke kun byder på motorer til scootere og knallerter men også motorcykler, de leverer så godt et stykke arbejde, at de bliver fuldt ud medlem af Yamaha gruppen i 2002. I 2020 bliver de dog opkøbt af FANTIC og er tilbage på italienske hænder igen.

Spørgsmål jeg har fået i indbakken:

"Hvorfor stoppede Yamaha / Minarelli med at designe både lang og kort minarelli"?

Svar: De kunne ikke længere holde patenten på motortypen og solgte derfor "originale" motorer til piaggio group som ejer Aprilla - derfor kørte sonic og Sr50 med minarelli motorer.

Er THansens motorer "Originale" Minarelli.?

Hej, Nicolai. helt kort: Nej Thansens motorer, hvad end du tænker Digita som har den korte blok eller de der måtte have den lange. er ikke Minarellli blokke. De er formstøbte.. eller om man vil "molded". Så kvaliteten kan variere rigtig meget, og derfor vil du også se mange tunere og andre der laver banemaskiner undgå disse motorer selvom de er langt billigere.

"Hvorfor køre min Jog R fra 2011 kun 25??"
Hej Noah,
Der er ikke mange der ved det, eller også har de glemt det men der var kortvarigt en lov om, at scootere og knallerter kun måtte køre 25 km/t og loven gjaldt faktisk i 2011 / 2012 her er nogle af Joggerne solgt som 25 km/t knallerter. Så den kører faktisk "bare" som den skal.

"Er blevet tilbudt en lovlig JogR med vandkøl men mine venner siger den ikke er lovlig"
Hej, Mathias. Det kommer helt an på om det er en 45 eller 30´er der er tale om. Den eneste Yamaha jog r der er solgt i dk med vandkølet motor er en RR ( Stort Knallert). En lovlig 30´er er altid luftkølet. - Så lyt til vennerne.

"Sønnike og jeg skal ud og se på Jogger i weekenden både den gamle men også en R hvad skal vi se efter?"

Hej Søren, Pisse fedt! taler vi om en Jog R, så tjek elektronikken, ledningsnettet har tilbøjelighed til at irrer på dem, tjek også gerne speedometeret er funktionelt, da det koster et par tusinde for et nyt. Kig bagved forhjulet, der skulle gerne være et stelnummer, men da placeringen ikke er fantastisk fra fabrikkens side kan det være rustet helt væk.

Den" lille" Jog, her skal du være opmærksom på særligt stellet. As/Fs lider meget af metaltræthed efter mange års "mishandling" - da stort set ingen af dem har kørt lovligt. Bed gerne sælgeren skrue olie skjoldet af og se efter om beslaget til oliebeholderen er der. - da det også er en afstiver/forstærker der netop gør stellet i ikke bukker så let. - de mangler på rigtig mange!

Uanset om i vælger en Jog As/Fs eller R så husk en god lås! de er desværre stærkt eftertragtede hos dem der ikke kan kende forskel på dit og mit..

Håber det var svar nok og held og lykke!


"Hvor har du din viden fra?"

Svar: Jeg startede som 6 årig til speedway på min Yamaha PW50 i 1998 - Blev nr. 4 i DM i Par .Nr. 3 til Jysk mesterskab i 2000. Hoppede op på min 80cc Yamaha i 2001. Fik mine første Yamaha Fs1´ere som 10 årig i 2002. Købte min første Jog i 2005, Anden Jog i 2006. Bliver ansat som Autoriseret Yamaha mekaniker i 2009 og er det helt frem til 2021. - SÅ man er vel lidt inde i det. ;)






kasper  H
Online
Mand | 30 år | Oprettet: 21. dec 2005


Kommentér på:
Blandet Jog DK modeller / Udenlandske
x