{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap.

Tilbage til Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap.

Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Allerførst, det er motoren fra denne moped jeg har inde til renovering, og lad mig lige sige, at hvis man laver så meget lort under renovering som der er gjort på denne motor, så burde man aldrig nogensinde mere få lov at komme i nærheden af en motor overhovedet. ;) billede 1
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Cylinderen bliver jo selvf hevet af som det første, og det første syn der møder mig er dette. et overplanet topstykke, der er rimeligt skævt planet, og hvor der overhovedet ikke har været brugt det rigtige værktøj til at gøre det, næh tilsyneladene noget halvgrovt sandpapir og en træklods. Flot, ikke? billede 2
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Cylinderen. En noget alternativ toppakning, ikke sandt? Det ligner en udstødningspakning fra en eller anden bil. Det skal nok hjælpe på det skæve topstykke, og især når topstykket osse var spændt skævt ned over. tsk. 

Inden jeg går videre vil eg lige skyne mig at sige at der overhovedet ikke va nogen bundpakning, og i øvrigt heller ikke flydende pakning. Der var heller ikke pakning af nogen art i resten af motoren. Sagt med andre ord. Toppakingen var den eneste pakning i motoren overhovedet!!!

Utroligt at man ikke kan bruge 50kr på et komplet pakningssæt når man skal igang. billede 3
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Behøver jeg sige noget her? Tjek lige den lortesvejsning!!! Som resultat med garanti en utæt udstødningspakning. Gevindstykket sidder i øvrigt osse pænt skævt. billede 4
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Cylindervæggen. Jeg har her forsøgt at fange en dyyyyb ridse i cylindervæggen, der er kommet af krydspinden. JA, du læste rigtigt!! Den tidligere mekanikker, eller mangel på samme, har været så smart at glemme den ene låsering, og som resultat har krydspinden taget en skyllekanal og lavet en deeeeejlig lang ridse ned i cylinderen. SÅ smart! :)

Konklusion: Ny cylinder, 1500 bobs for en original. 500 for en thansen cyl der med garanti ikke kører mere end 1000km. billede 5
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Cylindervæggen. Jeg har her forsøgt at fange en dyyyyb ridse i cylindervæggen, der er kommet af krydspinden. JA, du læste rigtigt!! Den tidligere mekanikker, eller mangel på samme, har været så smart at glemme den ene låsering, og som resultat har krydspinden taget en skyllekanal og lavet en deeeeejlig lang ridse ned i cylinderen. SÅ smart! :)

Konklusion: Ny cylinder, 1500 bobs for en original. 500 for en thansen cyl der med garanti ikke kører mere end 1000km. billede 6
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Så er det blokkens tur. Nå nej, stemplet er der jo osse.

Det i ser her, er et forsøg på at ændre porttiderne, så der bliver tidligere åbnet for skyllekanalerne. Det er osse fint nok. HVIS MAN HAR DET RIGTIGE UDSTYR TIL RÅDIGHED!!! Et stykke sandpapir og en træklods duer IKKE!!!!

Ud over det smider det osse stemplet MEGET ud af balance hvis man ikke gør det rigtigt.Et stempel der ikke er i balance er = et smadret bundleje i krumtappen, og er man rigtig uheldig kan det osse gå ud over blokkem hvis bundlejet får så meget slør at plejlstangen banker imod blokken. 

(ja, i tænker what, men jeg har set det før, specielt i puch motore) 

Og endelig er et portmap osse nødvendigt for at opnå det rigtige flow, og derved optimal ydelse.

I kan osse se at krydspinden her er på vej ud af siden på stemplet grundet manglene lasering. billede 7
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Ja, et hakket stempel er jo i og for sig godtnok, men... Man hakker bare ikke et stempel så meget som det er gjort her. Ud over det er det osse gjort pænt skævt, og igen smider man stemplet ud af balance, og risikerer derved at smadre en masse andet.

Det er jo som i nok kan høre en gang lort der er lavet her, men det blir bedre endnu. Hakket sidder i UDSTØDNINGSSIDEN!!!! JA,du læste rigtigt,fuck hvor er det dog en dummefejl af den værste slags. Skal man ændre på udstødningskanalens porttid gør man det i TOPPEN af stemplet, det er meget meget lidt man skal ændre i bunden, før man har fucket bagkompressionen så meget op, at motoren slet ikke kan trække, og i værste tilfælde slet ikke køre overhovedet.

Konklusion: Nyt stempel, 150kr for et org.

Ja som i nok kan høre har jeg vist allerede fundet flere grunde til at motoren ikke er så glad for livet, men for at være på den sikre side går jeg grundigt til værks og ser hele motoren efter, for hvis resten er bare halvt så meget noget lort som det her, så blir jeg sq bange!! Manden der har lavet det her har jo trods alt bil og det hele, hehe.

FORTSÆTTELSE FØLGER! billede 8
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - En ny dag gryer, og vi må videre med motorrenoveringen, hehe.

Lad os lige tage et hurtigt kig ned i motoren. Flot, ikke? Men jeg kan forsikre jer om, at når man kommer tæt på er der fyldt med olie dernede, hehe. billede 9
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Vi kan osse lige kigge nedenunder motoren.. Jaa, der er jo som i nok kan se en grund til, at man normalvis sætter en pakning imellem blokkene.

Der er faktisk flere. Hvis man ikke sætter pakning i, så klemmer man osse lejerne, og det kan altså få katastrofale følger. ;) billede 10
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Nå, videre i projektet. :)

Ja den der grimme ting på svinghjulet skulle jo gerne af. Som i nok kan se har der før været brugt en svejser til det. Det har tidligere ejer åbenbat følt var en nødvndighed. Personligt brugte jeg lige10 minutter på at konstruere et stykke værktøj ud af en tændrørsnøgle, og et sykke fladjern, som passer ned i den rille i ser. Det var sq en del lettere da. ;)

Af kom det, og en svinghjulsaftrækker senere var tændingen blottet. :)
 billede 11
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Tændingen, ikke noget at komme efter her. Fødespole (denne model er med udenbors tændspole), lysspoler, kondensator, og platiner. Alt sammen i fin stand. Et hurtigt snor på svinghjulet inden det blev afmonteret udløste osse en sund gnist, så det fejler sq nok ikke noget. :)

Blæserskjoldet fjernes som det første, det sidder med sølle 4 skruer, så det er hurtigt klaret. Selve ankerpladen sidder med 3 skruer, så det er sq nok heller ikke det der skal holde mig vågen om natten. :) billede 12
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Blæserskjoldet. Flot, og uden skader. billede 13
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Svinghjulet.. HMMM tænkte han mens han kløede sig i knolden. Hva mon de der lange dybe ridser er kommet af, når der nu ikke var noget at se i tændingen?

Nogen forslag? billede 14
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Så blev tændingen afmonteret, og blokken ser ud til at være i fornuftig stand. Det næste blir jo så at afmontere tandhjulet, og for at gøre det, ja så skal man gøre noget så hjernevridene, som at fjerne låseringen der holder det på plads. billede 15
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Kan i se den fine lille låsering der holder tandhjulet? VÆK med den. :P Hust at sætte en ny på når i samler motoren igen. :) billede 16
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Og væk var tandhjulet. Dette er en ældre motor, så her sidder der en "afstandsskive", der holder tandhjulet på plads, men i de nyere motore sidder der en låsering mere i stedet.

når denne er fjernet, så er denne side af blokken ryddet. billede 17
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Så blev koblingsskjoldet afmonteret, jeg er dog for dvask til at fjerne noget i denne side af motoren idag, så det tager vi i næste kapitel. :)

Husk at når i har afmonteret noget, så lig det i samme rækkefølge som i afmonterer det i, det gør det altså noget lettere at samle motoren igen når i kommer så langt. :) billede 18
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Koblingsskjoldet, ser jo fint ud, igen ikke noget at kritisere, utroligt nok. :) billede 19
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Så gider jeg ikke mere idag. Husk at når i går fra en motor, skal alle åbne områder af motoren dækkes ned, så der ikke kommer skidt og snavs ned til lejer osv.


FORTSÆTTELSE FØLGER. billede 20
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Tjah, efter nogen måneder i pit blev det sgu tid til at komme videre. Min ven og grandfætter spurgte om jeg ikke havde et projekt vi ku rende og hygge med, så jeg kom i tanker om "nååååh jo, den der chopper der, den står der da endnu?" hehe, undskyld ventetiden gutter. :)
Anyway, her i den sidste del er der ikke så mange billeder, da der for det første ikke har været så meget at brokke sig over, og for det andet har jeg haft lidt travlt. :)

Blokkene er nu hevet fra hinanden, og sikke et syn at møde. Møg beskidte og sølet ind i olie i.. krumtapshuset?? Der manglede desuden en god håndfuld af de nålelejer der holder trækakslen. :s billede 21
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Det ser spændene ud, ikke? Jeg gad godt vide hvad der er gået galt her. :) Simmeringene er nemlig nye, og fejler intet. billede 22
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Den anden side af krumtapshuset. :s ikke så galt, men alligevel lidt foruroligene, hehe. billede 23
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Dette er så det overvældene materiel der befindersig i en puch trilet motor, og så lige lidt af det udvendige osse. :) Trækakslen (den mindste på billedet) er det absolut ENESTE indvendigt i gearkassen, hehe. billede 24
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Gearhjul og gearaksel. Sidder i koblingssiden, som kan ses lidt længere nede. :) Man kan lige skimte kaburatoren, og trækakslen osse. billede 25
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Slyngkoblinger. Koblingsskålen ligner til forveksling sådan en som der sidder i en maxi?? ;) billede 26
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Tjah, en kopfuld motorvask om en grundig rensning senere ser motorhuset således ud. Så er det klar til samling igen. :) Og denne gang MED pakninger, hehe. billede 27
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Blokken samlet, og slyngkobling samt gear monteret igen. :) billede 28
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Jaja, pakningen ser måske lidt spøjs ud, men den sidder skam rigtigt nok. Motorhuset krummer på samme måde som pakningen. billede 29
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Nyhonet, lovlig, 100% original cylinder, med nyt stempel. Det er bare noget der virker. :)

Husk, de der ikke er så erfarne, altid pilen imod udstødningskanalen! :) billede 30
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Det inderste blæserskjold monteret. Det var dog en tand for tidligt, da tændingen skulle monteres først. En dummefejl fra min side, men så ved jeg det til næste gang. :)

Nu begynder det da at ligne en motor igen. :) billede 31
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Tænding monteret, og blæserskjolde prøvemonteret. :) Så er vi efterhånden ved vejs ende.

Alle blæserskjoldene har fået en grundig rensning, og en mindre polering. Det skal ikke være super prangene, men der var heller ingen grund til at det så grimt og irret ud.

Det åbne øje ser hurtigt at det bagerste skjold er fra en Tomos.
Hvorfor spør i? Tjah, det var det eneste af disse skjolde jeg havde liggene desværre, og det fungerer nok ligeså godt som et Puch skjold. ;) billede 32
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Det fiiine Tomos logo. :) Så er det vidst bekræftet at de ældre tomos motore er meget lig de ældre puch motore? :) Eller hvad? ;)

Det er så småt ved at være klar til montering. Det sidste der skal gøres ved den dejlige motor er følgende:
Der skal konstrueres et skjold til at dække over åbningerne i svinghjulet, så der ikke kommer skidt og snavs i tændingen.
Der skal konstrueres en pakning til koblingshuset, da den indkøbte pakning ikke passede efter noget som helst. :s
Der skal konstrueres en prop til at dække det store hul til kickstart i koblingsskjoldet. billede 33
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Forfra, jaja, det begynder at ligne noget. billede 34
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Fra den anden side. Her ses åbningen til kickstart tydeligt. Skjoldet er sat løseligt på for at undgå skidt og snavs indvendigt i motoren, indtil den skal laves færdig. :) billede 35
Renovering af puch motor. - 2 gear automatic handikap. - Det var det for denne gang. Næste gang er motoren helt klar, og monteret på stellet. :)

AFSLUTNING FØLGER. billede 36
Annonce