{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Tryk, trim og ruller?
  • #1   14. okt Kender ikke lige delene, gætter på det er sådan midt imellem sport og midrace.
    Jeg har hvid malossi tryk med 6grams ruller i og den tager 10k omdr ved fuld gas.
    Standard trim men så den helt lange brede piaggio rem i. 825x19.
    Så den lægger fra land med knap 9000omdr ved fuld gas. Nogen +1000 fjedre i så ville den blive helt balstyrisk, men ka bedst lide man ka sætte igang lidt lave omdr.
    Min nrg har s6 sport pro 70cc og yasuni R på.
    Men ka ik lige få den 21mm jeg har på til at køre perfekt endnu

• #2   14. okt Som jeg kan forstå på nettet er det en race / hyper race cylinder. Der skulle gerne være noget smæk på. Synes jeg så på nettet folk kørte med omkring 3-4 grams ruller, så synes 6 gram lyder lidt tungt

• #3   14. okt ja jeg tog fejl af udstødningen.
    Der ska nogen omdrejninger til med det setup.
    Så 4 grams ruller lyder ikke helt forkert, afhængig af trykfjeder selvf.
    Og så ved jeg ikke engang om +2500 omdr trimfjedre er nok, eller om du ska ha en anden kobling i for at den tager ved sent nok.
    Jeg ville nok sætte en gul trykfjeder i og nogen 4,5 eller 5 grams ruller til at starte med. Og nogen 2500 omdr trim.
    Bare for at se om det er nok eller

• #4   14. okt Mange tak for alle dine svar. Så at sport opsætninger kørte med gul tryk. Skal der så ikke lidt strammere på?

• #5   14. okt Der er mange der kører med medium tryk til sports opsætninger i hvert fald.
    Men det er ikke nødvendigt, det slider som regel bare mere på remmen.
    Den skal bare trykke nok på remmen til at remmen ikke glider når man giver fuld gas.
    Sætter man en stivere kevlar kilerem i kan den standard trykfjeder være for svag til rigtigt at få remmen helt ud i laveste gear.
    Men det sku ikke være et problem med medium trykfjeder i.
    En hårdere trykfjeder ka også være med til at gøre gearvalget lidt mere snappy, men det ligger mere i stigning på remskiverne vil jeg tro.
    Jeg kørte med std tryk til et 8hk setup på min slider, og med soft tryk nu til et 11hk setup på nrgen. Remmen glider ikke af den grund

• #6   14. okt Hvad er det du vil op nå.
    Op træk, topfart, eller mid i mellem?

• #7   14. okt det rigtige cvt setup giver da maksimalt optræk og topfart samtidig!?

• #8   14. okt Bare midt i mellem, den skal bare have fint bundtræk og kører godt

• #9   14. okt Prøver at montere 3,7 grams ruller, medium tryk og lidt strammere trim. Så kan jeg lige opdatere og se hvordan den opfører sig.

Jeg kører med 2,5 grams nu og alle fjedere standard, så den kan da kun komme til at køre bedre.

• #10   14. okt #7 ja og nej, jeg vil sige det er midt i mellem. Men du kan altid hælde mere til en side end den anden. Men du snakker hyperrace, lyder det som.

Jeg kender ikke din cylinder og din udstødning,
    Men vil gætte på det er en sport opsætning? Hvis det er tilfældet.
    Køre du med alt for lette ruller og du skal evt vælge en ca 30% tryk fjeder og kun lidt stremmer koblings fjeder end standard, evt nogle 6,5g ruller til at starte med

• #11   14. okt Min cylinder er Racing / hyper Racing, de er set smide maks 20-21 hk, den kør egentligt okay nu med 2,5, trækker meget godt men tager lidt mange omdrejninger. Jeg prøver jeres råd og opdatere jer

• #12   14. okt 2,5 er alt for lette ruller til gade kørsel.
    Hvis du skal ha et gade setup, vil jeg meget gerne hjælpe

• #13   14. okt Mange tak. Har bestilt 3,7, skal det være højere?

Dejligt du vil hjælpe.

• #14   14. okt Hyperrace til gade siger du.
    Jeg ville ikke bruge standard kobling, stream trykfjeder (så strem du kan få) så du har omdrejninger før du sætter igang. Og koblings fjeder evt stage6 klokke og kobling som du kan stille på. Hvis du så stadig vil have lidt topfart? skal du ikke ha for lette ruller

• #15   14. okt I dit tilfælde ville jeg ikke gå under 4,5g ruller.
    Jeg ville nok ligge på 5 til 5,5

Jeg vil gerne hjælpe, men tuner ikke rigtig scooter mere
    Men jeg kan kun sige hvad jeg ville ha prøvet

• #16   14. okt Har stage6 klokke. Køber ny kobling, den strammeste fjeder og så afbestiller jeg de 3,7 og køber nogle 4,5 eller 5. Tak.

• #17   15. okt når jeg indstiller ruller køber jeg f.eks. et sæt 4.5, et sæt 5.5 og et sæt 6.5 grams.
    så kan jeg blande 4.5 og 5.5 for at se hvordan 5.0gram kører.

Jo hårdere trykfjederen bliver, jo tungere skal rullerne være for at trykke den sammen.

Så de 5-5,5 gram ruller må være til en helt hård trykfjeder.

Jeg har altid lært at den rigtige rullevægt giver det bedste optræk og fuld topfart samtidig.

En cvt virker ved at den holder et bestemt omdrejningstal indtil den når højeste gear, og så stiger omdrejningstallet derfra op til topfart.

Hvis du kommer meget for lette ruller i, så kan de ikke presse trykfjederen helt sammen så dit højeste gear bliver lidt lavere end det ku være.

Omvendt alt for tunge ruller så går cvten i højeste gear alt for tidligt, og så kører motoren med så lave omdrejninger at den ikke kan slæbe sig selv op til der hvor den begynder at sige braaap.

Så længe man er nogenlunde inden for rimelig rigtig rullevægt ift trykfjederens styrke, så er topfarten den samme uanset om rullerne er lidt for tunge eller lidt for lette.

Det er ikke sådan at fordi man kommer super tunge ruller i, så finder varioen et hemmeligt ekstra gear så den kan køre lidt hurtigere.

Det er sådan jeg har forstået det.

Hvis den skaber sig ved at omdrejningstallet dykker ved 50 kmt og den ikke vil op i fulde omdrejninger igen, så er det fordi der er standard remskive i bagi. Den er bananbuet, så den lettere skifter gear når man rammer et bestemt fart.

Den er lavet sådan fordi en standard scooter skal kunne accelerere kvikt når det bliver grønt, men skal også kunne køre de 45 kmt med lave omdrejninger.
    Det har de opnået ved at ændre rullernes indflydelse halvvejs gennem gearingen.

Man kan få remskiver med lige stigning. Så den ikke gør det fis den gør med std remskiven.
    Jeg har det i min nrg power og den har kun sport setup på.

Men til hverdags kørsel savner jeg godt nok nogen gange at kunne cruise de 60 km/t med kvart gas med sådan noget 5500 omdr. Det var sku nice.

profilbillede
  • #18   15. okt Mange tak for det fine svar, det giver god mening. Jeg vil bestille tingene idag, så må jeg se hvordan den opfører sig.

• #19   16. okt Hej igen. Har fået sat blå malossi fjeder (106%). Gule trimfjeder i (6-8000 rpm). Fået sat 3,7 grams ruller i.

Nu er den bare helt død, begynder først at trække ordentligt efter 20-30 sek, så trækker den i et par sekunder og går derefter helt ned i omdrejninger, what to do?

• #20   16. okt Har du sat en anden rem i?
    Ku godt lyde som om shim er helt ved siden af

Evt prøv at blande rullerne med de 2.5grams så du får et sted midtimellem

• #21   16. okt Har stadig en stage6 rem i, hvordan vil du tjekke shims? Blæserhjulet går lige udover tænderne på krumtappen, den kørte noget bedre med de andre ruller, så må prøve at blande dem.

Har lige prøvet med en hvid trykfjeder, der kørte den lille smule bedre end blå, men stadig ikke særlig godt.

• #22   16. okt Når du sætter vario og gliderør på krumtappen, så ka du lægge remmen ned på gliderøret og se om remmen er bredere end det stykke gliderør der stikker ud fra varioen.
    Ellers tusch testen. En god tyk streg fra inders til yderst, kør en tur, skil ad og se om den har fjernet tuschen helt ind og helt ud.
    Inderst på vario/blæserhjul er der som regel et par mm fladt stykke, som remmen ikke kan røre, men bare den når helt derned remmen. Så er det ikke så galt.

• #23   17. okt Iorden mange tak. Jeg prøver lige det med tuschen imorgen.

• Mosaddaque H
    Mosaddaque H Tilmeldt:
    okt 2020

Følger: 1 Svar: 1
    #24   18. okt Soups still have a strange image. Maybe because that was something you (used to) got when you were sick. So some of us associate bad childhood memories with soup.
    In some cases, soups are still not considered a particularly high quality meal. Poor people’s food. Recycling. There are now soup restaurants and the picture has changed. Not only creative compositions from distant countries make soups colorless and boring anymore.

Kommentér på:
Tryk, trim og ruller?

x